Ga naar inhoud
GENEGEERD

Welke slaapzak?


Range

Aanbevolen berichten

Goede avond allemaal,

 

Wie van jullie schrok bij het lezen van de titel :p? Gaat het alwéér over iets waar je de zoekfunctie voor nodig hebt?

 

In dit geval nee, mijn vraag is vrij specifiek op de algemene tips waar je op moet letten voor een aanschaf zoals dit na.

 

Let's begin!

 

Men weet langzamerhand hoe ik mijn leven wel zou willen inrichten. Ik ben dus ook geen man van de bushcraft of andere soorten extreem survival. Toch reis ik met regelmaat en ik kom in de knoop met mijn mijn lidl opblaasbedjes van 15 euro plus dekbed en kussen.

 

Ja ik heb een slaapzak gehad van de lidl maar dat was geen succes, ik zweette mij kapot en die synthetische vezels nemen niks op en ik had de volgende dag een pokke slecht humeur plus brandwonden.

 

Goed, ik zal de omgeving schetsen hoe dit product gebruikt zal worden.

 

De slaapzak neem ik ten allen tijden opgerold mee. Het is dan ook een must dat ik hem kan oprollen. Wanneer ik overnacht is dat in een woonomgeving, verwarmd tot op zijn minst een comfortabel niveau van minimaal 15 graden. De volgende morgen rol ik hem weer op en klik hem vast en ik ben ready to go. Er zal dus geen vocht of extreme kou zijn, zie het meer als een extra warme laag om mij heen. Ga er maar vanuit dat het product minimaal één keer per week dienst moet doen waarvoor hij gemaakt is :)!

 

Uber specifieke wensen?

- Natuurlijke vezels doen het goed bij mij. Het vermijden van synthetica materialen wordt gewaardeerd. (Geimpregneerde natuurlijke vezels kan overigens wel)

- Geen mummy vorm

- Zou een zeer dikke vulling mogen hebben zodat de onderkant als een soort 'slaapmat' kan dienen.

- Een rits die zowel van binnen als van buiten te openen is.

 

Budget:

Ik zit tussen de 60 en 150 euro te denken. Ik wil echt stevig spul wat (als het even kan) een lifetime mee gaat. Dit uiteraard met aandacht en verzorging door de tijd heen.

 

Ik hoor graag van jullie of er merken zijn die aan deze wensen voldoen (in het algemeen). Of een persoonlijke aanbeveling + waarom, dat kan ik ook altijd waarderen.

 

Alvast bedankt

 

P.s. Zolang het niet heftig flucocerend is maakt uiterlijk vertoon niet uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Hallo Range,

 

Ik heb onderhand al 5 slaapzakken waarvan de onderstaande met kop en schouders boven de rest uitsteekt, of het nu 8 of 20 graden is. s'nachts is hij is al 1 1/2 jaar onze favoriet en het is altijd vechten wie hem krijgt. Hij is al met +/- 12 kampeer/bushcraft uitjes meegeweest en zo nu en dan mishandeld (natgeregend en op takjes en gras geslapen) nog steeds geen beschadiging

 

http://www.kampeermarkt.com/Polydaun-Kiekendief.html

 

Hij is alleen niet echt compact maar nog steeds een stuk kleiner dan een m90 leger slaapzak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Range,

 

Ik heb onderhand al 5 slaapzakken waarvan de onderstaande met kop en schouders boven de rest uitsteekt, of het nu 8 of 20 graden is. s'nachts is hij is al 1 1/2 jaar onze favoriet en het is altijd vechten wie hem krijgt. Hij is al met +/- 12 kampeer/bushcraft uitjes meegeweest en zo nu en dan mishandeld (natgeregend en op takjes en gras geslapen) nog steeds geen beschadiging

 

http://www.kampeermarkt.com/Polydaun-Kiekendief.html

 

Hij is alleen niet echt compact maar nog steeds een stuk kleiner dan een m90 leger slaapzak.

 

Lijkt me een prima slaapzak voor een prima prijs en een goede comforttemperatuur voor het doel waar @Range het wil voor wil gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Range,

 

Ik heb onderhand al 5 slaapzakken waarvan de onderstaande met kop en schouders boven de rest uitsteekt, of het nu 8 of 20 graden is. s'nachts is hij is al 1 1/2 jaar onze favoriet en het is altijd vechten wie hem krijgt. Hij is al met +/- 12 kampeer/bushcraft uitjes meegeweest en zo nu en dan mishandeld (natgeregend en op takjes en gras geslapen) nog steeds geen beschadiging

 

http://www.kampeermarkt.com/Polydaun-Kiekendief.html

 

Hij is alleen niet echt compact maar nog steeds een stuk kleiner dan een m90 leger slaapzak.

 

Dankje voor het antwoord. Dit lijkt mij wel wat zoals @Peerke al had benoemd :)!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb de modulaire M90 slaapzak van het leger, indien goed onder houden en compleet kan hij tot -30. De set zou normaal bestaan uit een lakenzak, zomer slaapzak en winterslaapzak( de combinatie van alle 3 zakken is bedoeld voor de winter situatie.) In sommige gevallen zit er ook een enkelboog BIVI zak bij, zou je deze er los bij moeten kopen koste je die alwel snel 89 euro. Ik heb de set van slaapzak en Bivi zak voor 90 euro op marktplaats kunnen kopen. Doe er een slaapmatje bij en een nooddeken bij en je hebt een set waarmee je elk weer in europa aankan.

 

Mijn basiskamp voor de noodgeval:

- M90 slaapzak met bivi. €90.-

- Schuimrubberen matje met nooddeken er onder. €20.-

- Britse leger tarp. €35.-

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb de modulaire M90 slaapzak van het leger, indien goed onder houden en compleet kan hij tot -30. De set zou normaal bestaan uit een lakenzak, zomer slaapzak en winterslaapzak( de combinatie van alle 3 zakken is bedoeld voor de winter situatie.) In sommige gevallen zit er ook een enkelboog BIVI zak bij, zou je deze er los bij moeten kopen koste je die alwel snel 89 euro. Ik heb de set van slaapzak en Bivi zak voor 90 euro op marktplaats kunnen kopen. Doe er een slaapmatje bij en een nooddeken bij en je hebt een set waarmee je elk weer in europa aankan.

 

Mijn basiskamp voor de noodgeval:

- M90 slaapzak met bivi. €90.-

- Schuimrubberen matje met nooddeken er onder. €20.-

- Britse leger tarp. €35.-

Ik heb de M90 (compleet met bivi zak) ook en die is uitstekend geschikt voor alle weersomstandigheden, maar niet voor gebruik binnenshuis. Je zweet uit je slaapzak.

Deze zou ik dus zeker niet aanraden voor waar @Range hem voor wil gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de M90 (compleet met bivi zak) ook en die is uitstekend geschikt voor alle weersomstandigheden, maar niet voor gebruik binnenshuis. Je zweet uit je slaapzak.

Deze zou ik dus zeker niet aanraden voor waar @Range hem voor wil gebruiken.

 

de slaapzak is modulair, hij kan tenslotte ook alleen de zomerslaapzak gebruiken en als het echt warm is alleen de lakenzak. Maar ik ben zelf op alles voorbereid, dus zou ik het setje compleet meenemen voor het geval de verwarming een keer uitvalt. Je kan ook onderkoeld raken in een mooie kamer als het buiten maar koud genoeg is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@prepper053,

 

Ik ben het met je eens dat op alles voorbereid zijn het beste is. Ondanks dat heb ik nog de back up dat ik meer dan prima in mijn kleding kan slapen wat ook best wel wat warmte afgeeft. Als ik het dan nog niet goed genoeg heb in huis dan hebben mijn vrienden het ook stervenskoud (wat betekend dat we on the spot extra dekens o.i.d. erbij pakken).

 

Overigens is zo'n set wel heel mooi voor de toekomst!

Link naar reactie
Delen op andere sites

En zoals bij het meeste materiaal, ga zelf testen :-)

ga eens langs bij zowel een grote kampeermarkt (bijvoorbeeld Obelink in het Oosten,) om naar budget materiaal te kijken, een kampeerwinkel gericht op wat luxer kamperen (wat duurdere materialen) (bijvoorbeeld Soellaart in Haarlem) voor de middenklasse slaapzakken en de outdoor zaken (zoals bever en zwerfkei) waar je ook goed kan kijken naar de extremen (super compact en toch warm, extreme winterslaapzakken etc.) wel wat duurder maar vaak een stuk compacter.

 

Dan kan je heel goed de materialen vergelijken maar ook zaken als gewicht en pakmaat.

 

Persoonlijk advies voor het slapen in huis: ga voor een comfortabel matje van goede kwaliteit dat zich -al of niet uit zichzelf- vult met lucht (thermarest/exped bijvoorbeeld) met een zomer slaapzak en een (katoenen/zijden) lakenzak. (mijn eigen combinatie is ingepakt ongeveer het formaat van een 2liter pet-fles (heb een dik matje vanwege slechte rug))

 

voordelen: je kan ook in alleen je lakenzak liggen, of je slaapzak half open of slechts over je heen leggen. Is het erg warm en heb je liggen zweten gooi je zo je lakenzak in de was. Te vaak wassen is voor een slaapzak ook niet fijn :-) Is het echt koud, gewoon een extra fleecedeken er over (standaard in de auto?)

Goed matje is de basis van goede nachtrust, zeker bij frequent gebruik en daarom zeker een investering waard en zeker als je er ook in geval van..... gebruik van wil maken.

 

GreetZ,

Pjotr78

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb laatst een slaapzak voor m'n verjaardag gekregen; niet echt geschikt om in natte omgevingen te slapen helaas, maar verder is het een van de beste (redelijk goedkope) slaapzakken waar ik de laatste paar jaar wat slaapzak betreft in heb geslapen.

Sleeping pod XL Er is ook een variant zonder de XL die uiteraard iets minder ruim is. Prima slaapzak om in een huiselijke kring in te slapen. Trouwens, voor iemand die een echte koukleum is (zoals ik, ik slaap inmiddels sinds het s'nachts weer koud is onder mijn giga warme winter deken waar menigeen vanzelf weer onder uit zweet) is het ook een fantastisch warm ding. Weegt rond de 1600 gram geloof ik. Erg licht in ieder geval.

 

Kan er trouwens geen foto's bij plaatsen; het knopje werkt niet naar behoren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
En zoals bij het meeste materiaal, ga zelf testen :-)

ga eens langs bij zowel een grote kampeermarkt (bijvoorbeeld Obelink in het Oosten,) om naar budget materiaal te kijken, een kampeerwinkel gericht op wat luxer kamperen (wat duurdere materialen) (bijvoorbeeld Soellaart in Haarlem) voor de middenklasse slaapzakken en de outdoor zaken (zoals bever en zwerfkei) waar je ook goed kan kijken naar de extremen (super compact en toch warm, extreme winterslaapzakken etc.) wel wat duurder maar vaak een stuk compacter.

 

Dan kan je heel goed de materialen vergelijken maar ook zaken als gewicht en pakmaat.

 

Persoonlijk advies voor het slapen in huis: ga voor een comfortabel matje van goede kwaliteit dat zich -al of niet uit zichzelf- vult met lucht (thermarest/exped bijvoorbeeld) met een zomer slaapzak en een (katoenen/zijden) lakenzak. (mijn eigen combinatie is ingepakt ongeveer het formaat van een 2liter pet-fles (heb een dik matje vanwege slechte rug))

 

voordelen: je kan ook in alleen je lakenzak liggen, of je slaapzak half open of slechts over je heen leggen. Is het erg warm en heb je liggen zweten gooi je zo je lakenzak in de was. Te vaak wassen is voor een slaapzak ook niet fijn :-) Is het echt koud, gewoon een extra fleecedeken er over (standaard in de auto?)

Goed matje is de basis van goede nachtrust, zeker bij frequent gebruik en daarom zeker een investering waard en zeker als je er ook in geval van..... gebruik van wil maken.

 

GreetZ,

Pjotr78

 

Dit lijkt mij de beste aanpak inderdaad. Slaapmatje + lakenzak + slaapzak.

 

Dankjewel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met uitlopende modellen bedoel je dat deze uit het assortiment gaan?

 

precies, omdat er bijvoorbeeld een andere kleur gebruikt wordt, of het model iets veranderdis etc. Vaak ook aan het eind van het seizoen mooie dingen in de opruiming. Hou ook winkels die gaan verbouwen in de gaten, of die waar een opheffings uitverkoop is.

Maar ook kan het lonen om goed op marktplaats te neuzen naar een goeie tweedehands slaapzak.

GreetZ,

Pjotr78

Link naar reactie
Delen op andere sites

precies, omdat er bijvoorbeeld een andere kleur gebruikt wordt, of het model iets veranderdis etc. Vaak ook aan het eind van het seizoen mooie dingen in de opruiming. Hou ook winkels die gaan verbouwen in de gaten, of die waar een opheffings uitverkoop is.

Maar ook kan het lonen om goed op marktplaats te neuzen naar een goeie tweedehands slaapzak.

GreetZ,

Pjotr78

 

Dank voor je uitgebreide adviezen! De komende maand of 2 zal het wel op zoiets uitkomen. Genoeg speurwerk te doen dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor binnen en dus al gauw 18-20 graden moet je lijkt me genoeg hebben aan een dunne deken en een laken. Combi zijde lakenzak en verhuisdeken (Marktplaats voor de dikke exemplaren, want de karwei zut is niks komen op 5-7 euro/stuk) zijn redelijk compact, goed budget en natuurlijk materiaal als eerste laag. Deken kan je voorzien van een rits mocht je dat willen, maar zulke lange ritsen zijn duur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...