Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Huur subsidie weg voor iedereen die boven de 390 euro huurt?

Recommended Posts

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Replies 83
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Hahaha, die zou lollig zijn, mijn woningbouw vereniging heeft geeneens een klein appartementje voor dat geld.

Dat is ook het probleem, ieder jaar gaat mijn huur met meer dan 20 euro omhoog, de huursubsidie stijgt dan met 5 euro. Bijstand is drie jaar geleden omlaag gegaan, nu op hetzelfde niveau als in 2008!

Waarom dat noodzakelijk is voor een halve eeuw oud woninkje met slechte isolatie en een CV van bijna 20 jaar oud is mij compleet onduidelijk.

Ja, omdat het mag van de wet.

Overgenomen uit het artikel: Jaarlijks zal er 31 miljoen euro bezuinigd moeten worden. Om dit te bereiken wil de Minister van Wonen de toeslagen voor huurders in een 'duurdere' sociale huurwoning, vanaf 390 euro per maand, verlagen.

@Lindaja, hier staat niet subsidie weg voor iedereen boven de 390 E, maar hij wil de toeslagen verlagen vanaf 390 E.

@wodan Omdat de staat dus verantwoordelijk is voor de belachelijk hoge huur prijzen ,

dus moeten ze het compenseren.

660 euro voor een kippehok die 10 jaar geleden nog voor de helft werd verhuurd

als we alle andere zaken die ze willen doorvoeren even erbij berekenen verwacht ik dat volgend jaar een boel mensen dakloos gaan worden

Overgenomen uit het artikel: Jaarlijks zal er 31 miljoen euro bezuinigd moeten worden. Om dit te bereiken wil de Minister van Wonen de toeslagen voor huurders in een 'duurdere' sociale huurwoning, vanaf 390 euro per maand, verlagen.

@Lindaja, hier staat niet subsidie weg voor iedereen boven de 390 E, maar hij wil de toeslagen verlagen vanaf 390 E.

Lees ik het dan verkeerd? Als alle woningen met huren boven de 390 euro gekenmerkt worden als 'duurdere' sociale huurwoning, is dat volgens mij nagenoeg 100% van het bestand.

ok in de haast net verkeerd gelezen maar dat maakt het bedrag dat hij heeft genoemd niet minder onzinnig

@wodan Omdat de staat dus verantwoordelijk is voor de belachelijk hoge huur prijzen ,

dus moeten ze het compenseren.

660 euro voor een kippehok die 10 jaar geleden nog voor de helft werd verhuurd

als we alle andere zaken die ze willen doorvoeren even erbij berekenen verwacht ik dat volgend jaar een boel mensen dakloos gaan worden

Dus 'de staat' bepaalt wat een particuliere verhuurder als huurprijs moet vragen of zo?

ok in de haast net verkeerd gelezen maar dat maakt het bedrag dat hij heeft genoemd niet minder onzinnig

Maar je hebt gelijk, eerst gaan de huren als een gek omhoog en dan moet de huurtoeslag naar beneden. Het is weer eens de groep met de laagste inkomens die hierdoor getroffen wordt.

@wodan ben je nu gewoon expres aan het trollen door er particulier verhuur bij te halen
Neen, ik ben Vlaming, ik ken de situatie maar beperkt in NL, vandaar de vraag.

Als je het kort kan schetsen (ik weet dat er huurverenigingen bestaan die complete blokken verhuren en dat er subsidies worden gegeven ifv het inkomen, maar daar stopt het), graag.

Ik zie helaas de logica niet.

Waarschijnlijk zien ze zelf door de bomen het bos niet meer.

En roepen ze maar wat.

Ik krijg zelf geen huursubsidie, maar ik denk dat hier in de wijk zeker de helft van de mensen er afhankelijk van is.

Als het word afgeschaft zullen de huren wel gaan kelderen zodat ze weer alle woningen bezet krijgen.

@wodan, huurverenigingen werden ooit opgezet om mensen goedkoper aan huisvesting te helpen. Ook bedrijven zorgden voor betaalbare huurwoningen voor hun personeel. Ooit.

Dat doel, betaalbaar wonen, is allang voorbij.

Huurverenigingen zijn gaan speculeren en hebben grote verliezen geleden op de beurs, gingen zich bezighouden met nevenactiviteiten die verliesgevend waren, directeuren reden rond in maseraties en hielden kantoor in giga dure gebouwen Elke huurder vroeg zich af hoe dat kon, en het kon ook niet, de huren gingen nog harder omhoog.

Het bedrag wat je betaald aan huur staat totaal niet in verhouding met je huis. Ik betaal bv bijna 520 euro, een bedrag waar ik voor zou kunnen kopen...maar ja, dát mag dan weer niet want daar heb ik te weinig inkomsten voor.

De zeven zonden van woningcorporaties

woningcorporaties-verliezen-onnodig-veel-geld.

toezicht-woningcorporaties-was-onvolledig

Edit: een huur onder de 500 vind je bijna niet. Energielevel is matig tot slecht dus je bent veel geld kwijt aan energiekosten. Bij mijn wooncorporatie mag ik wel zonnepanelen leggen maar dan gaat ook mijn huur omhoog zodat ik er geen voordeel van heb.

RTEmagicC_Woonlasten2.jpg.jpg

• Leuk 1

Ik ben voorstander van de afschaf van alle toeslagen, dus ook voor de huur. De Roverheid moet er gewoon voor zorgen dat ook mensen met een uitkering fatsoenlijk kunnen wonen. Dat zou ook makkelijk kunnen als de coöperaties er niet zo'n zooitje van hadden gemaakt met alle bestuurslagen en veel teveel mensen in dienst. Dat moet veel eenvoudiger.

Daarnaast zijn de meeste koophuizen door de crisis met ongeveer 1\3 in waarde gedaald de afgelopen jaren. Waarom gaan de huren dan elk jaar weer omhoog met max. 4%? De koppeling die er was is totaal weg, mede omdat mensen toch wel toeslagen krijgen. Dat terwijl er steeds minder mensen voor het Roverheid budget moeten zorgen. Als de huren 1\3 zouden dalen, dan aan ook de particuliere huren omlaag.

Daarnaast moet het woning bezit tot een bepaald bedrag (wonen is een eerste levensbehoefte lijkt me) ook bij een uitkering worden toegestaan. Soms is het veel goedkoper als iemand een huis koopt, dan een huis huurt. Of wel in zijn koophuis mag blijven wonen bij het krijgen van een uitkering.

Even gek gezegd met de huidige rente kun je een kleine eengezinswoning kopen met een maandlast van 5-600 euro in de maand. Daarbij is de rente ook nog eens aftrekbaar in NL voor de Inkomstenbelasting. Wanneer je de rente aftrek die we momenteel in NL nog steeds hebben automatisch gebruikt om de hypotheekschuld af te lossen, dan ben je in net iets minder dan 30 jaar klaar. En het is nog goedkoper ook.

Als de Roverheid de renteaftrek wil afschaffen in NL, dan dalen automatisch de huizenprijzen maar dan hou je netto meer over door lagere IB die dan aangepast wordt. Het hele systeem zit nl. in elkaar verstrengeld.:mad:

Hahaha, die zou lollig zijn, mijn woningbouw vereniging heeft geeneens een klein appartementje voor dat geld.

Dat is ook het probleem, ieder jaar gaat mijn huur met meer dan 20 euro omhoog, de huursubsidie stijgt dan met 5 euro. Bijstand is drie jaar geleden omlaag gegaan, nu op hetzelfde niveau als in 2008!

Waarom dat noodzakelijk is voor een halve eeuw oud woninkje met slechte isolatie en een CV van bijna 20 jaar oud is mij compleet onduidelijk.

Ja, omdat het mag van de wet.

En zelf sparen voor een woning ? Ik hoor huurders altijd klagen maar als eigenaar krijg je nauwelijks de intrest van je investering vergoed. Dan praten we nog niet eens over kosten, herstellingen, onderhoud en belastingen. Een systeem van huursubsidie bestaat niet in België al bestaat er wel een systeem van sociaal wonen waarbij de overheid (tegen redelijke vergoeding) voorziet in kwalitatieve woningen. Dit is directe concurrentie met de private eigenaars wat eigenlijk ook niet kan.

En zelf sparen voor een woning ? Ik hoor huurders altijd klagen maar als eigenaar krijg je nauwelijks de intrest van je investering vergoed. Dan praten we nog niet eens over kosten, herstellingen, onderhoud en belastingen. Een systeem van huursubsidie bestaat niet in België al bestaat er wel een systeem van sociaal wonen waarbij de overheid (tegen redelijke vergoeding) voorziet in kwalitatieve woningen. Dit is directe concurrentie met de private eigenaars wat eigenlijk ook niet kan.

Ik mag geen eigen woning bezitten van de uitkeringsverstrekker. Mocht je die hebben als je de bijstand in gaat, eerst verkopen en opeten.

Alles wat ik bezit boven de 5850 euro moet ik eerst opeten, voordat ik recht heb op een uitkering.

Het hele rare systeem van huur en andere toeslagen zou gewoon afgeschaft moeten worden. De kosten van wonen en ziektekosten verzekering is in NL zo hoog, dat mensen met een uitkering zoals ik de uitkering acuut kwijt zijn aan vaste lasten. In feite eet en leef je dus van de toeslagen. Compleet maf natuurlijk. Toeslagen afschaffen, redelijke huren, ziektekosten en uitkering zou beter zijn.

• Leuk 1

@lewieke

Hoe wil je eigenlijk sparen voor een woning bij deze absurd hoge huurprijzen.

Als je als gezin meer dan 29000 bruto verdiend krijg je geen huursubsidie.

Ik betaal voor een tussenliggend huisje van 82m2 woonoppervlak 620 euro netto.

Met alle vaste lasten al gauw 1400 euro per maand armer.

Veel gezinnen zitten muurvast.

Zoals @Raycoupe zegt leven ook wij voor een gedeelte van de toeslagen. (kindergebondenbudget en zorgtoeslag)

Fout, er is wel degelijk een systeem van huursubsidie, zelfs in combinatie met 'sociaal wonen'.

https://www.wonenvlaanderen.be/premies/vlaamse_tegemoetkoming_in_de_huurprijs

@lewieke

Hoe wil je eigenlijk sparen voor een woning bij deze absurd hoge huurprijzen.

Als je als gezin meer dan 29000 bruto verdiend krijg je geen huursubsidie.

Ik betaal voor een tussenliggend huisje van 82m2 woonoppervlak 620 euro netto.

Met alle vaste lasten al gauw 1400 euro per maand armer.

Veel gezinnen zitten muurvast.

Zoals @Raycoupe zegt leven ook wij voor een gedeelte van de toeslagen. (kindergebondenbudget en zorgtoeslag)

Van een bruto loon kan je niet leven, het hangt er van af hoeveel belastingen er nog van af gaan. Een betere indicator is netto. Mijn inziens is het wél mogelijk om te sparen met een laag tot gemiddeld inkomen. Ik ben daarvan het levende bewijs. Als je 1400€ kwijt bent aan vaste lasten moet je volgens mij eens gaan kijken hoe je die lasten naar beneden haalt. Dat de woningenprijzen nog altijd gigantisch hoog zijn klopt gewoon niet meer met de economische realiteit.

Huurprijzen, daar kan je niet onmiddellijk iets aan veranderen, tenzij je die huurprijs aanwendt om iets te kopen. Met 650€ à 700 per maand kan je een hypotheek van 125000€ in 20 jaar afbetalen, dan praten we nog niet over andere vaste kosten. Hoe lager die vaste kosten, hoe meer je overhoudt en spaart (als je daar discipline toe hebt !). Om je een idee te geven : met 2000€ per maand onderhouden wij : een gezin met 4 personen, in een eigen (riante) woning, alle vaste lasten betaald, met een auto, twee opgroeiende en schoolgaande kinderen die handenvol geld kosten. We beschikken ook nog eens over alle modern comfort. Zonder subsidies, tussenkomsten, tegemoetkomingen, steun ... . Merk op dat in die maandlast ook nog een (kleine) hypotheek meegenomen is. Dus hoezo het kan niet ?

Wat we niet hebben (en niet missen) : een tweede auto, een wii, smartphones, een dvd-collectie, veel cd's, dure hobbies, merkkledij, statussymbolen, dure horloges, financieringen (buiten een kleine hypotheek), dure abo's, tijdschriften, kranten, we eten niet uit, gaan niet op café, doen geen terrasjes, geen dure of onzinnige verzekeringen, dure (buitenlandse) schoolreizen mijn dochter màg mee, maar ze wil het zelfs niet.

Onze vaste lasten ?

Water 20€/maand, gas en elektra 80€/maand, afbetaling hypotheek 400€/maand, gsm gebruik voor het hele gezin 10€/maand, tv en internet 65€/maand, verzekeringen allerhande 100€ per maand, onroerendgoed belasting 100€/maand, brandstof auto 100€/maand, hospitalisatieverzekering en ziekenfonds 50€/maand

Voeding : 600€/maand

Kleding en schoenen 4 personen : 100€/maand ?

Schoolrekeningen : 75€/maand (2 kids)

Medicijnen en artsen : 50€/maand

non-food : 150 à 200€/maand

Reken even mee :

Als je elke maand 400€ spaart, dan verzamel je 4800€ per jaar, doe je dat gedurende 10j dan heb je al gauw 48000€ op de bank. Vanzelfsprekend zetten wij per maand een veelvoud van het bovengenoemde bedrag aan de kant. Zonder dat we zogenaamd bovenmodaal verdienen, eerder integendeel. Het vraagt wel een aanpassing van je levensstijl. Het is ook maar de vraag waar je blij van wordt. Bij ons hoeft dat niet noodzakelijk geld te kosten.

Bemerking : Het is wél zo dat wij deze houding al ons hele leven hebben, al sinds we werken. Om een voorbeeldje te geven, toen we trouwden kochten we 6 maand later een woning (die niemand wilde en tegen een lage prijs), we zochten een half jaar lang intensief en vonden de beste deal van ons leven. We betaalden de woning CONTANT met geld van het spaarboekje. Ik was toen 27, mijn vrouw was er toen 23. Door onze weekendjobs, vakantiejobs, spaarzame levensstijl hadden we toén al genoeg om een (riante) woning aan te schaffen. Dat kan nog altijd. Hoeveel je verdient maakt niet uit als je eenmaal een bepaald niveau bereikt. Al is het natuurlijk wél zo dat er mensen zijn die te weinig verdienen om goed te leven. Mijn inziens heb je voor een gezin van 4 personen minimaal 2000€ per maand nodig om een normaal leven te leiden. Voor twee personen reken je volgens mij op 1300 à 1400€.

Wat we wèl doen is op vakantie gaan en uitstappen maken. Dat rekenen we niet bij het huishoudbudget omdat we dat zien al pure luxe. We gaan ongeveer 3x per jaar op reis maar zoeken het wel uit. Voor een reis met 4 personen besteden we gemiddeld 100 à 125€ per dag, transport, verblijf, voeding inbegrepen wat nauwelijks hoger is dan onze normale uitgaven (al blijven de vaste lasten natuurlijk wel gewoon doorlopen). We brengen ongeveer 30 à 35 dagen per jaar in het buitenland door. Strikt gezien zouden we hierop kunnen besparen maar we zien er de noodzaak niet van in.

Een modaal nettoloon in België is 1500 à 1800€ netto per maand. We zitten daar écht niet boven.

• Leuk 1

De huren zijn gewoon veel te hoog, en niemand die daar iets aan doet.

Wij hebben een paar maanden geleden ons eerste huis gekocht, puur door geluk eigenlijk, maar we zitten er in. Voor veel mensen lukt het niet en die zitten vast in hun huurwoning tegen lasten die elk jaar verhoogd mogen worden. Wij betaalden voor ons kleine huisje (78m2, 2 slaapkamers met 4 man) maandelijks €444 en na de verhoging dit jaar van 6,5% zouden we €473 gaan betalen. Het huis wat we gekocht hebben (135m2, voorzien van alle gemakken en 4 slaapkamers, zelfs met carport) betalen we (na teruggaaf hypotheekrente aftrek) €465 per maand.

Nou vind ik het maandbedrag voor ons koophuis redelijk overeenkomen met wat ik vind dat zo'n huis mag kosten. Het huurhuis vond ik €444 al veel te duur, en de nieuwe bewoner na ons gaat voor datzelfde huis zelfs €595 betalen, compleet achterlijk. De woningbouw bood ons zelfs aan om het huurhuis te kopen echter vroegen ze ruim €30000 meer voor dan dat ik nu betaald heb voor mijn nieuwe huis.

Voor wat betreft dit artikel, het word veel erger gemaakt dan het daadwerkelijk is. Er word slechts gesproken over een korting van enkele tientjes op jaarbasis, en hoewel dit voor de allerarmsten niet leuk is is niet onoverkomelijk en zal echt niet voor een stormvloed aan huisuitzettingen gaan zorgen. Het idioot lage drempelbedrag wanneer een woning duur word slaat natuurlijk helemaal nergens op, er zal nagenoeg geen huis in Nederland te vinden zijn die daar nog onder zit, of de bewoners moeten er al minstens 40 jaar in wonen.

................

Een modaal nettoloon in België is 1500 à 1800€ netto per maand. We zitten daar écht niet boven.

Dat 'modaal' dat geloof ik niet, dat dat een gemiddeld is geloof ik wel, maar dat wordt statistisch omhoog gehaald.

Een loon van een arbeider in ploegen en een zekere leeftijd en kinderen te lastte, ja, dat ligt rond dat getal. Een jongere van 25 met een kantoorbaan, eerder 1200 à 1300.

Zoals je al aanhaalt, HOEVEEL je verdient maakt niet zoveel uit, hoeveel je MOET uitgeven per maand wel.

Ik zelf heb geen kinderen, geen 10 dure hobbies, ga goedkoop op reis als ik al ga en woon spotgoedkoop in een koopwoning welke ik als het ware als ruwbouw heb gekocht en ik verdien het minimum loon

en ben daar heel gelukkig mee en kan eigenlijk kopen wat ik wil mits een beetje sparen. Mijn vriendin werkt deeltijds en verdient daardoor ook niet zoveel. Werkt prima en we hebben veel vrije tijd,

die we gebruiken om zowel te werken in het huis, als eens een terrasje doen en goedkoop gaan eten. Investeren heb ik gedaan in gereedschap en kennisvergaring ;)

We geven niet veel geld uit aan onnodige luxe, maar af en toe spenderen we wel eens iets aan een ding dat we graag willen hebben, maar niet echt NODIG hebben (ik denk daarbij aan mijn straffe LED lampen

om iets te noemen dat men al gezien heeft op een SC).

Gas en Elektriciteit is een 80€ / maand (zal zakken dankzij zonnepanelen), water een 20€. Qua verzekeringen, betalen we weinig (onderhandelen, bijna zo goed als @lewieke :D), taks voor voertuigen idem.

We hebben geen digitale TV, wel internet, ook op de mobieltjes, maar wel goedkope contracten van 20 à 40€ / maand. De enige zichtbare dure luxe die ik heb is een leuke firmawagen,

maar geen merkkledij, horloges of ander uiterlijk vertoon. Kom je mij tegen op straat met mijn mutsje op, zie ik er een simpele burger uit in werkbroek en val ik niet op...

Vroeger had ik een spaarboekje met een paar duizend euro, nu niet meer, nu koop ik dingen die ik graag wil hebben. En als ik moet of wil, kan ik nog stevig terugschakelen.

Als ik zou willen kan ik een 200 tot 400€ sparen, laten we zeggen 2500 tot 5k per jaar, maar dat doe ik dus bewust niet (meer), ik leef vandaag.

Ik raad het iedereen aan, je hersens laten werken ipv hard werken en minder uitgeven dan nodig.

Neen, ik ben Vlaming, ik ken de situatie maar beperkt in NL, vandaar de vraag.

Als je het kort kan schetsen (ik weet dat er huurverenigingen bestaan die complete blokken verhuren en dat er subsidies worden gegeven ifv het inkomen, maar daar stopt het), graag.

ok dan zal daar wel heel anders zijn

maar ja hier behoren de sociale woonverenigingen dus betaalbare huurwoningen aan te bieden aan minima

maar door wanpraktijken en minimale verhogingen die de regering toelaat kun je beter kopen

helaas mag je vaak niet kopen ook al zou je dan goedkoper uit zijn omdat je te weinig verdient voor een hypotheek

voorbeeld van wanpraktijk

woning renovaties waar je niet om hebt gevraagd maar aan mee MOET werken waardoor ze de huur in een keer 80 euro kunnen verhogen

voorbeeld er werd besloten om mijn kleinste slaapkamer in een badkamer te veranderen waardoor ik ineens een slaapkamer minder had.

( ze hebben de vloer ook nog eens zo gelegd dat het water onder mijn wasbak blijft staan )

Mijn inloopkast werd een ketel in opgehangen waardoor die ruimte minder bruikbaar werd

Omdat hierdoor de meterkast groepen anders werden belast kon ik mijn wasmachine niet meer in de keuken gebruiken en moest ik die ergens anders plaatsen ( in de oude douche ruimte waar meer dan genoeg ruimte voor de ketel was )

kreeg ik er nog een bedrag van ?? per maand erbij voor een extra groep

1 van hun verbeteringen heb ik wel tegen kunnen houden anders was mijn huur in een keer met 140 euro omhooggegaan

de minimale verhogingen van de regering worden ook maximaal ingebruik genomen. en die minimale verhogingen zijn veel hoger dan wat we er jaarlijks bij krijgen

voor de grap heb ik wel eens vergeleken met een buurvrouw die een woning heeft precies zoals de mijne , alleen heeft zij die gekocht van de sociale woning bouw

inclusief verzekeringen en geld op zij voor reperaties enz enz is ze per maand meer dan 100 euro minder kwijt dan mij

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...