Ga naar inhoud
GENEGEERD

OPSEC betekenis


Kwik

Aanbevolen berichten

Ha!

 

Nadat ik de term "OPSEC" een paar keer hier tegenkwam in een zin ben ik gaan googlen daarop om de term te begrijpen. Toch krijg ik niet helder wat het nu precies is, of hoe het precies bedoeld wordt. Ik las op een site bijvoorbeeld een heel verhaal dat je bijvoorbeeld al je spullen in kaart moet brengen, waar het ligt, hoe zwaar het is, en tegen wie je het moet beveiligen.

 

Mijn vraag, hoe moet ik als beginner dit woord uitleggen en toepassen in mijn eerste stappen als prepper?

 

Bedankt alvast. En als er al 100 topics over bestaan, dan sorry en zal ik beter zoeken.

 

Gr!

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

De uitleg werd hierboven reeds gegeven, ontbreekt nog het 'waaróm' :

 

. . . om te voorkomen dat je de aandacht onnodig op jezelf vestigt.

- Hetzij door een overheid die je als 'raar' kan gaan bestempelen

- Hetzij door mensen die na een SHTF-scenario jouw zuur vergaarde prep-spulletjes en maatregelen komen 'opeisen'.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt allemaal. Het is me helder nu! Eigenlijk is het het meest handig dat zo min mogelijk mensen af weten van je prepactiviteiten. Hoe staat het met preppers onderling. Ik zie hier ook allerlei mensen die elkaar opzoeken en gezamenlijke organiseren. Is dan toch een soort bedreiging van OPSEC?

 

Lijkt me trouwens best eens zinvol om andere preppers die een stuk meer ervaring hebben te ontmoeten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt me trouwens best eens zinvol om andere preppers die een stuk meer ervaring hebben te ontmoeten!
Daarom zoekt men elkaar op.

Kom eens een keer kijken bij een SC zou ik zeggen.

 

En ach, als jij dan Kwik genoemd wordt en niet vertelt waar je woont,werkt, en weet ik veel wat...dan is het helemaal OPSEC hoor.

Zo strikt hoeft natuurlijk niet, maar het mag wel als je dat wilt.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

OPSEC kun je ook in het dagelijks leven toepassen. Dit hoeft niet direct met preppen te maken heben.

Denk maar eens aan wat je (mogelijk) op Facebook zet, wanneer je op vakantie gaat bijvoorbeeld.

Deze informatie delen is een potentieel risico voor je veiligheid.

Ik kan me een presentatie herinneren van het Amerikaanse leger over OPSEC voor de mensen die thuis blijven.

Men kan er voor kiezen op secial media te delen dat "Manlief nu in kamp x zit in regio y in land z". In plaats daarvan kan men beter iets in de zin van "Manllief is momenteel in z". Zo is de informatie weinig concreet en kan niemand er wat mee.

 

Om dit op jezelf te projecteren: houdt een low profile wat preppen betreft en wees je bewust van wat je deelt met anderen. Mensen praten. Als je iemand verteld dat je 1000 rollen WC Papier hebt gekocht kun je er op rekenen dat post SHTF er meerdere mensen aan je deurkomen omdat ze hebben gehoord dat je een bult WC Papier hebt.

Als we dit doortrekken (lol) dan moet je je afvragen of je je voorraad wel op één plek in moet kopen. Als de cachiere zich weet te herrinneren dat die meneer uit het dorp altijd zoveel WC Papier koopt zul je post SHTF bezoek kunnen verwachten.

Dit staat nog los van het feit dat mogelijk mensen meekijken wát je koopt. Denk daarbij aan bedrijven (of de overheid) die aankoopinformatie loggen, om klantprofielen op te stellen. Ook daarin zijn preppers te herkennen.

 

Ook denk ik dat je bewust zijn van je omgeving onderdeel is van een goede OPSEC. Weet bijvoorbeeld in een vreemd gebrouw of winkelcentrum waar de nooduitgangen zijn. Loop niet met een koptelefoon op, laat je tas niet open staan.

 

In de basis komt het er op neer je eigen veiligheid te waarborgen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 10 maanden later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...