Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

AWOL

Geloof - kunnen we onderhand niet zonder?

Recommended Posts

Op aangeven van @Mr. Gold --> http://preppers.nl/forum/threads/10351-4000stepost-verdraagzaamheid?p=280332&viewfull=1#post280332

mag er morgen (vanaf 00:00 zondag) een topic worden openend (en mag je deze zin quoten voor de eerste die dat doet) en hef ik de regel op dat er niet over geloof gesproken mag worden op het forum. Dus 24 uur lang in 1 topic mogen jullie alles over geloof hierin kwijt.
Daar voeg ik aan toe dat de intentie is om verdraagzaam te zijn aan alle meningen die er zijn.

Mijn mening: geloof is archaïsch en ondertussen één van de allergrootste problemen die in de weg staat van de werkelijke voltooiing van de evolutie van de mens. Voor mij is het onbegrijpelijk dat er nog steeds geloofd wordt in sprookjes en dat wetenschap niet alom wordt geaccepteerd als de juiste manier om wat om ons heen gebeurd te duiden. Niet dat de wetenschap in het huidige stadium perfect is en alle antwoorden heeft maar, naar mijn mening, is het wel de enige manier om uiteindelijk tot waarheidsvinding te komen. ik wordt er werkelijk soms depressief van dat er nog steeds zo'n groot percentage mensen is op deze wereld die geloven in goden en aanverwante zaken.

• Leuk 2

Deze post delen

Op zoek naar waterfilters, branders, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga snel naar www.prepshop.nl!

ben het helemaal met je eens maar voor sommige mensen bied het geloof ook kracht en steun in tijden van nood of pijn en daarom snap ik wel dat mensen geloof blijven houden.

ikzelf ben niet gelovig maar geloof dan wel weer in zeg maar de energie van "moeder natuur" dit betekend niet dat ik elke keer als ik een boom om zaag even een duimpje opsteek naar moeder natuur maar vind het dan wel belangrijk dit te doen bij dieren die je dood, maar ik ben van mening dat er soms een energie kan zijn die dingen misschien net even de goede baan instuurt misschien is het ook wel gewoon toeval maar denk toch van niet.

• Leuk 1

Deze post delen

Dan geloof je dus eigenlijk wel in "iets".

ben het helemaal met je eens maar voor sommige mensen bied het geloof ook kracht en steun in tijden van nood of pijn en daarom snap ik wel dat mensen geloof blijven houden.

ikzelf ben niet gelovig maar geloof dan wel weer in zeg maar de energie van "moeder natuur" dit betekend niet dat ik elke keer als ik een boom om zaag even een duimpje opsteek naar moeder natuur maar vind het dan wel belangrijk dit te doen bij dieren die je dood, maar ik ben van mening dat er soms een energie kan zijn die dingen misschien net even de goede baan instuurt misschien is het ook wel gewoon toeval maar denk toch van niet.

Deze post delen

Op aangeven van @Mr. Gold -->

Daar voeg ik aan toe dat de intentie is om verdraagzaam te zijn aan alle meningen die er zijn.

Mijn mening: geloof is archaïsch en ondertussen één van de allergrootste problemen die in de weg staat van de werkelijke voltooiing van de evolutie van de mens. Voor mij is het onbegrijpelijk dat er nog steeds geloofd wordt in sprookjes en dat wetenschap niet alom wordt geaccepteerd als de juiste manier om wat om ons heen gebeurd te duiden. Niet dat de wetenschap in het huidige stadium perfect is en alle antwoorden heeft maar, naar mijn mening, is het wel de enige manier om uiteindelijk tot waarheidsvinding te komen. ik wordt er werkelijk soms depressief van dat er nog steeds zo'n groot percentage mensen is op deze wereld die geloven in goden en aanverwante zaken.

Allereerst zou ik graag een onderscheid maken tussen geloof en religie. Geloof is in mijn ogen in principe volledig neutraal, je kan geloven dat wetenschap leidt tot waarheidsvinding, je kan geloven dat respect een van de basisbeginselen is, je kan geloven dat preppen heel belangrijk is, maar je kan ook geloven dat de mens niet geschikt is om in vrijheid te leven, of geloven dat jij het recht hebt om anderen te laten lijden om er zelf beter van te worden etc. Het zwaartepunt ligt in hetgeen waar je in gelooft, en niet in het geloven zelf.

Zelf heb ik meer problemen met religie. Dan bij veel religies niet eens zozeer om het dogmatisme, omdat ik denk dat ALLES voortkomt vanuit een paradigma, alleen bij het ene paradigma kijk je door een andere bril dan bij het andere (en bij het ene paradigma ben je je meer bewust van het feit dat je beeld van de wereld om je heen beïnvloed wordt door de bril die je ophebt dan bij het andere). Voor mij persoonlijk zit het probleem bij de mensen die zichzelf tot leider van een religie bestempelen, en dan niet vanuit een intrinsieke motivatie om mensen te helpen of begeleiden, maar om er zelf beter van te worden. Voor mij zijn eigenlijk egocentrisme, machtswellust, machtsmisbruik en het opdringen van de eigen waarden aan anderen dan ook eigenlijk een groter probleem dan religie an sich, omdat deze zaken ook onder een andere noemer plaats zouden kunnen vinden. Ik noem maar wat, politiek bijvoorbeeld. Dus mensen die inspelen op het geloof van anderen om er zelf beter van te worden.

• Leuk 2

Deze post delen

Ik respecteer een ieder die wel gelooft... zolang het vredig verloopt. En juist dat lukt dus niet.

Maar ik vraag mij wel af waarin zij dan geloven. Ik ben ooit gelovig opgevoed, maar die onzin heb ik snel naast me neer kunnen en mogen leggen. Ik hecht waarde aan wetenschap en feiten die goed onderbouwd zijn, sprookjes zijn wellicht leuk voor bij een kampvuur.

Zoals iedereen inmiddels wel inziet, zorgt geloof en met name de diversiteit daarin tot bergen van ellende in de wereld.

Nee hoor, als ik tzt zo'n schijnheilig sprookjesboek in mijn handen zou krijgen dan word ie mooi gebruikt om mijn vuurtje te stoken, of om mijn bips af te vegen.

Deze post delen

Goed gezegd, ben het met je eens. Ik denk dat de intentie van @Mr. Gold inderdaad was het onderwerp religie open te gooien en niet zozeer de algemeenheid van wat iedereen kan geloven.

Allereerst zou ik graag een onderscheid maken tussen geloof en religie. Geloof is in mijn ogen in principe volledig neutraal, je kan geloven dat wetenschap leidt tot waarheidsvinding, je kan geloven dat respect een van de basisbeginselen is, je kan geloven dat preppen heel belangrijk is, maar je kan ook geloven dat de mens niet geschikt is om in vrijheid te leven, of geloven dat jij het recht hebt om anderen te laten lijden om er zelf beter van te worden etc. Het zwaartepunt ligt in hetgeen waar je in gelooft, en niet in het geloven zelf.

Zelf heb ik meer problemen met religie. Dan bij veel religies niet eens zozeer om het dogmatisme, omdat ik denk dat ALLES voortkomt vanuit een paradigma, alleen bij het ene paradigma kijk je door een andere bril dan bij het andere (en bij het ene paradigma ben je je meer bewust van het feit dat je beeld van de wereld om je heen beïnvloed wordt door de bril die je ophebt dan bij het andere). Voor mij persoonlijk zit het probleem bij de mensen die zichzelf tot leider van een religie bestempelen, en dan niet vanuit een intrinsieke motivatie om mensen te helpen of begeleiden, maar om er zelf beter van te worden. Voor mij zijn eigenlijk egocentrisme, machtswellust, machtsmisbruik en het opdringen van de eigen waarden aan anderen dan ook eigenlijk een groter probleem dan religie an sich, omdat deze zaken ook onder een andere noemer plaats zouden kunnen vinden. Ik noem maar wat, politiek bijvoorbeeld. Dus mensen die inspelen op het geloof van anderen om er zelf beter van te worden.

Deze post delen

Het blijkt in het verleden dat de grootste aanwas bij de kerk of kerkelijke gemeenschap in welke vorm dan ook zich voordoet tijdens rampen en oorlogen.

Het zit er bij een heel groot deel van de mensheid in dat ze het zelf niet redden tijdens een SHTF. In vroeger tijden verzamelde men zich altijd in de kerk van het dorp als er iets rampzaligs gebeurde. Nadelig gevolg was dat booswillende vaak precies wisten waar ze zoeken moesten.

Het geloof als leidraad voor hoe we happy leven kunnen met elkaar in een maatschappij vind ik prima. Mits het je niet opgelegd wordt.

En dat is in de geschiedenis vaak gebeurt. De meeste oorlogen zijn en worden uitgevochten naar aanleiding van het geloof.

Dit en het feit dat er niets bewezen kan worden is het voor mij de reden dat ik zeg. GELOOF.... NEE.

Deze post delen

Gast DickBerts

Geloof is voor geestelijke armoedzaaiers. Ik doe het niet voor minder dan zeker weten. Geloof is zo onzeker, dat het altijd bevestiging buiten zichzelf zoekt. Daarom moet jij ook geloven wat het geloof gelooft, anders gaat je kop eraf! Zeker weten is zichzelf genoeg en hoeft anderen niet te overtuigen en laat hen in hun waarde. Zeker weten zegt; de waarheid is niet afhankelijk van wat jij ervan vindt. De waarheid is, dat de dood niet bestaat. Na mijn bijna dood ervaring weet ik dat zeker. En ha, ha, niemand hoeft mij te geloven, want nogmaals, de waarheid is daarvan niet afhankelijk. Vloekend en biddend komen de gelovige en de ongelovige samen in het onbeschrijflijk mooie aan, dat ik ervaren heb. De totale vrede. Waarom ik toch prep? Omdat dit logisch is, als je valt steek je ook je handen uit. Maar er kan ons nooit iets gebeuren.....we zijn het bewustzijn zelf....

"There is no distinction between the living and the dead, because what is called life, is only the limitless one, death is only the limitless one. All is consciousness".

(Mooji).

Deze post delen

Zeker weten zegt; de waarheid is niet afhankelijk van wat jij ervan vindt. .

De waarheid is altijd een interpretatie, waarvan de interpreteerder gelooft dat het waar is totdat hij een interpretatie maakt die het geïnterpreteerde onmogelijk dan wel onwaarschijnlijk maakt en de waarheid (tijdelijk) veranderd zal worden in een nieuwe interpretatie van de waarheid...

En nee, daarmee zeg ik niet dat ik je niet geloof. Jouw interpretatie van de waarheid kan immers heel anders zijn dan mijn interpretatie van de waarheid, waardoor jouw waarheid anders is dan die van mij zonder dat een van beide waarheden minder waar hoeft te zijn ;)

Deze post delen

Ik kan soms wakker liggen over wat er voor onze universum was. singulariteit?

Zouden wij in ons leven nog te weten komen hoe het voor een groot deel in elkaar zit? En wat zou dat betekenen voor de miljarden mensen die geloven in een religie? Hoe kijken we over een paar duizend jaar tijd terug op de mensheid en hun geloof van nu?

Ik ben nu al dankbaar over het forum draadje hoe het gestart is.

Deze post delen

Gast DickBerts
De waarheid is altijd een interpretatie, waarvan de interpreteerder gelooft dat het waar is totdat hij een interpretatie maakt die het geïnterpreteerde onmogelijk dan wel onwaarschijnlijk maakt en de waarheid (tijdelijk) veranderd zal worden in een nieuwe interpretatie van de waarheid...

En nee, daarmee zeg ik niet dat ik je niet geloof. Jouw interpretatie van de waarheid kan immers heel anders zijn dan mijn interpretatie van de waarheid, waardoor jouw waarheid anders is dan die van mij zonder dat een van beide waarheden minder waar hoeft te zijn ;)

De waarheid kan niet gesproken worden, maar je kunt hem wel ervaren.

Deze post delen

Geloof en sport zorgen voor verdeeldheid in de wereld.

In principe ben ik het daar niet mee eens. In de praktijk gebeurt het inderdaad wel, maar in theorie zou het niet hoeven. Het is de normativiteit die in mijn ogen tot de verdeeldheid leidt, namelijk het "wat ik doe/geloof/supporter is goed, dus wat de ander anders doet/gelooft/supportert is fout". Als je normativiteit zou vervangen door respect en/of eerbied zou zelfs met verschillende religies en verschillende sportteams harmonieus samengeleefd kunnen worden, omdat een afwijkend iets dan gewoon anders zou zijn maar daardoor niet per definitie minder.

Denk ik ;)

Deze post delen

Gast DickBerts

Ik heb net alle berichten in dit draadje van een plus voorzien, want ik vind het heerlijk om hierover te praten, maar ik hoef niemand te overtuigen en dat is zo'n bevrijding....... ha, ha, ha, had ik dat gevoel ook maar in de andere draadjes, dat zou een hoop moeilijkheden voorkomen. Eigenlijk wel iets om over na te denken voor me....

Deze post delen

Ik heb net alle berichten in dit draadje van een plus voorzien, want ik vind het heerlijk om hierover te praten, maar ik hoef niemand te overtuigen en dat is zo'n bevrijding.......

Volgens mij hebben we dan wat dat betreft dezelfde waarheid ;)

Ik vind het altijd leuk om de dialoog aan te gaan, zelfs een discussie met gegronde argumenten kan ik op z'n tijd van genieten. Maar dan altijd met als doel meerdere kanten van een verhaal te zien, om een onderwerp te verdiepen, of om mijn visie op iets te delen. Maar nooit (oke, bijna nooit, ik ben ook niet heilig ;) ) met als doel om een ander van mijn waarheid te overtuigen, simpelweg omdat ik mijn waarheid niet zie als DE waarheid, en omdat ik respecteer dat andere mensen andere visies hebben.

Deze post delen

Gast DickBerts

Het volgende kan je leven totaal op zijn kop zetten;

Een theekopje kan nooit weten dat het een theekopje is, want daarvoor moet je een bewustzijn zijn, dat als waarnemer buiten het theekopje staat. Logischerwijs volgt daaruit, dat je nooit datgene kunt zijn wat je kunt waarnemen.

Mensen identificeren zich met drie dingen; hun lichaam, hun voelen en hun denken. Maar die kunnen we alle drie waarnemen. Totale misidentificatie dus. Dan is de grote vraag wat zijn we dan wel?? Vanaf dat moment zijn er alleen nog verwijzingen mogelijk. We zijn het bewustzijn zelf, de waarnemer als het ware. Maar wat je daar ook van zegt klopt niet, omdat bewustzijn onbegrensd is (alles kan er in opkomen) en iedere definitie vormt een begrenzing.

Het bewustzijn speelt een spel met zichzelf, daarin wordt het bewustzijn zich bewust van zichzelf. De oceaan doet alsof hij uit druppels bestaat, die oorlog met elkaar voeren, tegen elkaar aan botsen, bang zijn om hun druppelvorm te verliezen (de dood) terwijl de stervende druppel alleen maar overgaat in de volgende druppel. Totdat de oceaan zich bewust is geworden van zichzelf en weet dat hij alle druppels is die er zogenaamd ooit zijn geweest.

Shantimayi kan het hele bestaan in drie woorden uitleggen: "Oneness playing two".

Deze post delen

Mij is opgevallen dat er bij alle religie's (zoals @Loreen prima het verschil tussen geloof en religie beschrijft) er één gemeenschappelijk kenmerk is.

Leef nu volgens de regels van die de religie stelt en als je dood gaat wordt je beloond met een hemel, walhalla, 72 maagden of reïncarnatie naar een betere toestand, etc.

Het Hindoeïsme echt meester in het verklaren waarom die bedelaar daar op de grond ligt te creperen en jij tot de rijkste klasse van je maatschappij behoort.

"Die bedelaar is gewoon een nieuwe ziel, net begonnen aan zijn reis en reïncarnaties tot dat het net zo goed krijgt als mij. Ik hoef niets aan zijn situatie te doen of mij daarover schuldig te voelen, het is de natuurlijke gang van zaken."

Het Christendom zegt ook, leef vroom en onbaatzuchtig en als je een beetje rechtschapen de regeltjes hebt gevolgd, al dan niet na wat opbiechten en aflaten kopen, kom je in een eindeloze tijd van geluk in de hemel waar alles beter is.

Islam idem, elk geloof belooft een ontastbaar geluk, vooruitgang en alles wat je hartje begeert. En dat moet je maar geloven, wat velen graag doen, want:

Angst voor de dood speelt hierbij een grote rol. Niemand kan het zich voorstellen er niet meer te zijn. We accepteren het van dieren, insecten, planten dat ze geen ziel hebben en er nu zijn voor een bepaalde periode en dan niet meer. Voor ons zelf is dat besef niet zo makkelijk en een uitvlucht is welkom.

Een religie, geloof in wat dan ook kan daarnaast ook iemand daadwerkelijk houvast geven, een leidraad in het leven, sommigen heb ik hiervan gelukkig zien worden. Velen echter ook heb ik meegemaakt die schuldgevoelens hadden, altijd worstelend dat hun eigen natuurlijke impulsen, fouten en wensen niet aansloten bij hun religie. Stok ongelukkig werden ze daarvan.

In dit draadje al aangehaald, religies geven mensen een reden, verklaring, waarom buitenmenselijke zaken geoorloofd zijn. Slachtingen, onthoofdingen, het vermoorden van ongelovigen en zogenaamd minderwaardigen, geen mens met enig verstand zou eraan beginnen, maar religie wordt hier dagelijks voor misbruikt en geeft een hoger doel. Het lijden wat men daarbij bij zichzelf veroorzaakt, de trauma's van het moorden, kunnen gedragen worden door de overtuiging dat het voor een groter doel is dan zichzelf.

Ben ik tegen religie, JA, ben ik tegen religieuze mensen, NEE.

Wij allen zijn mensen, worstelend met dezelfde levensvragen, er is meer wat ons verbind dat scheidt.

Ik weiger mensen te veroordelen omdat ze andere keuzes maken dan ikzelf, ook op dit fundamentele vlak.

Amen. ;)

Deze post delen

Ik kan soms wakker liggen over wat er voor onze universum was. singulariteit?

Zouden wij in ons leven nog te weten komen hoe het voor een groot deel in elkaar zit? En wat zou dat betekenen voor de miljarden mensen die geloven in een religie? Hoe kijken we over een paar duizend jaar tijd terug op de mensheid en hun geloof van nu?

Ik ben nu al dankbaar over het forum draadje hoe het gestart is.

Ik denk dat onze kennis van het universum op dit moment bijna te verwaarlozen is. Dat dit een waarheid is blijkt uit dat elke keer als wij iets meer te weten komen alle bestaande theorieën weer moeten worden aangepast.

In ons leven? Ik denk het niet, over een paar duizend jaar lachen ze om onze kennis net als wij soms lachen om wat mensen vroegen dachten.. De aarde is plat?

Het grappige is dat we er nog achter kunnen komen dat sommige religies op dit moment gelijk hebben. Om even een theorie te doen en meningen te combineren:

Stel dat we erachter komen dat een buitenaards ras besloten heeft om de aarde te vormen en ons daarop neer te zetten als wijze van experiment. En ons dan zo nu en dan eens bezoekt om te kijken hoe het gaat.

Dan klopt de bijbel toch dat de aarde is gemaakt en dan zijn de buitenaardse wezens god(en). Daarnaast zou ook onze aliens fans dan gelijk hebben, en elkaar maar afzeiken op dit moment :)

Deze post delen

Gast DickBerts

Kan de tekst "rate deze post" bij de plusknop in dit draadje in "Amen" worden gewijzigd?

Deze post delen

Mij is opgevallen dat er bij alle religie's (zoals @Loreen prima het verschil tussen geloof en religie beschrijft) er één gemeenschappelijk kenmerk is.

Leef nu volgens de regels van die de religie stelt en als je dood gaat wordt je beloond met een hemel, walhalla, 72 maagden of reïncarnatie naar een betere toestand, etc.

Het Hindoeïsme echt meester in het verklaren waarom die bedelaar daar op de grond ligt te creperen en jij tot de rijkste klasse van je maatschappij behoort.

"Die bedelaar is gewoon een nieuwe ziel, net begonnen aan zijn reis en reïncarnaties tot dat het net zo goed krijgt als mij. Ik hoef niets aan zijn situatie te doen of mij daarover schuldig te voelen, het is de natuurlijke gang van zaken."

Het Christendom zegt ook, leef vroom en onbaatzuchtig en als je een beetje rechtschapen de regeltjes hebt gevolgd, al dan niet na wat opbiechten en aflaten kopen, kom je in een eindeloze tijd van geluk in de hemel waar alles beter is.

Islam idem, elk geloof belooft een ontastbaar geluk, vooruitgang en alles wat je hartje begeert. En dat moet je maar geloven, wat velen graag doen, want:

Angst voor de dood speelt hierbij een grote rol. Niemand kan het zich voorstellen er niet meer te zijn. We accepteren het van dieren, insecten, planten dat ze geen ziel hebben en er nu zijn voor een bepaalde periode en dan niet meer. Voor ons zelf is dat besef niet zo makkelijk en een uitvlucht is welkom.

Een religie, geloof in wat dan ook kan daarnaast ook iemand daadwerkelijk houvast geven, een leidraad in het leven, sommigen heb ik hiervan gelukkig zien worden. Velen echter ook heb ik meegemaakt die schuldgevoelens hadden, altijd worstelend dat hun eigen natuurlijke impulsen, fouten en wensen niet aansloten bij hun religie. Stok ongelukkig werden ze daarvan.

In dit draadje al aangehaald, religies geven mensen een reden, verklaring, waarom buitenmenselijke zaken geoorloofd zijn. Slachtingen, onthoofdingen, het vermoorden van ongelovigen en zogenaamd minderwaardigen, geen mens met enig verstand zou eraan beginnen, maar religie wordt hier dagelijks voor misbruikt en geeft een hoger doel. Het lijden wat men daarbij bij zichzelf veroorzaakt, de trauma's van het moorden, kunnen gedragen worden door de overtuiging dat het voor een groter doel is dan zichzelf.

Ben ik tegen religie, JA, ben ik tegen religieuze mensen, NEE.

Wij allen zijn mensen, worstelend met dezelfde levensvragen, er is meer wat ons verbind dat scheidt.

Ik weiger mensen te veroordelen omdat ze andere keuzes maken dan ikzelf, ook op dit fundamentele vlak.

Amen. ;)

Door goede werken verdien je de hemel niet. Zo werkt het (in mijn overtuiging) niet. Uiteraard mag jij een eigen interpretatie erop nahouden:)

Ik praat hier liever over op een SC. Werkt beter.

CtM

Deze post delen

Gast DickBerts
Door goede werken verdien je de hemel niet.

Nee, natuurlijk niet. Dan ben je een soort dealer en niet iemand die vanuit zijn hart anderen helpt.

Deze post delen

Atheists tend to be more intelligent than religious people - Lees hier

Richard Dawkins over religie:

En voor iedereen die deze docu nog niet gezien heeft, Religulous!

https://www.youtube.com/watch?v=FFspMFYntME

Had ik al eens gezegd dat de huidige religies bekrompen zijn, dat vrouwen in elk religieus boek ondergeschikte wezens zijn zonder rechten of magische wezens die als maagd een halfgod baren? Nog even ter wille van de mensen die in Jezus geloven, dat is gewoon plagiaat waar men in Nicea over gestemd heeft een drietal eeuwen na het jaar 'nul....

horus-attis-mithra-krishna-dionysus.jpg.2065f0b8c49059cbbc5c2497f5f78e05.jpg

Oh ja, voor alle religioso's die willen discussiëren, mijn standaard antwoord is: hahahahahahahaha sukkel!

• Leuk 1

Deze post delen

God kun je goed met een dictator vergelijken, alleen heeft hij de meeste mensen gedood !

Deze post delen

Gast
Je kunt niet (meer) reageren in dit topic.

• Nieuwe aanmaken...