Ga naar inhoud
GENEGEERD

Waterontkalker in je BOL helpt dat?


FincaInSpanje

Aanbevolen berichten

We weten allemaal dat leidingen het in de loop der jaren zwaar te verduren krijgen. Ze raken langzaam verstopt met kalk en uiteindelijk krijg je problemen. Nu wil ik in mijn BOL nieuwe leidingen aanleggen met flexibele waterbuis (deze zijn van aluminium van binnen en met een kunststof mantel).

 

Voorbeeld: http://www.bouwbinder.nl/installatiematerialen/verwarmingsradiatoren/alupex-buis-flexibele-16mm-buis-20mm-uit-voorraad.html

 

Het water op mijn BOL bevat flik wat Calcium. Om zo min mogelijk last van hard water en kalk te krijgen ben ik van plan iets dergelijks als dit aan te schaffen:

 

http://www.conrad.nl/nl/waterontharder-magneetveld-generator-610455.html?WT.mc_id=Mail:dinsdag:20140902:Waterontharder610455&insert=NB&utm_medium=email&utm_source=dinsdag&utm_campaign=20140902&utm_term=Waterontharder610455

 

Weet iemand of dit werkt bij flexibele kunststof\alu buizen? Werkt het überhaupt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Bij dit soort apparaten en ook los te plaatsen magneten begrijp ik nooit het chemische principe erachter waardoor de kalk in oplossing blijft.

Het zou dan gebonden moeten worden aan een ander element zodat het niet meer neerslaat als CaCO3

 

Erg benieuwd naar de reacties, interessant topic.

 

Baart de opmerking van Conrad zelve je geen zorgen?

Let op: De omschreven, positieve invloed op kalk in het water is, voor zover bij Conrad bekend, niet in een testopstelling aangetoond.

 

opm.

Zacht water is fijn voor je leidingen en apparaten, hard water is gezonder voor je lijf. O.a. het calcium kan zich verbinden aan verzurende stoffen in je lijf die wat veel voorkomen doordat ons dieet teveel vlees, zuivel e.d. bevat.

Deze theorie is niet geheel onomstreden en veel kwakzalvers trachten linksom en rechtsom geld hieraan te verdienen met druppeltjes en pilletjes, maar het chemische mechanisme in je lijf werkt wel degelijk zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het doet eigenlijk niet zoveel en werkt het minst slecht op een volledig kunststoffen buis, dus van die zwarte slang waarmee het water je huis binnenkomt.

In een boiler of andere plaatsen waar je water verwarmd wordt, maakt dit wel of niet niets meer uit, voor koudwater kalkafzetting wel een beetje.

Hangt ook af hoeveel ijzer er in je water zit of dit ding nog veel invloed heeft op "de kalk". Was ik jou, ik zou er niet aan beginnen, tenzij je ze gratis krijgt,

dan plak je ze rond de aanvoerbuis, baadt het niet, dan schaadt het niet.

 

Wat betreft Calcium en de nood eraan voor je lichaam, of je lichaam dit opneemt of niet hangt van de vorm waaronder de calcium ingenomen wordt,

deze in leidingwater is niet de goede als ik me niet vergis :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik woon in een huis van bouwjaar 1967, de leidingen zijn hier nog nooit vervangen en ondanks dat er hier heel erg veel kalk in het water zit, nog geen problemen met de leidingen. Volgens mij breekt het aangekoekte kalk af na verloop van tijd. Soms vind ik namelijk flintertjes kalk in het water.

Dus voor je leidingen zal het volgens mij geen kwaad kunnen en zou er als ik jou was niet te veel aan investeren. Ik weet uit ervaring dat die magneten geen reet uitmaken. Wij hadden zo'n soortgelijk apparaat op de leiding zitten van de wasmachine, maar geen enkel resultaat. Wij moeten nog steeds om de 2 a 3 maanden ontkalken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Magneten om benzine te besparen of te ontkalken zijn net zo'n lariekoek als aluminium hoedjes tegen EMC Hoewel die laatste nog wel iets doet.

Waarom zou een magneet die per definitie op ijzer invloed heeft iets doen met een mineraal (steen) als kalk ?

 

Waar je beter aandacht aan kan besteden is of je leidingen droog staan tijdens je afwezigheid. Hierdoor komt er zuurstof in je leiding wat corrosie bevordert. Aluminium oxideert nogal makkelijk (grijze stof/coating) op zich sterk maar door het water wordt dit weer meegenomen en kan je een verhoogde vervuiling geven. Koper doet dit ook. lood nog meer en loodwit is giftig !

Kunststof is op zich inert (reageert niet) maar kan wel uitdrogen cq. gaan zweten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het volgende gevonden bij een instalateur:

 

geert.jpg.bc765f92b94034041ac06a0189a734df.jpg

Een waterontkalker d.m.v. zout kan een oplossing zijn voor het kalkprobleem, maar kunnen tegelijkertijd zorgen voor andere problemen. De ontharders die met zout werken halen n.l. wel de kalk uit ons water maar voegen daar dan ook zout aan toe, mensen met een zoutarm dieet kunnen daardoor flink in de problemen komen alsook de gewone mens wie kalk nodig heeft maar dit nu niet meer of althans in een hele kleine mate nog in het water aanwezig is. Pas daar dus goed mee op voordat u een dergelijk apparaat (laat) installeren.

Wees dus gewaarschuwd. Raadpleeg vooral uw waterleidingbedrijf voordat u tot aanschaf van een dergelijk apparaat overgaat, en het beste is als u een gescheiden watersysteem heeft, een aparte aanvoer voor douchen, wassen en toilet e.d., en een aparte aanvoer voor drinken en koken.

 

En over die magneten:

die magneet "ontharders" werken alleen als je de kraan laat stromen. Deze werken namelijk niet op het principe van het kalk eruit te halen maar te neutraliseren. Helaas houdt de kalk de neutralisatie niet lang vast,waardoor als het water stil staat het alsnog na een uur of wat de kalk alsnog aankoekt. Beter is het als je een water ontharder neemt die echt daadwerkelijk het kalk uit het water haalt. Ik heb zelf een water onder harder die werkt met zout,dit werkt goed.

 

Advies is dus om die van @Geert Te gebruiken, met de opmerkingen van de installateur in acht genomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk goed naar de diameter van de buis, wij hadden ook flexibele waterbuis gebruikt, maar konden in de badkamer alles weer uit de muur slopen, tegels alles zat er al aan.

Het probleem, veel te weinig water voor de stort douche.

Bij flexibele buis, gaan de koppelingen, in de buis, en worden met een pers tang vast gezet, je diameter van je leiding word kleiner.

kijk maar eens in de koppelingen/sokjes/muurplaten dan zie je pas hoe klein gaatje er overblijft van je 15 of 22 mm buis

Bij koper buis gaan de koppelingen en sokjes over de buis heen en houd je de diameter 15 of 22 mm over de hele lengte

Dit even ter info, heeft niks met water ontkalken te maken, maar het zou jammer zijn als je het klaar hebt, en je er achter komt, dat je te weinig druk hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar ik woon zit er enorm veel kalk in het leiding water . Daarom het ik dit geplaatst

hoe het werkt weet ik niet . Maar moet er zout in doen . En rond 03.00 s'nachts poelt het apparaat .

 

Ha, die werkt dan hetzelfde als zout toevoegen in de afwasmachine.

Kan je dat water dan ook drinken ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk goed naar de diameter van de buis, wij hadden ook flexibele waterbuis gebruikt, maar konden in de badkamer alles weer uit de muur slopen, tegels alles zat er al aan.

Het probleem, veel te weinig water voor de stort douche.

Bij flexibele buis, gaan de koppelingen, in de buis, en worden met een pers tang vast gezet, je diameter van je leiding word kleiner.

kijk maar eens in de koppelingen/sokjes/muurplaten dan zie je pas hoe klein gaatje er overblijft van je 15 of 22 mm buis

Bij koper buis gaan de koppelingen en sokjes over de buis heen en houd je de diameter 15 of 22 mm over de hele lengte

Dit even ter info, heeft niks met water ontkalken te maken, maar het zou jammer zijn als je het klaar hebt, en je er achter komt, dat je te weinig druk hebt.

 

Inderdaad een goede tip, thanx.;) Ik was van plan om mijn hoofdleiding 20-25mm te nemen en dan via een blok af te takken naar leidingen van 16-20mm. Voor de druk komt er sowieso een hydrofoor op en een stortdouche neem ik waarschijnlijk niet i.v.m. waterverbruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha, die werkt dan hetzelfde als zout toevoegen in de afwasmachine.

Kan je dat water dan ook drinken ?

 

Ja . Het water wordt gefilterd door een hars filter . Deze wordt dan een maal op 24u gezuiverd door zout door te spoelen op een moment dat je geen water afneemt .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit zijn de enige waterontharders die werken, niet kwa merk maar kwa soort.

 

http://www.culligan.com/en-us/d/homes/water-softener/medallist-series/

 

met google zal je ook wel een dealer bij jou in de buurt vinden, al het andere met stroom en /of magneet is onzin.

het hars vangt de kalk en het zout reinigt het hars.

 

ik heb deze staan en zeer tevreden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

hydrofoor is een afrader wij hebben dat aanboord. Pompt uiteindelijk veel lucht in de leidingen, vaak weinig druk enso. Tegenwoordig hele mooie druk pompen die meteen bij openen van kraan merken dat de druk wegvalt en dan beginnen te pompen, hebben vaak dat er hele lading lucht uit de douch en kranen komt en dan ineens hele lading bagger wat los is gekomen van de leidingen en dan ineens lading bruin zwarte drap over je heen heb met douchen

Link naar reactie
Delen op andere sites

hydrofoor is een afrader wij hebben dat aanboord. Pompt uiteindelijk veel lucht in de leidingen, vaak weinig druk enso. Tegenwoordig hele mooie druk pompen die meteen bij openen van kraan merken dat de druk wegvalt en dan beginnen te pompen, hebben vaak dat er hele lading lucht uit de douch en kranen komt en dan ineens hele lading bagger wat los is gekomen van de leidingen en dan ineens lading bruin zwarte drap over je heen heb met douchen

 

Heb je een voorbeeld van een drukpomp?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wie heeft er ervaring met Alupex leidingen? Deze zijn te gebruiken voor verwarming, warm en koud water en zijn er met of zonder extra mantel of isolatie. Je perst deze leidingen dicht en kunt ze makkelijk buigen. Ze worden tegenwoordig overal gebruikt in de bouw en zouden niet aan corrosie onderhevig zijn.

 

http://www.selfmatic.be/nl/producten/centrale-verwarming/leidingsystemen/alupex.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Drukpompen

In de meeste campers zit een drukpomp (Shurflo en Fiamma) die water haalt uit een vaste watertank die van buitenaf wordt gevuld. Er zijn drukpompen verkrijgbaar van 12 of 24 volt. De pomp hoeft niet uit de tank te worden gehaald bij het vullen. De drukpomp is buiten de watertank gemonteerd en zuigt zelf het water uit de tank.

 

Werking van een drukpomp

Drukpompen worden ingeschakeld als de druk in de waterleiding wegvalt. Als de waterkraan wordt opengedraaid verliest de leiding zijn druk. De pomp signaleert dit door middel van een membraam en begint te draaien. Deze werking geeft direct een constante waterstroom. Als de kraan wordt gesloten loopt de pomp nog één tel door, zodat er druk wordt opgebouwd in de leiding. De pomp voelt de weerstand en schakelt uit. Er zijn dus geen aparte kranen met een ingebouwde schakelaar nodig, zoals bij dompelpompen. In principe kan iedere kraan worden gebruikt.

 

Eigenschappen van de drukpomp

In drukpompen zit een terugslagventiel geïntegreerd, het water kan dus niet teruglopen in de watertank.

Drukpompen mogen kortstondig drooglopen.

Drukpompen zijn niet vorstbestendig.

Drukpompen hebben een minimaal stroomgebruik, zijn doorgaans thermisch beveiligd tegen overbelasting en hebben een lange levensduur.

Drukpompen maken een licht brommend geluid als ze aanslaan. Als de pomp op een gehorige plek wordt gemonteerd, is het verstandig te kiezen voor een extra stille pomp. Deze zijn dan voorzien van een trillings- en geluidsabsorberende montageplaat en een stillere motor.

 

Pompen met hoogteverschillen

Als een drukpomp water over grotere lengtes of een hoogteverschil moet pompen, dan is het verstandig een zogenoemde accumulator tank te monteren. Dit drukvat vermindert pulsaties bij het in- en uitschakelen en voorkomt zo het stotteren van de waterstraal. Ook wordt het stroom- en waterverbruik verminderd en de levensduur van de pomp en boiler verlengd.

 

 

Maar ik zal ff soorten en merken op zoeken voor de scheepvaart, grote dus.. die tekst betreft campers enzo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...