Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Advies gevraagd] Fixed blade BOB voor <100 euro


Nameless

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 71
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Je hebt wel specifieke wensen is het misschien een idee om bijv. Een mora bushcraft black te doen met bijv. Een wetterlings small hunting axe?

 

Zit er nu toch aan te denken om inderdaad te beginnen met een 'simpele' Mora. Is niet helemaal wat ik in gedachte had, maar een goed mes om mee te beginnen volgens de meesten. Dan kan ik gelijk leren slijpen. Mocht dat in het begin niet zo lukken dan verpest ik liever een Mora dan een duurder mes :p Vooralsnog wordt het dus een Mora Companion. Zal er morgen eentje halen hier in de buurt. Mocht de Mora goed bevallen dan is dat prima. Zo niet dan heb ik voor weinig geld wat ervaring opgedaan en dat zal mij dan helpen bij het zoeken van een nieuw mes. Bedankt voor de adviezen allemaal!

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zeggen koop nooit een mes voor honderd euro als je maar honderd euro te besteden hebt ( aan een mes wilt spenderen).

Dus neem bv zo'n mes die carismo voorsteld en koop ook een multitool en dan ook nog de cold steel kukri.

En als laatste toevoeging koop ook een nagelknipper, die hoort volgens mij in elke bob en mis ik dus vaak...

Je leert wat de voor en nadelen van de messen zijn, je hebt een fallback, en samen dekken ze een werkgebied af dat niet een mes alleen zou kunnen.

 

Als je dan nog ooit geld overhebt koop je iets dat je echt mooi vind en waarvan je weet dat het je ligt en veel gebruikt..

Je kunt altijd meer uitgeven maar dat is zelden functioneel te verantwoorden, al zou ik zelf altijd een dure leatherman aanbevelen die zijn hun geld echt waard ( de schaar kan als nagelknipper dienst doen maar vind ik te licht voor teennagels) maar dan is je honderd euro aan alleen zon tool ook op.....

 

Het blijft moeilijk voor een ander een mes uitzoeken, maar wel leuk...

 

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe Die Boker Plus Bushcraft spreekt mij ook wel aan. Zal deze ook zeker overwegen!

 

Het ronde handvat vind ik super, ietwat rechthoekige handvaten (in dwars doorsnede) krijg ik snel blaren van. Ik heb hem wel zelf full scandi geslepen.

@Kans: Ah, eindelijk iemand die ook een nagelknipper meesleept! Kun je veel meer mee dan je nagels knippen.

@hhpp: Heb je ook een filmpje waarbij ze hem gebruiken voor batonnen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb een iets kleiner mes (well full tang dan weer) maar draag altijd tenminste mijn small hunters axe. wanneer ik mijn stukje bos heb zal ik ook mijn swedish forrest axe meenemen maar dit is meer voor een "base camp scenario"

 

Een mora bushcraft is een goed mes geschikt voor de meeste taken, wil je hem met een baton gebruiken heb je kans dat het mes kapot gaat maar zie heel veel mensen dit doen met een mora maarja je zal nog maar net die ene pechvogel zijn.

 

leren slijpen is heel erg lastig, het ene moment slijp je je mes tot een scheer mes en het andere moment is een baksteen nog scherper maar een mora companion is een goede optie hiervoor.

 

voor een "belt knife" wil ik wel iets waar ik op zou kunnen vertrouwen zou ik mijn BOB kwijt raken en dan heb ik liever een bushcraft mora aan mn riem dan een companion. maar dat is een keuze die je maakt.

 

ik zou dus voor een combinatie gaan en of dat nou een multitool of bijl erbij is of allebei moet je zelf bedenken

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben zelf wel tevreden met mn cold steel finn bear

http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-cold-steel-finn-bear.htm

fijne user die niet agressief oogt voor het nu

onze shtf messen zijn echter de seal pup en sog nw ranger

cold steel maakt wel leuke messen opzich

ik zou net als wat @Kans zegt voor dat geld meerdere messen(combo's) te kopen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus heel het gebeuren hangt vast met 2 bouten en het handvat is niet tegen het blad geklemd... dit is een roterende folder, het handvat zit niet over de hele lijn vast aan het lemmet. bij een full tang kan je het mes nog gebruiken als het handvat faalt, dit lijkt me met dit ding toch iets te pijnlijk...

 

Aan het filmpje te zien zaagt de zaag voor geen meter tegenover een bahco of een silky vouwzaag. Wil je een goede zaag en mes in 1 dan kan ik de sawbacks van tops adviseren "die zagen als de tering" ( quote van @Keyser Suze ) maar die zijn duurder dan 100 euro. Als je linkshandig bent dan zijn de serraties goed gezet of je moet em als rechtshandige als draw knife gebruiken..

Je hebt graag gelijk dus krijg je van mij gelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe helaas niet een dergelijk filmpje gezien.

 

Ik denk dat daar een hele goede reden voor is en die benoemt @carismo.

Heeft niet zozeer met gelijk halen te maken, maar ook ik vind het meer een gadget dan een serieuze optie.

 

Je mes is zo belangrijk, dat je dit model nooit als primaire optie zou moeten kiezen.

Voor erbij prima, hij ziet er gewoon stoer en cool uit, maar ik weet zeker dat je beter af bent met een Mora van 15 euro en een klapzaag van de Lidl van 7 euro.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Raycoupe heeft volgens mij toch ook gelijk, dat ding is goed voor erbij, maar niet als primaire optie.

Het begint mij trouwens op te vallen dat er bij een discussie veel mensen zijn die, wanneer ze 2x een tegenargumentatie te horen krijgen, al direct de tegenpartij van trol verwijten of boos worden^^.

Daar word ik dan boos van :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het ook beetje te maken heeft voor een zekere blindheid betreffende een merk. (Ik heb dat zelf met TOPS maar heb nog niet al te veel fail cases geweten van dit merk)

 

Er zijn dan merken die goede messen hebben maar ook van bekend is dat ze mindere modellen hebben. Sog (sogfari, primitive,..), zelfde met Gerber (LMF II, BG parang 1ste generatie,...), Buck (Hoodlum, ...),...

 

Aan de andere kant moet je een mes gebruiken waar het voor geschikt is, met een aardappelschiller moet je geen boom proberen door te batonnen en een machete is niet gemaakt als botermesje. Om maar duidelijk te overdrijven.

 

Zelfde met punten die afbreken.... een mes is geen breekijzer. Er zijn wel merken die types maken die hier speciaal voor ontworpen zijn maar die hebben ook hun prijs...

 

Multifunctionaliteit is dan weer een ander onderwerp.

 

Kijk naar de vorm en de grind, zoek een paar eigenschappen op, test wat uit en gebruik een beetje logica en gezond verstand maar ga niet blindelings af op 1 filmpje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even wat van mijn hart. Er wordt nu een discussie aangezwengeld waar ik geen zin in heb. Ik hou niet van oeverloze discussies en zeker niet met mensen die op voorhand een mening hebben, want die mensen gaan vervolgens alleen maar op zoek naar bevestiging van hun mening. En dan speciaal voor @XytraS: in je bericht impliceer je indirect aan mijn bericht volgens mij waarin ik @carismo gelijk geef. Ten eerste is volgens mij nergens uit het bericht terug te vinden dat ik boos was/ben/word of iets dergelijks. Ten tweede zul je mij daar ook niet op betrappen want daar ben ik de persoon niet naar. Ten derde wil ik opmerken dat het daarin ging of de door mij ingebracht suggestie full tang was en daar had ik op gereageerd en dat was dan ook mijn finale reactie en vandaar dat ik @carismo gelijk gaf want dan verzand je in welles/nietes en dat ga ik echt niet doen.

 

Zoals @Raycoupe zich mengt vind ik een heel nette verantwoorde wijze. Hij stelt een vraag en na mijn antwoord schrijft hij wat hij DENKT en dat is wat anders dan de wijze van reageren door @carismo die al direct iets veronderstelt en m.i. een vooringenomen mening weergeeft. Vervolgens aan mij vraagt of ik dat ding wel eens in handen heb gehad terwijl ik die vraag ook aan hem zou kunnen stellen.

 

Wat ik belangrijk vind (maar dat vind ik en dat hoeft verder niemand te vinden) is dat je open minded durft te kijken naar tools zoals messen. Eigenlijk zoals @carismo in zijn onderschrift impliceert.

@Raycoupe: ik heb mijn aankoop niet alleen gedaan op basis van 1 filmpje. Voor ik een mes koop ben ik weken, soms maanden bezig info te verzamelen. Zo ook in dit geval.

 

Inhoudelijk mbt tot het mes/zaag: ik ben met jullie eens dat er veel betere messen of zagen of gecombineerd te vinden zullen zijn. Maar voor dit geld is het denk ik een toppertje. En natuurlijk moet je er geen haardblokken meet batonnen, maar haaks op het handvat ben ik ervan overtuigd dat je hier sticks mee kan batonnen. En als zaag heb ik voor 95% positieve gebruikerservaringen gevonden. En geloof me, ik heb er werk van gemaakt. Dus tientallen gelezen.

 

En voor het mes gedeelte geldt hetzelfde. Goed scherp te krijgen, en goed te gebruiken voor allerlei zaken waar een mes primair voor bedoelt is, zoals snijden.

 

En omdat dit een optie was waar uiteindelijk de topicstarter een advies in vroeg, dacht ik dat ik dit mooi als optie in kon brengen. We zijn hier om van elkaar te leren en niet iedereen kent elke tool.

 

Nogmaals, mij krijg je niet boos en ik zal ook nooit gaan schelden, maar ik laat wel duidelijk weten wanneer ik wel of niet zin heb in een discussie. En inhoudelijk over deze tool heb ik geen zin in de manier van discussiëren zoals door @carismo aangegaan. Overigens wil ik deze laatst genoemde hiermee niets verwijten. Het zegt iets over mij, denk ik.

 

Oja, en ik geef @carismo gelijk wb zijn laatste posting inzake blinde vlekken of merkblindheid. Das een gevaar. Gelukkig kan ik mezelf dat niet verwijten want het is de eerste SOG tool die ik koop voor eigen gebruik.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Even wat van mijn hart. Er wordt nu een discussie aangezwengeld waar ik geen zin in heb. Ik hou niet van oeverloze discussies en zeker niet met mensen die op voorhand een mening hebben, want die mensen gaan vervolgens alleen maar op zoek naar bevestiging van hun mening. En dan speciaal voor @XytraS: in je bericht impliceer je indirect aan mijn bericht volgens mij waarin ik @carismo gelijk geef. Ten eerste is volgens mij nergens uit het bericht terug te vinden dat ik boos was/ben/word of iets dergelijks...

 

Het is ook niet mijn bedoeling om hier een discussie op gang te brengen en ja, ik had het deels op jouw antwoord, maar ook op anderen (topic over zinnigheid van vuurwapens zoals in de US bvb).

Daar is het mij opgevallen dat wanneer je 3x een tegenargumentatie geeft, mensen zeggen van boos te worden omdat je steeds weer reageert, tsjah jongens, als ik je direct gelijk moet geven, dan noemt het geen discussie meer hé, kan evengoed zeggen dat de tegenpartij mij dan maar gelijk moet geven.

Zorg er dan voor dat je argumenten onweerlegbaar zijn, maar dat zijn ze niet en dan geef ik idd niet af.

 

Maar bon, terug over dit topic. Je zegt wel dat je niet boos bent, maar het 1ste deeltje uit je antwoord "Je hebt graag gelijk, dus zal ik je maar gelijk geven" impliceert toch enigszins enige frustratie onder de vorm van sarcasme denk ik dan :)

 

Nu ja, je moet je niet aangevallen voelen, het was meer een algemene opmerking, maar om dat allemaal uit de doeken te doen werd mijn post te lang, niet dat dat me veel geholpen heeft, want ik moet het alsnog neer pennen :p

 

Ik ga er gewoon vanuit dat je primaire optie zo 'onverwoestbaar' mogelijk moet zijn en dan heb je een standaard 'fixed blade' nodig, een folder is door zijn design bijna altijd risicovoller.

Dit neemt niet weg dat het als 2de mes best nuttig kan zijn natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@hhpp jij stelde een vraag over mijn definitie van 'full tang' en heb hierop geantwoord en in verdergegaan.

 

Je wil me niets verwijten maar je hebt wel commentaar op mijn manier van reageren en dat in een post waar ik meer dan 6 keer mijn nickname opgelicht zie staan...

 

Elk advies is welkom voor de topicstarter maar wat heeft die persoon eraan als jij met een item komt aandraven dat je zelf nog niet hebt kunnen uittesten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar bon, terug over dit topic. Je zegt wel dat je niet boos bent, maar het 1ste deeltje uit je antwoord "Je hebt graag gelijk, dus zal ik je maar gelijk geven" impliceert toch enigszins enige frustratie onder de vorm van sarcasme denk ik dan :)

 

Nee en dat heb ik uitgelegd.

 

Je andere opmerkingen: goed te weten dat je het meer als algemene opmerkingen bedoelde met in je achterhoofd andere discussies, maar omdat het in dit topic stond met verwijzing naar discussie @carismo en mezelf, leek het of je mij bedoelde. Kous af wat mij betreft. Niet teveel offtopic.

 

Wat betreft je laatste opmerking inhoudelijk over de tool: prima. Ben ik met je eens, behalve dat het geen folder is objectief beschouwd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@hhpp jij stelde een vraag over mijn definitie van 'full tang' en heb hierop geantwoord en in verdergegaan.

 

Je wil me niets verwijten maar je hebt wel commentaar op mijn manier van reageren en dat in een post waar ik meer dan 6 keer mijn nickname opgelicht zie staan...

 

Elk advies is welkom voor de topicstarter maar wat heeft die persoon eraan als jij met een item komt aandraven dat je zelf nog niet hebt kunnen uittesten?

 

Nee ik wil je niks verwijten en ik heb uitgelegd dat het meer over mij zegt dan over jou. Ik probeer zo neutraal mogelijk te reageren maar ik heb gewoon geen zin in discussies die oeverloos dreigen te worden in de aanleg op basis van veronderstellingen. En het was geen commentaar maar hoe ik erover denk dat een discussie gevoerd word. Nogmaals, dit zegt iets over mij en niet over jou. Ik weet niet hoe ik dit anders moet verwoorden maar ik bedoel het niet als aanval of zo en ook niet geïrriteerd. Mss komt het doordat ik licht autistisch ben in mijn wijze van reageren. Als ik ergens geen zin in heb dan doe ik iets niet.

 

En wat betreft je laatste opmerking: ik wist niet dat het de bedoeling was dat je hier nooit items mag aandragen die nog nooit door de persoon zelf zijn uitgetest. Dat vind ik maar een armzalige toestand dan. In strijd met mijn eigen manier van de wereld tegemoet treden, namelijk overal voor open staan en leren van fouten, failures et cetera. Wel had ik me gebaseerd op vele tientallen positieve reviews op diverse fora in meerdere talen. Telt dat dan niet?

 

Oja, en gebruik van je nickname vond ik gerechtvaardigd omdat ik iets over jou schreef en ik vind dat jij dat dan ook moet weten. Verder geen bedoeling mee dan dat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

En wat betreft je laatste opmerking: ik wist niet dat het de bedoeling was dat je hier nooit items mag aandragen die nog nooit door de persoon zelf zijn uitgetest. Dat vind ik maar een armzalige toestand dan. In strijd met mijn eigen manier van de wereld tegemoet treden, namelijk overal voor open staan en leren van fouten, failures et cetera. Wel had ik me gebaseerd op vele tientallen positieve reviews op diverse fora in meerdere talen. Telt dat dan niet?

 

 

Het is geen vereiste, heb ik ook al gedaan en men wees mij op de gebreken en ging het alsnog uittesten, soms is het met een kleine modificatie te verhelpen.

 

Ik heb die sog zelf al eens vastgehad en niet al te positieve ervaring mee..., als anderen het super vinden ben ik blij voor ze en hoop ik dat het ook nooit misgaat..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag mijn Mora Companion binnengekregen. Op het eerste gezicht een zeer stevig en oerdegelijk mes, maar voelt wat goedkoop aan (wat kan kloppen want dat was 'ie ook:p).

 

Voelt goedkoop aan wellicht, maar weegt ook weinig. Dat is ook een voordeel vergeleken bij sommige beulen van een halve kilo waarmee je in principe in 99,9% van de gevallen hetzelfde werk doet. :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voelt goedkoop aan wellicht, maar weegt ook weinig. Dat is ook een voordeel vergeleken bij sommige beulen van een halve kilo waarmee je in principe in 99,9% van de gevallen hetzelfde werk doet. :p

 

Dat is zeker waar. Zal het mes ook zeker niet zo zwaar 'misbruiken' als een hoop anderen, dus meer heb ik eigenlijk niet nodig. Dat betekent alleen niet dat er nooit meer een zware beul bijkomt:cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...