Ga naar inhoud
GENEGEERD

ECB verlaagt rente

Kans
 Share

Recommended Posts

Geld, dat zou wat waard moeten zijn?

We kunnen er van alles voor kopen, ruilen tegen diensten, we krijgen als het goed is aan het einde van de maand wat overgemaakt en dat zou genoeg moeten zijn om de volgende maand mee rond te komen.

Het feit dat geld wat waard is merk je ook als je bij de bank geld wilt krijgen.

Heb je er zelf geld staan dan krijg je zonder al te veel moeite wat geld mee.

Wil je meer dan zegt de pinautomaat dat je per dag maar beperkt kunt opnemen.

Wil je meer kun je naar binnen en krijg je nog wat meer mee.

Wil je een serieus bedrag dan moet je dat van te voren aankondigen.

Wil je veel geld opnemen, ook al heb je dat op je rekening staan, heb je best een probleem.

De bank wil eigenlijk weten wat je ermee gaat doen en komt met allerhande waarschuwing, doombeelden enz.

Een simpel smoesje als ik ga een auto kopen daar trapt de bank niet in, ze weten dat de autohandelaar geen grote cash bedragen mag aannemen....

Het wordt echt genant als je graag geld wilt dat je zelf niet hebt.

Dan willen ze zelfs graag weten hoe groot je snikkel in je broek is, bij de dames hun boezemomvang

Als je dat weigert dan willen ze toch wel even precies weten wat je aan inkomen hebt, wat je uitgaven zijn, waar je werkt, of je andere leningen hebt, enz enz.

Dat heeft natuurlijk ook wel een redelijke reden, ze willen hun geld wel terug.

Daarnaast willen ze graag een vergoeding voor het uitlenen, de verrichte diensten, het risico, dosierkosten, en als je niet wilde vertellen hoe groot hij/ze waren dan krijg je een risico opslag.

Dat geld iets waard was werd vroeger ook duidelijk als je geld spaarde en op de bank zette.

Dan kreeg je rente.

En soms was die rente best leuk ik kan me een tijd herinneren dat ik 10% rente kreeg.

Tegenwoordig staat er achter de comma nog iets maar de moeite is het niet meer.

Dus heeft geld nog wel waarde?

De ECB maakt het nog duidelijker: wil je daar (als bank) geld sparen dan krijg je ook rente -0,2 %.

http://www.nu.nl/economie/3869218/ecb-verlaagt-rente-005-procent.html

Dus de ECB, de Europeese Centrale Bank ( die zo het toch moeten weten?) geeft een negatieve rente.

Als je daar geld parkeert dan krijg je na een jaar minder terug.

Nou ja mijn punt is dus, zelfs de ECB vind de Euro niet echt wat waard!

Nou heb ik al vaker proberen uit te leggen wat fiat is en dat de 'waarde' die we er aan geven op vertrouwen is gebaseerd maar ik ben wel blij dat de ECB nu openlijk toe moet geven dat er toch een kern van waarheid in zit....

( het is niet alleen waar, het hele verhaal is nog veel erger)

Naast deze bekentenis is natuurlijk ook deflatie een teken, al is die momenteel best laag.

De ECb zelf heeft het over onconventioneel beleid.

Ik zou dat willen vertalen in: de laatste stuiptrekkingen op het systeem niet te laten omvallen.

Dit onconventionele beleid flirt namelijk openlijk met de basis van fiat: het vertrouwen.

Zerro Interest Rate Policy ZIRP, negatieve rente, geldcreatie enz enz. het zijn allemaal nagels aan de doodskist van het fiat systeem.

We zitten dicht tegen de grenzen van wat de normale mens nog acceptabel vind om vertrouwen in fiat te hebben.

Als er een grote bank omvalt en de bailin politiek die al in wetten is vastgelegd zijn werk gaat doen is het gedaan.

Als er een inflatie spike komt dan is het ook snel gedaan.

Alles en iedereen zal gelijktijdig op zoek gaan naar een alternatief.

En er is domweg zoveel fiat dat alle alternatieven in no time verdwenen zullen zijn.

De kans dat dit fout gaat is enorm, zorg dat je niet tot de groep groep gaat behoren die verlamt naar de ravage staat te kijken terwijl die zich aan het ontvouwen is.

De tijd om jezelf te beschermen is NU.

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@Kans

Ik reageer meestal niet op je berichten maar ik lees ze wel altijd.

Ik kan me nog een topic van jou herinneren waarin je aankondigde dat de rente weleens negatief kon worden.

Dat geeft maar weer eens aan dat je verstand hebt van financiële zaken.

Hoever kunnen ze nog zakken met de rente, ik neem aan dat dit niet oneindig door kan gaan?

Link naar reactie

Je vraag is natuurlijk niet echt te beantwoorden.

Als de inflatie echt groot wordt, denk aan, 10% per maand, wat is dan een rente van 10 of 20% (dat is meestal per jaar) je dan nog waard?

Stel dat we deflatie gaan krijgen, al is het maar 1% per maand, dan wordt je kapitaal ( koopkracht is het woord dat ik in dit geval moet gebruiken) bij een negatieve rente van 12% per jaar nog steeds groter.

(100 * 1,01^12 > 100 * 1,12^1 dus in woorden als je met 100 euro begint en je krijgt daar elke maand 1% rente bij dan is dat rente bedrag meer na 12 maanden dan de rente die je moet betalen na 12 maanden als ze eenmalig 12% rekenen over 100 euro)

Het gaat dan ook niet enkel om getallen, het gaat om vertrouwen, menselijk gedrag.

En dat is niet rationeel en nog moeilijker te voorspellen.

K a n s

@Kans

Ik reageer meestal niet op je berichten maar ik lees ze wel altijd.

Ik kan me nog een topic van jou herinneren waarin je aankondigde dat de rente weleens negatief kon worden.

Dat geeft maar weer eens aan dat je verstand hebt van financiële zaken.

Hoever kunnen ze nog zakken met de rente, ik neem aan dat dit niet oneindig door kan gaan?

Link naar reactie

Je mag er vanuit gaan dat eea fair wordt opgelost.

Dus je spaartegoeden zullen weg zijn (ofwel doordat de banken een bailin doen danwel dat door de inflatie je tegoeden waardeloos zijn geworden)

Je schulden zullen tegen een marktwaarde worden overgenomen of worden omgezet in de nieuwe valuta.

Het is een extreme vorm van het mechanistme dat ze nu ook hanteren tussen de renteverschillen bij lenen en sparen, alleen heb je nu een keus (of en waar je wilt lenen of sparen) en straks niet...

De banken/overheid hebben zo hun belangen en die staan vaak haaks op die van jou.

Normaal weten ze dat redelijk te verbergen, igv paniek komt de ware aard van het beestje ongenuanceerd boven...

K a n s

Zou het dan niet juist verstandig zijn om zoveel mogelijk 'geld' te lenen bij de banken en dit te gebruiken om preps of land of onroerend goed o.i.d. te kopen voordat de boel instort? Wat gebeurt er met de schulden/leningen in geval van het instorten van fiat geld?
Link naar reactie

Kreeg een pm over de bedragen die nog cash betaald mogen worden.

Denk dat wel meer mensen dat willen weten?

In Nederland moet elke transactie van meer dan 15.000 euro gemeld worden ( en paspoort gegevens of iets dergelijks worden doorgegeven):

http://financieel.infonu.nl/belasting/10122-belastingdienst-en-witwassen-ongebruikelijke-transacties.html

In Belgie weet ik dat die bedragen veel lager liggen... 3000 euro:

http://financieel.infonu.nl/geld/124411-contant-betalen-in-belgie-maximaal-3000-euro.html

Natuurlijk kan als je iets zwart doet en beide parijen stemmen in, die bedragen veel groter zijn, maar dan overtreedt je dus de wet.

Zal een degelijke autodealer dat niet doen, het kan mischien wel.

Helaas worden cash betalingen ver onder die 15.000 niet meer geaccepteerd, fals geld, risico op beroving of weet ik wat wordt vaak genoemd als reden..

K a n s

• Leuk 1
Link naar reactie

Persoonlijk lach ik me de ballen uit mijn broek, omdat ik een variabele rente voor mijn hypotheek heb op basis de "oude Euribor" + 0,6% opslag. Ik betaal nu dus al een paar jaar minder dan 1% rente en die is nog aftrekbaar ook. Maar dat terzijde.:p

Het rente mechanisme is voor de ECB zo goed als uitgewerkt, ze kunnen hooguit nog naar 0%. De enige oplossing is structureel minder geld uitgeven binnen de EU hervormingen doorvoeren, als we er al uit kunnen komen.:(

Mensen die spaarcenten op de bank hebben verliezen duidelijk vermogen. Stel je hebt wat vermogen op de bank staan en je krijgt 1,8% rente hiervoor. Afhankelijk van je vermogen betaal je ook nog eens 1,2% vermogensbelasting omdat je nu eenmaal wat centen hebt gespaard. Vervolgens hebben we nog te maken met inflatie doordat er flink wat geld in de wereld bijgedrukt wordt en zoals we weten worden inflatiecijfers voortdurend gemanipuleerd\dan wel rekenmethodes aangepast zodat deze meevallen in tijd van crisis.:(

Daarnaast zijn de huizenprijzen sinds 2008 met 10, 20 soms wel 30% gedaald. Een hoop hypotheken staan onder water, dan wel hebben mensen hun huis met verlies moeten verkopen.

Pensioen tegoeden die door een steeds kleinere groep werkenden moet worden opgebracht zijn flink verdampt. Het is onzeker of er over 20-30 jaar nog überhaupt geld is om de mensen die dan pensioen genieten te kunnen bedienen. En vorige kabinetten hebben geld uit de pensioenpotten "gegraaid" omdat deze zgn.veel te vol zaten.

De Staatsschuld loopt nog steeds verder op, dus iedere baby die geboren wordt heeft een schuld van 25k op zijn kop.

Er is in voorgaande kabinetten een groot deel van onze goud voorraad verkocht tegen een belachelijk lage prijs en dat geld is opgemaakt dus niet gebruikt om de staatsschuld t verlagen bijvoorbeeld.

Banken zijn gered met geld van de burgers en zij moeten dat terugbetalen met rente. Maar burgers betalen momenteel veel teveel geld voor hun bankzaken\hypotheken, want de schuld moet worden terugverdiend. De staat krijgt uw "gestolen" geld dan inclusief wat rente terug, maar loopt een hoop belastingcenten mis omdat banken zgn. geen winst hebben gemaakt sinds de crisis begon.

Zo kan ik nog wel een half uurtje doorgaan over de ziektekosten, rekenmethodes, accijnzen, (ouderen)zorg, maar het komt erop neer dat we flink zijn genaaid en dat het leven voor komende generaties moeilijker wordt dan eerdere generaties na WOII.

Geld op een spaarrekening heb je niet veel aan, dus moet je er iets anders mee doen. Wat? Is een keuze voor iedereen verschillend. Wat geld straks nog waard is weet niemand. Als ze cash gaan verbieden zullen mensen op zoek gaan naar een ander vorm van onder elkaar verrekenen. Als de om barst zullen we jaren van ellende krijgen. Het huidige financiële systeem loopt ten einde, al wet ze het steeds weer iets te verlengen. Het ziet er dus niet goed uit volgens mij.:eek:

Link naar reactie

Rente staat historisch laag. Zo hopen ze markt wat aan te zwengelen. Beurs vandaag (AEX) een procent hoger agv de rente verlaging.

Nu kun je voor 3,25% je hypotheek voor 10 jaar vast zetten. Dus veel mensen die aan hun rentevaste periode zitten kunnen nu een betere rente bedingen. Daarnaast loont het ook om uit te rekenen hoe hoog je boete is om toch over te sluiten.

Maar een oplossing is het niet. Hervormen, meer werkgelegenheid creëren, innoveren en minder uitgeven anders kom je er nooit uit.

Link naar reactie

Waarom zouden ze niet lager gaan dan 0%?

Feitelijk hebben we al te maken met negatieve rente. Het loont nu al niet je geld op de bank te zetten als je belasting en inflatie mee rekent. Ook hebben veel grote beleggers en pensioenfondsen al regelmatig staatsobligaties tegen een negatieve rente aangekocht.

Banken die teveel geld stallen bij de ECB moeten ook iets van een tiende rente betalen hiervoor. Ik zie dit bij burgers niet snel gebeuren. Dat zou een grote proefballon zijn, waar niemand de uitkomst over kan voorspellen.:(

In theorie kan het, maar ik denk eerder dat de ECB dan Obligaties gaat opkopen, de geldpersen aan gaat zetten, dan wel de politiek onder druk gaat zetten snel te komen met hervormingen.

Link naar reactie

• 1 month later...
Helaas worden cash betalingen ver onder die 15.000 niet meer geaccepteerd, fals geld, risico op beroving of weet ik wat wordt vaak genoemd als reden..

K a n s

Ik heb twee maanden geleden een auto gekocht. Moest 14.950 euro afrekenen. Netjes contant gedaan was geen enkel probleem buiten dat hij drie keer verkeerd zat te tellen.

Maar wordt het niets een tijd dat we met zijn allen ons geld van de bank halen? Het liefst allemaal in dezelfde week.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...