Ga naar inhoud
GENEGEERD

Runderrookworst over datum


odessa1944

Aanbevolen berichten

pas zag ik op een nederlandse documentaire dat een unox rookworst die al drie jaar over datum was, in een laboratorium geschikt werd bevonden om te eten. geen probleem. een gewone

 

rookworst in die plastic verpakking.

 

nu net bij de albert heijn geweest en een hoop runderrookworsten waren over datum. dus ik heb dat even gemeld en gezegd joh, doe er een kortingssticker op, dan ben je er van af. dan koop ik ze.

 

nee, dat kon absoluut niet, als de chef erachter kwam dan stond hij op straat. hij heeft wel 5 rookworsten met houdbaarheidsdatum die over 1 dag afliepen , voorzien van een 50% korting prijs.

 

dus ik had mazzel, 5 runderrookworsten voor 1 euro per stuk. maar.. ik vind het echt zonde dat ze gewoon rond de 15 rookworsten weggooiden omdat de datum een week voorbij was.

 

4 weken geleden heb ik ze ook al erop geattendeerd en toen konden ze er ook een lading weggooien.

 

dit is toch belachelijk dat goeie worsten waar niets mis mee is, met het vuil mee gaan. als prepper vind ik dat helemaal zonde. die worsten had ik graag voor de voorraad willen hebben.

 

 

dus bij deze, rookworsten, zelfs jaren over datum, zijn nog steeds goed eetbaar. dus een ideaal item voor onze voorraad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Ik had ook al opgemerkt dat dit topic dubbel stond . Maar daarom ga ik nog geen worst kopen dat i de winkel al overdatum is . Bij mij gaat hier vanzelfs al veel overdatum .

 

ja, maar ik koop ze over de datum of tegen de datum aan want ik eet ze op, ik heb dan een goedkoop voorraadje voor daadwerkelijk gebruik.

voor in de voorraad zou ik ook worsten kopen die "vers" zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uhm. Ik ben er heel voorzichtig in geworden. Altijd op je neus en smaak afgaan.

 

Ik had laatst een pak voorverpakte ham die ik 1 dag na de THT-datum heb opgengemaakt. Dat pak kon gelijk naar die zwarte bak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

pas zag ik op een nederlandse documentaire dat een unox rookworst die al drie jaar over datum was, in een laboratorium geschikt werd bevonden om te eten. geen probleem. een gewone

 

rookworst in die plastic verpakking.

 

nu net bij de albert heijn geweest en een hoop runderrookworsten waren over datum. dus ik heb dat even gemeld en gezegd joh, doe er een kortingssticker op, dan ben je er van af. dan koop ik ze.

nee, dat kon absoluut niet, als de chef erachter kwam dan stond hij op straat.

 

hij heeft wel 5 rookworsten met houdbaarheidsdatum die over 1 dag afliepen , voorzien van een 50% korting prijs.

 

dus ik had mazzel, 5 runderrookworsten voor 1 euro per stuk.

 

maar.. ik vind het echt zonde dat ze gewoon rond de 15 rookworsten weggooiden omdat de datum een week voorbij was.

4 weken geleden heb ik ze ook al erop geattendeerd en toen konden ze er ook een lading weggooien.

 

dit is toch belachelijk dat goeie worsten waar niets mis mee is, met het vuil mee gaan. als prepper vind ik dat helemaal zonde. die worsten had ik graag voor de voorraad willen hebben.

 

 

dus bij deze, rookworsten, zelfs jaren over datum, zijn nog steeds goed eetbaar. dus een ideaal item voor onze voorraad.

 

Mijn vader kocht vroeger van de unox de overproductie op als het bijvoorbeeld een warme winter was geweest. 30.000 rookworsten voor 10 cent per stuk Unox garandeert 6 maanden na tht dat de worsten nog prima zijn te consumeren en je kunt ze eventueel ook in de vriezer bewaren. Hij verkocht ze voor 30 cent per stuk en was ze altijd zo kwijt.

 

Kijk maar eens naar de aflevering van Vara Kassa Groen over de houdbaarheid van veel producten. Conserven kun je 20, 30 tot 40 jaar nog gewoon eten.:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Slechte winkel, dat ze een klant nodig hebben die ze wijst op het feit dat producten die over de datum zijn, gewoon in de schappen liggen. En bij herhaling nogwel begrijp ik uit de post.

Ik zou voortaan naar een andere winkel gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nu net bij de albert heijn geweest en een hoop runderrookworsten waren over datum. dus ik heb dat even gemeld en gezegd joh, doe er een kortingssticker op, dan ben je er van af. dan koop ik ze.

 

Ik geloof daar hélemaal niets van!

 

En rookworsten zijn door de manier waarop ze verpakt zijn geen ideaal item voor de voorraad van een preppert. Maar goed: ik zie dat je uit Gelderland komt, dus misschien heb je meer verstand van Gelderse rookworsten dan ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beter nog volgens de regels hier in Nederland, is het zelf toegestaan dat de verkoper (bijv. supermarkt.) de tht op de meeste ongekoelde producten zelf verlengt, mits hij een risico analyse uitvoert.

 

 

Verlopen houdbaarheidsdatum

 

 

Het verkopen van producten met een verlopen houdbaarheidsdatum is geen overtreding van de Warenwet, zolang het levensmiddel zijn normale eigenschappen bezit (normaal van kleur, geur, consistentie en smaak, niet bedorven en geen gevaar voor de gezondheid).

 

Als het levensmiddel na de houdbaarheidsdatum wordt verkocht, is de verkoper verantwoordelijk. De verkoper mag een houdbaarheidsdatum zelfstandig verlengen. Ook dan is deze verkoper verantwoordelijk voor de kwaliteit van het levensmiddel. De traceerbaarheid moet echter altijd gegarandeerd zijn. Met andere woorden: de verkoper moet zijn op te sporen als degene die de houdbaarheidsdatum heeft verlengd.

 

Wettelijk kan de verkoper een product waarvan de THT-datum is verlopen nog verkopen en eventueel van een nieuwe THT-datum voorzien, op voorwaarde dat het product nog aan de eisen voldoet. Hij neemt daarmee wel de verantwoordelijkheid van de producent of verpakker over.

 

Om te kunnen bepalen of een product nog aan de eisen voldoet, moet de verkoper een risicoanalyse uitvoeren, volgens artikel 5 van de Verordening (EG) nr. 852/2004 (hygiëneverordening levensmiddelen). Om deze risicoanalyse te vergemakkelijken is er onderscheid gemaakt tussen producten die je moet koelen en producten die je ongekoeld kunt bewaren.

 

Ongekoelde producten

 

 

Voor producten die je ongekoeld kunt bewaren zoals koekjes, is de THT-datum vooral gebaseerd op kwaliteitseisen aan het product. De organoleptische beoordeling is voldoende (kijken, ruiken, proeven). De detaillist kan deze producten op eigen verantwoordelijkheid verkopen zonder verdere risicoanalyse.

 

Bron: NVWA

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beter nog volgens de regels hier in Nederland, is het zelf toegestaan dat de verkoper (bijv. supermarkt.) de tht op de meeste ongekoelde producten zelf verlengt, mits hij een risico analyse uitvoert.

 

Lees je zelf het stuk wel voor je iets post?

 

Er staat namelijk letterlijk onder het kopje 'Ongekoelde producten' : De detaillist kan deze producten op eigen verantwoordelijkheid verkopen zonder verdere risicoanalyse.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...