Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Log in om dit te volgen  
Mr. Gold

Update [Preppers community pot]

Recommended Posts

Sinds de start van de Shelter Camping in Nunspeet in mei 2014 is er gestart met een "Community Pot" Ik was zelf aanwezig op deze camping en zag een groot man @Keyser Suze een oproep doen om te doneren en zag een prachtig blik staan op de tafel. Bij het einde van deze Shelter Camping kreeg ik de pot overhandigd van @FincaInSpanje

Met deze "community pot" kunnen en willen we mensen helpen uit onze "preppers community" in de ruimste zin van het woord. Ik zal verantwoordelijk zijn voor de administratie van deze pot en hierover helder met jullie communiceren in o.a. dit forum draadje. We hebben in de afgelopen periode 2 personen geholpen, om wat leed te verzachten in hun persoonlijke omstandigheden.

De invulling over hoe en wat we er allemaal mee kunnen, laat ik graag aan de community over, ik wil alleen de administratie doen en lekker uitbetalen waar nodig ;-) Vandaar dit forum draadje en hier zal ik updates geven wat er in zit en wat er bij komt vanuit de donaties die er momenteel plaats vinden online. Uiteraard kan er ook cash gedoneerd worden op alle Shelter Campings die er gaan komen. Ik had een tijd geleden al een oproep op het forum gedaan om te kijken of men zo'n community pot wilde hebben.

Het zou fijn zijn als we t.z.t. een mooi draaiboek hebben over hoe we deze "community pot" gaan beheren zodat dit voor een ieder duidelijk is. Kijk nu naar de "community" :-)

Shelter Camping Nunspeet hebben we 260 euro opgehaald!

Uitgave hulp voor 1 bijzondere member 100 euro. (3 leden hebben hiervoor akkoord gegeven)

Uitgave hulp voor 1 bijzondere member (uit eigen zak omdat ik dit niet gecommuniceerd had)

Week 37 hulp voor 2 gewaardeerde leden van ons forum 2 x 100e (akkoord van de 3 beheerders @Vempain @Geert en @FincaInSpanje

Totaal in de community pot nu 344 kei harde euro's en dat zal ongetwijfeld oplopen dit jaar.

Dit draadje kan en mag dus ook gebruik worden om te discussiëren over de invulling van deze "community pot" en ik zal de updates van de bedragen in deze post bijwerken als er nieuwe informatie is.

Deze post delen

Op zoek naar waterfilters, branders, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga snel naar www.prepshop.nl!

Als er op een gegeven moment veel van die harde Euro's in de pot zitten, is het welicht een goed idee om ze om te zetten in iets dat gegarandeerd z'n waarde houd. Goederen, pm, etc... Zou jammer zijn als uitgerekend een prepper potje verdampt als de Euro in mocht storten :)

Deze post delen

Zijn er eigenlijk ook een soort regels /voorwaarden geformuleerd waaraan een prepper moet voldoen voor hij/zij in aanmerking komt voor steun? Of is dat puur ter discretie van de "ingezetenen" en wie bepalen dan wie dat zijn? Een openlijke discussie waar iemands leed op tafel wordt gelegd lijkt mij niet zo chique. Wat we niet willen is dat golddiggers dit verhaal zien, wat posts maken om vervolgens met een zielig verhaal te komen. Klinkt wat achterdochtig maar ja, de wereld vandaag de dag hé.

Deze post delen

Ja knuppel dan is het natuurlijk niet de bedoeling dat je het eigen zak doet ;)
Nou, dat mag nog wel, maar IN je eigen zak stoppen mag niet.

Deze post delen

Het blik is ondertussen een bus geworden collectebus . Die heeft ook op SC. Vlaanderen gestaan . Maar is niet geopend en door gegeven aan de organisatie van SC BRABANT .

Deze post delen

Ik neem aan dat @Mr. Gold wel in staat is, eventueel in samenspraak met anderen, om dat te bepalen.

Openlijke discussies lijken mij ook zeer onwenselijk, het lijkt me voor sommige mensen al moeilijk genoeg om toe te geven dat ze hulp nodig hebben.

Deze post delen

Ik neem aan dat @Mr. Gold wel in staat is, eventueel in samenspraak met anderen, om dat te bepalen.

Openlijke discussies lijken mij ook zeer onwenselijk, het lijkt me voor sommige mensen al moeilijk genoeg om toe te geven dat ze hulp nodig hebben.

Daar heb ik ook alle vertrouwen in maar @Mr. Gold zegt in de OP:

De invulling over hoe en wat we er allemaal mee kunnen, laat ik graag aan de community over, ik wil alleen de administratie doen en lekker uitbetalen waar nodig ;-) Vandaar dit forum draadje

Deze post delen

Zijn er eigenlijk ook een soort regels /voorwaarden geformuleerd waaraan een prepper moet voldoen voor hij/zij in aanmerking komt voor steun? Of is dat puur ter discretie van de "ingezetenen" en wie bepalen dan wie dat zijn? Een openlijke discussie waar iemands leed op tafel wordt gelegd lijkt mij niet zo chique. Wat we niet willen is dat golddiggers dit verhaal zien, wat posts maken om vervolgens met een zielig verhaal te komen. Klinkt wat achterdochtig maar ja, de wereld vandaag de dag hé.

Precies er is nu niks geformuleerd en zou ik graag zien door gewaardeerde leden van deze community zoals jij zelf en vele anderen. En wat betreft 'golddiggers" daar komen we wel uit als we goed formulieren.

Deze post delen

Openlijke discussie over de personen in kwestie zal ik ook niet doen (dat zal dan in een afgeschermd gedeelte zijn met een aantal vertrouwelingen die uiteindelijk een klap erop kunnen geven)

Deze post delen

Precies er is nu niks geformuleerd en zou ik graag zien door gewaardeerde leden van deze community zoals jij zelf en vele anderen. En wat betreft 'golddiggers" daar komen we wel uit als we goed formulieren.

In dat geval denk in eerste instantie aan de groep van moderatoren (meerderheids-stem) en eventueel de organisatoren van de SC's. Dit lijken mij allen mensen die hun toewijding al hebben bewezen aan dit forum en de geest daarvan. Overwogen kan worden een groep aan te maken waar iemand, discreet, een verzoek kan indienen die alleen toegankelijk is voor diezelfde mensen. De ontvanger kan er dan eventueel zelf voor kiezen de community te bedanken, maar dit is wat mij betreft geen voorwaarde. Een periodieke update hoeveel mensen zijn geholpen en met welk bedrag is wel leuk om te zien, maar dat was geloof ik al sowieso de bedoeling.

Voorwaarden waaraan iemand moet voldoen vind ik lastig. Ik ben geneigd te zeggen dat iemand al een X periode lid moet zijn, een X hoeveelheid posts moet hebben gemaakt waarvan een X percentage ook zinvol was voor de community (of door vragen te stellen of door ervaringen te delen) maar dat kan ook weer snel rigide worden. Wil daar wel input van anderen op zien.

Deze post delen

Aantal postings van iemand zeggen niet over zijn/haar integriteit. Meer over de behoefte van de poster om zijn/haar mening te laten horen of de hoeveelheid vrije tijd of de kennis van bepaalde onderwerpen of ...... of een combi daarvan. Net als de duur dat iemand lid is van het forum. Overigens, ik nomineer graag @Stuudje voor een plek in deze wellicht op te richten ballotagecie. want ik heb haar nog nooit kunnen betrappen op een posting waar ik niet iets aan heb gehad.

• Leuk 1

Deze post delen

Aantal postings van iemand zeggen niet over zijn/haar integriteit. Meer over de behoefte van de poster om zijn/haar mening te laten horen of de hoeveelheid vrije tijd of de kennis van bepaalde onderwerpen of ...... of een combi daarvan. Net als de duur dat iemand lid is van het forum. Overigens, ik nomineer graag @Stuudje voor een plek in deze wellicht op te richten ballotagecie. want ik heb haar nog nooit kunnen betrappen op een posting waar ik niet iets aan heb gehad.

nou ik wel hoor :) misschien is dat wel een idee om een soort van verkiezing te houden...

Deze post delen

Ik kan misschien iets verder uitweiden hoe de eerste hulpactie is gegaan. Ik kwam via het forum achter dat een gerenommeerd lid tegen flinke tegenslag had. Toen dacht ik aan de community pot om het leed enigszins iets te verzachten. Bij het opzetten de pot hadden we afgesproken dat 3 mensen die al wat langer lid zijn en waaronder een admin akkoord moest gaan met een bijdrage.

In dit geval:

Finca droeg iemand aan. @Geert vond het prima (erelid en één van de oprichters) en stelde een bedrag voor (al renteloze lening voor eeuwig durend). @Mr. Gold ging akkoord en nam contact op of de hulp gewenst was,en hij regelde verder de uitbetaling.

Met een paar keer contact was het geregeld en de geholpen prepper blijft ook anoniem of hij moet zelf behoefte hebben om ermee naar buiten te komen. De community pot gaat inmiddels weer wat verder dan in eerste instantie de opzet was. We kunnen ook de pot aanwenden als er iets nodig is op een SC\BOL\BOS in overleg met de beheerder of om iets aan te schaffen voor een hulpbehoevende prepper.

Als één van de oprichters van de pot zou ik best als ingang willen fungeren waarbij leden kunnen aankloppen als iedereen hiermee kan leven. Ik ben nagenoeg elke dag online en op het forum te vinden te pas en te onpas. Aangemelde leden blijven anoniem en worden alleen met een gerenommeerd lid besproken en een admin (Mr. Gold of zijn vervanger). In dat geval hebben we met de schatbewaarder Mr. Gold dus altijd 6 ogen die naar een verhaal kijken.

Daarnaast kan het zijn dat iemand een dienst kan gebruiken dus geen financiële hulp, maar handjes. Dan zouden we met een groepje kunnen komen helpen of de expertise zoeken die benodigd is voor de klus. Als voorbeeld geef ik het groepje wat naar Hongarije is gegaan.

PS en ja zowel Geert als ik hebben Mr. Gold ook al gezegd dat de pot juist voor dit soort hulp moet worden aangewend.:mad:

Dus bij deze meld ik me aan als vertrouweling.:D

• Leuk 1

Deze post delen

Zonder op enige manier jouw persoonlijke integriteit in twijfel te trekken zou ik willen pleiten voor een algemene ingang die niet afhankelijk is van een persoon maar van meerdere leden van een groep. 1-omdat er altijd iets kan gebeuren waardoor een individu langere tijd afwezig is (is dus makkelijker overdraagbaar) is en B- omdat hierdoor een betere controle kan plaatsvinden op de aanvragen en het de schijn van willekeur kan voorkomen (moet je dus volgens mij zelf ook willen).

Ik kan misschien iets verder uitweiden hoe de eerste hulpactie is gegaan. Ik kwam via het forum achter dat een gerenommeerd lid tegen flinke tegenslag had. Toen dacht ik aan de community pot om het leed enigszins iets te verzachten. Bij het opzetten de pot hadden we afgesproken dat 3 mensen die al wat langer lid zijn en waaronder een admin akkoord moest gaan met een bijdrage.

In dit geval:

Finca droeg iemand aan. @Geert vond het prima (erelid en één van de oprichters) en stelde een bedrag voor (al renteloze lening voor eeuwig durend). @Mr. Gold ging akkoord en nam contact op of de hulp gewenst was,en hij regelde verder de uitbetaling.

Met een paar keer contact was het geregeld en de geholpen prepper blijft ook anoniem of hij moet zelf behoefte hebben om ermee naar buiten te komen. De community pot gaat inmiddels weer wat verder dan in eerste instantie de opzet was. We kunnen ook de pot aanwenden als er iets nodig is op een SC\BOL\BOS in overleg met de beheerder of om iets aan te schaffen voor een hulpbehoevende prepper.

Als één van de oprichters van de pot zou ik best als ingang willen fungeren waarbij leden kunnen aankloppen als iedereen hiermee kan leven. Ik ben nagenoeg elke dag online en op het forum te vinden te pas en te onpas. Aangemelde leden blijven anoniem en worden alleen met een gerenommeerd lid besproken en een admin (Mr. Gold of zijn vervanger). In dat geval hebben we met de schatbewaarder Mr. Gold dus altijd 6 ogen die naar een verhaal kijken.

Daarnaast kan het zijn dat iemand een dienst kan gebruiken dus geen financiële hulp, maar handjes. Dan zouden we met een groepje kunnen komen helpen of de expertise zoeken die benodigd is voor de klus. Als voorbeeld geef ik het groepje wat naar Hongarije is gegaan.

PS en ja zowel Geert als ik hebben Mr. Gold ook al gezegd dat de pot juist voor dit soort hulp moet worden aangewend.:mad:

Deze post delen

Wil even zeggen dat ik het toch wel apart, en volgens mij ook uniek vind wat hier op dit forum gebeurd. Ik heb op vele fora gezeten, ook met meetings en al, maar ik heb nog niet eerder op dit vlak een soort saamhorigheid gezien als ik die hier zie. Soms lijkt het wel meer op een grote familie dan op een random groep mensen die online discussiëren over een onderwerp waar zij allen interesse in hebben. De wil om anderen die het moeilijker te hebben willen helpen is hier alom vertegenwoordigd, iets waar iedereen trots op mag zijn, want zelfs in de huidige maatschappij zie je dit steeds minder.

Zelf komend uit een periode van ruim 10 jaar waar ik veel hulp had kunnen gebruiken (echter nooit heb gehad) op financieel gebied kan ik dit initiatief ook alleen maar toejuichen. Ik zit nu precies op de grens, waar alles eindelijk goed gaat en met een paar maanden heb ik weer, voor het eerst in zoveel jaren, ruimte om iets te kunnen doen (van 'overleven' naar 'leven'). Ik ga dan ook zeker straks mijn steentje bijdragen aan deze pot, omdat ik weet hoe het is, en omdat er genoeg mensen zijn die het zo hard nodig hebben.

Groepskuddo voor het hele forum.

you_rock__you_rule_by_brandonman326-d34kwtn.jpg.88824d081d33a192bad07415a9c37bf8.jpg

• Leuk 4

Deze post delen

In dat geval denk in eerste instantie aan de groep van moderatoren (meerderheids-stem) en eventueel de organisatoren van de SC's. Dit lijken mij allen mensen die hun toewijding al hebben bewezen aan dit forum en de geest daarvan. Overwogen kan worden een groep aan te maken waar iemand, discreet, een verzoek kan indienen die alleen toegankelijk is voor diezelfde mensen. De ontvanger kan er dan eventueel zelf voor kiezen de community te bedanken, maar dit is wat mij betreft geen voorwaarde. Een periodieke update hoeveel mensen zijn geholpen en met welk bedrag is wel leuk om te zien, maar dat was geloof ik al sowieso de bedoeling.

Voorwaarden waaraan iemand moet voldoen vind ik lastig. Ik ben geneigd te zeggen dat iemand al een X periode lid moet zijn, een X hoeveelheid posts moet hebben gemaakt waarvan een X percentage ook zinvol was voor de community (of door vragen te stellen of door ervaringen te delen) maar dat kan ook weer snel rigide worden. Wil daar wel input van anderen op zien.

Het komt altijd bij een persoon en die heeft een back-up als het goed geregeld is. Dan zou er geen geld uitgekeerd kunnen worden als Mr. Gold bijvoorbeeld als schatbewaarder op vakantie is. In principe gaat het al zoals jij voor hebt gesteld. Mr. Gold is admin en schat bewaarder, Geert organiseert SC Vlaanderen en ik SC Catalunya. Daarnaast heeft Geert de pot overgedragen aan Vempain die in de organisatie zit van SC Brabant. Na Brabant gaat de pot die nu verzegeld is weer naar Mr. Gold. Allen hebben dacht ik voldoende posts en zijn bekend bij de meeste preppers.

Deze post delen

In dit geval:

Ook ik ben een van de bedenkers .

Dus meld ik mij ook aan als vertrouweling .

Deze post delen

Oke even off-topic, wie doet SC Nunspeet dan?

Dat hebben @FincaInSpanje en ik zelf gedaan . Maar in de toekomst kan daar een verantwoordelijk voor aangesteld worden .

Deze post delen

Ik zit niet helemaal in de materie maar is deze community pot naast de incidentele gevallen (waarbij een prepper geholpen kan worden bij een prepperproject/ter ondersteuning van een goed doel/ etc) niet vooral bedoelt voor de community? Waarom gebruiken we deze pot niet om te investeren in community gear? Ook om, zoals al eerder in dit topic aangegeven, niet dit geld te laten verdampen aan inflatie.

Dit lijkt me namelijk uitermate geschikt voor het zogenaamde prepperproject van @DickBerts waarbij gaarkeukens en dergelijke worden aangeschaft waarmee tijdens calamiteiten en/of lokale rampen wij als community uitkomst kunnen bieden en ons algemeen nut kunnen laten merken. Daarnaast zou deze gear altijd van pas kunnen komen of ingezet kunnen worden op SC's?

De gear die aangeschaft moet worden (denk aan tenten/filtratie materialen/keukens/BOT's/dekens/sanitaire middelen/generators) kan hier uitgebreid besproken worden waarbij uiteindelijk en commissie uitspraak doet over het wel of niet overgaan tot aanschaf?

Als jullie wat voelen voor deze brainfart dan plus gerust dit bericht. Mijn streven zou zijn om dit geld zo efficiënt mogelijk in te zetten namelijk. Door in te zetten op preppers.nl/communitygear kunnen we en 1 Wellicht wat betekenen voor de samenleving en 2 profiteren we zelf nog mee ook :)

[Toevoeging] @Geert Sorry, lees nu pas je bovenstaand bericht :eek: met de insteek van de pot..(I'll shut up now..)

• Leuk 1

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Log in om dit te volgen  

• Nieuwe aanmaken...