Ga naar inhoud
GENEGEERD

Mijn eerste EDC


Kwik

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 72
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Thanks! Daar heb ik me nog niet over ingelezen. Kun je met zo'n rietje echt alles drinken wat je aan water onderweg tegenkomt? Ik ga ff googlen :)

 

Kort antwoord: Nee!

 

Lang antwoord:

In water kan van alles zitten wat je niet binnen wilt krijgen. Een aantal voorbeelden zijn protozoa, bacteriën en virussen, maar ook chemicaliën, zware metalen en sedimenten (aarde/ modder). Al deze zaken hebben een bepaalde diameter (hoe groot ze zijn). Sedimenten, planten (b.v kroos), takjes, algen etc (zeg maar alles wat je kunt zien in het water) kun je er met b.v je t-shirt wel uit filteren. Maar water dat er perfect helder uit ziet kan nog steeds protozoa, bacteriën, virussen en chemicaliën bevatten. Die zijn te klein om te zien. En juist hiervan kun je erg ziek worden.

 

Een overzichtje van hoe groot genoemde zaken zijn (1 micron = 0,0000001 meter of 0,0001 millimeter):

Protozoa: 2 micron of groter

Bacteriën: 0,2 - 4 micron

Virussen: 0,004 - 0,3 micron

 

Om al deze zaken uit het water te verwijderen heb je dus een filter nodig met een absolute (dus niet gemiddelde) porie grote van minder dan 0,004 micron (kleiner dan het kleinste virus). En die zijn voor zover ik weet niet (meer) te koop in een draagbaar formaat.

 

De echte lifestraw (er zijn ook namaak producten, die overigens niet slechter hoeven zijn) heeft een porie grote van 0,2 micron. Dat houd dus in dat bijna alle protozoa en de meeste bacteriën verwijderd kunnen worden met dit filter, maar dus geen virussen.

 

De Sawyer mini heeft een porie grote van 0,1 micron en is daarmee iets effectiever, maar houd nog steeds geen virussen tegen. Groot voordeel van dit filter ten opzichte van een lifestraw vind ik dat je hiermee niet alleen maar rechtstreeks uit een water bron kunt drinken, maar ook de bijgeleverde waterzak kunt vullen en het gefilterde water kunt opvangen en zo kunt bewaren. Je hoeft het dus niet meteen op te drinken en je kunt het nog na behandelen om ook virussen te doden.

 

Het na behandelen van gefilterd water is dus zeker aan te raden. Dit kan op verschillende manieren:

* koken (het aan de kook brengen van water (op zee niveau) dood 100% van alle protozoa, bacteriën en virussen)

* chemisch behandelen (waterzuiveringstabletten, jodium, chloor)

* UV straling van de zon (SODIS) (zo helder mogelijk water in doorzichtig plastic fles(sen) 5-6 uur in vol zonlicht laten liggen)

* UV straling d.m.v. b.v. een steripen

 

Al deze methoden hebben zo hun voor en nadelen. Voor koken heb je een metalen container en een hittebron nodig, voor chemische behandeling heb je chemicaliën nodig en die zijn niet goed voor je bij langdurig gebruik, SODIS duurt lang en een steripen moet je ook maar bij je hebben en gebruikt batterijen. Toch is het wel aan te raden om water nog te behandelen voordat je het drinkt.

 

Dan zijn er tot slot nog de chemicaliën die in het water zitten. Sommige filters gebruiken een extra filter van geactiveerde koolstof. Daarmee kun je een deel van chemicaliën en zware metalen uit het water verwijderen. Maar filters die dit gebruiken zijn een stuk groter dan een lifestraw en daarom niet erg geschikt voor een EDC (tenzij je EDC een grote rugzak is...).

 

Voor meer informatie zie deze "Guide to water purification" van de universiteit van Princeton.

 

 

Dit alles gezegd hebbend als ik geen manier had om gefilterd water na te behandelen, zou ik in een land als Nederland het gefilterde water gewoon drinken en me er niet al te veel zorgen over maken. Probeer wel altijd je water uit een zo schoon mogelijke bron te halen. Bedenk daarbij dat de meeste virussen waar je je zorgen om moet maken in het water komen door mensen of dieren. Probeer dus een bron te vinden die weinig contact heeft met mensen of dieren. Stromend water is over het algemeen ook beter dan stilstaand water.

 

In mijn EDC heb ik helemaal geen filter, omdat zelfs een lifestraw voor mij te groot is. Ik heb een waterzak van 1L + 4 waterzuiveringstabletten en een zakdoek om als basaal filter dienst te doen.

In mijn GHB heb ik een Sawyer mini en een metalen container en natuurlijk alles om vuur te maken. Als backup heb ik dan mijn EDC.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik werk inmiddels niet meer, en toen nog geheel niet met preppen, edc, etc. bezig, maar wat ik in al die jaren (incl. school etc.) graag in een EDC had gehad waren zaken als schoon ondergoed, sokken, tampon, borstel en tandpasta. Waarom ontbreken die eigenlijk altijd in dit soort tasjes? Nooit iemand waarbij de baas plotseling iemand voor presentatie of wat dan ook nodig heeft? Ongelukjes gebeuren?

 

Als jij dag in dag uit in de Albert Heijn met extra sokken, onderbroek en tampons wilt lopen wat let je.

De meesten houden een EDC compact en minimaal.

Een zakmes, zaklamp en gsm kan al een EDC zijn.

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij deze mijn EDC, vergeet niet dat ik geen auto heb waar ik iets in kan laten staan. Mocht er iets gebeuren dan ben ik binnen 10/15 minuten wel thuis, ben altijd in een straal van zoveel km bij huis vandaan.

[ATTACH=CONFIG]12671[/ATTACH]

 

Normaal gesproken zit hier ook nog 2 liter water, en 10 tyraps in.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik neem aan dat de meeste een ID hebben en die in hun portemonnee hebben zitten. Maar het is wel handig om bij je te hebben. Mocht je verongelukken bijvoorbeeld

 

Dan is dit ook nog het overwegen waard, ook als je portemonnee wordt gestolen een ICE kokertje: http://preppers.nl/forum/threads/62-Preppers-Dagboek-(ideeën-links-amp-tips)?p=270029&viewfull=1#post270029

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik neem aan dat de meeste een ID hebben en die in hun portemonnee hebben zitten. Maar het is wel handig om bij je te hebben. Mocht je verongelukken bijvoorbeeld

Sjonge, vrolijke Frans...je hebt een ID ook nodig als je naar een ziekenhuis of dokter gaat...hier wordt je niet geholpen zonder ID te tonen.

ID, ziekenhuispasje én zorgkaartpasje moet je tonen...gewoon, voor beetje bloed afnemen of voor een afspraak met een arts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar waarom zou je hier in NL dagelijks een survival kit bij je willen hebben? Dit kan je beter in je auto laten liggen. Of stel een GHB samen en zorg er voor dat je thuis alles op orde hebt

 

Ik kan niet voor andere spreken, maar ik heb mijn EDC altijd bij me voor het geval dat... Vandaar dat we het ook preppen noemen: je voorbereiden op mogelijke onvoorziene situaties. Maar omdat ik het altijd bij me wil hebben moet het dus ook compact zijn. Ik wil eigenlijk gewoon niet merken dat ik het bij me heb. Mijn EDC bestaat dan ook uit een klein riemtasje met wat spulletjes er in, een zaklamp en multitool die ook aan mijn riem hangen en nog een paar dingentjes aan mijn sleutelbos. En dan draag ik nog mijn pinpas, rijbewijs, fietsenstallingpasje en ov kaart plus wat contant geld mee in een broekzak. Dat is in de zomer althans, in de winter heb ik mijn portemonnee bij me waar dat dan in zit (ik vind mijn portemonnee te groot voor in mijn broekzak, dus die zit altijd in mijn jas).

 

Het idee achter een EDC is dat je altijd wat bij je hebt als er iets gebeurd. Je kunt natuurlijk wel een mooie kit in je auto hebben liggen, maar als die op het transferium aan de rand van de stad staat en jij bevind je in het centrum en er gebeurd iets dan kan het wel eens even duren voordat je bij je auto terug bent. Of je kunt een mooie GHB hebben, maar als je die dan niet mee neemt als je een stukje gaat fietsen dan heb je hem niet bij je als er dan iets gebeurd. En daar is een EDC dus voor, voor als je niet in de buurt van je auto/ huis/ GHB bent.

 

Een EDC hoeft overigens helemaal niet puur een overlevingskit te zijn. Een EDC is niet bedoeld om je 3 dagen lang in al je primaire levensbehoeften te voorzien, maar juist meer om je in het alledaagse leven van pas te zijn. Ik heb gemerkt dat ik mijn multitool en zaklamp veel vaker gebruik dan ik verwacht had. Ook de veiligheidsspelden, tie-wraps en aansteker zijn al eens van pas gekomen. De pleisters had ik ook nodig gehad als we niet op het moment dat mijn dochterje haar knie open haalde bij de auto waren geweest, waar een verbanddoos in lag. Dus ondanks dat ik niet in een noodsituatie terecht ben gekomen is mijn EDC mij al wel van nut geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoor, zie of lees eigenlijk zelden dat iemand ID-kaart of paspoort bij zich heeft...wat wel verplicht is in Nederland.

 

Ik heb het altijd zo begrepen: "Nederlander hoeft geen ID-kaart bij zich te dragen".

Beetje een rare wet weer maarja, Europa en Nederland enzo... Ik heb 'm overigens gewoon altijd in m'n portemonnee maar als ik die niet bij me heb, m'n kaart dus ook niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt maar dan is het geplanned.

Er zijn mensen die bewust geen ID meenemen tenzij ze het nodig hebben.

 

Er zijn inderdaad mensen die bewust geen ID meenemen, maar tegenwoordig zijn die mensen wel in overtreding van de wet.

Op het niet tonen van een identificatiebewijs staat een boete van 90 euro...

 

Reden genoeg dus (voor mij althans) om een ID mee te nemen.

 

 

EDIT: De wet mag dan misschien niet erg duidelijk zijn, maar ik heb geen zin om mijn ID te moeten gaan halen wanneer ik me moet identificeren. En dat is in het beste geval. In het artikel dat @phaelin refereert staat ook een voorbeeld van een Joodse man die is vrijgesproken door de rechter. Het kan je dus ook gebeuren dat je het voor de rechter moet laten komen voordat je je gelijk krijgt!

 

Moet je je de volgende situatie voorstellen: je loopt door rood (omdat die stoplichten altijd veel te lang op rood staan) en een chagrijnige agent besluit je daarvoor een boete te geven. Hij vraagt je om je legitimatie. Die heb je niet bij je. Ok, je hebt geen draagplicht, alleen een toonplicht. Denk je dat deze agent je eerst naar huis zal laten gaan om je ID op te halen zodat hij daarna je de boete voor het door rood lopen kan geven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vele mensen nemen een kopij van hun ID-kaart mee zodat bij eventuele diefstal van bv een portefeuille of handtas heel die administratieve rompslomp niet hoeft en het origineel ergens veilig geborgen is.

 

Op vakantie of citytrip steek ik meestal een kopie in m'n portefeuille en het origineel in een zakje onder m'n kledij of laat ik in de kluis van waar ik verblijf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn inderdaad mensen die bewust geen ID meenemen, maar tegenwoordig zijn die mensen wel in overtreding van de wet.

Op het niet tonen van een identificatiebewijs staat een boete van 90 euro...

 

Reden genoeg dus (voor mij althans) om een ID mee te nemen.

 

 

EDIT: De wet mag dan misschien niet erg duidelijk zijn, maar ik heb geen zin om mijn ID te moeten gaan halen wanneer ik me moet identificeren. En dat is in het beste geval. In het artikel dat @phaelin refereert staat ook een voorbeeld van een Joodse man die is vrijgesproken door de rechter. Het kan je dus ook gebeuren dat je het voor de rechter moet laten komen voordat je je gelijk krijgt!

 

Moet je je de volgende situatie voorstellen: je loopt door rood (omdat die stoplichten altijd veel te lang op rood staan) en een chagrijnige agent besluit je daarvoor een boete te geven. Hij vraagt je om je legitimatie. Die heb je niet bij je. Ok, je hebt geen draagplicht, alleen een toonplicht. Denk je dat deze agent je eerst naar huis zal laten gaan om je ID op te halen zodat hij daarna je de boete voor het door rood lopen kan geven?

 

Mee eens. Daarom heb ik 'm (meestal) ook standaard bij me. Maar ik heb ook wel eens een agent gewoon geweigerd 'm te tonen omdat er geen reden voor was. Ze mogen erom vragen als er iets aan de knikker is, door rood lopen bijvoorbeeld, of als er in de supermarkt verderop een overval gepleegd is. Is het een agent die even wil laten zien dat ie agent is en me terwijl er niets aan de hand is en ik niets verkeerds doe om m'n legitimatie vraagt is dat niet nodig. Agent moest dan ook toegeven dat hij geen reden had en we gingen weer onze eigen weg.

 

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het prima om te kunnen laten zien wie je bent als dat nodig is. En dat erom gevraagd wordt als er een voorvluchtige overvaller in de buurt kan zijn. Maar een idioot hoge boete geven puur omdat iemand het kaartje even niet voorhanden heeft, of voor allerlei andere kleine vergrijpen die er helemaal niet toe doen is puur geld innen. Heeft mijns inziens geen ander doel, behalve het erin rammen dat de politie ons regeert en we alles moeten doen wat ze zeggen.

Terwijl ze door ons betaald worden en geacht worden ons te beschermen. Soms tegen onszelf, dat snap ik dan ook wel weer. Maar toen ik klein was en een agent zag zag ik iemand die mensen hielp als het nodig was en die boeven ving. 'Politie is je beste vriend' was de slogan toen. Nu zegt de politie (er is ergens een filmpje van) letterlijk 'daar moet je niet meer naar terug willen'. Als ik nu een agent zie doe ik onbewust een inventarisatie van waar ik loop, wat ik bij me heb, of ik wellicht iets doe dat zijn aandacht trekt. Kortom, ik zie een agent nu als bedreiging. Niet de bedoeling van de agent, maar naar mijn idee wel de bedoeling van mensen hogerop.

 

Stel, er fietst een vrouw met twee kinderen en zware boodschappen even een stukje over een geheel lege stoep. Geen enkel gevaar te zien in die situatie maar agent vind het toch nodig om niet te waarschuwen maar direct te zorgen dat het vrouwtje de volgende week geen boodschappen kan doen. Wie durft nu nog die agent aan te spreken om te vragen waar ie in vredesnaam mee bezig is? Maar weinig mensen want je bent zelf ook direct aan de beurt en niet zo'n beetje ook. Ik heb het in de buurt hier meegemaakt dat iemand de politie belde omdat hij een persoon aan een deur zag prutsen. Resultaat: zelf meegenomen naar het bureau (wat doet u zo laat nog op straat?) en zijn leatherman in beslag genomen (inbrekers gereedschap).

Met als gevolg dat ik en vele anderen als ze iets zien nu niets meer zeggen en als het hunzelf betreft het recht in eigen handen nemen.

 

Angst is een slechte raadgever en tegelijkertijd een goed middel om mensen mee te manipuleren.

 

Wat betreft het kaartje:

Ik heb destijds meegedaan met dat collectief bezwaar tegen de kosten die eraan verbonden waren en gelukkig is dat gelukt. Het zou toch van de zotte zijn om te moeten betalen voor iets dat je niet wilt hebben en dat niet eens van jou is.

Het kaartje is niet jouw eigendom. Ook hebben ze naderhand de vingerafdruk informatie weer gewist. En als ze dat zeggen dan is dat natuurlijk zo...

 

Maar goed, laten we het topic niet veranderen in een dat gaat over de ID kaart. Interessant onderwerp waarover ik vaker discussier, en ik zie dat ik weer een hele wall of text geschreven heb. Excuus daarvoor :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom draag je dit elke dag overal naar toe terwijl je niet verder dan 15km van huis gaat? Tenzij je een aardige kans ziet dat je huis plat gaat lijkt het mij een beetje overdreven

 

 

Je weet natuurlijk nooit in wat voor situatie je terecht kan komen, en daarom heb ik voor deze set gekozen. Je kan maar beter voorbereid zijn, dan het niet zijn :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

Update van mijn EDC. Inmiddels heb ik een en ander aangepast. Ik heb niet altijd alles bij me op de man en dat noem ik dan niet echt meer mijn EDC. Hier op de foto wat ik afgelopen tijd altijd op de man heb. In de maxpedition tasje zit de rest en deze neem ik met regelmaat mee, maar niet altijd.

 

20150108220215_IMG_9931.jpg.385dafbd7b1b3bfc6d8ca24c046d9ed7.jpg

 

Horloge: Suunto Vector

Sleutelhouder van Key Smart

Oordopjes

Zakmes: Buck Nobleman

Leatherman Micra

Secrid Slimwallet met rijbewijs/id ziekenfonds en wat briefgeld

Zaklamp: Fenix E01

iPhone 5c

Fluit: Acme tornado

Mini Pocket Organizer - Maxpedition

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je weet waar edc voor staat en je neemt wel de moeite om zoiets in te richten, waarom neem je hem dan niet everyday mee?

 

er zijn altijd praktische overwegingen dat er soms voor zorgen dat je die maxpedition case nergens weg krijgt..

of met je mesje lekker naar het voetbal gaan (ik haat voetbal :D) zie ik je ook niet doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...