Ga naar inhoud
GENEGEERD

Goede Sapcentrifuge, fruitpers voor semi-proffesioneel gebruik


FincaInSpanje

Aanbevolen berichten

Telkens als ik in Spanje ben vind ik het zonde om te zien dat zoveel fruit ligt te rotten. Als er bijvoorbeeld een vlekje op een perzik zit of deze heeft een afwijkende vorm, dan gaat dat niet naar de supermarkt. Regelmatig koopt mijn buurman (schaapsherder en andere dieren) een aanhanger afgekeurd fruit (dus niet rot) voor 20-30 euro en dat geeft hij aan zijn dieren. Als ik toevallig in de buurt ben dan eten we zelf ook van dit fruit. Er is niets mis mee, behalve dan dat het niet aan de eisen voldoet van de supermarkten

 

Zodra ik mijn zonnepanelen op orde heb (min of meer gratis energie en voldoende capaciteit overdag), wil ik ook af en toe een aanhanger fruit kopen van een boer. Deze wil ik dan verwerken op allerlei manieren, waar onder het persen van fruit voor het sap. Het liefst elektrisch en gebruikers vriendelijk.

 

Ik werd ge-triggerd door een ander topic tijdens mijn vakantie van iemand die zo zijn eigen appelsap maakte. In beugelflessen half uurtje verwarmen op 75 graden en je hebt puur sap wel een jaar houdbaar. Dus niet zoals in de winkel waar slecht 7-8% sap zit aangelengd met suiker, water en andere stoffen.

 

Ik zoek dus een machine waarmee ik verschillende soorten fruit kan verwerken, maar wel een waar ik bijvoorbeeld 100 kilo fruit op een dag kan verwerken. Wie heeft er kennis en\of ervaring hiermee?

 

PS en ja eigen Palinka maken ga ik ook een keertje doen.:rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik heb een sapcentrifuge, deze gebruik ik bijna dagelijks. Ik ben er erg enthousiast over.. Je hebt ze in alle soorten en maten dus is maar net wat je zelf zoekt. Ik gebruik m voor groente en fruit, heerlijk! Gisteren nog m'n geplukte bramen erin geknikkerd met nectarines, citroen en appels.. Heerlijk. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een sapcentrifuge, deze gebruik ik bijna dagelijks. Ik ben er erg enthousiast over.. Je hebt ze in alle soorten en maten dus is maar net wat je zelf zoekt. Ik gebruik m voor groente en fruit, heerlijk! Gisteren nog m'n geplukte bramen erin geknikkerd met nectarines, citroen en appels.. Heerlijk. :D

 

Ik zoek er eigenlijk 1 voor diverse soorten fruit, maar waar je zonder problemen bijvoorbeeld een uur achter elkaar mee kunt werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik weet dat ze het in de grote industrie zo doen dat ze het water verwijderen van het pulp om het goedkoop transporteerbaar te maken naar buitenland, je zou eigenlijk een "fruitvochtverdamper" moeten ontwikkelen en dan kun je veel vruchten conserveren en toch compact bezig zijn.. misschien kan het nog in de vriezer.. ben al een kwartier op zoek naar een aflevering van keuringsdienst van waarde op uitzending gemist, maar waarschijnlijk is deze aflevering te oud.. daar haal ik mijn inspiratie vandaan namelijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit lijkt me het minimum dat je zal moeten hebben van qualiteit: http://www.dijkstra.net/documents/RobotCoupe_sapcentrifuge.pdf

 

Kost hier: http://www.hakpro.nl/robot-coupe-sapcentrifuge-j80-ultra-p4615.350.html een 1500€, wat meer dan een tiental keer is wat een huishoudelijke kost....

 

Tja het is volgens mij wel een degelijke machine, maar het kost dan ook flink wat euries. Om dat eruit te halen moet ik heel wat aanhangers perzikensap persen verkopen.;)

 

Uiteraard had ik wel gedacht dat grotere machines duurder zouden zijn, maar eerder 500-700€.

 

Overigens vond ik hem al 200 goedkoper en tevens de J100 een groter model.

 

http://www.horecawebshop.com/index.php/robot-coupe-m-18?filter_id=51&sort=2a

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik in Spanje vaak een extractor-pan om bijvoorbeeld marmelade te maken van verse sinaasappelen. Ik heb hem ook gebruikt om bramensap mee te maken. Zolang ik het ding maar op het vuur laat staan is het vooral een zaak ven fruit van boven erin en dan regelmatig de slangenklem van de aftapslang afhalen en beugelflessen vullen. Af en toe de pulp eruit halen kan. Natuurlijk kun je ook ander fruit gebruiken, ik heb dit ook al gedaam met rode bessen en rode grapefruits.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben een druivenpers, zo'n ton met plankjes met een zwengel erboven, er kan 80 liter in. Wij hakselen eerst de appels of ander fruit met een hakselaar en daarna gaat het in de pers. Op een middagje heb je dan zonder veel moeite honderden kiloos verwerkt. Het afval gaat naar de kippen waar ze smakelijk van eten.

 

 

(ben benieuwd naar je Palinka :-) )

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@FincaInSpanje Wat betreft dat fruit op die aanhanger als je dat gaat persen , met schil en al dan lijkt het me toch een goede zaak om

te weten of dat fruit onbespoten is , Net als bij @Piroska ik neem aan dat zij fruit uit eigen tuin gebruikt en dan is het geen probleem

maar als je de afkomst van dat fruit niet weet , zou ik het toch op zijn minst eerst goed wassen :rolleyes:

Zo'n pers als wat Piroska gebruikt is erg handig voor grote hoeveelheden ( en hij werkt ook als je geen stroom meer zou hebben )

(mocht je zoiets zelf willen maken , zoiets wordt ook wel mbv een stevige autokrik gemaakt)

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@FincaInSpanje Wat betreft dat fruit op die aanhanger als je dat gaat persen , met schil en al dan lijkt het me toch een goede zaak om

te weten of dat fruit onbespoten is , Net als bij @Piroska ik neem aan dat zij fruit uit eigen tuin gebruikt en dan is het geen probleem

maar als je de afkomst van dat fruit niet weet , zou ik het toch op zijn minst eerst goed wassen :rolleyes:

Zo'n pers als wat Piroska gebruikt is erg handig voor grote hoeveelheden ( en hij werkt ook als je geen stroom meer zou hebben )

(mocht je zoiets zelf willen maken , zoiets wordt ook wel mbv een stevige autokrik gemaakt)

gr will

 

Bedankt Will, ik ga het fruit zeker eerst goed wassen. Al zeggen de boeren dat het onbespoten is of dat je het direct kunt eten, toch even wassen lijkt een een goede zaak.

 

Daarnaast wil ik op zoek naar een voordelige flessen leverancier van beugelflessen en\of glazen flessen met dezelfde dop als een conservenblik. Bij het verwarmen op 75 graden trekt dat lekker vacuum.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...