Ga naar inhoud
GENEGEERD

Goud mining

Kans
 Share

Recommended Posts

Naast alle al vaker besproken aspecten wil ik graag de goud mining eens belichten.

Als we de laatste jaren even vergeten dan heeft goud een enorme rally gemaakt:

image.jpg.6510f2613a60ee68fedb8b8b8a1dbbac.jpg

image.jpg.3e26e98b963a55a37875ca6fd5e593b6.jpg

Het gevolg was dat goud miners goed konden verdienen en hun winsten graag wilde investeren in nieuwe mijnen waar goud naar boven gehaalt kon worden.

In deze grafiek kun je mooi zien dat kapitaal dat wordt geinvesteerd in het zoeken naar nieuwe bronnen de koers van het onderliggend goedje volgt:

image.jpg.6784350b7b79d93a6b9a14fb14040dff.jpg

In 2001 werd er nog geen 3 miljard geinvesteerd tegenover ruim 20 miljard in 2012.

In die periode is er ruim 130 miljard besteedt aan het zoeken naar goud dat in de grond zit....

Het wordt pas echt leuk als we dan even kijken wat die kapitale zoektocht heeft opgeleverd:

650 nieuwe locaties waarvan er 18 als toplocatie worden aangemerkt.

In dezelfde 11 jaar daarvoor werd ongeveer dezelde aantallen nieuwe vondsten gerapporteerd, met een factor 10 minder investeringen, van ook een zelfde verhouding in qualiteit.

Natuurlijk werd er in de boom meer geld verkwist, zijn de lonen hoger geworden enz maar niet met een factor tien denk ik zo.

De conclusie is dus dat het steeds moeilijker wordt om nieuwe plekken te vinden waar hoogwaardige goudaders te vinden zijn.

En op dit moment zijn ook nog eens alleen die aders met de laagste miningskosten rendabel en dus worden alleen op die locaties met de huidige markt prijzen goud gedolven.

De gevolgen zijn duidelijk, de economisch meest rendabele mijnen worden nu in hoog tempo leeg gehaalt, de vraag is immers hoog.

Terwijl de mindere mijnen stil liggen todat de prijs weer zo hoog is dat ze rendabel worden.

De nieuwe vondsten zijn ook niet zo maar uit te baten, gemiddeld duurt het zo'n 10 tot 15 jaar voordat een nieuwe vondst ook daadwerkelijk op volume gemijnt kan worden.

Het mooiste is nog wel dat de vondsten in omvang van de laatste jaren niet eens de huidige vraag afdekken als ze volop in productie zijn. En dat terwijl dit een periode was waarin een piek in kapitaal in de zoektocht is gestopt.

Al deze factoren zijn een hele sterke indicator dat de prijs van goud enkel omhoog kan gaan.

Een uitzondering kan natuurlijk ontstaan als goud dat al bovengronds is en nu voor een groot deel in Chineese handen is plotseling op de markt gedumt gaat worden.

Al zie ik er geen reden voor het is niet uit te sluiten dat ook China serieuze monetaire problemen gaat krijgen en hun goud gaan inzetten om erger te voorkomen.

En dat brengt me bij dat blinkende broertje van Goud namelijk Zilver.

Daar spelen precies dezelfde factoren als hierboven beschreven voor goud.

Er is echter een klein verschil.

Wordt goud niet verbruikt, het wordt bijna allemaal opgepot en blijft dus beschikbaar, zilver wordt voor een groot deel verbruikt door de industrie en enkel een minderheid wordt opgepot en als monetair of speculaire goederen gebruikt.

Mocht er dus een grote vraag ontstaan of de winning verminderen, wat onvermijdelijk lijkt,dan kan de prijs enkel maar omhoog gaan, er is domweg geen voorraad zoals bij goud wel is om winst te nemen of te gebruiken om economische of monetaire tegenslagen op te vangen.

En dus is de kans op een echte zilvergekte veel groter dan een echte goudgekte

Prep ze,

K a n s

• Leuk 2
Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik vind fysiek goud aantrekkelijk en het voordeel is dat je BTW vrij koopt. Zilver is al snel behoorlijk zwaar en bovendien zit er BTW op. Dus voor speculatie moet je eerst de BTW terugverdienen. Anders had ik in het verleden ongetwijfeld meer in Zilver gedaan.

Buiten de financieel lastige crisis tijd worden markten zo gemanipuleerd dat het soms bijna ongeloofwaardig wordt. Juist nu hadden goud en zilver een stuk hoer moeten staan. Aan de andere kant ben ik niet vergeten wat iemand uit de markt tegen F150 heeft gezegd. Koop nu goud als je wat geld over hebt bij welke prijs de ook. Het zal straks zijn geld dubbel en dwars opleveren.:cool:

Link naar reactie

Ik vind fysiek goud aantrekkelijk en het voordeel is dat je BTW vrij koopt. Zilver is al snel behoorlijk zwaar en bovendien zit er BTW op. Dus voor speculatie moet je eerst de BTW terugverdienen. Anders had ik in het verleden ongetwijfeld meer in Zilver gedaan.

Er zijn natuurlijk wel manieren om onder de btw uit te komen

Buiten de financieel lastige crisis tijd worden markten zo gemanipuleerd dat het soms bijna ongeloofwaardig wordt. Juist nu hadden goud en zilver een stuk hoer moeten staan. Aan de andere kant ben ik niet vergeten wat iemand uit de markt tegen F150 heeft gezegd. Koop nu goud als je wat geld over hebt bij welke prijs de ook. Het zal straks zijn geld dubbel en dwars opleveren.:cool:

wanneer had die persoon uit de markt dat dan verteld? daar ben ik wel benieuwd naar.

• Leuk 1
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...