Ga naar inhoud
GENEGEERD

DE DOKTER IN DE ZAK (survival dokter, dat ben je zelf)


Aanbevolen berichten

Een belangrijk onderdeel in een SHTF situatie zal de medische voorzieningen zijn, die zijn er waarschijnlijk niet meer.

 

(automatische vertaling met google-toolbar: ON ( dus zinsopbouw kan enigzins vreemd zijn):eek:

 

 

De meeste outdoor geneeskunde gidsen zijn bedoeld om u te helpen bij het beheer van noodsituaties in de sobere en afgelegen locaties. Zeker, de moderne medische zorg op een oceaan reis of de wildernis wandeling is niet onmiddellijk beschikbaar is, zelfs uitstapjes naar de steden van de onderontwikkelde landen kunnen deze categorie passen ook. Er zijn medische srategies voor deze veelal op korte termijn scenario's die op grote schaal worden gepubliceerd, en ze zijn allebei redelijk en effectief. Een hele medisch onderwijs systeem bestaat om te gaan met een beperkte wildernis of ramp situaties, en wordt bediend door een groeiende industrie van de voorraden en apparatuur.

 

Het uitgangspunt van de wildernis / ramp geneeskunde is het:

■Evalueer de gewonde of zieke patiënt,

■Stabiliseren hun conditie, en ...

■Vervoer het individu naar het dichtstbijzijnde moderne ziekenhuis, kliniek of spoedeisende zorg centrum.

 

Deze serie van stappen is volkomen logisch, je bent geen arts en, ergens, zijn er faciliteiten die veel meer technologie dan je in je rugzak te hebben. Uw prioriteit is om de patiënt te halen uit onmiddellijk gevaar en ze vervolgens schip uit, dit zal u toelaten om verder te gaan op uw wildernis avontuur.

 

Het transport van de gewonde persoon kan het moeilijk zijn om te doen (soms zeer moeilijk), maar je nog steeds de luxe van het kunnen "afschuiven" aan degenen die hebben meer kennis, technologie en benodigdheden.

 

Op een dag, echter, kan er een tijd komen dat een pandemie, burgerlijke onrust of terroristische gebeurtenis kunnen leiden tot een situatie waarin het wonder van de moderne geneeskunde niet beschikbaar. Inderdaad, niet alleen beschikbaar, maar zelfs tot het punt dat het potentieel voor de toegang tot moderne faciliteiten bestaat niet meer. We verwijzen naar dit soort scenario als een "ineenstorting." In een ineenstorting, zul je meer risico op ziekte en letsel hebben dan op een wandeling in het bos, maar weinig of geen hoop op het verkrijgen van meer geavanceerde zorg dan jij, hebt, dan kun geven. Het is niet een kwestie van een paar dagen zonder moderne technologie, zoals na een orkaan of tornado. Hulp is NIET op de weg, daarom, je hebt de plaats geworden waar de "bok" stopt in de nabije toekomst, althans als het gaat om uw medische welzijn.

 

Weinigen zijn bereid om te gaan met deze harde realiteit. Om verder te gaan, zeer weinigen zijn bereid om zelfs de mogelijkheid dat een dergelijke enorme last zou kunnen worden geplaatst op hen. Zelfs voor degenen die bereid zijn er weinig of geen boeken die deze drastische gang van zaken zal overwegen.

 

Bijna alle handboeken (sommige heel goed) op overleven in de wildernis zal meestal een eindigen met: ". Ga onmiddellijk naar het ziekenhuis" Hoewel dit een uitstekend advies is voor de moderne tijd, het zal niet heel nuttig zijn in een onzekere toekomst, als de ziekenhuizen uit bedrijf zijn. We hoeven alleen maar naar de orkaan Katrina te kijken in 2005 naar dat zelfs de moderne medische faciliteiten kan zijn nutteloos als ze te weinig personeel, te weinig levering, en overvolle ziekenhuizen LEES SHTFplan.

 

 

 

Nu zijn er gelukkig wel diverse nederlandse boeken met waardevolle info zoals deze;

 

 

Beschrijving

 

Het Handboek Survival Medicine is de ultieme gids voor outdoor survival en is onmisbaar voor buitensporters en outdoor liefhebbers. Alle vaardigheden om te overleven in de buitenwereld worden beschreven en getoond door middel van duidelijke afbeeldingen.

 

Met deze survivalgids ben je elke outdoor noodsituatie de baas.

Hoe overleef je een lawine of andere ramp in een ski-gebied? Waar vind je een schuilplaats tijdens een storm? Hoe geef je Eerste Hulp bij Ongelukken (EHBO)?

 

De volgende onderwerpen komen o.a. aan bod:

- Overlevingsmethoden en vaardigheden

- Natuurrampen

- Urban Survival

- Outdoor EHBO

- Wilderness medicine

 

Hou je van kamperen, hiking, canyoning of andere outdoor activiteiten? Dan is het Handboek Survival Medicine een verplicht onderdeel van je uitrusting.

 

Ben nu bezig om een soort EHBO tas samen te stellen, deze tassen zijn denk ik ook wel kant en klaar te koop en uiteraard het medisch survival boek, want ik heb er net zovel verstand van als een boer van een raket.

Ben ook niet medisch opgeleid en wil nu wat medische kennis gaan opdoen. Eerst maar eens lezen.

 

Op een film gezien hoe ja aan een klein wondje al dood kunt gaan, ik ga dat eerst maar eens uitzoeken.

Je zult maar een BOB, BOL BOV en de hele heutemetuet aan BBB hebben, ga je dood aan een sneetje in je vinger met je Survival mes in de vingers gesneden dat wil ik toch echt niet:(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik heb meerdere malen baby- en kinder-EHBO-cursus moeten volgen en tegenwoordig elke twee jaar BHV. Echter zakt die kennis telkens toch weer verdomd snel weer weg. Ik kan dus iedereen de fantastische gratis Rode Kruis EHBO App aanraden!!!

 

Daarnaast is er tegenwoordig een kleine handzame dwarsligger van het SAS Survival handboek!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Tom,

Een duidelijk stuk. Maar veel handelingen leer je niet vanuit een boek. In een noodsituatie moet je handelen!

Een EHBO cursus geeft een duidelijk beeld van wat te doen bij .........

En ookal zakt in verloop van tijd bepaalde dingen weg toch kun je ze optrommelen in een noodgeval. Vanuit een boek iets oefen is zeer

Moeiljk daar je je geen beeld bij kan vormen. Bij aanschaffen van verbandmatrialen is het belangrijk om te weten waar ze voor dienen.

Dus ook daarin kun je je verdiepen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Gast Bunkerprepper

Misschien een idee als jij een keer een speciale avond voor preppers belegt waarin je de medische kant van het preppen belicht?

 

BP

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je echt het ideale boek wilt hebben voor medische situaties koop dan 'where there is no doctor'. Die heb ik hier thuis ook liggen. Geeft voor allerlei ziektes aan hoe je die moet behandelen. Achterin staat ook wat goed is om allemaal aan medische spullen thuis te hebben. http://www.bol.com/nl/p/where-there-is-no-doctor/1001004001314343/#product_images

Bij bol.com helaas niet meer leverbaar, maar met wat zoeken vast nog wel te vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien een idee als jij een keer een speciale avond voor preppers belegt waarin je de medische kant van het preppen belicht?

 

BP

 

Ik wil best op de volgende prepper meeting een stukje wondzorg e.d. doornemen.

Als er animo voor is, zorg ik ervoor dat ik genoeg oefenmateriaal bij me heb!

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik wil best op de volgende prepper meeting een stukje wondzorg e.d. doornemen.

Als er animo voor is, zorg ik ervoor dat ik genoeg oefenmateriaal bij me heb!

 

Lukt dat ook nog met het topic injecties erbij, of worden dat meerdere dagen:confused:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...
Yup.

Let er wel op dat je de goede uitgave koopt.

Er zijn, dacht ik, 3 verschillende uitvoeringen.

Bij bol.com hadden ze alleen de speciale afrika editie.

Ik heb de originele gekocht.

 

PS: Dit boek is ook gratis te downloaden. oa. bij hesperian. http://hesperian.org/books-and-resources/

Maar uit redundancy overwegingen zou ik toch aanbevelen het boek ook zelf te kopen.

 

Ik heb vandaag 3 boeken van Hesperian binnen gekregen. Na ongeveer een week.

When there is no Doctor

When there is no Dentist

When there is no Animal doctor

 

Prachtige naslagwerken, zeer uitgebreide infomatie over alle mogelijke ziekten en situaties, welke tools te gebruiken (met soms zelfs info over hoe je die tools zelf kunt maken)

Uitgebreide apart hoofdstuk over medicatie, heel veel duidelijke situatie tekeningen, stap voor stap.

Als je geen arts bij de hand hebt, kun je hiermee ECHT uit de voeten. Iedereen.

500, 240 en 400 blz

Ben er zeer tevreden over. Ook het boek over dieren. Over kippen, konijnen, varkens, schapen, runderen, paarden, geiten zelfs lama's:D

Ik had al Het Handboek Survival Medicine, wat ook goed is, als ook een boek voor een leger arts, maar de boeken van Hesperian vind ik veel uitgebreider en praktischer.

Aanrader dus.

Het hele pakket koste mij $ 116,54 incl. vrijwillige donatie en verzendkosten.:) @Heksenboot

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook EHBO etc maar vind het nog steeds lastig om zaken goed toe te passen. Veel is gewoon in de praktijk leren/doen. Daarnaast is EHBO echt beperkt tot de eerste handelingen vaak afwachtend op professionele hulp. En als die niet komt wat dan? Het zou interresant zijn om daar meer te weten over te komen. Bij een breuk bijvoorbeeld. Maar ook bijvoorbeeld hoe je een wond verzorgd, schoonhoud, infecties voorkomt, etc.

Ook zou ik het bijvoorbeeld erg interresant vinden om meer te leren over gebruik van medicijnen/middelen bij bijvoorbeeld diaree, etc. Situaties waarvoor velen nog een huisarts bellen.

Ik begrijp dat een studie medicijnen vele jaren duurt, maar denk dat er toch veel manieren/middelen zijn die makkelijk te onthouden zijn en zeer goed toe te passen. Veel kun je ook in boeken opzoeken. maar als iemand deze kennis al heeft en er ook in de praktijk mee bekent is en dit wil delen zou dat een zeer waardevolle meeting zijn. Misschien ga je dan toch nog wat dingen aanschaffen waaraan je nog helemaal niet gedacht had.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...