Ga naar inhoud
GENEGEERD

Voeding


Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 89
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

nou, recent onderzoek liet zien dat onze middelbare scholieren net zo intelligent waren als Amerikaanse universiteit studenten. Amerika, land van high fructose corn syrup. ....

 

Wat ze daar al snel een 'University' noemen, noemen we hier gewoon HBO of HTS. (enkele uitgezonderd, Harvard, MIT o.a.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat gebruikt zij als vervanger? Ik zou dat ook wel willen, maar brood is zo...makkelijk!

 

uuhm komkommer met leverworst

salades

die kleine bonduelle blikjes (koud vind ze die ook lekker)

verder geen piepers

vooral groente/fruit en vlees eigenlijk

 

alleen bij uit eten maakt ze uitzondering, thuis of op het werk gewoon bovenstaande geen granen en geen piepers (dus ook geen rijst of pasta want dat zijn ook granen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Boeiend topic en wel degelijk prepperminded. Los van een shtf hoort "natuurlijk eten" bij overleven!

Hoewel ik schrijf boeiend, valt en staat deze statement natuurlijk zoals bij alles met de interesse en wil van de persoon die het leest.

Ik ben van mening dat er nog steeds geen exacte wetenschap is die precies bepaalt wat we moeten eten. Het moeilijke is gepubliceerd onderzoek te filteren op correctheid. In zekere zin zie ik onderzoek als meningen van wetenschappers. Nergens zoveel controversie als bij voedingswetenschap (of speelt dit meer?). 1 van de weinige resultaten waar de meeste wetenschappers het wel overeen zijn is de relatie tussen insuline huishouding en veroudering (degeneratie).

Ik ben nooit echt een snoeper geweest, maar wel een fervent broodeter en melk drinker. Sinds een maand of 4 probeer ik mijn koolhydraten inname drastisch te beperken. Dit resulteert tot nu toe in een gewichtsvermindering van plus minus 10kg, kan ik me een stuk beter ontspannen en heb ik vrijwel geen "dipjes" meer.

Voor Kwabbernoot was het samen met een lezing van de hier al eerder genoemde Kris Verburgh aanleiding om mee te gaan doen.

Voeding........je eet toch elke dag :rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn mensen die zwaar alcoholist zijn en al jaren teren op een kratje bier per dag. Hoewel met name je lever er flink aan lijdt, houden deze mensen het vaak wel 25-30 jaar vol zo door te leven.

 

Het lichaam is dus in staat vele variëteiten om te zetten naar "brandstof". En ja we eten teveel, vlees, zout, suiker en drinken teveel alcohol etc. etc. Toch is het geen garantie dat je 100 wordt als je exact volgens de schijf van 5 eet, niet rookt en niet drinkt.

 

Ik zou zeggen geniet een beetje van het leven, dan leef je 5 jaar korter maar wel gelukkiger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 10 maanden later...

Prof. dr. Leonard Hofstra: 90% van alle hartinfarcten zijn terug te voeren naar modificeerbare lifestyle factoren

 

De escalatie van obesitas en daarmee sterk geassocieerde diabetes en hart- en vaatziekten genereren forse druk op ons zorgstelsel. Maar dat niet alleen, de obesitas epidemie zorgt ook voor veel indirecte kosten, waaronder uitval op het werk en minder productiviteit. De directe en indirecte kosten van onze slechte leefstijl zorgen ervoor dat Nederland op termijn zal gaan achterlopen in de “global competition”. Als we daar de krimpende beroepsbevolking bij optellen dan ziet onze toekomst er niet rooskleurig uit, tenzij er innovatieve oplossingen worden bedacht en geïmplementeerd. Een focus op verbetering van lifestyle ligt hierbij voor de hand.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk best wel goed dat het letten op je voeding nu een soort van hip is.

Tuurlijk zijn er nog ontzettend veel producten die je doen geloven dat ze gezond zijn e.d

maar als ik om me heen kijk zijn er steeds meer mensen bewust met voeding bezig en

heeft iedereen tegenwoordig een moestuin..

Ik hoop echt dat hiermee steeds meer de trend wordt gezet en obesitas de kop in wordt gedrukt

want tegenwoordig heeft bijna iedere winkelketen een plus size hoek en worden plus size modellen

(Die ik overigens 9 van de 10 keer niet eens plus size vind) de hemel in geprezen.

Dat vind ik wel een gevaar dat een "maatje meer" steeds meer acceptabel wordt, dus hopelijk zet de trend

door van de gezond levensstijl..

Dit bijv.. http://www.wtf.nl/social-buzz/27850/plus-size-modellen-sterker-dan-ooit.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat gebruikt zij als vervanger? Ik zou dat ook wel willen, maar brood is zo...makkelijk!

 

In plaats van een broodje gewoon een omelet bakken. 3 eieren, 1 wortel, een stuk paprika, 1 champignon, zwarte peper en zeezout. Indien gewenst nog wat noten toevoegen.

 

Kost weinig moeite om te maken, is lekker en je valt er nog van af ook! :)

 

Eieren zijn gewoon erg gezond voor je en ze zorgen niet voor een insuline piek, waardoor je juist vet verbrandt ipv opslaat. Sinds ik veel minder aardappels, pasta, rijst en brood eet ben ik eigenlijk moeiteloos 5 kilo afgevallen (in 3 maanden). Dus zonder meer te bewegen oid, puur door anders te eten. Kost verder totaal geen moeite, sterker nog, het meeste andere eten smaakt inmiddels lekkerder! :)

 

Voor iedereen die dus ook wat wil afvallen puur door gezonder te eten:

http://www.jasperalblas.nl/

 

Past wat mij betreft ook wel bij preppen; zodra ik de mogelijkheid heb (financieel) ga ik een flink kippenhok bouwen in de tuin, zodat ik dagelijks verse eitjes heb. Veel handiger dan alle moeite die 't kost om brood te bakken; met veel minder inspanning heb je meer eten (eieren en kippen) en dus meer tijd over voor andere dingen! En daarbij is 't dus nog gezonder ook! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

En ja we eten teveel, vlees, zout, suiker en drinken teveel alcohol etc. etc.

 

Dat komt mede door de voedingsindustrie. Die gooit zo'n beetje overal veel zout, suiker en vet in om alles langer houdbaar en smakelijker te maken. Er bestaan alternatieven maar die zijn duurder en dat willen de consumenten dan ook weer niet.

 

Buiten dat: de meeste mensen hebben gewoonten die niet gezond zijn. Roken, eten, met gevaarlijk gereedschap omgaan, motorrijden, zelfs van sporten krijg je blessures. Eigenlijk is bijna alles gevaarlijk.

 

Tot slot een overdenking in helikopterview. Hoe komt het dat mensen ongezond leven? Is dat vrijwillig of zijn er omstandigheden die dat sluipenderwijs in de hand werken? Gezond voedsel (groente, fruit) is duurder dan ongezond voedsel, om maar eens een voorbeeld te noemen. We hebben tegenwoordig mede dankzij de crisis en hoge werkloosheid veel depressieve mensen met grote problemen die ook niet echt gezond leven. Voor veel gehandicapten en patiënten met een chronische aandoening als bijvoorbeeld reuma geldt hetzelfde. Toch iets om over na te denken voordat er weer met het beschuldigende vingertje wordt gewezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat komt mede door de voedingsindustrie. Die gooit zo'n beetje overal veel zout, suiker en vet in om alles langer houdbaar en smakelijker te maken. Er bestaan alternatieven maar die zijn duurder en dat willen de consumenten dan ook weer niet.

 

Buiten dat: de meeste mensen hebben gewoonten die niet gezond zijn. Roken, eten, met gevaarlijk gereedschap omgaan, motorrijden, zelfs van sporten krijg je blessures. Eigenlijk is bijna alles gevaarlijk.

 

Tot slot een overdenking in helikopterview. Hoe komt het dat mensen ongezond leven? Is dat vrijwillig of zijn er omstandigheden die dat sluipenderwijs in de hand werken? Gezond voedsel (groente, fruit) is duurder dan ongezond voedsel, om maar eens een voorbeeld te noemen. We hebben tegenwoordig mede dankzij de crisis en hoge werkloosheid veel depressieve mensen met grote problemen die ook niet echt gezond leven. Voor veel gehandicapten en patiënten met een chronische aandoening als bijvoorbeeld reuma geldt hetzelfde. Toch iets om over na te denken voordat er weer met het beschuldigende vingertje wordt gewezen.

 

Sorry maar ik snap jouw verbanden niet. Hoezo valt sporten onder "niet gezond" omdat je er blessures door kan oplopen? Je kan je ook verslikken in een slok water, is water dan ook ongezond? Wat heeft gevaarlijk met gezond te maken? Met alles geldt gewoon dat je er verantwoordelijk mee om moet gaan. Sporten is gezond, mits je het verantwoord doet. Dus niet TE veel, niet TE hard, niet gaan forceren etc etc. Dat geldt voor zoveel dingen.

 

Over de voedingsindustrie, ja dat klopt, maar mensen gooien net zo goed zelf suiker in hun koffie, thee, yoghurt, op hun boterham met pindakaas, je kan het zo gek niet bedenken. Ze gooien toch echt zelf zout of maggi ed door de soep, over de groenten, een eitje, etc etc.

 

Het meest vreemde vind ik nog wel je stuk over depressieve mensen met grote problemen die ook niet echt gezond leven, en de gehandicapten met een chronische aandoening zoals bv reuma. Wat heeft reuma met ongezond leven te maken? En hoezo wordt er met een beschuldigend vingertje gewezen??

 

Volgens mij vergeet je een stukje "eigen verantwoordelijkheid". Ik ben het met je eens dat het krom is dat ongezonde meuk zo goedkoop is, en gezond eten zo duur. Mijn dochter had laatst een euro gevonden, en wou daarvan iets lekkers kopen voor haar en een vriendinnetje. Dit werden twee "pink lady" appels. Helaas, die waren 1 euro en 8 cent, en ze had dus niet genoeg geld. Voor twee appels. Voor die euro had ze echter wel een zak chips, twee blikjes energiedrank EN een zak snoep of pak koekjes kunnen halen. Dat frustreert me dan best wel. Maar dan nog, het is een kwestie van prioriteiten stellen.

Toevallig schreef ik het gisteren in een bericht over de voedselbank, maar het topic was al gesloten voor ik kon reageren. Ik ben zelf alleenstaand moeder van 2 kids, en heb alleen studiefinanciering als inkomen. Dat is heel wat minder dan bijstand, en al die potjes die voor "minima" beschikbaar zijn loop ik ook nog eens mis. Toch eten we altijd vers en gezond, Ik ken ook mensen die zeggen dat ze geen geld en geen tijd hebben om gezond te eten. Die zelfde mensen hebben wel 10 paar schoenen, ieder seizoen nieuwe kleding, een vaatwasser, en kijken iedere avond uren lang tv. En dat bedoel ik dus met prioriteiten stellen. Nou weet ik ook wel dat niet alles zwart wit is, en dat er mensen zijn die echt enorm zuinig leven en alsnog geen geld hebben voor vers biologisch groente en fruit. Maar volgens mij zijn er ook HEEL veel mensen die makkelijk gezonder kunnen eten en leven als ze andere keuzes zouden maken.

 

Je kan wel heel makkelijk met het vingertje naar externe factoren wijzen, maar vaak is het veel effectiever en nuttiger om zelf de verantwoordelijkheid voor je eigen keuzes te nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar volgens mij zijn er ook HEEL veel mensen die makkelijk gezonder kunnen eten en leven als ze andere keuzes zouden maken.

 

Mee eens. Eigen verantwoordelijkheid staat voorop. Maar regering en overheid hebben ook een taak. Zij moeten het ook voor minder bedeelden mogelijk maken om gezond(er) te kunnen leven. Betere voedingswetten zouden daar aan kunnen bijdragen.

 

De reden waarom ik reuma en depressiviteit noemde is om aan te tonen dat niet iedereen de keuze heeft om optimaal gezond te leven. Met een handicap kun je nu eenmaal minder bewegen en dan word je al snel zwaarder als je normaal blijft eten. Depressiviteit is een verhaal apart. Als je er veel last van hebt heb je wel andere dingen aan je hoofd dan gezond leven en bewegen.

 

Overigens, dik zijn betekent niet automatisch dat je niet fit of ongezond bent. Dat is aantoonbaar een vooroordeel. Het hangt er maar net van af wie je voor je hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mee eens. Eigen verantwoordelijkheid staat voorop. Maar regering en overheid hebben ook een taak. Zij moeten het ook voor minder bedeelden mogelijk maken om gezond(er) te kunnen leven. Betere voedingswetten zouden daar aan kunnen bijdragen.

 

De reden waarom ik reuma en depressiviteit noemde is om aan te tonen dat niet iedereen de keuze heeft om optimaal gezond te leven. Met een handicap kun je nu eenmaal minder bewegen en dan word je al snel zwaarder als je normaal blijft eten. Depressiviteit is een verhaal apart. Als je er veel last van hebt heb je wel andere dingen aan je hoofd dan gezond leven en bewegen.

 

Overigens, dik zijn betekent niet automatisch dat je niet fit of ongezond bent. Dat is aantoonbaar een vooroordeel. Het hangt er maar net van af wie je voor je hebt.

 

Gelul. Jij hebt als consument de mogelijkheid te kopen wat jij wil. Je hebt de macht om als consument de markt te sturen. Niet als eenling, wel als massa. Meer regels meer wetten? En dan meer controle meer ambtenaren? Meer belastingen.....minder bedeelden kunnen een moestuin beginnen, kippen houden.

 

En dik zijn is WEL ongezond. De kans op kanker neemt toe en idem de kans op diabetes en hart en vaatziekten.

 

En als je zwaarder wordt door wat voor comorbiditeit dan ook, kun je je dieet aanpassen. In Sobibor was ook niemand dik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mee eens. Eigen verantwoordelijkheid staat voorop. Maar regering en overheid hebben ook een taak. Zij moeten het ook voor minder bedeelden mogelijk maken om gezond(er) te kunnen leven. Betere voedingswetten zouden daar aan kunnen bijdragen.

 

De reden waarom ik reuma en depressiviteit noemde is om aan te tonen dat niet iedereen de keuze heeft om optimaal gezond te leven. Met een handicap kun je nu eenmaal minder bewegen en dan word je al snel zwaarder als je normaal blijft eten. Depressiviteit is een verhaal apart. Als je er veel last van hebt heb je wel andere dingen aan je hoofd dan gezond leven en bewegen.

 

Overigens, dik zijn betekent niet automatisch dat je niet fit of ongezond bent. Dat is aantoonbaar een vooroordeel. Het hangt er maar net van af wie je voor je hebt.

 

Iedereen heeft de keuze zo gezond mogelijk te leven.

JUIST als je depressief bent is het enorm raadzaam in beweging te komen en juist lichamelijk zo goed mogelijk voor jezelf te zorgen. Eigen verantwoordelijkheid weet je nog? Een depressie kan iedereen overkomen, maar dat wil niet zeggen dat je helemaal niets meer zelf in de hand hebt.

 

De enige reden dat de voedingsindustrie weg komt met hun geintjes is omdat "wij", de consumenten dat van ze pikken en letterlijk slikken. Als "wij" de consumenten andere keuzes zouden maken, zou de voedingsindustrie gedwongen worden te veranderen. Zij geven geen fuck om onze gezondheid, maar willen wel zo veel mogelijk verkopen. Op het moment dat wij alleen gezonde dingen willen kopen, wat zullen zij dan willen verkopen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met een handicap kun je nu eenmaal minder bewegen en dan word je al snel zwaarder als je normaal blijft eten.

 

Overigens vergeet je hier nou volgens mij WEER het stukje van eigen verantwoordelijkheid. Dat je met een handicap minder kan bewegen, dat kan. Maar dan kan je nog altijd zelf je voedselinname afstemmen op de energiebehoefte van je lichaam. Als je eet wat je lichaam nodig heeft, in plaats van waar je mond zin in heeft, waarom zou je dan al snel zwaarder worden? Waarom zou je "normaal blijven eten"?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat je met een handicap minder kan bewegen, dat kan. Maar dan kan je nog altijd zelf je voedselinname afstemmen op de energiebehoefte van je lichaam. Als je eet wat je lichaam nodig heeft, in plaats van waar je mond zin in heeft, waarom zou je dan al snel zwaarder worden? Waarom zou je "normaal blijven eten"?

In theorie is alles mogelijk. Uiteindelijk zijn we allemaal gewone mensen met gewone tekortkomingen. Gij die zonder zonden is werpe de eerste steen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Enigma13 hoezo nou weer die laatste zin? Ik veroordeel niemand, alleen jij doet net alsof mensen bij voorbaat slachtoffer zijn van hun situatie, alsof ze zijn overgeleverd aan externe factoren en hier zelf geen invloed op hebben. daarom wijs ik op eigen verantwoordelijkheid: je wordt niet gedwongen die troep uit de supermarkt te eten, je wordt niet gedwongen meer te eten dan je nodig hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Repelsteeltje
.....minder bedeelden kunnen een moestuin beginnen, kippen houden.

 

En dik zijn is WEL ongezond. De kans op kanker neemt toe en idem de kans op diabetes en hart en vaatziekten.

Een moestuin aanleggen kost wel een startinvestering wat niet altijd 1,2,3 is op te hoesten voor iedereen. Dit is dan vaak een proces dat jaren kost. Komt bij dat niet iedereen een moestuin kan huren of zelfs maar een tuin heeft. Vele mensen hebben maar een balkonnetje. Ik ben er wel mee eens dat iedereen wát aan eigen teelt kan hebben, maar het is onmogelijk te verwachten dat mensen zonder de (financiele) ruimte of zelfs de kennis hiervan een flinke productie kunnen bezitten om veel geld uit te sparen.

 

Dat overgewicht schadelijk is, staat uiteraard buiten kijf.

Iedereen heeft de keuze zo gezond mogelijk te leven.

JUIST als je depressief bent is het enorm raadzaam in beweging te komen en juist lichamelijk zo goed mogelijk voor jezelf te zorgen. Eigen verantwoordelijkheid weet je nog? Een depressie kan iedereen overkomen, maar dat wil niet zeggen dat je helemaal niets meer zelf in de hand hebt.

 

De enige reden dat de voedingsindustrie weg komt met hun geintjes is omdat "wij", de consumenten dat van ze pikken en letterlijk slikken. Als "wij" de consumenten andere keuzes zouden maken, zou de voedingsindustrie gedwongen worden te veranderen. Zij geven geen fuck om onze gezondheid, maar willen wel zo veel mogelijk verkopen. Op het moment dat wij alleen gezonde dingen willen kopen, wat zullen zij dan willen verkopen?

 

Iedereen heeft inderdaad de keuze. Nadeel is dat minima veelal geen/weinig keuze hebben daar ongezond eten vaak vele malen goedkoper is dan verantwoord eten. Zie mijn antwoord op KS.

 

Als "wij" allemaal gezondere keuzes zouden maken zou er inderdaad meer en goedkoper aanbod komen zodat meer mensen kunnen profiteren van een gezondere levensstijl. Helaas levert dit voor de bedrijven wel veel minder op waardoor de huidige generatie bedrijven er alles aan zullen doen om dit "waanbeeld" uit onze gedachte te krijgen al dan niet door middel van nieuwe "verantwoorde" voeding. Het is dus weer het aloude spelletje van wie verdient het meeste aan wiens lijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een moestuin aanleggen kost wel een startinvestering wat niet altijd 1,2,3 is op te hoesten voor iedereen. Dit is dan vaak een proces dat jaren kost. Komt bij dat niet iedereen een moestuin kan huren of zelfs maar een tuin heeft. Vele mensen hebben maar een balkonnetje. Ik ben er wel mee eens dat iedereen wát aan eigen teelt kan hebben, maar het is onmogelijk te verwachten dat mensen zonder de (financiele) ruimte of zelfs de kennis hiervan een flinke productie kunnen bezitten om veel geld uit te sparen. Iedereen heeft inderdaad de keuze. Nadeel is dat minima veelal geen/weinig keuze hebben daar ongezond eten vaak vele malen goedkoper is dan verantwoord eten.

 

Nou ben ik best wel begaan met mensen en ben ik altijd wel in voor iets vernieuwends.

 

Dus, met allerlei minima in mijn praktijk en smalle portemonnee, met haaks daarop een advies om gezond te eten (en ja, broccoli is net een kwartje duurder dan een zakje aardappels), schreef en belde ik met de burgemeester. Bijzonder verheugd was ik, toen ik een vrijbrief kreeg van de gemeente, om een stukje openbaar groen, om te toveren tot een gemeenschappelijke moestuin. Stel je voor, hoe leuk! Een zinloos stuk gras ergens in het dorp, mag bewerkt worden, omgeschept, misschien wat koeiepoep regelen, zaadjes organiseren door een tuindersbedrijf aan te schrijven, IK zou het wel even gaan regelen. Ik had zelfs al een aantal werkeloze zielepietjes op het oog die OH ZO GRAAG wat zouden willen doen....

 

Nou, men is nou eenmaal liever een klager dan een doener en ja hoor, zo'n soort projectje was toch echt niets voor hun, iets met bewegen, verantwoordelijkheden....

 

Ik heb het HELEMAAL gehad dus met dit soort lui. Wat mij betreft zakt iedereen maar af naar niveau nul op de schaal van Darwin, draaien we kraan van uitkeringen maar dicht, dan is de prikkel om wat te gaan doen wel wat hoger. Ik heb het niet over mensen die vanwege pijn of handicap weinig kunnen. Ik heb het over een stel luie donders, die geen ruk te doen hebben en hun dagen slijten met hun reet voor hun TV. En maar klagen over dat je met een uitkering en huursubsidie toch echt moeite hebt om rond te komen. En dan 'moet je dus wel' van die goedkope troep vreten.... stel je voor zeg, dat je per ongeluk een moestuin zou gaan starten.....

 

Als "wij" allemaal gezondere keuzes zouden maken zou er inderdaad meer en goedkoper aanbod komen zodat meer mensen kunnen profiteren van een gezondere levensstijl. Helaas levert dit voor de bedrijven wel veel minder op waardoor de huidige generatie bedrijven er alles aan zullen doen om dit "waanbeeld" uit onze gedachte te krijgen al dan niet door middel van nieuwe "verantwoorde" voeding. Het is dus weer het aloude spelletje van wie verdient het meeste aan wiens lijden.

 

Jouw stelling dat het minder winst op zou leveren is nonsens. Winst wordt bepaald door het verschil van prijs van de productie en de verkoopprijs, dat noemen we economie. Een bakker die 1 cent winst wil maken op een brood, zal waarschijnlijk failliet gaan, tenzij hij er elke dag een miljoen verkoopt. Als hij er maar honderd verkoopt, zal hij de winst op één brood eerder in de orde van grootte leggen op 1 euro.

 

Als McDonalds vanaf volgende week de verkoop van hamburgers in ziet storten en de vraag naar salades neemt met 200% toe, dan zal McD vanzelf het inkoop beleid veranderen. Als de winstmarge op salades kleiner is dan die op hamburgers, zal McD meest waarschijnlijk de prijs omhoog doen van de salades, of personeel ontslaan enz. Ook dat noemen we economie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ben ik best wel begaan met mensen en ben ik altijd wel in voor iets vernieuwends.

 

Dus, met allerlei minima in mijn praktijk en smalle portemonnee, met haaks daarop een advies om gezond te eten (en ja, broccoli is net een kwartje duurder dan een zakje aardappels), schreef en belde ik met de burgemeester. Bijzonder verheugd was ik, toen ik een vrijbrief kreeg van de gemeente, om een stukje openbaar groen, om te toveren tot een gemeenschappelijke moestuin. Stel je voor, hoe leuk! Een zinloos stuk gras ergens in het dorp, mag bewerkt worden, omgeschept, misschien wat koeiepoep regelen, zaadjes organiseren door een tuindersbedrijf aan te schrijven, IK zou het wel even gaan regelen. Ik had zelfs al een aantal werkeloze zielepietjes op het oog die OH ZO GRAAG wat zouden willen doen....

 

Nou, men is nou eenmaal liever een klager dan een doener en ja hoor, zo'n soort projectje was toch echt niets voor hun, iets met bewegen, verantwoordelijkheden....

 

Ik heb het HELEMAAL gehad dus met dit soort lui. Wat mij betreft zakt iedereen maar af naar niveau nul op de schaal van Darwin, draaien we kraan van uitkeringen maar dicht, dan is de prikkel om wat te gaan doen wel wat hoger. Ik heb het niet over mensen die vanwege pijn of handicap weinig kunnen. Ik heb het over een stel luie donders, die geen ruk te doen hebben en hun dagen slijten met hun reet voor hun TV. En maar klagen over dat je met een uitkering en huursubsidie toch echt moeite hebt om rond te komen. En dan 'moet je dus wel' van die goedkope troep vreten.... stel je voor zeg, dat je per ongeluk een moestuin zou gaan starten.....

 

 

 

Jouw stelling dat het minder winst op zou leveren is nonsens. Winst wordt bepaald door het verschil van prijs van de productie en de verkoopprijs, dat noemen we economie. Een bakker die 1 cent winst wil maken op een brood, zal waarschijnlijk failliet gaan, tenzij hij er elke dag een miljoen verkoopt. Als hij er maar honderd verkoopt, zal hij de winst op één brood eerder in de orde van grootte leggen op 1 euro.

 

Als McDonalds vanaf volgende week de verkoop van hamburgers in ziet storten en de vraag naar salades neemt met 200% toe, dan zal McD vanzelf het inkoop beleid veranderen. Als de winstmarge op salades kleiner is dan die op hamburgers, zal McD meest waarschijnlijk de prijs omhoog doen van de salades, of personeel ontslaan enz. Ook dat noemen we economie.

 

Ik heb ooit zelf de berekening gemaakt. Een brood kost bij de bakker tussen 2.00€ en 2.5€, de kostprijs ligt om en bij de 60 cent, zonder de loonkost mee te rekenen. Dit betekent een brutomarge van 1.4-1.9€ per brood. In een gemiddeld dorp verkoop je vlot 500 broden per dag. Dit is zonder andere bakkerijproducten, taartjes, ... mee te rekenen. Een beetje draaiende bakkerij levert tussen 150 en 250.000€ per jaar op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een moestuin aanleggen kost wel een startinvestering wat niet altijd 1,2,3 is op te hoesten voor iedereen. Dit is dan vaak een proces dat jaren kost. Komt bij dat niet iedereen een moestuin kan huren of zelfs maar een tuin heeft. Vele mensen hebben maar een balkonnetje.

 

Nadeel is dat minima veelal geen/weinig keuze hebben daar ongezond eten vaak vele malen goedkoper is dan verantwoord eten.

 

Dat een moestuin niet altijd mogelijk of zelfs rendabel is ben ik het wel mee eens, ik weet wat mijn eigen moestuin kost en dat is aardig wat. Aan de andere kant biedt het wel een "gratis uitje" voor alle woensdagmiddagen, vrije dagen en weekenden voor mij en de kids. Komt natuurlijk nog bij dat ik het goed vind dat de kids lekker buiten zijn en leren hoe e.e.a. groeit en bloeit.

 

Dat minima veelal geen/weinig keuze hebben ben ik het nog steeds niet mee eens. Ik blijf er bij dat voor heel veel mensen geldt dat het een kwestie van prioriteiten stellen is. Ook van groente heb je duurdere en goedkopere groentes. Als je op de markt seizoensgroente en -fruit koopt ben je al een heel stuk goedkoper uit. Bio eieren ga je ook niet failliet aan.

Stoppen met roken is ook nog een punt waar veel minima een hoop geld op zouden kunnen besparen. Net als allerlei frisdrankzooi. Water en thee is niet alleen een stuk goedkoper, maar ook nog eens gezonder. Niet heel de dag voor een luxe-pakket wat zenders betreft voor de tv hangen maar buiten gaan wandelen is ook nog eens goedkoper en gezonder. Niet je kinderen wicky en een kinderbueno mee naar school geven maar water en een appel is ook al iets of wat goedkoper en gezonder.

 

Ik hou er niet van om te roepen "kijk eens hoe weinig geld ik heb", maar ik heb dus alleen stufi als inkomen. Ik heb geen recht op een aanvullende beurs omdat "mijn ouders teveel verdienen" (ik ben 32, heb twee kinderen en een eigen huis). Ik heb geen recht op bijzondere bijstand omdat stufi geen belastbaar inkomen is, en zo zijn er meer van dat soort dingen. Bijstand is een paar honderd euro per maand meer, en dan heb je dus wel recht op allerlei potjes en toeslagen. Je hoort mij daar niet over klagen, het was mijn eigen keuze om als alleenstaand moeder te gaan studeren en ik ben allang blij dat ik die mogelijkheid heb gekregen. Ook financieel vind ik het allemaal meer dan prima. Zoals gezegd, het is een kwestie van prioriteiten stellen. Persoonlijk zie ik niet waarom het met een bijstandsuitkering dan niet mogelijk zou zijn om gezond te eten.

Ik heb een moestuin, en mijn kinderen en ik eten iedere dag fruit en verse groentes. Ik geloof niet dat er ook maar iets is dat mijn kinderen nodig hebben maar ik ze niet kan geven omdat ik te weinig geld heb. Dit zou natuurlijk anders zijn als ik weer ging roken, of allerlei onnodige luxe-dingen zou gaan kopen.

 

Nogmaals, natuurlijk is het niet zwart-wit en zijn er wel degelijk mensen die gewoon echt met hun rug tegen de muur staan. Maar persoonlijk geloof ik niet dat dit "veelal" het geval is,

Link naar reactie
Delen op andere sites

En als je wat actief in je tuintje bezig ben dan krijg je her en der gratis zaden en overschot aan groentes of ruilen ervan. Waarschijnlijk als je aanbied om iemand te helpen in zijn tuintje krijg je ook wat van de opbrengst.

Niet alles in het leven hoeft geld te kosten.... maar wel bereid zijn (en kunnen) om er wat inspanning voor te leveren.

 

Het valt mij op dat er voor elke oplossing die word aangedragen mensen in staat zijn om 3 problemen op te werpen om het vooral niet te doen... stel je eens voor dat je het opeen beter krijgt....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of stel je voor dat je daadwerkelijk wat moet DOEN om het beter te kriegen *iek!*

 

Mijn tuin kost 100 euro per jaar voor 150m2. Aan alle kanten krijg je gratis stekjes aangeboden, of heeft er weer iemand "per ongeluk" 5 courgetteplanten geplant en genoeg courgettes voor heel Brabant e.o. en liggen die op tafel om gratis en voor niets mee te nemen.

Van een bevriende medetuinster heb ik een shitload aan zaden gekregen, van een tante gereedschap. En zo schoffel ik vanalles bij elkaar (haha).

2 vrienden van mij doen tegenwoordig mee met mijn tuin, zij hebben alleen een balkon en niet de mogelijkheid om zelf een moestuin aan te leggen en bij te houden, en ik heb toch ruimte zat. En het is nog gezellig ook. En handig als ik zelf een keer niet kan gaan. Het is zo veel leuker en constructiever om oplossingen te zoeken ipv problemen.

 

Maar ik had natuurlijk ook gewoon in een hoekje kunnen gaan zitten janken, dat ik geen moestuin kan hebben omdat dat te duur is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een moestuin aanleggen kost wel een startinvestering wat niet altijd 1,2,3 is op te hoesten voor iedereen. Dit is dan vaak een proces dat jaren kost. Komt bij dat niet iedereen een moestuin kan huren of zelfs maar een tuin heeft. Vele mensen hebben maar een balkonnetje. Ik ben er wel mee eens dat iedereen wát aan eigen teelt kan hebben, maar het is onmogelijk te verwachten dat mensen zonder de (financiele) ruimte of zelfs de kennis hiervan een flinke productie kunnen bezitten om veel geld uit te sparen.

 

Dat overgewicht schadelijk is, staat uiteraard buiten kijf.

 

 

Iedereen heeft inderdaad de keuze. Nadeel is dat minima veelal geen/weinig keuze hebben daar ongezond eten vaak vele malen goedkoper is dan verantwoord eten. Zie mijn antwoord op KS.

 

Als "wij" allemaal gezondere keuzes zouden maken zou er inderdaad meer en goedkoper aanbod komen zodat meer mensen kunnen profiteren van een gezondere levensstijl. Helaas levert dit voor de bedrijven wel veel minder op waardoor de huidige generatie bedrijven er alles aan zullen doen om dit "waanbeeld" uit onze gedachte te krijgen al dan niet door middel van nieuwe "verantwoorde" voeding. Het is dus weer het aloude spelletje van wie verdient het meeste aan wiens lijden.

 

1: Een spade bij de Lidl kost vaak maar een tientje. Voor de rest heb je bizar weinig nodig en anders is de kringloop winkel een uitkomst. (zelf doe ik veel met m'n handen) Investering is echt minimaal. Als ik naar mezelf kijk dan ben ik echt niet meer dan 50 euro kwijt geraakt aan spullen om in de achtertuin een 20 vierkante meter te verbouwen. Tja en die aardappelaanaarder heb ik nog nooit gebruikt. Bietenhakje en spade, dat is het wel, schoffel is ook wel handig. Dat levert je idd het eerste jaar geen 'winst' op, maar op termijn wel.

 

2: Iedere dag heeft de Lidl wel een aanbieding van een of andere groente. Ok, je moet een beetje leren koken om hier wat lekkers mee te maken.

Voorbeeld: Kilo wortelen, 39 cent, witte kool 1,50, drie paprika's 1,00 euro. Gooi er wat knofloof, ui een tomaatje en wat kruiden bij en je hebt verdomd lekker en gezond eten voor 4 euro en dan ook meteen een portie of 6 - 8. :) (halve kilo gehakt erbij, zilvervliesrijst van 1,20 per kg en ik kan de hele week gezond eten voor 1 euro per dag!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...