Ga naar inhoud
GENEGEERD

Eigen bosperceel


MyronPrps

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Te gek @MyronPrps!

 

Beschouw het volgende alsjeblieft niet als kritiek. Het is iets waar ik me al decennialang mee bezighoud.

 

Als dat stukje land van mij zou zijn, zou ik op termijn dat lelijke naaldhout weghalen. Het hoort niet in Nederland thuis en werd vroeger aangeplant om snelgroeiende rechte palen voor de mijnbouw te krijgen. Ideaal gebied voor muggen, weinig onderbegroeiing en nog minder fauna.

 

Stel je hetzelfde bos voor met loofbomen, varens en struiken zoals de vlier, en het stuk grond is vele, vele malen meer waard geworden. Wat betreft muntjes, maar ook wat betreft recreatieve waarde. En duur hoeft zo'n verandering niet te zijn. Kwestie van geduld, stekken, het elders verzamelen van opschot en het uitsteken van boompjes die overal spontaan de kop opsteken.

 

Ik heb daar werkelijk ideeën over, als je wilt ga ik per pm graag het gesprek aan.

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Te gek @MyronPrps!

 

Beschouw het volgende alsjeblieft niet als kritiek. Het is iets waar ik me al decennialang mee bezighoud.

 

Als dat stukje land van mij zou zijn, zou ik op termijn dat lelijke naaldhout weghalen. Het hoort niet in Nederland thuis en werd vroeger aangeplant om snelgroeiende rechte palen voor de mijnbouw te krijgen. Ideaal gebied voor muggen, weinig onderbegroeiing en nog minder fauna.

 

Stel je hetzelfde bos voor met loofbomen, varens en struiken zoals de vlier, en het stuk grond is vele, vele malen meer waard geworden. Wat betreft muntjes, maar ook wat betreft recreatieve waarde. En duur hoeft zo'n verandering niet te zijn. Kwestie van geduld, stekken, het elders verzamelen van opschot en het uitsteken van boompjes die overal spontaan de kop opsteken.

 

Ik heb daar werkelijk ideeën over, als je wilt ga ik per pm graag het gesprek aan.

 

Aanvulling:

Daarnaast kan het bijna overal groeien en wordt gebruikt voor zowel de bouw en vroeger als grondstof voor houtskool voor de ijzer productie. (in Zweden bv.)

Ook is de grove den bij uitstek geschikt om zandgronden vast te leggen, die bloot kwamen te liggen nadat we alle veengebieden hadden afgegraven. Zo is bv. de Emmerdennen hier onstaan/aangeplant.

 

Naaldbomen hebben overigens een uitstekend nut naast houtproductie voor een prepper. Hars is erg bruikbaar bij het bushcraften (fatwood, pinepitch o.a.) en nog antiseptisch ook. Ook zijn de naalden prima te gebruiken als mulchlaag op de moestuin en kunnen de zaden gegeten worden (erg veel werk uiteraard) De naalden van de den zijn het hele jaar door een goede bron voor vitamine C. Zullen we een bakkie dennennaalden thee zetten @MyronPrps?

 

Ik geef Nonkel echter volkomen gelijk, want aan naaldbomen geen gebrek in de omgeving.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanvulling:

Daarnaast kan het bijna overal groeien en wordt gebruikt voor zowel de bouw en vroeger als grondstof voor houtskool voor de ijzer productie. (in Zweden bv.)

Ook is de grove den bij uitstek geschikt om zandgronden vast te leggen, die bloot kwamen te liggen nadat we alle veengebieden hadden afgegraven. Zo is bv. de Emmerdennen hier onstaan/aangeplant.

 

Naaldbomen hebben overigens een uitstekend nut naast houtproductie voor een prepper. Hars is erg bruikbaar bij het bushcraften (fatwood, pinepitch o.a.) en nog antiseptisch ook. Ook zijn de naalden prima te gebruiken als mulchlaag op de moestuin en kunnen de zaden gegeten worden (erg veel werk uiteraard) De naalden van de den zijn het hele jaar door een goede bron voor vitamine C. Zullen we een bakkie dennennaalden thee zetten @MyronPrps?

 

Ik geef Nonkel echter volkomen gelijk, want aan naaldbomen geen gebrek in de omgeving.

 

ik laat waarschijnlijk een paar staan zodat ik niet anderen hun perceel op hoef voor hars en naalden(thee), probleem is nu ook dat er erg veel dicht op elkaar groeien. ik zal waarschijnlijk 2/3e kappen zodat de rest ook ruimte krijgt om te groeien want ze staan nu simpelweg te dicht op elkaar. ik zal waarschijnlijk wel erg veel fatwood krijgen van die omgekapte bomen haha.

 

ik wil verder nog wat onderzoek doen naar goede planten en struiken voor op mijn perceel. de planten die ik in het begin opnoemde wil ik sowieso proberen maar ben erg benieuwd naar andere ideeën? @Raycoupe die thee komt er zeker weten:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik laat waarschijnlijk een paar staan zodat ik niet anderen hun perceel op hoef voor hars en naalden(thee), probleem is nu ook dat er erg veel dicht op elkaar groeien. ik zal waarschijnlijk 2/3e kappen zodat de rest ook ruimte krijgt om te groeien want ze staan nu simpelweg te dicht op elkaar. ik zal waarschijnlijk wel erg veel fatwood krijgen van die omgekapte bomen haha.

 

ik wil verder nog wat onderzoek doen naar goede planten en struiken voor op mijn perceel. de planten die ik in het begin opnoemde wil ik sowieso proberen maar ben erg benieuwd naar andere ideeën? @Raycoupe die thee komt er zeker weten:)

 

Lijstje wat ik van @Raycoupe kreeg:

 

Bruikbare Bomen en heesters:

 

Walnoot

Tamme Kastanje

Vlier

Berk

Hazelnoot

Krentenboompje

Kers

Beuk

Den

Eik

Linde

Lijsterbes

Rozenbottel

Meidoorn

Sleedoorn

Bosbes

Braam

Framboos

Link naar reactie
Delen op andere sites

*Pakt notitie boekje er bij* en zo allemaal opgeschreven:) @Heksenboot heel erg bedankt:) en natuurlijk ook aan @Raycoupe.

kan haast niet wachten eraan te beginnen maarja zulke dingen zullen altijd wat langzaam gaan helaas.

zit er verder nog aan te denken om rabarber aardappel bananenkruid en veenbessen aan dit lijstje toe te voegen.

het aanplanten zal wat langzaam gaan maar uiteindelijk word dit een mini versie van PH haha (zal nu niet minder aandacht besteden aan PH:) )

 

Heel erg bedankt voor alle tips, wat hebben we toch een geweldig forum.

Link naar reactie
Delen op andere sites

*Pakt notitie boekje er bij* en zo allemaal opgeschreven:) @Heksenboot heel erg bedankt:) en natuurlijk ook aan @Raycoupe.

kan haast niet wachten eraan te beginnen maarja zulke dingen zullen altijd wat langzaam gaan helaas.

zit er verder nog aan te denken om rabarber aardappel bananenkruid en veenbessen aan dit lijstje toe te voegen.

het aanplanten zal wat langzaam gaan maar uiteindelijk word dit een mini versie van PH haha (zal nu niet minder aandacht besteden aan PH:) )

 

Heel erg bedankt voor alle tips, wat hebben we toch een geweldig forum.

 

Vergeet niet Nonkel te pm'en. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

*Pakt notitie boekje er bij* en zo allemaal opgeschreven:) @Heksenboot heel erg bedankt:) en natuurlijk ook aan @Raycoupe.

kan haast niet wachten eraan te beginnen maarja zulke dingen zullen altijd wat langzaam gaan helaas.

zit er verder nog aan te denken om rabarber aardappel bananenkruid en veenbessen aan dit lijstje toe te voegen.

het aanplanten zal wat langzaam gaan maar uiteindelijk word dit een mini versie van PH haha (zal nu niet minder aandacht besteden aan PH:) )

 

Heel erg bedankt voor alle tips, wat hebben we toch een geweldig forum.

 

Al je een hoop gezeik wilt met overheden moet je vooral aardappels in je bos gaan planten. 'k Denk niet dat het bosperceel gebruiken als moestuin toegestaan is, sterker nog, ik weet het wel zeker, maar vraag het voor de zekerheid nog maar even na. Reken maar dat de lokale boswachter af en toe een kijkje komt nemen als het perceel een nieuwe eigenaar krijgt.

 

De grote en kleine veenbes is weliswaar inheems, maar staat op de rode lijst. Wederom evt. consequenties als je die oogst. Moet je misschien ook nog even nazoeken, of je rode lijst soort mag plukken/oogsten op je eigen bosperceel. Anders is het wellicht handig je te beperken tot planten die niet op deze lijst staan.

 

http://www.floron.nl/Publicaties/Rode-Lijst-Vaatplanten-2012

 

Het is wellicht handig om contact te zoeken met de lokale boswachter, hij kan je vragen veel beter beantwoorden dan ik en een goede relatie met hem is erg nuttig.

Ik heb dit ook gedaan en omdat hij me een beetje kent, mag ik net even iets meer dan de gemiddelde bezoeker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe dankjewel ik zal zeker kijken of er een boswachter is:) ik kan alleen boswachter vinden op twitter maar weet niet of hij ook in mijn gebied actief is. maar ik zal proberen wat meer uit te zoeken. weet niet wat het probleem is met aardappels maarja we leven wel weer in regelland:)

 

maar eventuele bomen die ik plant zullen geen probleem zijn denk ik? de vlier meidoorn en lijster wil ik graag mee beginnen.

@Heksenboot dankjewel ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe dankjewel ik zal zeker kijken of er een boswachter is:) ik kan alleen boswachter nico arkes vinden maar weet niet of hij ook in mijn gebied actief is. maar ik zal proberen wat meer uit te zoeken. weet niet wat het probleem is met aardappels maarja we leven wel weer in regelland:)

 

maar eventuele bomen die ik plant zullen geen probleem zijn denk ik? de vlier meidoorn en lijster wil ik graag mee beginnen.

@Heksenboot dankjewel ;)

 

Ik denk het haast niet, maar zou voor dat je het koopt wat van je plannen bespreken met de boswachter. Meestal is er een gebiedsbeheer plan en daar moet het wel in passen.

 

Even googlen dus of SBB bellen, wellicht heb je wat aan deze link: http://www.staatsbosbeheer.nl/Contact/Volg%20boswachters.aspx?gclid=CPX83vnN1sACFfOhtAodpzUAuQ

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk het haast niet, maar zou voor dat je het koopt wat van je plannen bespreken met de boswachter. Meestal is er een gebiedsbeheer plan en daar moet het wel in passen.

 

Even googlen dus of SBB bellen, wellicht heb je wat aan deze link: http://www.staatsbosbeheer.nl/Contact/Volg%20boswachters.aspx?gclid=CPX83vnN1sACFfOhtAodpzUAuQ

 

heb gelijk het contact formulier ingevuld met vragen zodat ik weet wat wel en niet kan, en wie ik eventueel kan benaderen. dankjewel:)

 

ben benieuwd wat voor reactie ik krijg.

 

EDIT: al binnen een paar minuten reactie over met wie ik contact kan zoeken voor antwoorden op mijn vragen, hierin zijn ze dan wel weer erg snel:)

 

heb deze boswachter gelijk een mailtje gestuurd met een aantal vragen en ben erg benieuwd naar zijn antwoord.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe dankjewel ik zal zeker kijken of er een boswachter is:) ik kan alleen boswachter vinden op twitter maar weet niet of hij ook in mijn gebied actief is. maar ik zal proberen wat meer uit te zoeken. weet niet wat het probleem is met aardappels maarja we leven wel weer in regelland:)

 

maar eventuele bomen die ik plant zullen geen probleem zijn denk ik? de vlier meidoorn en lijster wil ik graag mee beginnen.

@Heksenboot dankjewel ;)

 

Er is toch nog meer bos om je heen? :cool: :rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is zeker meer bos om mij heen:)

 

Heb nu al zin in de kleine prepper meetings.

 

Naast die tip over praten met de boswachter: ga ook praten met de gemeente over de APV die daar geldt. Gewoon een gesprek aanvragen, met de vermelding van je plannen. Kijk wat mogelijk is. Probeer wat zwart op wit te krijgen. Niet dat dat veel uitmaakt als ze de APV veranderen, maar voor the time being heb je dan wat zekerheid..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naast die tip over praten met de boswachter: ga ook praten met de gemeente over de APV die daar geldt. Gewoon een gesprek aanvragen, met de vermelding van je plannen. Kijk wat mogelijk is. Probeer wat zwart op wit te krijgen. Niet dat dat veel uitmaakt als ze de APV veranderen, maar voor the time being heb je dan wat zekerheid..

 

ben hier nogal nieuw in dus ik bel naar de gemeente en dan leg ik de situatie uit en vraag ik of ik een afspraak kan maken? of moet ik de APV online bekijken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ben hier nogal nieuw in dus ik bel naar de gemeente en dan leg ik de situatie uit en vraag ik of ik een afspraak kan maken? of moet ik de APV online bekijken?

 

Gewoon de gemeente bellen en vragen waar je terecht kan voor informatie over de APV. Zeg dat je het 1 en ander in een gesprek wilt toelichten, want je wilt geen problemen. Vraag ook of er wel eens XTC - afval gedumpt wordt, want je wil een schone grond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ben hier nogal nieuw in dus ik bel naar de gemeente en dan leg ik de situatie uit en vraag ik of ik een afspraak kan maken? of moet ik de APV online bekijken?

 

je kan de APV van de gemeente waar het bos onder valt hier opzoeken:

http://zoekdienst.overheid.nl/CVDR/CVDRResultaat.aspx?searchtype=Simple&sortby=alternativetitle%2fascending&onderwerp=Openbare+orde+en+veiligheid&gemeente=

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...