Ga naar inhoud
GENEGEERD

Een tweede leven


Flos

Aanbevolen berichten

Als je een beetje zelfredzaam wil leven heb je heel wat spullen nodig . Al die spullen kosten geld soms veel geld .

Daarom maak ik veel zelf en geef ik spullen tools en andere functie . Of gewoon een tweede leven .

Zo moest ik gisteren een kamerplant weg halen bij mijn dochter . Ze was die beu gekeken omdat die uit een vorige relatie was .

Nu de kamerplant zat in een rieten mand . Ik vond het zonde om die weg te gooien . Dus heb ik er zelf 2 handvatten aan gemaakt . Wat nijlon touw en 2 stukjes tuinslang . Die ga ik nu gebruiken om aardappelen ui en andere gewassen uit de moestuin te halen . Veel beter dan een kunststoffen emmer .

Wie van jullie geeft ook dingen een tweede leven .

20140904_124632.jpg.a97ce79be52b3cfad603b7e6106a16ef.jpg

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ikke. Zo heb ik uit een oud blik een camping stove gemaakt. Er is vast meer. Kan er nu even niet op komen. Dingen hebben altijd meer waarde als je er je eigen draai aan geeft vind ik. Hoe dan ook probeer ik altijd dingen zo lang mogelijk te gebruiken. Iets minder mooi, maar nog bruikbaar? Gewoon gebruiken. Ik probeer geen schoonheidswedstrijd te winnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoiets heet ook een hack Geert.

Hacken is het vinden van toepassingen die niet door de maker van het middel bedoeld zijn. Complexiteit speelt hierbij geen rol, integendeel, gemakkelijke en snelle alternatieve oplossingen hebben de voorkeur. Ook het gebruik van een wasknijper om te voorkomen dat je broekspijp tussen je fietsketting komt is in principe een hack. "Gewone" uitvindingen en verbeteringen zijn dus geen hacks, zolang ze gebruikt worden waarvoor ze gemaakt zijn. Hacken heeft dus niet direct te maken met computersoftware of met veiligheid, al is dat wel waar het om bekendstaat. Ten onrechte wordt de term hacking vaak gebruikt als synoniem voor cracking of computercriminaliteit.

 

Ik houd wel van andere toepassingen bedenken.

Zo had ik een poezenmand, gemaakt van een oude koffer, een salontafeltje gemaakt van een oude kofferkist, een kijkdoos gemaakt van alweer een koffer (tja, ik heb wat met koffers)

De boekenkast/grafkist vond mijn omgeving te luguber dus dat is bij plannen gebleven en niet uitgevoerd.

Toen de kinderen klein waren hadden ze muurbloempotten voor hun stiften en potloden en pennen en een rol behangpapier aan de muur om op te tekenen. In die rol zat een gordijnstok, gordijnstok was vastgemaakt met gordijnstokhouders aan de muur, rol kon je afrollen en afscheuren en als deze op was vervangen...

Een kapstok gemaakt van kapstokhangertjes.

Ijzeren wandbloempot als borstel en kammenbakje bij de spiegel. (en lege blikken als bloempot...)

De bloempot, zo'n bruine, als bakvorm voor broodjes.

 

recipe-image-legacy-id--1243_10.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grote compostbak (nu 2 aan elkaar sinds kort) gemaakt van pallets.

Een vuurbak gemaakt van een antieke kook-was-tobbe (of hoe zo'n ding ook heet, onderin fik stoken, bovenin water met wasgoed; nu dus bovenin vuur).

Bijzettafeltje van een verhuisdoos (geen tafeltje te vinden in de juiste hoogte, verhuisdoos was perfect...)

Plantjes opkweken in (uiteraard leeg gepeuzelde) ijs-bakken.

 

En vast nog wel meer waar ik nu niet aan denk...

Link naar reactie
Delen op andere sites

vind zulke dingen altijd leuk om te lezen, ik en mijn opa lijken erg veel op elkaar omdat we nooit wat kunnen weggooien want tja je zal het vast een keer nodig hebben:) oftewel georganiseerde chaos.

 

moest een keertje kennissen helpen dingen naar de schroot te brengen en heb daar een prachtige melkbus aan over gehouden die als woodstove dient:)

 

ook een stalenplaat gevonden bij een boer die nu achterin mijn schiethuisje staat ipv een houten bord en sinaasappel kistjes geverfd en aan mijn vriendin gegeven die er nu tijdschriften en tierelantijntjes in bewaard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe ik hier ook zo veel mogelijk aan.

 

Een bruikbaar plankje wordt bijgehouden voor later gebruik

pvc panelen gebruik ik als deksel voor mijn m2 tuintjes, of ik bouw er nadien een overdekt serretje van voor de tomaatjes

Pet flessen veranderen in slakkenringen,

Plastic emmers worden aardappelkweekbakken

binnenbanden worden elastieken om plankjes samen te houden

Kledij eindigt zonder knopen (knopendoosje) als vod

whiskeyflessen worden flessen voor wijnazijn

betonijzers en bamboestokjes worden tomatengeleiders

metalen of blikken onderdeeltjes worden in stukken gezaagd op maat als er eens iets uit metaal nodig is

Kurken van flessen worden aflsuiters voor flessen

Jam- en honingpotten worden hergebruikt, eventueel met nieuw deksel

olijfolie (olijven in olie) wordt gebruikt om de kachel aan te jagen

gras en groenafval wordt compost

oude hemden worden schildersschorten voor mijn dochter

lange stalen (gerecupereerde) bouten worden gebruikt als 'doorslag'

restjes verf worden gebruikt als grondlaag

verpakkingsplastic wordt gebruikt om groenten en planten te beschermen

Stevig karton en restjes kaars dienen voor het aanmaken van de kachel

oud brood wordt 'verloren brood'

Mislukte schilderexperimenten van mijn dochter worden overschilderd

koffieprut wordt slakkenverjager

oude dubbelbedlakens worden afdekvodden en enkelbedlakens

10 paar gelijke kousen worden langzaamaan 1 zielig overgebleven sok als er geen vriendjes meer zijn om mee te combineren. De kousen worden dus op ééntje na allemaal versleten. Maar ik heb een hekel aan verstelde kousen, dus dat doen we niet.

oude schoenen worden werkschoenen

feestelijk wijnflessenverpakking wordt hergebruikt

plastic zakjes worden bijgehouden om later te gebruiken

Lege ijsdoosjes worden hergebruikt voor zelfgemaakt ijs

In lege broodzakken doen we steenkool, die je in de kachel kan leggen, zo krijg je geen smurrie in huis

Lege toiletrolletjes komen achter tv, dvd en computers om kabels in weg te bergen

yoghurtbekertjes worden verknipt en krijgen met permanent marker een label voor de groententuin, dat spaart gekochte labeltjes

oude handdoeken dienen voor huisdieren

zakdoeken vervangen papieren tissus

Een opbergrek werd een werkbank door het op halve hoogte te gebruiken

[ATTACH=CONFIG]12628[/ATTACH]

(onbehandeld) Radijszaad dat dreigt te vervallen wordt kiemzaad

schoendozen worden opbergdozen

Emmers met deksel van oplossoepen en sauzen (bejaardentehuis) worden opbergtonnetjes voor meel, rijst, suiker, zout, ...

kartonnen en houten kratjes worden kratje voor eigen groenten, aardappels

Sierplanten (topinambour) worden aardappelvervanger

Gekregen vaasjes, kannetjes, mandjes van bloemstukken worden hervuld met gekochte bloemen en dienen als geschenk (we kunnen stilaan een bloemenwinkel beginnen)

Manden van (gekregen biermanden, fruitmanden, ...) worden hervuld en hergebruikt

Restjes white spirit, brandalcohol, wasbenzine, ... worden gebruikt als aanmaakvloeistof. OPLETTEN !

Gasbrandertje wordt keukentool voor flamberen

[ATTACH=CONFIG]12629[/ATTACH]

Roofingtoorts wordt gebruikt voor het wegbranden van onkruid

aluminiumfolie wordt hergebruikt

bakpapier wordt verschillende keren gebruikt

Versuikerde honing wordt gebruikt als zoetstof in thee

stekkers en schakelaars van defecte apparaten worden gebruikt om defecte stekkers te vervangen van tafellampjes ...

Vaak worden van toestellen dezelfde merken en type gekocht bij vervanging, dan kan het ene toestel gebruikt worden om het andere te herstellen al is het vaak zo dat dezelfde onderdelen stuk gaan (twee identieke broodmachines, senseoapparaten, stoompotten, ...)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ik zou nog eens moeten rondkijken wat we nog doen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

- Kunststof wijnkurken zijn prima aanmaakblokjes.

- Glazen potten en potjes daar stop ik de ingemaakt courgettes e.d. in.

- Groentenafval (ongekookt) en koffiedik gaat op de compost hoop.

- Kranten/oud papier gaan door de versnipperaar voor de opvang egels (nooit hooi/stro gebruiken), ivm NEE NEE sticker jat ik ze van de oud papier aan de straat.

- Schroefjes uit apparaten, etc worden bewaard. (droger laatst leverde goede kwaliteit RVS parkers op)

- Harde schijven sloop ik de neodynium magneten uit, vele doeleinden.

- Toiletrolletjes gebruik ik om zaailingen in op te kweken (ongebleekte!)

- Doosjes en bubble enveloppen herbruikt

- boodschappen tasjes (hoewel ik ze zelf altijd weiger, heb rugzakje) en papieren zakken herbruikt.

- Gebruikt printerpapier als kladpapier.

- Sinaasappel schillen op azijn gezet (maandje of twee) en als schoonmaakmiddel gebruikt.

- Stukjes hout logisch, hergebruiken of kleinmaken en opfikken

- Kunststof bakjes, voor zover ik ze heb, hergebruikt voor vanalles, organiseren klein spul bv.

 

Tja, ik let ook op wat ik koop en het kost minimaal 1 maand om de grijze container vol te krijgen. Ik zelf kan er nog wel langer over doen, maar m'n regelmatige visite sleept zelf blikjes bier mee, 1/3 van de container per maand ongeveer. Klinkt nog al Nederlands, zelf bier meeslepen, maar ik kan moeilijk per week twee treetjes bier voor ze aanschaffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik spaar het lint of fluff of hoe 't heet op dat uit m'n droger komt als tondel :) Ook oude zakdoeken worden verknipt en gebruikt al zakjes om baking soda in te doen dat vervolgens in voedselopslag containers als vochtvretertje werkt.

Als zakdoeken echt oud worden en uitelkaar vallen en ook shirts, ondergoed en andere dunne stof die begint te verteren wordt tondel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een opbergrek werd een werkbank door het op halve hoogte te gebruiken

[ATTACH=CONFIG]12628[/ATTACH]

 

Als je het zo uit de doos gebruikt heb je niet zo'n beste werkbank. De staanders knikken heel makkelijk door, ook door er tegen aan te stoten en zelf bij montage. TIP: vul die hoekijzers op met een vierkant houten latje, genoeg gaatjes om ze vast te schroeven, en de stabiliteit neemt drastisch toe. En voor de Nollanders: dezelfde rekken zijn ook bij ons op veel plaatsen verkrijgbaar. O.a. bij de Gamma. Laats waren ze voor een stuiver minder dan twintig euro in de aanbieding.

 

EDIT: excuses Lewieke, ik zag je post van 21.58 pas na mijn post.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

-kabels en stekkers van oude apparaten.

-fittingen uit oude lampen.

-schroefjes en boutjes bewaar ik altijd.

-bakjes van bijv. de chinees voor allerlei doeleinden.

 

eigenlijk krijgt alles bij mij een tweede leven, uit principe probeer ik helemaal geen ''nieuwe'' dingen te kopen. meubels, gereedschap, fietsen, de auto, appatuur zoals bijv. een laptop, eigenlijk alle zaken koop ik het liefst tweede hands, niet omdat het moet maar omdat het kan!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Overigens, we hebben het nu over een tweede leven, hergebruik dus.

 

De argeloze bezoeker van mijn huis die van design houdt, krijgt te maken met een stevige cultuurshock. Behalve hergebruiker ben ik vooral doorgebruiker. Voor mij geen spaanplaat van IKEA, ik koop liever gebruikte maar eerlijke materialen. Met als gevolg dat het interieur van mijn huis zo in de dertiger jaren van de vorige eeuw - of eerder - te plaatsen is. Zo heb ik veel oud emaille in gebruik, onverslijtbaar, mijn koffiezetter is een pruttelpot, mijn bijna twee eeuwen oude staande klok gebruikt geen batterijen en door heel lang pielen aan de slinger loopt hij bijna net zo nauwkeurig als een digitale evenknie, in mijn keuken staat een onverslijtbare Berkel weegschaal (voor het laatst geijkt in 1970) die tweezijdig af te lezen is omdat hij uit een buurtwinkeltje komt en die het op kan nemen tegen alle BLOKKER-weegschalen. Ik gebruik overwegend zinken emmers, de hengsels van plastic emmers worden door de fabrikanten getest op een beperkte levensduur zodat ze kunnen blijven verkopen. Eigenlijk was ik al een preppert voordat het woord preppert was verzonnen.

 

Voor mijn slaapkamer heb ik gekozen voor eerlijk grenen. Een prettig bijverschijnsel is dat het uitstekend combineert met ander eerlijk grenen. Alleen wat betreft mijn matrassen koop ik nieuw, om de tien jaar en dan let ik op de eerste plaats op kwaliteit, daarna pas op muntjes.

 

Nou begrijp ik wel dat niet iedereen zich dit soort spullen financieel kan permitteren. Ik heb kennelijk het geluk dat ik mijn smaak / mijn voorkeur als heel vroeg ontwikkeld had. Al rond mijn twintigste. Echter: nu kost het me heel weinig de ‘hardware’ van mijn huishouding in stand te houden. En dan nu het mooie: ik kijk al jarenlang aan tegen spullen die over het algemeen prettiger ogen dan de goedkope troep die de meesten zichzelf aanschaffen en waarvan je kunt vermoeden dat de levensduur beperkt is.

 

Maar goed, ik dwaal af. We hadden het over hergebruik. Al een tijdje geleden kreeg ik een Kayser-naaimachine aangeboden. Ondanks dat me werd verzekerd dat het merk de overtreffende trap van een Singer zou zijn, besloot ik de naaimachine achter de coniferen te sodemieteren en het onderstel te schuren en opnieuw te schilderen. Op het onderstel monteerde ik een halfrond blad. Het is nu mijn keukentafel.

 

wk0p6u.jpg

 

Geloof me: het is daar uitstekend toeven als er een lief op bezoek is.

 

Om even terug te komen op spaanplaat: het kastje van Lewieke is wat mij betreft echt een uitzondering omdat het per m2 opslagruimte wel erg goedkoop is en ik nogal veel voorraad heb.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Overigens, we hebben het nu over een tweede leven, hergebruik dus.

 

De argeloze bezoeker van mijn huis die van design houdt, krijgt te maken met een stevige cultuurshock. Behalve hergebruiker ben ik vooral doorgebruiker. Voor mij geen spaanplaat van IKEA, ik koop liever gebruikte maar eerlijke materialen. Met als gevolg dat het interieur van mijn huis zo in de dertiger jaren van de vorige eeuw - of eerder - te plaatsen is. Zo heb ik veel oud emaille in gebruik, onverslijtbaar, mijn koffiezetter is een pruttelpot, mijn bijna twee eeuwen oude staande klok gebruikt geen batterijen en door heel lang pielen aan de slinger loopt hij bijna net zo nauwkeurig als een digitale evenknie, in mijn keuken staat een onverslijtbare Berkel weegschaal (voor het laatst geijkt in 1970) die tweezijdig af te lezen is omdat hij uit een buurtwinkeltje komt en die het op kan nemen tegen alle BLOKKER-weegschalen. Ik gebruik overwegend zinken emmers, de hengsels van plastic emmers worden door de fabrikanten getest op een beperkte levensduur zodat ze kunnen blijven verkopen. Eigenlijk was ik al een preppert voordat het woord preppert was verzonnen.

 

Voor mijn slaapkamer heb ik gekozen voor eerlijk grenen. Een prettig bijverschijnsel is dat het uitstekend combineert met ander eerlijk grenen. Alleen wat betreft mijn matrassen koop ik nieuw, om de tien jaar en dan let ik op de eerste plaats op kwaliteit, daarna pas op muntjes.

 

Nou begrijp ik wel dat niet iedereen zich dit soort spullen financieel kan permitteren. Ik heb kennelijk het geluk dat ik mijn smaak / mijn voorkeur als heel vroeg ontwikkeld had. Al rond mijn twintigste. Echter: nu kost het me heel weinig de ‘hardware’ van mijn huishouding in stand te houden. En dan nu het mooie: ik kijk al jarenlang aan tegen spullen die over het algemeen prettiger ogen dan de goedkope troep die de meesten zichzelf aanschaffen en waarvan je kunt vermoeden dat de levensduur beperkt is.

 

Maar goed, ik dwaal af. We hadden het over hergebruik. Al een tijdje geleden kreeg ik een Kayser-naaimachine aangeboden. Ondanks dat me werd verzekerd dat het merk de overtreffende trap van een Singer zou zijn, besloot ik de naaimachine achter de coniferen te sodemieteren en het onderstel te schuren en opnieuw te schilderen. Op het onderstel monteerde ik een halfrond blad. Het is nu mijn keukentafel.

 

wk0p6u.jpg

 

Geloof me: het is daar uitstekend toeven als er een lief op bezoek is.

 

Om even terug te komen op spaanplaat: het kastje van Lewieke is wat mij betreft echt een uitzondering omdat het per m2 opslagruimte wel erg goedkoop is en ik nogal veel voorraad heb.

Hej Nonkel ik heb ook nog zo een onderstel staan . Maar is nog veel schuur werk aan . Staat al jaren buiten in weer en wind .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gooi bijna niets direct weg. Soms kun je iets hergebruiken, dan wel kan iemand anders het nog gebruiken. Alleen wanneer iets echt kapot is, dan moet je soms opruimen. Daarnaast doe ik om de zoveel tijd een rommelmarkt. Verkoop ik het niet, dan geef ik het aan het einde aan iemand die wekelijks staat voor op zijn kraam.

 

Ben aan het isoleren en de kleinste stukjes materiaal gebruik ik hierbij ook. Zie je toch niets meer van wanneer er gipsplaten overheen zijn gezet.

 

Echter heb ik nu een hele berg met materialen, dat het er als een rommeltje uit gaat zien. Binnenkort moet ik dus wel en keer het grof vuil bellen om dit te laten weghalen. Soms moe het dus, anders ga je als een verzamelaar op TV lijken.:(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...