Ga naar inhoud
GENEGEERD

Welk vermogen accu nodig om een ijskast hele nacht te koelen?


Aanbevolen berichten

Als ik in Spanje ga wonen ga ik gebruik maken van zonne-energie. Aangezien dat nog wel even duurt (verbouwing) en ik de zonnepanelen toch al heb liggen wil ik een tijdelijke oplossing voor mijn koel-vries combinatie.

 

Ik wil een 24 volt accubankje hebben met omvormer naar 230 volt om de ijskast op te kunnen laten draaien. Overdag moeten de zonnepanelen\paneel de accu vol laden, zodat deze de nacht door kan komen. Met een relatief goedkope omvormer 24 volt naar 230 van +\- 300 watt vermogen, wil ik de ijskast die ongeveer 120 watt verbruikt draaiende houden. Deze ijskast draait gewoon op gemodificeerde sinus (bewezen).

 

Ik denk dat ik hiervoor 2 panelen ga gebruiken van 230wp bij 24 volt, maar hier zit het probleem niet want als het moet heb ik er 15 liggen en die accu is in no-time vol. Ik wil dus weten welke accu capaciteit benodigd is om de nachten zonder problemen door te komen.

 

Dus:

 

24v systeem

panelen en laden geen probleem

120 watt bij 230v verbruik ijskast

omvormer van 24v naar 230v, ik denk aan een 300 watt omvormer

???? benodigde accu capaciteit 24v ????

 

@wodan, @fragalot

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

opgelet - je koelkast kan tot 4x meer verbruiken bij het opstarten, dit moet je omvormer dus ook tijdelijk aankunnen..

anders zal die steeds in "overload" beveiliging vliegen en gebeurd er nix.

 

Qua capaciteit zou ik rekenen dat je ~20u moet kunnen overbruggen (als je even geen degelijke zon hebt een paar dagen op rij tijdens de winter - hoewel ik denk dat dit geen probleem zal zijn in spanje)

dan is het gewoon de wet van ohm, met een efficientie-factor.

 

P=U*I

120W = 24V * 5A

om 20u te overbruggen heb je dus in een ideale wereld volgende nodig:

5A * 20h = 100Ah

 

gezien we niet in een ideale wereld leven en je zei dat je een goedkopere omvormer wil gebruiken, zal je omvormer waarschijnlijk maar 80% efficient zijn.

100Ah / 0.8 = 125Ah

 

 

denk je dat je minder uren zonder zon zit, pas de berekeningen dan aan. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je maak naar mijn idee een flinke fout m.b.t. het verbruik van de koelkast

Een moderne (zuinige) A++ koelkast gebruikt 200 kWh PER JAAR !

dus dat is 200.000 / 365 / 24 = 23 watt

Dit is dus niet het echte verbruik want die koelkast zal best wel iets van 100 watt nodig hebben, maar als je gaat rekenen naar de verbruikskosten dan moet je dus gebruik maken van 23 watt

(de "motor" van de koelkast draait niet continu, vandaar deze vreemde rekenmethode)

 

 

Ik zelf heb off-grid 600 watt aan zonnepanelen. Hieraan gekoppeld zit dit apparaat die het omzet naar 230

sol_xp.jpg.da55b34363e612548fa8ad2711b2e7bb.jpg

 

In de praktijk kan ik ongeveer 1000 Watt maximaal belasten.

Als accu gebruik ik 6 stuks van 2 Volt.

Dat zijn deze dingen:

 

http://www.hoppecke-us.com/tl_files/hoppecke/brochures/us/OPzV_us1012.pdf

 

Ik heb 6 stuks 2 Volt in serie "7 opzv 490" dus in totaal 12 Volt

 

Dit levert meer dan voldoende voor het normale verbruik

uiteraard geen dingen aanschaffen die meer dan 1000 Watt verbruiken.

Dus geen wasmachine.

Stofzuiger gaat net, als hij tenminste regelbaar is

Koelkast/diepvries geen enkel probleem.

 

Als je meer details wil kan je een PM sturen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil hier aan toevoegen, dat niet alle apparaten op elke omvormer werken. Dat heeft onder andere te maken met met de sinusgolf van de uitgaande spanning.

Deze link legt het één en ander uit. (ik heb geen connecties met dit bedrijf en ken het ook niet, maar het scheelt me een hoop uitleg)

 

Ik heb zelf ook een kleine omvormer in de auto, sommige apparaten werken er wel op en andere niet.

 

http://www.omvormer.nu/content/bepaal_de_juiste_omvormer

 

Lees en leer. :)

 

Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

De zaken om te berekenen:

 

De piek belasting van de koelkast (starten compressor).

Het gemiddeld opgenomen vermogen 's nachts (het is dan koeler dan overdag)

De duur van het opgenomen vermogen.

 

Zoals al aangegeven, werkt de koelkast ook op een niet sinus omvormer (vrij logisch, het is een thermostaat en een domme elektromotor die een compressor aandrijft).

 

Die 120W opgenomen vermogen dat @FincaInSpanje aangeeft, is dat GEMETEN vermogen, of vermeld maximum vermogen op het typeplaatje?

 

Rekening houdend met het feit dat we spreken over een elektromotor, is er wat blind vermogen, laten we aannemen cos phi 0.8 ... Maximale ontlading accu's: 80%.

 

Zoals @fragalot al becijferde, maar ik zou gaan voor een ganse dag, 24h dus:

 

120W / 24VDC = 5A => 5A*24h = 120Ah... 120Ah / 0.8 (maximaal 80% ontlading) = 150Ah

 

Dus kom je met die 230ah accuutjes wel toe denk ik en met een goede 300W omvormer die bvb 500W piek heeft en liefst een dik koellichaam...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je maak naar mijn idee een flinke fout m.b.t. het verbruik van de koelkast

Een moderne (zuinige) A++ koelkast gebruikt 200 kWh PER JAAR !

dus dat is 200.000 / 365 / 24 = 23 watt

Dit is dus niet het echte verbruik want die koelkast zal best wel iets van 100 watt nodig hebben, maar als je gaat rekenen naar de verbruikskosten dan moet je dus gebruik maken van 23 watt

(de "motor" van de koelkast draait niet continu, vandaar deze vreemde rekenmethode)

 

 

Ik zelf heb off-grid 600 watt aan zonnepanelen. Hieraan gekoppeld zit dit apparaat die het omzet naar 230

sol_xp.jpg.da55b34363e612548fa8ad2711b2e7bb.jpg

 

In de praktijk kan ik ongeveer 1000 Watt maximaal belasten.

Als accu gebruik ik 6 stuks van 2 Volt.

Dat zijn deze dingen:

 

http://www.hoppecke-us.com/tl_files/hoppecke/brochures/us/OPzV_us1012.pdf

 

Ik heb 6 stuks 2 Volt in serie "7 opzv 490" dus in totaal 12 Volt

 

Dit levert meer dan voldoende voor het normale verbruik

uiteraard geen dingen aanschaffen die meer dan 1000 Watt verbruiken.

Dus geen wasmachine.

Stofzuiger gaat net, als hij tenminste regelbaar is

Koelkast/diepvries geen enkel probleem.

 

Als je meer details wil kan je een PM sturen.

 

Ik heb ook een studer omvormer die ik straks in de grote set ga gebruiken, alleen een 48v versie die 4000 watt continue kan omvormen. Ook heb ik 24 stuks 2 volt batterijen klaar staan,dus met de helft zou ik ook 24 volt kunnen maken. Echter ik heb vernomen dat mijn accu's die ik al gebruik dan gaan afnemen en als ik later nog 12 accu's wil toevoegen aan de set, dan gaat dat ten koste van mijn performance van de grote set. Aan de andere kant weet ik niet wat er met de 2 volt batterijen gebeurd als ik ze nog een tijdje ongebruikt laat staan?

 

De grote set laten installeren vind ik weer zonde, omdat ik momenteel nog te weinig gebruik maak van een grote set. Dat is bij elkaar misschien twee maanden op jaar basis. Het is allemaal een beetje anders gelopen qua planning en daarom zit ik met een dilemma.

 

Grote set installeren en er weinig gebruik van maken OF zoals ik nu van plan ben tijdelijk een klein setje installeren voor de ijskast en wat klein spul af en toe.:confused:

@wodan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook heb ik 24 stuks 2 volt batterijen klaar staan,dus met de helft zou ik ook 24 volt kunnen maken.

Echter ik heb vernomen dat mijn accu's die ik al gebruik dan gaan afnemen en als ik later nog 12 accu's wil toevoegen aan de set, dan gaat dat ten koste van mijn performance van de grote set.

 

dan schakel je meteen 2 sets van 12-serie in parallel toch om 24V te maken met een grote capaciteit als je alle batterijen gelijktijdig wilt verslijten, en je ze toch al hebt? :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt me inderdaad handig om een batterijbank te hebben maar om die nu te gebruiken voor een koelkast of vriezer gaat me een beetje ver. Als je nu in je vriezer extra koelelementen legt, dan is dat je koudebuffer. Overdag worden die elementen gekoeld (je zet de vriezer/koelkast) koud. 's nachts geven ze geleidelijk aan hun koude af. De vrije ruimte in onze vriezer thuis wordt op die manier ingevuld omdat het energie spaart. De stroom is al uitgevallen door een zekering die in veiligheid ging. Pas na 36u begon de temperatuur van de vriezer te stijgen (van -18 naar -12). De investering ? 10 koelelementen à 1€=10€. Als je nu ook nog zorgt dat je vriezer/koelkast heel goede geïsoleerd is en in een koele ruimte staat, dan kan je volgens mij veel energie besparen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dan schakel je meteen 2 sets van 12-serie in parallel toch om 24V te maken met een grote capaciteit als je alle batterijen gelijktijdig wilt verslijten, en je ze toch al hebt? :)

 

Ja, daar zat ik eigenlijk ook aan te denken. Dan hoef ik ook geen omvormer te kopen als ik naar 48vzou gaan en de accu's heb ik toch al. Die Studer kan ik dan gewoon gebruiken om om te vormen. Wel een grote capaciteit eigenlijk voor een ijskastje.;)

 

Aan de andere kant ben ik dan weer terug bij af, want dan kan ik net zo goed alle 15 de zonnepanelen installeren. Die hebben toch een levensduur van 25-30 jaar dus echt slijten doen ze niet.

 

Het andere probleem wat ik in Spanje heb is een goede installateur te vinden. Ten eerste geven ze allemaal verschillend advies en ten tweede zijn het vaak wel elektriciens maar specifieke kennis van solar hebben ze dan vaak weer niet. Laatst had ik er 1 naar de finca laten komen en toen ik over de installatie begon en aangaf dat ik alle snoeren al heb, waaronder MC4 connectoren om de panelen in setjes van 3 te koppelen, toen kreeg ik het idee dat hij niet eens wist wat MC4 connectoren waren. Had ik maar een Nederlander\Vlaming met verstand van die panelen die even een weekendje met me mee naar de Finca wil om alles te monteren en aan te sluiten.:(

 

aanvulling:

Ik heb nog een oude foto gevonden van mijn zonnepanelen schuur. Inmiddels liggen alle 6 de aluminium liggers er al op, dus feitelijk is het een kwestie van panelen op het dak monteren en aansluiten door een elektricien.

Zonnepanelen-op-schuur.jpg.3b5d65f5214987be874d05f740cbf56a.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou gaan voor tijdelijk klein setje Er zit minder kapitaal in en je gebruikt het waarvoor het dient en dat is altijd efficiënter. Nadien heb je wat ervaring opgedaan

en kan je dus daarop gebaseerd eventueel een grotere set samenstellen exact naar jouw noden, met de kleinere set als backup.

 

Wat lewieke aanhaalt als buffer voor een diepvriezer gaat inderdaad prima, voor een gewone koelkast als die een vriesvakje heeft, ook deels,

dan 'buffer' je als het ware koude ipv stroom en dit is goedkoop en bulletproof.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@FincalnSpanje Semi tractie accu's wordt op veel websites wel afgeschilderd als deepcycle accu's en zijn een stuk beeter als de normale auto accu's.

Als je toch bezig bent kan je dan niet voor het hele huis doen, of zijn dat toekomst plannen?

 

Ja de accu's voor het huis heb ik al. 24 stuks a 2 volt (48v) accu's van 620Ah. Ik zou voorlopig even in het zonnepanelen schuurtje vast elektra kunnen nemen met een verlengkabel naar het huis. Het huis zelf gaat nog heel veel verbouwd worden, dus daar kan ik nog geen vaste aansluitingen realiseren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is een goede bufferoplossingen.

Natuurlijk moet je dan ook de meest perfecte koelelementen pakken, en die maak je gewoon ook zelf.

De meeste warmtecapaciteit ( ruim 100* meer per gewicht dan om het 1 graad te laten veranderen buiten een faseovergang) zit hem in de vloeistof/vaste-fase overgang, zowel heen als terug...

 

Met bv een glysol/wateroplossing kun je zelf je buffertemperatuur bepalen:

http://msdssearch.dow.com/PublishedLiteratureDOWCOM/dh_0032/0901b803800322ae.pdf?filepath=glycerine/pdfs/noreg/115-00663.pdf&fromPage=GetDoc

 

Je vriezer moet dan een graad of 5 lager staan ( veiligheids marge) dan de bufferoplossing.

 

Als je weet wat je vrieskast in 24 uur aan stroom verbuikt kun je grofweg bepalen hoeveel volume aan buffer je nodig hebt, met behulp van de soortelijke smeltingswarmte van je buffer, om die vrieskast bv 24 uur op de buffer temperatuur te houden.

Natuurlijk gaat je vrieskast als hij aangesloten wordt evenredig ( dus afhankelijk van de verbruikte energie tijdens de buffer fase ) meer vermogen nodig hebben en zul je het buffer ook moeten afstemmen op het invriesvermogen van je diepvries.

Het heeft geen nut het buffer groter te maken dan de invriescapaciteit van je vrieskist die hij kan leveren gedurende de tijd dat hij van stroom voorzien wordt.

 

Al met al is het niet echt moeilijk maar je moet wel met wat basisfactoren rekening houden....

 

Ik zou zelf voor de zonnecel / accu oplossing gaan..

Als je toch stroom wilt hebben dan is de koel/vrieskast gebruiken met behulp van je accus gewoon een extra tov de rest?

 

Prep ze,

K a n s

 

 

Het lijkt me inderdaad handig om een batterijbank te hebben maar om die nu te gebruiken voor een koelkast of vriezer gaat me een beetje ver. Als je nu in je vriezer extra koelelementen legt, dan is dat je koudebuffer. Overdag worden die elementen gekoeld (je zet de vriezer/koelkast) koud. 's nachts geven ze geleidelijk aan hun koude af. De vrije ruimte in onze vriezer thuis wordt op die manier ingevuld omdat het energie spaart. De stroom is al uitgevallen door een zekering die in veiligheid ging. Pas na 36u begon de temperatuur van de vriezer te stijgen (van -18 naar -12). De investering ? 10 koelelementen à 1€=10€. Als je nu ook nog zorgt dat je vriezer/koelkast heel goede geïsoleerd is en in een koele ruimte staat, dan kan je volgens mij veel energie besparen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

opgelet - je koelkast kan tot 4x meer verbruiken bij het opstarten, dit moet je omvormer dus ook tijdelijk aankunnen..

anders zal die steeds in "overload" beveiliging vliegen en gebeurd er nix.

 

Qua capaciteit zou ik rekenen dat je ~20u moet kunnen overbruggen (als je even geen degelijke zon hebt een paar dagen op rij tijdens de winter - hoewel ik denk dat dit geen probleem zal zijn in spanje)

dan is het gewoon de wet van ohm, met een efficientie-factor.

 

P=U*I

120W = 24V * 5A

om 20u te overbruggen heb je dus in een ideale wereld volgende nodig:

5A * 20h = 100Ah

 

gezien we niet in een ideale wereld leven en je zei dat je een goedkopere omvormer wil gebruiken, zal je omvormer waarschijnlijk maar 80% efficient zijn.

100Ah / 0.8 = 125Ah

 

 

denk je dat je minder uren zonder zon zit, pas de berekeningen dan aan. :)

 

Daarnaast moet je even in de gaten houden, dat je de meeste accu's niet helemaal leeg wilt trekken, dus ik zou de uitkomst even vermenigvuldigen met 2 of 3..

Daarnaast zijn er omvormers die veel meer trekken dan de afgenomen capaciteit door de 220volt apparatuur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De isolatie van je ijskast verbeteren is al genoeg.ik gebruik in huis een vrieskist als ijskast,gewoon de thermostat hoog zetten.darnaast hebben wij van 2 lagen piepschuim met isolatie wol er tussen.dit zet je over je ijskast.zelf bij 30+ blijf de vrieskist koud voor meer dan 2 Dagen.het is snel, goedkoop en zeker genoeg om een nacht te overbruggen.

Ik merk dat simpler lowteck optie het beste zijn in buiten gebieden.als de kist 2 uur actief cool op een dag is dat genoeg om je melk ,kaas,vlees goed te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helemaal met @Mrsjones eens. Een beetje vrieskist blijft makkelijk een hele dag koud, een uurtje of twee stroom per dag is ruim voldoende om 'm goed koud te houden. Zorg dat 'ie niet in direct zonlicht staat en klaar is Kees.

 

Sterker nog, voor de mensen met de ruimte en mogelijkheid kan ik een aardkelder van harte aanbevelen. Graaf een mooi stevig diep groot gat, stort er een net vloertje in, stevige muren en dak, een dubbele deur (zodat je dus 2 deuren door moet, met minimaal een meter er tussen). Gooi daarna de uitgegraven grond er weer overheen en hoppa, een permanente koelkast. Help 'm eventueel een handje door er een tijdje een mobiele airco in te zetten zodat 'ie lekker snel afkoelt, daarna blijft 'ie het hele jaar koel zonder enige electra. Hier in Zweden zitten er veel rond de 6-8 graden, 't hele jaar rond. Geheel natuurlijk.

 

Ik weet niet zeker of dat in Spanje ook werkt, waarschijnlijk dat je wat dieper moet graven, maar dan is 'ie alleen nog maar beter verstopt daarna! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarom gebruik je dus ook geen koelkast maar een vrieskist. Zo'n ding met de deur aan de bovenkant ipv aan de voorkant.

 

Je zet die vrieskist gewoon niet op vriezen maar op een paar graden.

 

Het helpt ook als 'ie lekker vol zit; heb je weinig meer om er in te zetten, stop er dan flessen water in, dat houdt de kou veel beter vast dan lucht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...