Ga naar inhoud
GENEGEERD

IS-gangers...? Ga toch weg!

Ron Doe
 Share

Recommended Posts

Vandaag zijn er van 2 gezinnen uit Huizen de paspoorten ingenomen omdat zij vermoedelijk op het punt stonden naar Syrië te reizen en zich daar wellicht aan te sluiten bij IS. De ouders zitten in de cel en de kinderen zijn toevertrouwd aan de kinderbescherming. Althans, dat heb ik ervan begrepen.

En toch begrijp ik het niet...er schijnen dus in NL personen rond te lopen die het noodzakelijk vinden om voor hun ideaal te gaan strijden in een buitenland (en waarvoor zij zelfs hun leven zouden willen riskeren). Ik denk dat het steeds moeilijker gaat worden om deze personen tegen te houden, omdat zij steeds meer zullen proberen om 'onder de radar' te acteren.

Waarom gaan we deze mensen tegen hun wil vasthouden en wat willen we daar nu mee bereiken? Natuurlijk, we willen bereiken dat ze (nu in elk geval) niet afreizen. Hoe lang gaan we ze dan vastzetten? Totdat ze dat niet meer willen? Lijkt me toch wel lastig.

Buiten dat kost het ook een hoop geld om zulke figuren constant in de gaten te houden om te zien of ze wat willen gaan doen en, wanneer ze daadwerkelijk actie ondernemen, om ze gevangen te nemen en te houden. Ik denk dan: wanneer zulke figuren het schijnbaar als hoogste ideaal zien om ergens in een conflictgebied hun leven te geven voor de 'goede zaak' en ze willen persé NL verlaten, laat ze dan gaan.

De consequentie hiervan is dan wel dat je ze heel duidelijk moet maken dat er sprake is van een enkele reis. Ga je die kant uit om te knokken, mag je gewoon nooit meer toegelaten worden tot NL. Wanneer ze een dubbele nationaliteit hebben, neem ze dan de Nederlandse nationaliteit af. De meesten zullen daar weinig problemen mee hebben, vermoed ik zelf. Ik denk dat een dergelijke handelwijze een hoop zaken een stuk eenvoudiger maakt. Aan de ene kant laat je mensen vertrekken die hier toch niet willen zijn en daarnaast hoef je ze dan ook niet langer in de gaten te houden. En als ze dan inderdaad niet meer terugkomen hoef je voor wat betreft die personen ook niet bang te zijn dat ze hier aanslagen komen plegen.

Wettelijk gezien zal dit waarschijnlijk niet kunnen, maar gevoelsmatig lijkt het me wel wat.

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

wat met mensen dat maar 1 nationaliteit hebben? (geloof het of niet, maar nederland is niet het enige land met dit "probleem")

die kan je namelijk de nationaliteit niet afnemen geloof ik..

zelf ben ik ook voorstander van het voorstel "enkele reis" natuurlijk.

momenteel heb je in die landen niets te zoeken, denk ik dan..

Link naar reactie

wat met mensen dat maar 1 nationaliteit hebben? (geloof het of niet, maar nederland is niet het enige land met dit "probleem")

die kan je namelijk de nationaliteit niet afnemen geloof ik..

Voor zover ik weet, werd vroeger je paspoort ingetrokken als je in vreemde krijgsdienst ging. Dan was je stateloos.

Die wet schijnt een aantal jaar geleden ingetrokken te zijn. Dus gewoon die oude wet weer invoeren.

Die gasten gewoon laten gaan en nooit meer terug laten komen.

Tegenhouden gaat nu toch ook niet, alleen maar vertragen. Als ze echt willen, gaan ze toch wel voor IS vechten.

Groetjes

Link naar reactie

Voor zover ik weet, werd vroeger je paspoort ingetrokken als je in vreemde krijgsdienst ging. Dan was je stateloos.

Die wet schijnt een aantal jaar geleden ingetrokken te zijn. Dus gewoon die oude wet weer invoeren.

Die gasten gewoon laten gaan en nooit meer terug laten komen.

Tegenhouden gaat nu toch ook niet, alleen maar vertragen. Als ze echt willen, gaan ze toch wel voor IS vechten.

Groetjes

Jongens, voordat je zulks schrijft, eens checken aan welke kant ze willen gaan vechten lijkt wel zo verstandig...

Maar de stelling als ze willen gaan, laten vertrekken zonder NL paspoort om nog terug te keren, lijkt me wel zo handig.

Iedereen klaagt dat er teveel import is van de aangebakken soort en als er zijn die weg willen gaan, dan gaan we ze nog tegenhouden? Man man man.

Link naar reactie

Ik neig te zeggen; Enkele reis, NL staatsburgerschap afnemen.

Er zitten wel wat haken en ogen aan. S

tatenlozen zijn een gigantisch probleem voor de internationale rechtsorde, vandaar dat die wet is ingetrokken destijds.

Ook als kinderen in het geding zijn, vind ik bescherming van deze kinderen tegen malloten wel gepast.

Het beste is geval voor geval te bekijken denk ik.

Link naar reactie

allemaal gewoon laten gaan , bij mijn weten is ieder mens nog vrij om te gaan en staan waar hij wil,

uiteraard staat er wat tegenover en in dit geval is het hun staatsburgerschap .

deze individuen zijn ook een bedreiging voor ons en de snelste manier is ze laten gaan wat waarschijnlijk toch enkele reis word

en indien ze het overleven kunnen ze een mooi leven beginnen ergens ver weg van ons en dan is iedereen gelukkig

mvg Bjorn

Link naar reactie

Frankrijk is de koploper met Syrië stijder dan Duitsland België staat samen met Australië op de 5de plaats . Maar als je het bekijkt volgens de inwoners van het land staat België op de eerste plaats met 22 Syrië stijders per miljoen inwoners .

Hebben we iets met die mooie eerste plaats gewonnen ?

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...