Ga naar inhoud
GENEGEERD

Eerste stappen in het preppen


kroes

Aanbevolen berichten

Beste allemaal,

 

Ik ben een beginnende prepper en wil het zelf kleinschalig houden.

Ik schaf mij geen BOB aan. Ik heb 2 kinderen en een vrouw en zie vluchten niet als een optie.

 

Ik voorspel geen grote doomday senario's maar wil mij wel voorbereiden op een eventuele korte crisis.

 

Daarom ben ik bezig met het samenstellen van een overlevingskit om mij en mijn gezin voor korte tijd te kunnen voorzien van de basisbehoefte. Dit zal bewaard worden in draagbare boxen zodat deze in uiterste noodzaak meegenomen kunnen worden. (het plan is echter steeds in de woning te blijven)

 

In deze kit zitten reeds volgende voorwerpen,

rijst

pasta

groenten in blik

tonijn en blik,

soep in blik

weense worstjes in blik,

kant en klare maaltijd in blik

 

Ik zou de kit nog willen aanvullen met volgende voorwerpen,

lifestraw (heb een regenwaterput van 20.000 liter)

vuursteen

medische noodkit

 

Kunnen jullie mij nog noodzakelijke en nuttige voorwerpen aanraden om mijn boxen mee aan te vullen ?

 

Ik heb al verschillende topic gelezen maar zie zelf door het bos de bomen niet meer.

 

alvast dank bij voorbaat

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

zal het misschien erg chaotisch vertellen maar doe mijn best:)

 

voor jouw "wensen" noem ik het even, hoef je je niet te focussen op outdoor gear en spullen want dan moet je ook de tijd investeren om deze te kunnen gebruiken.

 

prep zoveel mogelijk dingen die jullie nu ookal eten en prep ook ingredienten. ik heb zelf best wel wat kilo's meel op voorraad omdat dit voor erg veel recepten gebruikt kan worden.

 

ik raad ook aan om bijv. naar de action te gaan en bijv. 5 zakken waxine lichtjes op te halen (kijk wel wat het meeste branduren heeft in vergelijking met prijs en aantal) want als het donker word en je kinderen worden bang zijn een paar kaarsjes erg handig.

 

als je in je woning blijft zullen een paar zaden misschien ook erg handig zijn zodat je eventueel je voorraad heel licht bij kan vullen.

 

verder heb ik ook wat reparatie spullen op voorraad zoals een paar spijkers en hamers etc.

 

nooddekens zijn misschien ook geen slecht idee, ik neem aan dat je geen kacheltje wilt aanschaffen dus goede dekens (WOL) zullen erg handig zijn.

 

als je nog vragen hebt, shoot.

 

groetjes, MP

 

ps: misschien is een hengel ook geen slecht idee:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een belangrijk detail:

 

Wat verstaat @kroes onder een korte crisis betreffende duur? Voor een week kun je gemakkelijk volstaan met wat @MyronPrps benoemt naar mijn mening. Elke dag langer gaat exponentioneel meer van je voorbereiding vragen.

 

Naast het verkrijgen van de materialen om een kortdurende crisis te overleven is ongeacht duur van welke overleving dan ook een goed idee om er over na te denken wáár alle producten komen te staan. Wat is de meest effectieve plek en bovenal bereikbaar voor iedereen! Je kinderen hier in betrekken zou best handig zijn. Bekijk de wereld maar eens vanuit hun hoogte en sta versteld wat zij zien die wij niet zien!

 

Een andere vraag, heb je goed contact met je buren? Zo ja, dan is het, het waard om ze in te lichten waar je mee bezig bent en ook hoe. Samen sta je sterker, zeker in het geval van een crisis.

 

Edit: Wat @Raycoupe benoemt is te koop in de prepshop. Een Sawyer mini waterfilter bijv.

Link naar reactie
Delen op andere sites

rijst

pasta

groenten in blik

tonijn en blik,

soep in blik

weense worstjes in blik,

kant en klare maaltijd in blik

 

Ik zou de kit nog willen aanvullen met volgende voorwerpen,

lifestraw (heb een regenwaterput van 20.000 liter)

vuursteen

medische noodkit

-Medicijnen, pijnstillers, laxeer en stopmiddel, antihistamine, en dat wat je sowieso gebruikt

-sawyer waterfilter ipv lifestraw (zie prepshop) de lifestraw moet je aan zuigen, met sawyer kan je zonder zuigen water filteren,is handiger als je er ook mee wilt koken bv

-fruit in blik en gedroogd fruit zoals abrikozen en rozijntjes...zoetigheid ga je nl missen

-voor de kinderen ook wat snoep

-noten

-kiemgroenten en zaden om in je tuin of op balkon wat te moestuinieren

-meel om brood mee te maken (leuk hoor zelf broodbakken, kan je nu al mee beginnen, dan eet je gezonder brood dan uit de winkels en goedkoper ook nog eens)

-koffie, thee, suiker, kruiden,zout

-petroleumstel om op te koken of campinggas en kookstelletje

-kaarsen en zaklampen en batterijen

 

Dat is wat er zo in me opkomt.

 

 

Goed bezig hoor! Zeker door eerst te bepalen dat je thuis blijft en daar eerst orde op zaken brengt. Denk je ook aan beveiligen van je huis, en zoek je uit welke gevaren er in jouw omgeving zijn, bv water, overstroming of chemische fabriek...

Link naar reactie
Delen op andere sites

@kroes

 

ik hebzelf een voedsel droger (gekregen van @Heksenboot ) en altijd als er groentes of fruit over zijn snij ik het in het juiste formaat en doe ik het in de droger.

 

op deze manier bouw je je eigen voorraad op van dingen die je anders weg zou doen. ik droog ook veel van mijn eigen moestuin dus bouw helemaal eigen voorraad op (van zaadje naar voorraadkast zeg maar haha) dus misschien een idee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

thx allemaal voor de snelle en nuttige reacties.

 

Ik heb het geluk te wonen in een landelijke rustige en vriendelijke buurt zonder al te veel natuurlijke dreigingen (overstromingen etc..)

Er is een zeer goed contact met de buren dewelke ik als vrienden beschouw maar nood kan mensen tot waanzin drijven dus hou ik mijn prep-plannen nog voor mezelf.

 

één van de volgende belangrijke aankopen op mijn lijstje dankzij jullie advies zullen zijn,

sawyer waterfilter (geen lifestraw meer :rolleyes: )

een kachel om de woning te verwarmen en mogelijk te koken (bij black-out)

thermische nooddekens (ter vervanging van de voorgestelde wollen dekens)

meel (hoe kan dit het beste bewaard worden en is dit veel langer houdbaar dan de aangegeven datum ?)

suiker, zout en kruiden (peper had ik al)

zaden

kaarsen (ik veronderstel dat theelichtjes het beste zijn ?)

uitgebreide medische noodkit

extra batterijen voor de zaklampen die ik al had.

 

Ik denk dit alles wel te kunnen stokkeren in 2 boxen van 60 liter.

Gereedschap ga ik niet in de boxen opslaan. Deze zijn reeds rijkelijk aanwezig.

 

Zelf fruit drogen lijkt mij iets voor de "gevorderde" prepper.

 

Ik houd ook steeds een cash geldbedrag in huis. Dit lijkt mij nuttig als bakautomaten tijdelijk buiten gebruik zijn.

 

Ik heb tevens het geluk naaste familie te hebben in het zuiden van Frankrijk, Londen en Canada zodat indien echt nodig ik het land kan ontvluchten.

Maar zoals gezegd concentreer ik mij meer op een korte crisis.

 

Geef gerust nog extra tips voor als ik nog iets vergeten moest zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wollen dekens zijn okee hoor, en thermische dekens...bedoel je daar de nooddeken mee? Dat is iets om altijd in de buurt te hebben, in de auto en onderweg, maar wol is beste dekensoort die er is. Wol geeft bv zelfs nat nog warmte. Niet vervangen door nooddeken, maar nooddeken erbij kopen.

Denk bij uitval van energie ook aan het dragen van thermisch ondergoed, wollen sokken, wollen muts. Jezelf warm aankleden scheelt in het stoken. En als je stookt, het liefst een kleinere ruimte warmstoken, scheelt een hoop energie. Zelf heb ik de vrij dure merinowollen t-hsirts, omdat die dun zijn, niet op wol lijken maar op gewone tshirtstof, en echt niet kriebelen. Fijne van wollen en merino onderlaag is ook dat het niet snel gaat stinken, wat sommige goedkopere thermoskleding wel doet. Scheelt in de was doen en dus met water (als je aar zuinig mee moet doen)

 

Meel koop ik zelf bij de molen in grootverpakking en bewaar ik in tonnetjes. Ja, dat kan je lang goed houden. Ik kan je de broodbak topics van Lewieke aanraden. http://preppers.nl/forum/threads/7815-Werken-aan-onafhankelijkheid-brood-en-gebak

 

Waxinelichten zijn okee, kaarsen ook en die geven minder afval. Die zilveren dingen om de theelichtjes moet je wel kwijt en als er geen afval gehaald wordt moet je ook op minder afval produceren letten. Let bij kaarsen én waxinelichten op de veilige afstand van elkaar!

 

Kacheltje, denk aan een houtkachel indien mogelijk, zo niet een Zibro-kachel of kachel met gasfles of LPG-fles. Koop sowieso een melder voor koolmonoxide!

http://www.voorzekeren.nl/winkel/brand/co-melder-detail

 

Je bent al om naar de Sawyer, goed zo. Test dat ook even uit als je die hebt. Zelf heb ik ook een paar flessen water in kast staan voor als het water hier een dagje uitvalt, komt wel eens voor door leidingbreuk op de route. Dan vind ik het wel fijn voor het gemak te gaan.

 

Cash in huis, denk misschien ook aan een kluisje. Daar kunnen dan ook de belangrijke papieren in en scan je belangrijke papieren ook en zet het ook op een USB-stickje. Ziektekostenpolis, paspoorten, verzekeringspapieren, testament, belangrijke telefoonnummers (familie, arts, ziekenhuis, blokkeren bank) kaart met route naar je familie. Foto van iedereen van je familie (als iemand vermist is is een foto handig, maar ook als je elkaar uit oog verliest is een foto fijn)

 

Fijn zo ongegeneerd tips te mogen geven!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Olijfolie inderdaad en kokosolie.

Ik zag nog vuursteen staan, handig hoor, maar wat aanstekers op voorraad zijn ook gewoon handig he.

 

Wasmiddel kan je prima zelf maken als je marseillezeep/sunlightzeep hebt. Daarvan vind je wel recepten op het forum. Voordeel van zelf wasmiddel kunnen maken is dat je minder volume op voorraad hebt als je marseillezeep in je voorraad doet. En zelf maken is een stuk goedkoper, de winst gaat naar jou ipv naar de witteboorden van de reclame en wasmiddelindustrie, vind ik altijd een lekkere gedachte. Als je wel wasmiddel op voorraad neemt, let dan op dat de verpakking niet nat wordt...dat wordt een zooitje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat wasmiddel betreft raad ik aan om het simpel te houden , ga eens langs de turkse winkel en koop een xxl pak

en als je dan toch bezig bent ook een 20 liter zak rijst ( pandan )van 30/35 euro ( azie toko )

 

maar ik denk dat je misschien onderschat wat je kinderen nodig zullen hebben , veel speelgoed/boeken/leermateriaal en vergeet geen kleding op de groei

Link naar reactie
Delen op andere sites

@kroes je maakt een goede start. Hou er rekening mee dat als je geen BOB hebt, dat je (bijvoorbeeld bij brand) toch snel je meest hoofdzakelijke dingen mee kunt nemen.

 

En hier nog een paar extra tips voor je bug in:

 

1. Sla naast je blikvoer ook nog een aantal pakken of flessen mineraalwater in. Ik heb ooit eens meegemaakt dat er een e-coli bacterie in het leidingwater zat en soms dan is er ineens helemaal geen leidingwater. Laatst nog in het oosten van het land. (Edit: oh sorry, ik zie dat je een waterput hebt. Maar dan nog moet je water op voorraad hebben voor als je wel snel weg moet)

2. Denk ook aan de hygiëne. Je kunt nog aanschaffen: vochtige doekjes, smoelendoekjes, toiletpapier, maandverband/tampons en keukenpapier, desinfecterende handgel.

 

Heel veel succes met verder preppen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naast alle goede aanvullingen die genoemd zijn: soms zit preppen ook in hele gewone kleine dingen. Goede brandblusmiddelen (dus geen poeder maar schuimblussers, blusdeken in keuken), CO-melders, gekoppelde brandmelders in meerdere ruimtes, ICE nummers in alle telefoons, spreiding van vermogen etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

.....................................

Edit: Wat @Raycoupe benoemt is te koop in de prepshop. Een Sawyer mini waterfilter bijv.

 

Dat is slechts één van de opties, wellicht wel de goedkoopste idd.

 

Als 't regenwater een beetje schoon is (zonder algen) is een Aqualine ook een goede optie met z'n grote koolstoffilter: http://preppers.nl/forum/threads/8269-Review-Aqualine-12-Combinatie-Filter?highlight=aqualine

Ook de Katadyn Combi vind ik een hele mooie. Deze opties zijn alleen wel een stuk duurder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo @kroes,

Welkom op dit preppers forum.

Mooi intro.

Je kan hier een schat aan informatie vinden en uren ( eigenlijk dagen zo niet weken ) doorbrengen en als je iets niet weet, is er altijd wel iemand die je op weg kan helpen.

Ikzelf ben een stuk wijzer geworden en voel me helemaal thuis op deze site.

Er is zoveel informatie te vinden hier dat je tijd te kort komt.

Ben ook al aardig verslaafd aan deze site, pas maar op, voor je het weet ben je het ook:o

 

Met vriendelijke groet, Popeye

 

P.S. Ik mis van je lijst eigenlijk nog pakken of flessen mineraalwater, maar daar heeft @Richa je ook al op gewezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt me dat je je wilt voorbereiden voor een scenario die ongeveer een week (of wellicht twee) zal duren.

Het belangrijkste hier is water.

Je gaf al aan dat je een waterput hebt, maar zorg voor een goed waterfilter.

Mocht een filter te duur zijn, koop dan mineraalwater. Reken op ca 3 liter per persoon per dag.

 

Zorg ervoor dat je voor die twee weken maaltijden in voorraad hebt die je gemakkelijk kunt bereiden en die iedereen in je gezin lekker vindt.

 

Zorg ervoor dat je je afval kwijt kunt (voldoende vuilniszakken) en dat je een manier hebt om van je ontlasting af te komen, mocht de riolering het niet doen (gat in de grond, vuilniszak op een emmer met kattebakkorrels of een ander idee)

 

Zorg ervoor dat je de een manier hebt om te koken als je gasstel of electrisch fornuis het niet meer doen.

 

Zorg voor voor voldoende vermaak voor je gezin. Denk aan spelletjes, kleurboeken, verkleedspullen, poppekastdingen etc.

Als de tv, Wii, nintendo, Xbox, radio en co. het niet meer doen is het snel anarchie in huis.

 

Zorg voor warmte (kleding, dekens, kachel)

Zorg voor verlichting (kaarsen, zaklampen, olielampen etc)

Zorg voor verdediging (spreekt voor zich: mag niet teveel over gezegd worden)

Zorg voor home-defence (een 'net' van ductape over de ramen, verduisteringsgordijnen (of vuilniszakken), planken om deuren af te sluiten / timmeren etc.)

 

Dat is waar wij ons op hebben geconcentreerd.

Veel succes bij jouw zoektocht!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@kroes

Dat eerste begin, dat is altijd bedenken waar bij jou je prio zit. Hoe en waar woon je, met wie woon je, financiën etc.. Mr. Gold heeft er eens een mooi draadje over gestart.

http://preppers.nl/forum/threads/815-De-ultieme-preppers-lijst

 

In dit lijstje staat ook deze link, http://www.shtfplan.com/emergency-preparedness/when-shtf-these-100-items-will-disappear-first_06032010 Voor veel items op deze lijst zijn weer slimme dingen te koop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...