Ga naar inhoud
GENEGEERD

Honing


stijn

Aanbevolen berichten

Bij deze mijn 1ste bericht op deze site :)

Ik heb al veel bruikbare tips gezien maar honing ben ik nog nergens tegen gekomen.

Dit is nochtans zeer lang houdbaar indien het onder de juiste condities bewaard wordt.

Na lange tijd gaat de honing wel harder worden maar het blijft eetbaar.

Hierbij heb ik het wel over echte honing van bij een imker en niet uit de winkel waar vanalles aan wordt toegevoegd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Honing is al wel genoemd op het forum maar waarschijnlijk ergens tussendoor. Ook al genoemd dat dit een zeer, zéér goed middel is voor wondgenezing en brandwonden, en je het dus absoluut in huis moet hebben ;-).

Misschien kan gebruiker Apis ons er ook meer over vertellen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien kan Stijn ons meer over zichzelf vertellen in de koffiehoek? Doe mij dan maar een kopje thee met klein beetje honing. En ik heb ergens geschreven dat honing op een geïnfecteerde wond uitstekend werkt als lokaal antibioticum. Ik heb drie mega potten in de kelder staan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naar aanleiding van een post over honing bij brandwonden vorige keer getest op twee verbrande vingers. Eentje met flamusil(schrijf je dat zo?) En de ergere met honing, de honing vinger deed minder pijn en was eerder over. Voortaan honing voor mij dus

 

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan uit eigen lamlendige studenten-ervaring vertellen dat ook de simpele honing uit de supermarkt zeeeeeeeeeeeer lang tot vèr over de houdbaarheidsdatum eetbaar blijft :o

Even opwarmen en het ziet er weer uit als nieuw :)

 

 

schrijffoutje :) : litteken

 

Overigens van harte welkom ook namens mij :)

En schrijffouten kan je rechtzetten met de Wijzig Bericht-button :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 jaren later...

Oké, en waar koop je deze "ongefilterde" honing?

 

Honeybee antibiotics? Fresh honey ‘key’ to beating drug-resistant infections, scientists say

Swedish scientists have detected 13 bacterial components in raw honey that they say are more effective than conventional antibiotics in fighting deadly wound infections, including MRSA. The bacterial blend has already been effectively tested on horses.

http://rt.com/news/186824-honey-mrsa-bacteria-antibiotics/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké, en waar koop je deze "ongefilterde" honing?

 

Honeybee antibiotics? Fresh honey ‘key’ to beating drug-resistant infections, scientists say

Swedish scientists have detected 13 bacterial components in raw honey that they say are more effective than conventional antibiotics in fighting deadly wound infections, including MRSA. The bacterial blend has already been effectively tested on horses.

http://rt.com/news/186824-honey-mrsa-bacteria-antibiotics/

 

Bij een imker bv, maar ook gewoon in de winkel. Belangrijkste is dat hij koud geslingerd is en dus niet verhit.

Verhitte honing versuikerd niet in de pot (vinden sommige consumenten eng) maar hierdoor verliest de honing bepaalde eigenschappen.

 

Overigens hangt het ook van het type honing af hoe antibacterieel hij is. Manuka honing wordt hiervoor geroemd, maar is erg duur. Voor de rest zelf even googlen of @Bijenman vragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de informatie heren! Ik ga morgen wel even de stad in, opzoek naar koud geslingerde honing :D

 

Moet te vinden zijn, meeste honing wordt koud geslingerd. Mocht het kristalliseren als 't kouder wordt en langer staat, dan weet je dat je goed zit.

 

Ik kwam erachter dat bv. de door mij geliefde acacia honing helemaal niet de geschikte soort is tegen bacterieen. Welke wel en niet kan ik zo snel niet terugvinden met Google. Jammer, 'k had laatst een mooi overzichtje te pakken. Mochten iemand die vinden, post hem!

Link naar reactie
Delen op andere sites

honing wordt koud geslingerd. Het gaat erom wat er daarna met de honing gebeurt. De honing die je in de supermarkt koopt is verwarmd geweest. Zodra je honing boven de ca. 40 graden verwarmt gaan de werkzame stoffen, enzymen kapot en heb je eigenlijk een (lekkere) suikerstroop.

Onbewerkte honing koop je bij een imker. Het kristalliseren hangt af van de soort honing. Koolzaadhoning kristalliseert snel. Lindehoning blijft lang vloeibaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan de rand van het dorp of iets verder zit er bij ons ook een bijenhouder, ze hebben er verschillende producten te koop staan voor de deur (waar netjes een potje voor staat waar je je geld in kan doen en je kan meenemen wat je wou hebben, wat een vertrouwen, daar kan ik zo van genieten)

 

Deze heeft verschillende honing, lindehoning en zomerhoning en ... nog 1, die weet ik even niet meer. Vers van de pers 2.50 voor 500 gram ook niet eens duur dus.

Manuka honing is idd het best antibacterieel gezien en bijna niet te betalen voor een budgetprepper, maar deze bijenboer ben ik heel gelukkig mee.

 

Als de honing versuikerd is kun je het opwarmen en dan wordt het weer vloeibaar :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

@Novitamya versuikerde honing kun je beter niet verwarmen maar gewoon zo gebruiken.

Zodra je begint met verwarmen gaat de houdbaarheid sterk achteruit.

Regelmatig je potjes omkeren gaat het versuikeren trouwens goed tegen.

 

Die andere zal wel heide honing zijn ;)

Steun overigens de Nederlandse imkers en ga voor de Nederlandse honing en niet de import vanuit het buitenland waar die manuka vandaan komt.

Je bent sowieso beter af met propolis als je voor antibacteriële eigenschappen gaat.

Dat is een sterk geconcentreerd "afval" product waar de bijen de kast mee dicht kitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ooit een draadje begonnen over bijen en honing. Zie deze link.

Daar staat de meeste informatie uitgelegd wat hier is besproken. Daarin staat ook waarom sommige honingsoorten 'geneeskrachtig' zijn. Dit heeft o.a. te maken met het waterstofperoxide gehalte. Ook waarom honing niet verhit mag worden. Want als je honing verhit wordt het HMF gehalte hoger en dit heeft invloed op de houdbaarheid van honing voor menselijke consumptie.

 

In de draadjes brandwonden en honing en suiker in je medicijnkast heb ik ook het één en ander verteld wat honing doet en wat je er zoal mee kunt doen. En natuurlijk, waarom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb goed nieuws voor de mensen die in Duitsland hun honing kopen of bij de Lidl.

 

Alle honing moet voldoen aan de Deutschen Honig-verordnung: http://de.wikipedia.org/wiki/Honigverordnung (korte weergave)

http://www.deutscherimkerbund.de/phpwcms_ftp/merkbl_dcm/Honigverordnung.pdf (uitgebreide weergave)

 

Geen toevoeging of onttrekking van stoffen en koud geslingerd dus. Indien gefilterd moet het erop staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb goed nieuws voor de mensen die in Duitsland hun honing kopen of bij de Lidl.

 

Alle honing moet voldoen aan de Deutschen Honig-verordnung: http://de.wikipedia.org/wiki/Honigverordnung (korte weergave)

http://www.deutscherimkerbund.de/phpwcms_ftp/merkbl_dcm/Honigverordnung.pdf (uitgebreide weergave)

 

Geen toevoeging of onttrekking van stoffen en koud geslingerd dus. Indien gefilterd moet het erop staan.

 

Dat is mooi werk!! Zouden ze hier ook moeten doen.

Of toch niet, want dan verkoop ik niks meer :p Hahaha

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...