Ga naar inhoud
GENEGEERD

AED: voorbereid op een hartstilstand?


f150

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Het hart stopt niet voor Jan Doedel - het is een uiting van een ziekte. Meestal een chronische ziekte van de bloedvaten. Cholesterol, hoge bloeddruk, te hoge suikers, dat soort dingen. De grootste winst bieden die dingen bij die jonge mensen met een lang QT syndroom of een sporthart, of kinderen die door verstikking met het hart in de problemen komen.

 

True story: Mijn vader is overleden aan de gevolgen van longkanker. Ik zat eens bij "de bank" (ik ga er niet al te diep op in) m.b.t. een financiering. Enfin, om een lang verhaal kort te maken; er werd gevraagd naar ziekte/gedragspatronen in de familie (WTF? Ja, echt waar). Mijn vader was een stevige roker. Op de vraag; "Waar is uw vader aan overleden?" antwoordde ik: "Aan een hartstilstand". Ik had natuurlijk kunnen zeggen: "aan de gevolgen van longkanker", maar technisch gezien overlijdt een ieder aan een hartstilstand. Zolang dat ding namelijk door blijft kloppen, bent u namelijk -theoretisch gezien-, in leven.

 

De tyfus, met de bank. Ik heb niet gelogen :)

 

Iedereen overlijdt aan de gevolgen van een hartstilstand. Of je nu een trein probeert terug te koppen of aan een slopende ziekte er onderdoorgaat, zodra het hart stopt, ben je dood. Eerder niet.

 

Doodsoorzaak: Hartstilstand. Altijd.

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

True story: Mijn vader is overleden aan de gevolgen van longkanker. Ik zat eens bij "de bank" (ik ga er niet al te diep op in) m.b.t. een financiering. Enfin, om een lang verhaal kort te maken; er werd gevraagd naar ziekte/gedragspatronen in de familie (WTF? Ja, echt waar). Mijn vader was een stevige roker. Op de vraag; "Waar is uw vader aan overleden?" antwoordde ik: "Aan een hartstilstand". Ik had natuurlijk kunnen zeggen: "aan de gevolgen van longkanker", maar technisch gezien overlijdt een ieder aan een hartstilstand. Zolang dat ding namelijk door blijft kloppen, bent u namelijk -theoretisch gezien-, in leven.

 

De tyfus, met de bank. Ik heb niet gelogen :)

 

Iedereen overlijdt aan de gevolgen van een hartstilstand. Of je nu een trein probeert terug te koppen of aan een slopende ziekte er onderdoorgaat, zodra het hart stopt, ben je dood. Eerder niet.

 

Doodsoorzaak: Hartstilstand. Altijd.

 

haha lol je zou de perfecte wets docter zijn ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Een student uit Delft heeft een prototype ontwikkeld van de 'Ambulance Drone'. De drone kan op basis van het telefoonsignaal van degene die belt de locatie traceren en met 100 km/u de AED op locatie afleveren.

 

http://www.tudelft.nl/en/current/latest-news/article/detail/ambulance-drone-tu-delft-vergroot-overlevingskans-bij-hartstilstand-drastisch/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb zelf een AED in me auto liggen en we weten hoe je hem moet gebruiken. Mijn raad aan iedereen koop een AED inclusief extra batterijen (gaan verrot veel in) en koop oefen pads erbij zodat jij met je gezin met het apparaat kan oefenen zonder een rot klap te krijgen is ook wel fijn ;-).

 

@f150 ik ken die drone van de ambulance het is een mooie uitvinding maar heb wel mijn twijfels erbij of mensen er echt correct mee om kunnen gaan in paniek situatie. Hij is wel mega snel.

 

Greetz

Peter

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zo'n ding weinig waarde heeft na een shtf is misschien zo, maar je kan ook preppen voor pre-shtf.

Ik heb zelf meedere malen iemand moeten reanimeren, waarvan een keer met AED. Het is een geweldig hulpmiddel.

Ik kan iedereen van harte aanbevelen, volg een EHBO cursus, leer een AED te gebruiken. Ze hangen eigenlijk overal en als ze er niet zijn weet je ook wat je moet doen.

 

Voor wat betreft het nier reanimeren, ik heb me daar nooit actief mee bezig gehouden. Als zo'n dingetje om de nek moet hangen kom ik hem wel tegen als ik kijk of er een belemmering bij de luchtweg zit (stropdas, ketting oid.).

 

Ik heb renimeren nooit als erg aangrijpend ervaren. Tijdens zo'n cursus vroeg ik me af of ik dit wel zou kunnen als het nodig is, tijdens een reanimatie gaat alles vanzelf, op de automatische piloot.

Twee keer ben ik wel van slag geweest, de laatste keer op het station stapte de treinreizigers over de patient heen zonder er naar te kijken. Toen heb ik de hoop in de mensheid opgegeven.

En toen ik mijn hond moest reanimeren (met succes ^_^) ben ik aangeslagen geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een geweldige post. Niet vanwege de shtf meerwaarde, maar vanwege het feit dat er veel te veel mensen zijn die helemaal niet weten wat een AED is.

Dit onder de aandacht brengen van de bevolking op welke manier dan ook is een enorme toevoeging op het misschien wel of niet kunnen redden van een leven mocht dit ooit nodig zijn.

Elk jaar en binnenkort weer, krijg ik via mijn werk een ehbo cursus. Een jaarlijkse herhaling vind ik veels te weinig en men vergeet veel van wat hij/zij weer geleerd heeft binnen twee a drie maanden.

Vandaar dat ik regelmatig de boeken er weer even op na sla om continue de herinnering op te halen.

Helaas zijn de meeste collega's minder serieus en zie ik elk jaar weer dezelfde mensen dezelfde foutieve toepassingen maken.

Jouw leven zal maar van hun afhangen denk ik dan.....

Toch is zelfs het beetje kennis wat hun bezitten beter dan helemaal geen kennis en het gebruik van een AED is zo simpel dat in theorie iedereen het zou moeten kunnen doen.

Eigenlijk zou iedere student dit als verplicht schoolvak moeten krijgen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de EHBO app zit inderdaad ook een AED finder. Die zou ik wel eens willen vergelijken met de andere app.

 

Bij ons op de jachthaven hangt ook zo'n apparaat. Als extra aanvulling ligt er een oud Nokia telefoontje bij zonder SIM kaart. Ding ligt altijd aan de voeding, en het stelt je in staat, ook zonder SIM, 112 te bellen. Ik ga ook nog wel eens zonder telefoon op pad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zie dit topic nu pas... dus weet niet of het al gemeld is.

 

Voor mensen die diploma reanimeren/AED hebben:

 

http://www.hartslagnu.nl/

 

en

 

http://www.hartveiligwonen.nl/

 

 

EHBO-ers en dus ook mensen met een diploma reanimatie hoeven NIET te controloren op een Niet Reanimeren pennign bij de patient.

Het wordt vaak ondoenlijk geacht voor een gemiddelde burger om zo'n zware beslissing te moeten nemen. Ook handel je vaak snel en alleen een penning is ook niet alles.

 

Aangezien je toch 112 moet bellen, is het aan de professionele hulpverleners om deze beslissing te nemen.

 

Je MAG wel controleren en besluiten niets te doen, maar het is geen verplichting en het wordt niet van je verwacht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even richtlijnen opgezocht:

1. Wel reanimeren; wanneer je een slachtoffer eerste hulp onthoudt, kun je zelf strafbaar zijn.

2. Er is geen tijd om te zoeken of iemand een niet-reanimatieverklaring in zijn zak heeft. Alleen een niet-reanimeren penning die om de hals hangt, is geldige wilsverklaring. Anders moet je helpen, daar ben je hulpverlener voor.

3. Zelfs als een familielid zegt dat er zo'n verklaring is, kun je daar niet op afgaan.

4. Je moet de familie en omstanders duidelijk maken dat elke seconde telt en dat er dus geen tijd is om te zoeken. Mits er een niet-reanimeren penning om de hals hangt.

5. De - gefundeerde - beslissing de behandeling al of niet te staken kan pas in het ziekenhuis worden genomen.

6. Indien nabestaande de hulpverlener toch aansprakelijk stellen, zal de rechter oordelen of er goed gehandeld is. Hij kijkt naar de afwegingen, de intentie en verantwoordelijkheden van de hulpverlener en dan is het uiterst onwaarschijnlijk dat er een veroordeling of aansprakelijkstelling volgt.

7. Wat zou er gebeuren als een slachtoffer - dat wèl gereanimeerd wil worden - zou overlijden omdat er te lang naar een mogelijke verklaring is gezocht?

 

Zelf ook in het bezit van EHBO, reanimatie en AED Diploma. Heb gelukkig nog nooit hoeven reanimeren en hoop het ook niet te hoeven doen maar ik denk dat je bij zo een situatie meteen begint met reanimeren. Je moet toch heel erg koel zijn om zo iemand gewoon te laten liggen als je zo'n penning ziet. Natuurlijk wel anders in zorginstellingen daar wordt hier veel meer op gelet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

...het feit dat er veel te veel mensen zijn die helemaal niet weten wat een AED is...

...Helaas zijn de meeste collega's minder serieus...

...Eigenlijk zou iedere student dit als verplicht schoolvak moeten krijgen...

 

Toch is het bestaan van deze dingen wel bekend, vooral oom de prijs ervan. Steeds vaker worden er lege kastjes aangetroffen. Gevolg is dat de AEDs verhuizen naar winkels waardoor deze na sluitingstijd niet langer toegankelijk zijn.

 

Bij ons is het ook elk jaar lachen. Het is jammer dat er soms zo makkelijk over wordt gedaan.

 

Daarom ben ik het met je eens dat dit kennis is die al op de basisschool gegeven moet worden. Ik verwacht geen prachtige verbandjes, maar hele basis ETA vaardigheden.

Ik ben er van overtuigd dat dit levens kan redden.

 

EHBO-ers en dus ook mensen met een diploma reanimatie hoeven NIET te controloren op een Niet Reanimeren penning.

 

Ddat is mooi want dit heeft bij mij geen enkele prioriteit. Klinkt egoistisch, uiteindelijk beslist natuurlijk de patient. Maar ik zou mezelf niet kunnen vergeven iemand te verliezen omdat ik naar zo'n penning aan het zoeken ben. Als ik hem tegen kom prima, maar zo niet dan pech.

Je kan ze ook achteraf nog een spuitje geven ^_~

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 jaren later...

Wat 2014 nog een voornemen was, is sinds 2 jaar een feit. We hebben een DefiSign LIFE AED (volautomaat) geplaatst bij onze oprit, in een Aivia 200 AED buitenkast. De buitenkast heeft een ventilator voor koeling in de zomer, en een hitte-element om de unit op temperatuur te houden in de winter. 

 

De AED ligt letterlijk voor het grijpen voor iedereen, dus geen geklooi met pincodes waardoor het in de praktijk best lastig wordt gemaakt om de AED snel te gebruiken. Ook niet achter een (gesloten) voordeur, maar beschikbaar. Wel hangt er een camera boven - gewoon voor de zekerheid.

 

Destijds heb ik alle omwonenden geïnformeerd dat de AED en reanimatie-kennis aanwezig is. Verder is het apparaat online aangemeld en zijn we actief op hartslag.nu mocht er zich onverhoopt een situatie voordoen waarvoor die AED gemaakt is.

 

De elektroden moeten elke 2.5 jaar vervangen worden; er gaan automatisch lampjes branden als het nodig is. De batterij gaat circa 7 jaar mee, en de lifetime van het apparaat is tenminste 10 jaar (via garantie). In de kast liggen ook twee rescuekits met mesjes/scharen.

 

Qua kosten per jaar is het beduidend minder dan je opstalverzekering, terwijl de kans op een hartstilstand veel groter is dan het afbranden van je woning (terwijl het laatste alleen je huis kost, en het eerste je leven..). Business case is daarmee eigenlijk snel gemaakt;)

 

 

f_AED.png

  • Leuk 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook hier een voorraad AEDs aanwezig al dan niet verenigingsmatig.

In de oude posts zag ik iemand die adviseerde refurbished AED te kopen.

Pas hier mee op! Na 8 tot 10 jaar zijn de condensatoren in het apparaat echt op. Deze vervangen is qua kosten geen echte optie.

Verder, voor iedereen die het kan betalen, doen! Elk leven wat je er mee kan (proberen te) redden is een compliment aan jezelf en de omgeving.IMG_20191018_184831636_HDR.jpg

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

tijdje terug voor het eerst naast de AED ook een ander hulpmiddel mogen gebruiken namelijk de lucas, zeker geen prettig gezicht maar zeker een aanwinst.

 

Dit apparaat zet eigenlijk de reanimatie voort, zeker handig omdat je als mens toch best snel vermoeid raakt en een verkeerd ritme overneemt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mevrouw Flos heeft zich maanden terug ingeschreven om een cursus Ehbo te volgen. En dit bij het Rode kruis om onderandere mensen te helpen die een hart stilstand krijgen.

De cursus gaat maandag van start. 

Moet je nu wat weten. Met kerstboom opruiming is ze van de zoldertrap gevallen.ik heb ze naar de spoedafdeling gebracht. Nu blijkt ze heeft een gebroken neus een gapende wonde boven haar oog 2 voeten waar ze amper kan op staan en een lichte hersenschudding. 

De cursus zal een jaar uitgesteld moeten worden. Omdat ze het bij ons maar eens per jaar geven.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou eens kunnen kijken of ik een reanimatie en AED training op een SC kan verzorgen.
Dan heb ik ook een stok achter de deur om eens te komen en we kunnen met zijn allen een extra vaardigheid leren/oefenen.

 

Het aanbod staat, de trainingsspullen heb ik vanzelfsprekend...

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uur geleden, Dutch013 zei:

Zou eens kunnen kijken of ik een reanimatie en AED training op een SC kan verzorgen.
Dan heb ik ook een stok achter de deur om eens te komen en we kunnen met zijn allen een extra vaardigheid leren/oefenen.

 

Het aanbod staat, de trainingsspullen heb ik vanzelfsprekend...

 

Mooi plan!


Het is al weer een tijd terug inderdaad dat die is gegeven ( meen i.i.g. op SC Veluwezoom gegeven door @Sterredag en @KS, of ook nog op een andere SC waar ik het niet van weet )

Lijkt me altijd goed om weer te doen, zeker  ook een mooie kans voor diegene die het bijv. niet via hun werkgever  krijgen aangeboden ( of is dit tegenwoordig verplicht voor de werkgever? )

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 maanden later...

Goedemiddag allen,

 

Ik heb dit draadje doorgelezen en ik denk dat een AED zeker bij de noodzakelijke uitrusting behoort. Echter zag ik foto's voorbij komen waar een aantal AED's op staan. Deze AED's zagen er verouderd uit. Dit hoeft natuurlijk niet het geval te zijn, maar houd er rekening mee dat een AED een elektrisch apparaat is met beperkte houdbaarheid. Een AED heeft een gemiddelde levensduur van 8 jaar. Daarna wordt er geadviseerd de AED te vervangen. Echter de houdbaarheid van elektroden en de batterij/accu is nog korter. Voor een batterij/accu geldt een gemiddelde levensduur van 4 jaar. Elektroden dienen veelal na 2 jaar te worden vervangen.  Stel u bent in het bezit van oude AED's en bent van plan deze te vernietigen, dan is het misschien interessant o de AED door ons te laten recyclen. Hiermee helpt u het milieu en ontvangt u tot € 250 korting op een nieuwe AED. Wilt u weten hoe dit precies in zijn werk gaat? Lees dan het hele artikel: AED recyclen.

 

Verder nog een aantal belangrijke tips die wellicht voor u als Prepper wellicht van toepassing zijn. Kies een AED met een hoge IP waarde. Hoe hoger de IP waarde is, hoe beter de AED tegen stof en water is beschermd. Op het moment zijn de AED's van Heartsine de AED's met de hoogste IP waarde van Nederland. Daarnaast is het belangrijk om altijd te kijken of de AED ook geschikt is voor kinderen. In veel gevallen moeten hier namelijk speciale kinderelektroden voor worden aangeschaft.

 

Tevens adviseren wij altijd een cursus te volgen, zodat u bekent raakt met het apparaat. Train altijd met de AED die u zelf ook heeft. Kiest u ervoor om geen cursus te volgen koop dan altijd een volautomatische AED. Als laatste is het zeer belangrijk dat u de AED uit de zon houdt en beschermt tegen extreme kou. Daarom raden wij u aan de AED in een geschikte kast te bewaren. 

 

Stel u wilt een AED kopen, dan hoop ik dat bovenstaande wellicht kan bijdragen bij het vereenvoudigen van uw keuze. Mocht u vragen hebben of wilt u een AED inruilen neem dan contact met ons op. 

 

Succes!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 23-9-2020 om 15:01, Dutch013 zei:

Mooie commerciële post, weet alleen niet of dit wel het idee is in het forum.

Gewoonlijk niet. Maar de relevante informatie die gegeven wordt, vind ik in dit geval wel van een meerwaarde waardoor van mij persoonlijk deze wel gegeven mag worden.

Iets voor de @mods om te overleggen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...