Ga naar inhoud
GENEGEERD

Houdbare melk, 5 jaar over de datum.


Invictus

Aanbevolen berichten

Ik was gisteren mijn caravan aan het uitruimen die ik in 2009 voor het laatst gebruikt heb.

Net toen ik dacht dat hij leeg was komt mijn vrouw nog aanzetten met een pak houdbare melk (tht september 2009).

 

Je zou denken dat zo'n pak helemaal bol staat als het al niet ontploft is. Niets was minder waar, nagenoeg net zo strak als in de winkel en eerder nog ietsje ingedeukt.

Als je er mee schud hoor je het een klein beetje klotsen en het voelt alsof er bezinksel op de bodem ligt.

 

Ik was druk dus mikte het pak snel in de container maar later op de avond bedacht ik me met het oog op de vele draadjes over houdbaarheid alhier.

Ik heb beslist niet de illusie dat het nog consumeerbaar is maar ben wel razend nieuwsgierig wat ik aantref :)

 

Wie heeft er een idee wat ik aantref als ik het pak open maak?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik ben niet zeker wat ik moet begrijpen onder 'houdbare melk'. Is dat gecondenseerde melk of eerder melk in een brik ? Als dat het geval is, dan is de melk gepasteuriseerd, wat betekent dat de meeste levende wezens met een warmtebehandeling werden gedood. Melk die zo lang over datum is zou ik in geen geval proeven. Met water zou ik het eventueel overwegen. Het lijkt me een experiment met meer dan redelijke gezondheidsrisico's. Niet doen dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zou me niets verbazen als je een laag gele vloeistof bovenop te drijven hebt en daaronder een klompje lobbig stremsel oid. Tenminste; dat is wat ik mij kan herinneren van vroeger toen ik wel eens een pakje melk te lang in m'n schooltas had laten zitten. Maar goed, weet niet zeker of dat ook bij dat soort pakken zo is.

 

Zou gewoon even kijken als je het echt wilt weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben niet zeker wat ik moet begrijpen onder 'houdbare melk'. Is dat gecondenseerde melk of eerder melk in een brik ? Als dat het geval is, dan is de melk gepasteuriseerd, wat betekent dat de meeste levende wezens met een warmtebehandeling werden gedood. Melk die zo lang over datum is zou ik in geen geval proeven. Met water zou ik het eventueel overwegen. Het lijkt me een experiment met meer dan redelijke gezondheidsrisico's. Niet doen dus.

 

 

Voor de niet Nederlanders onder ons: http://www.goeievraag.nl/vraag/eten-drinken/dranken/verschil-tussen-houdbare-melk-verse.92863

Link naar reactie
Delen op andere sites

De THT van het pak melk is oktober 2009.

1.jpg.4c7100a839c5e435affcdc43e309eda4.jpg

 

Aan de buitenkant zie je er niets aan, hooguit ietsje ingedeukt maar zeker niet bol.

Om te kijken of er niets uit verdampt is heb ik het pak samen met een vers exemplaar op de weegschaal gezet en vervolgens het nieuwe pak er weer afgehaald.

2.jpg.cdce0b3868a930e7fffaf649571475da.jpg

3.jpg.5d517c8f5377a16bcc813806d2959d2c.jpg

 

Een kartonnen verpakking is dus gedurende lange tijd potdicht is mijn conclusie.

 

Na openen van het pak bleek dat er geen bijzonder geur af kwam.

Vervolgens heb ik het leeggeschonken. Ook niets bijzonders, gewoon melk met klonten.

Zure melk dus maar geen rare kleuren of stinkende dampen. Ik heb het wel eens erger gezien bij een aangebroken pak dat te lang in de koelkast had gestaan.

 

4.jpg.0490ca26d5f0df3f38a421b64fd4e5e9.jpg

 

De smaakproef heb ik achterwege gelaten maar ik kijk wederom iets genuanceerder aan tegen de uiterste gebruiksdatum op levensmiddelen.

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...