Ga naar inhoud
GENEGEERD

Goud en zilver als ruilmiddel

Cyberbeer
 Share

Recommended Posts

Goud en zilver zijn niet mijn sterkste kanten op kennisgebied, maar ik wil toch iets van deze twee edelmetalen gaan aankopen, zodat deze kunnen dienen als ruilmiddel in slechtere tijden. Nu liep ik laatst een juwelier binnen en vroeg de medewerker om informatie wat betreft het kopen van goud(en zilver). De medewerker vroeg hoeveel karaat het goud moest zijn. Ik wist hier even geen antwoord op te geven, omdat ik het goud en/of zilver als ruilmiddel wil gebruiken. Mijn vraag is eigenlijk, wat is het meest gangbare karaat goud om dit te gebruiken als ruilmiddel en geldt dit ook voor zilver?

Cyberbeer

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Niet investeren in juwelen bij een juwelier.

Je betaald gewoonweg te veel euro voor het goud.

Kijk eens rond op de sites van Doijer en Kalff, the Silver mountain, Solidor enz.

Voor de kleine investering kun je eens beginnen met een 1/10 oz gouden munt voor rond de 150 euro.

Greener

Link naar reactie

Zuiver goud en zilver is in veel gevallen niet praktisch voor ruilhandel. Persoonlijk zie ik het meer als een bescherming tegen inflatie dan als ruilmiddel in tijden van crisis. Voor dat doel kun je beter sloopzilver gebruiken (Oud Nederlands zilvergeld) en sloopgoud gebruiken. Je zou bijvoorbeeld, zoals in Tegenlicht geopperd, schakels van gouden kettingen kunnen gebruiken.

Link naar reactie

Zuiver goud en zilver is in veel gevallen niet praktisch voor ruilhandel.

In hoeveel situaties heb jij al gezeten dat het niet praktisch bleek? Ik moet mijn eerste SHTF nog meemaken. En denk dat ik met een American Buffalo (.9999 zuiver) toch een iets grotere kans heb op een brood/boottocht/slaapplek/huis/maaltijd/lift/operatie/etc dan iemand met een handvol sloopzilver. Laat ik het zo zeggen: ik ga met mijn gezinnetje die gok niet nemen :)

Bottom line advies voor Cyberbeer: Diversiviseer. Een mooie combi tussen:

• gouden munten (.999 = 24 karaats, groot en klein als je het je kan veroorloven)
  • gouden sieraden
  • zilveren munten en of (kleine) baren (.999 zuiver)
  • zilveren sieraden

Naast al je andere preps en potentiële ruilmiddelen uiteraard.

Link naar reactie

Omdat ik toch wat geld over heb, heb ik ook wat goud en zilver gekocht. Een heeeel klein goudbaartje :o en wat zilveren munten, die ''goed internationaal verhandelbaar zijn .'' En die nog enige verzamelaarswaarde schijnen hebben. Dus geen oude zilveren guldens.

Ik heb ook niet veel verstand van deze materie, bovendien roept iedereen iets anders. Ik doe gewoon van alles wat, wat me logisch en verstandig lijkt om te doen.. Ik los wat af aan de hypotheek, zorg dat we het een tijdje zonder supermarkt kunnen redden en zorg dat ik op meerdere manieren wat te ruilen heb.

Zilveren munten zijn in elk geval langer houdbaar dan de euro, naar mijn idee dus baat het niet, dan schaadt het niet. Ik koop het niet om er winst op te maken, en als ik ze niet nodig heb kan ik ze altijd nog aan het nageslacht nalaten.

Link naar reactie

• 3 weeks later...
Je zou bijvoorbeeld, zoals in Tegenlicht geopperd, schakels van gouden kettingen kunnen gebruiken.

Daar ben ik naar op zoek. Moeten wel kettingen zijn met beetje grotere schakels. Die uit elkaar te halen zijn. Niet die pruts kettinkjes van de kijkshop. Heeft iemand een tip van waar te kopen in Nederland?

Link naar reactie

Daar ben ik naar op zoek. Moeten wel kettingen zijn met beetje grotere schakels. Die uit elkaar te halen zijn. Niet die pruts kettinkjes van de kijkshop. Heeft iemand een tip van waar te kopen in Nederland?

Ik heb geen idee of je dit soort kettingen een beetje tegen spotprijs kan kopen in Nederland, misschien dat een 'oosterse' juwelier hier wat beter wegwijs in is?

Volgens mij is het momenteel wat druk op de bullion markt, in ieder geval zilver heeft wat langere levertijden dan ik gewend ben.

Link naar reactie

Er staat nu een heel interessant artikel op ZeroHedge waaruit blijkt hoezeer de goud en zilver markt gemanipuleerd is.

http://www.zerohedge.com/contributed/2012-07-23/one-personality-trait-all-gold-silver-investors-need-be-profitable

Bottom line, laat je niet gek maken door de prijsschommelingen die worden veroorzaakt door ingrepen van de banksters. Maak er wel gebruik van, koop goud op het laatste punt na een piek maar houd het vast, ga niet verkopen, dat is precies wat zij willen.

Als je voor PM's gaat commiteer je dan voor de "long haul".

"So to sum up the mistakes people make when buying gold and silver they are:

(1) Not understanding that volatility in gold and silver markets does not equal risk when one knows how to interpret the volatility in these specialized assets correctly; and

(2) Not having enough patience."

Link naar reactie

niet naar een juwelier gaan ,en ook geen juwelier om informatie vragen ,maar online bij een dealer zilver en/of goud kopen in munten of baren ,feingold 24karat of feinsilver dus ,999/1000 .

bij dealers als doijer/kalff /goudpensioen /silvermountain etc zijn deze edelmetalen te verkrijgen met discrete verzending via ups koerier,

volgens mij is de 1ounce (31.1gram) maple leaf munt in zilver wereldwijd een zeer goed verhandelbare munt ,in goud heb je de maple leaf ook in ounce of 1/10 ounce.

Link naar reactie

Commentaar op ZeroHedge (spreekt boekdelen):

PatientZero

What are we talking about here? Paper bullshit? Just buy PHYSICAL. Hold on to it. Or even get it in coin format (Canada offers slightly more pure than what is in bars plus the face value). Paper gold or silver will be absolutely useless when shit hits the fan.

Assuming it won't be a Mad Max scenario, that gold or silver will be the only viable currency.

Link naar reactie

Gast Dick Berts

@Ivan. Een heel goede vraag, die belangrijk is voor je eventuele voorbereiding op een langdurige economische depressie. Ik heb lang gezocht naar een antwoord. Vergeef me dat ik niet meteen bronnen paraat heb, ik heb alleen de uitkomst van mijn onderzoek onthouden. Lui die ik als behoorlijk deskundig heb leren kennen, denken dat goud in een depressie ongeveer drie maal zijn huidige waarde zal hebben ten opzichte van essentiele zaken. In een echt compleet doomsday scenario, waarin niks het meer doet, zal de koopkracht van goud uiteraard veel lager liggen. Misschien zelfs wel op nul.

@ Tyrion. Natuurlijk begin je met het inslaan van eten. Maar als je voor een jaar eten hebt staan in een klein flatje en je verwacht een tien jaar durende depressie en je hebt nog geld, dan kan het interessant zijn om eens uit te rekenen, hoeveel goud je nodig hebt om die tien jaar door te komen.

Link naar reactie

Ik heb ook overwogen om zilver te kopen. Maar ik denk nu toch dat het meer speculatief is dan een waardevastheid.

Omdat het een industrieel metaal is ben ik echt bang dat de prijs van zilver juist zou zakken als de economie instort omdat de vraag vanuit de industrie afneemt. Hoe denken jullie hierover? Waarom zou de prijs van zilver bij een crash stijgen terwijl de vraag vanuit de industrie afneemt?

Goud vind ik sowieso te duur, dus dat valt af. Ik heb veel blogs gelezen over silver en hoeveel potentie dat nog heeft om te stijgen. Het punt is echter dat ik een beetje wantrouwig ben. Veel van dit soort schrijfsels komen voort uit de pen van mensen die handelen in edelmetalen, die hebben dus belangen en zijn niet objectief.

Link naar reactie

Ik heb ook overwogen om zilver te kopen. Maar ik denk nu toch dat het meer speculatief is dan een waardevastheid.

Omdat het een industrieel metaal is ben ik echt bang dat de prijs van zilver juist zou zakken als de economie instort omdat de vraag vanuit de industrie afneemt. Hoe denken jullie hierover? Waarom zou de prijs van zilver bij een crash stijgen terwijl de vraag vanuit de industrie afneemt?

Goud vind ik sowieso te duur, dus dat valt af. Ik heb veel blogs gelezen over silver en hoeveel potentie dat nog heeft om te stijgen. Het punt is echter dat ik een beetje wantrouwig ben. Veel van dit soort schrijfsels komen voort uit de pen van mensen die handelen in edelmetalen, die hebben dus belangen en zijn niet objectief.

Goud en zilver, het is maar wat een gek ervoor geeft. Over 1 ding hoef je je in ieder geval geen zorgen te maken, goud en zilver zijn altijd gewenst als ruilmiddel in het geval fiat niet langer word geaccepteerd.

Als er geen voedsel meer te krijgen is dan heb je er weinig aan, daarom moet je als prepper eerst zorgen voor voedsel, water, brandstof etc... met je geld wat je dan overhoud kun je PM kopen. Mocht er na de SHTF nog weer een periode komen dat handel gedreven kan worden dan is PM oneindig veel beter dan fiat toilet papier. Goud en zilver zijn dan in dat licht bekeken niet duur.

Link naar reactie

Maar is het niet zo dat wanneer er weer handel gedreven kan worden dat dit ook betekent dat er een periode van herstel is? Met andere woorden, wordt er dan niet gewoon weer een geldsysteem ingevoerd?

Natuurlijk zal er een nieuw geldsysteem komen maar elk systeem zal gebaseerd moeten zijn op een onderpand. PM, grondstoffen etc... de huidige dollar is begonnen als een munteenheid die gebaseerd was op een goudstandaard. Iedere dollar was inwisselbaar voor goud. De huidige dollar noemt men ook wel de 'petrodollar', dit omdat olie verhandeld word m.b.v. dollars. Kijk maar eens wat er gebeurde met Sadam of Kadaffi toen ze niet langer nog in dollars betaald wenste te worden. Als olie niet langer het onderpand is voor de dollar m.a.w. als je voor dollars geen olie meer kan kopen, dan is het gedaan met de dollar.

Goud en zilver zijn al duizenden jaren in gebruik als geld, pas de laatste 50 jaar is zilver uit het geld verdwenen, de banksters die het papieren Ponzispel opgezet hebben willen het liefst de geschiedenis van goud en zilver herschrijven. Wat dat betreft zou 'minitrue' nog wat kunnen leren van de bankiers.

Link naar reactie

Ok, ik snap dat er een onderpand voor geld moet zijn. Maar wie zegt dat dit goud wordt na een echte crash. Als ik het goed begrijp koopt China momenteel massaal goud op.

Als de verhouding straks zo is dat China veel meer fysiek goud in haar bezit heeft dan Westerse landen, waarom zouden westerse landen er dan voor kiezen om goud als onderpand voor een geldsysteem te nemen?

Link naar reactie

Ok, ik snap dat er een onderpand voor geld moet zijn. Maar wie zegt dat dit goud wordt na een echte crash. Als ik het goed begrijp koopt China momenteel massaal goud op.

Als de verhouding straks zo is dat China veel meer fysiek goud in haar bezit heeft dan Westerse landen, waarom zouden westerse landen er dan voor kiezen om goud als onderpand voor een geldsysteem te nemen?

Als er geen onderpand meer is voor het Europese geld? Waarom zou China dan nog langer goederen aan ons verkopen? Als wij hier door onze overheid gedwongen worden om monopolygeld te gebruiken wil dat nog niet betekenen dat wij met dit waardeloze papiergeld in het buitenland goederen kunnen kopen.

Best vervelend als je je realiseert dat wij al onze industriële productie naar het buitenland hebben gebracht. Een instorting van het monetaire stelsel zal een enorm verlies van welvaart met zich meebrengen, Europa zal afglijden naar de situatie zoals deze in Rusland van de val van de muur bestond. We zullen te maken krijgen met enorme tekorten en luxe goederen zullen voor veel mensen totaal onbereikbaar worden.

In zo'n situatie zul je heel erg blij zijn met je goud en zilver dat wel in te ruilen zal zijn tegen valuta waarmee je waardevolle goederen kan kopen.

Link naar reactie

Als er geen onderpand meer is voor het Europese geld? Waarom zou China dan nog langer goederen aan ons verkopen? Als wij hier door onze overheid gedwongen worden om monopolygeld te gebruiken wil dat nog niet betekenen dat wij met dit waardeloze papiergeld in het buitenland goederen kunnen kopen.

Best vervelend als je je realiseert dat wij al onze industriële productie naar het buitenland hebben gebracht.

Als het huidige economische systeem echt instort is het toch niet zeker dat er een soort gelijk model weer opgebouwd wordt? Wie zegt dat degenen die dan de macht grijpen er niet voor kiezen om de productie van gangbare goederen juist wel weer in eigen land plaats te laten vinden in plaats van alles te outsourcen?

En je zegt nu als er geen onderpand is, maar wat als er gekozen wordt voor een ander onderpand dan goud. Dan is goud behoorlijk waardeloos op dat moment.

Link naar reactie

, maar wat als er gekozen wordt voor een ander onderpand dan goud. Dan is goud behoorlijk waardeloos op dat moment.

Als een valuta is gevallen en er is geen vertrouwen meer zal een regering onder enorme druk staan om zo snel mogelijk een nieuwe valuta te introduceren, immers anders gaat de bevolking op zoek naar andere betaalmiddelen en verliest een overheid de controle over de bevolking. Men zal zo snel mogelijk een nieuwe valuta willen introduceren, echter op één of andere wijze zal men ervoor moeten zorgen dat er vertrouwen in de nieuwe valuta ontstaat. Er zal dus één of andere 'dekking' aan de nieuwe valuta moeten worden toegekend. Deze dekking dient wel een algemeen erkende waarde te hebben. Zout, vastgoed, grond is allemaal mogelijk, echter nogal onpraktisch. Goud en zilver hebben zich al bewezen en vormen de meest voor de hand liggende keuze.

Link naar reactie

Natuurlijk zijn er geen absolute zekerheden.

Je moet doen wat je verstandig lijkt.

Als je denk dat je geld op de bank veiliger is dan PM dan moet je dat doen.

Er zijn hele forums vol over voor en tegenstanders vab beide beredeneringen.

Je kunt ook spreiden, dan zit je tenminste voor een deel goed?

Link naar reactie

Je kunt ook spreiden, dan zit je tenminste voor een deel goed?

Zolang fiat het enige wettige betaalmiddel is houd ik lekker voldoende fiat aan om aan mijn verplichtingen te kunnen voldoen. Het laatste wat je wilt is je PM te moeten verkopen omdat je fiat nodig hebt.

PM moet je enkel kopen van geld dat je kan missen, je moet er ook geen hele grote hoeveelheden van hebben, als je gelooft dat het monetaire systeem heel binnenkort gaat crashen kun je maar beter je geld investeren in andere zaken zoals voedsel, brandstof en andere benodigdheden die snel niet meer leverbaar zijn na de SHTF.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...