Ga naar inhoud
GENEGEERD

HBO's verplichten leerlingen tot digitaal huiswerk maken en aanleveren.

Range
 Share

Recommended Posts

Hallo iedereen,

Zojuist een interessant bericht van iemand gehoord dat ik echt hier even moet delen.

Zoals de titel al zegt kwam mij ten oren dat haar HBO haar leerlingen verplicht om huiswerk digitaal te maken en in te leveren. Dit doen ze door te verbieden dat 'huiswerk' met de hand wordt ingeleverd. Ook met de hand schrijven en eventueel 'scannen' is niet toegestaan wat ik zo er uit heb begrepen.

Ik heb met complete verbijstering geluisterd. Tot zover ik weet kan ik bevestigen dat tenminste 1 HBO dit doet maar uit het gesprek kwam de indruk dat meerdere HBO's dit doen/van plan zijn.

Leer je op de basisschool met de hand te schrijven, uren en uren... en dan dit...

Wat mij het meest verbaasd is dat men niet eens rept over 'waarom doen we niet allebei en geven de leerling de keuze?'.

Ik heb met een ander (intelligente jonge turkse meid) het er ook over gehad en ze gaf als antwoord op de vraag hierboven: 'Omdat het elkaar in de weg zit en dan niet effeciënt is'. Of het waar is laten we maar in het midden, maar het is een mogelijkheid dat dit inderdaad kan.

En last but not least: 'een HBO is een overheidsinstituut. Ik zou het van een particuliere school nog kunnen verwachten maar één die het volksbelang zou dienen/daar ben je belastingbetaler voor?

Vragen als 'waar komt de grens te liggen?' komen heel erg bij mij op. Hoewel een basisschool en middelbare school waarschijnlijk buiten schot blijven... (leuk hoor spelen in die ehh digitale zandbak!) vind ik de ontwikkeling zorgwekkend.

Wat ga ik er tegen doen? Op dit moment niks, maar ik hou het scherp in de gaten. Als het moet dan bied ik mijn kroost mijn netwerk aan die ik nu opbouw zodat ze altijd een baan zullen hebben en voor hun primaire levensbehoeften kunnen zorgen. Dit wordt mij te gek af zo...

Edit: Hebben jullie al zoiets meegemaakt?

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Niks nieuws Range. Vijftien jaar geleden moest mijn dochter op middelbare school al haar huiswerk al op pc maken en inleveren, eerst nog op floppy zelfs...later kon ze het ook op de pc maken, lesmateriaal stond ook allemaal op pc.

Ik had toen geen pc...dus dochter zat twee uur extra op school om haar huiswerk op school-pc te doen.

Andere dochter moest ook alles op pc doen, wiskundeboeken bestonden niet op haar school, er was een wiskundeprogramma, idem voor de talen. Ik geloof dat maatschappijleer enige vak was met een boek erbij.

Tegenwoordig ben je op veel scholen verplicht om in een whatsappgroep te zitten, een IPAD te hebben enz. Zonder die hulpmiddelen is een opleiding bijna niet meer mogelijk.

Link naar reactie

Hier bij ons op de uni ook, maar ook vanwege plagiaatcontrole.

We moeten alles digitaal in een of ander programma droppen, en dat vergelijkt het dan automatisch met een grote database.

Aangezien ik af en toe deadline-issues heb en dan iedere keer alleen een voorblad inlever (als je niets inlevert mag je niet herkansen) is bij mij al een paar keer het alarm afgegaan omdat het 90% overeenkwam met ander werk ;)

Link naar reactie

Zorgelijk aspect is toch wel dat mensen straks niet meer met de hand kunnen schrijven. Ik merk bij mijzelf al regelmatig dat als ik een stuk tekst met de hand moet / wil schrijven dit vreemd aanvoelt. Het is toch ook een kwestie van spiergeheugen en zelfs spier conditie. Het gemiddelde handschrift is al niet geweldig (van mij ook niet) maar ik vermoed dat toekomstige generaties het helemaal niet meer zullen kunnen of alleen op een zeer kinderlijk niveau.

Link naar reactie

Mijn vrouw en ik hebben kinderen . van haar uit het vorige huwelijk en van mij uit mijn vorig huwelijk...

De oudste is 14 en ik krijg de kriebels als ik hem zie schrijven....

Ik lees soms berichten op de gsm (controle willen we houden) en hoe de jonge kinderen vandaag met elkaar communiceren...............................................................; krt blk di ste plml

Daar lijkt het op....en zo gaat het werkelijk geschreven woord verloren.

Hoe plezant was het niet om in onze tienerjaren bv een liefdesbrief te schrijven?

Nu gaat er een sms of zo de ether in...

He klinkt misschien nostalgisch maar moderne zaken kunnen mij nu al verbazen...(en ik ben nog maar 40 of damn...toch al 40...de tijd gaat snel....)

Link naar reactie

mijn oudste dochter is 6 en kreeg huiswerk online. Ook oefeningen voor aankomende testen staan hierop. Ze krijgen in het begin van het schooljaar een paswoord voor de website. Bij sommige oefeningen staat er een klokje dat aftelt en naar het einde toe zelfs begint te piepen naarmate de tijd bijna om is. Zij kan niet rekenen onder druk en dit helpt dus niet. Ze kijkt meer naar het klokje dan naar de oefening waardoor ze hierop slecht scoort.

Link naar reactie

misschien ben ik dan wel weer de uitzondering met de "turbotaal" maar ik schrijf het liefste woorden voluit en de enige uitzondering is: in ieder geval wat dan iig word maar verder ook niet. komt ook omdat ik graag beschik over een ruime vocabulaire, waarom weet ik niet maar zit er al van af jongs af aan in.

maar bij mij op school word ookal alles digitaal gedaan behalve een grote eindmap aan het einde van het jaar dan moeten we een paar honderd pagina's uitprinten op eigen kosten natuurlijk.

en verder toetsen nog wel op papier behalve engels, nederlands en wiskunde maar omdat sommige antwoorden wel goed zijn maar door een computer als fout gezien worden moeten leraren alles opnieuw bekijken.... tja.

ik ben er persoonlijk geen voorstander van want op papier geef je soms een gevoel mee want op de PC simpelweg niet kan.

Link naar reactie

Het heeft ook wel voordelen.

Mijn jongste was enorm dyslectisch, ze kreeg heel lang alle boeken voorgelezen aangeleverd, via de Blindenbibliotheek. Soms duurde het even voor een boek wat nieuw was om in te laten spreken, dan moest ik voorlezen.

Met boeken op de de computer en een voorleesprogramma kon ze zelfstandig "lezen" en leren.

Een buurjongen had een motorische stoornis waardoor zijn schrijven totaal onleesbaar was en veel tijd vergde. Met een laptop kon hij meekomen op school.

Link naar reactie

Dit is gewoon een goede zaak.

Net als dat je leert hoe je je rekenmachine moet gebruiken, ipv alles uit je hoofd te moeten kunnen uitrekenen, is 't goed dat jongeren leren typen en hun huiswerk digitaal moeten inleveren. Natuurlijk moeten hoofdrekenen en schrijven gewoon blijven als vakken maar 't moet wel met de tijd meegaan en dus is 't gebruik leren maken van de juiste hulpmiddelen absoluut belangrijker.

In 't bedrijfsleven type je toch ook alles, wie schrijft er nu nog zakelijke post met een pen? Niemand toch, zo wel dan wordt je niet serieus genomen.

Daarnaast zijn de meeste handschriften nou niet bepaald makkelijk leesbaar en is het voor de leraren ook gewoon veel efficienter om 't digitaal af te werken.

Het zou wel handig zijn als je mobiel je een stroomstoot gaf als je meer dan 3 taalfouten in 1 zin maakt, bij het verzenden van berichtjes. Het is diep triest om te zien hoe slecht het taalgebruik van velen is... maar dat is niet de schuld van de technologie op zich.

Link naar reactie

Wat dat betreft verbaas ik me wel eens over mensen die op fora schrijven die veel fouten in hun schrijfwerk maken, en zich dan "beroepen" op hun dyslexie. Wie kent net deze uitspraak: "Ja maar ik heb dyslexie en kan er niets aan doen"...

Dan hebben die personen geen spellingcontrole gebruikt, wat iemand met dyslexie juist wel moet gebruiken.

Link naar reactie

Het is geen zwart-wit verhaal volgens mij. Er zijn positieve en negatieve aspecten. Ook bij ons op school speelt het issue. Eigenlijk gaat het probleem veel verder dan het al-dan-niet gebruiken van een computer voor het indienen van werk. Jongeren zitten gewoon ànders in elkaar. Bovendien biedt het ook vaak een oplossing voor de leerling zelf.

Vaak is het ook zo dat gewoon handgeschreven tekst vandaag gewoon ONLEESBAAR is. Ondanks het feit dat ik intussen getraind ben in het ontcijferen van warrige handschriften moet je vaak het antwoord kennen om te weten wat er precies geschreven staat omdat het handschrift zo slecht is. In dat geval kan een tekst die getypt is soelaas bieden. Mijn leerlingen mogen altijd hun taak maken op pc. Voor sommige opdrachten is het een verplichting. In dat geval krijgen ze een ruime inleverdatum én de mogelijkheid om van de infrastructuur op school gebruik te maken. Het gebruik van een spellingscorrector is altijd toegelaten. Daarnaast krijgen leerlingen met een ernstige vorm van dyslexie (of andere gerelateerde leerstoornissen) de mogelijkheid om grotere toetsen te maken met behulp van een programma dat de vragen voorleest. Zo vermijden we dat die leerlingen benadeeld worden. Hun antwoorden typen ze dan (en meestal mag ook hier de spellingcorrectie gebruikt worden).

Anderzijds moet je als leraar ook creatiever zijn in je opdrachten, anders wordt die in geen tijd door één iemand doorgestuurd via de sociale media en met knip- en plakwerk gemaakt. Om dat te vermijden (bv oefeningen op d/dt/t) moeten de leerlingen soms de opdracht zelf schrijven. Zelfs als ze werk overnemen van iemand anders, dan hebben ze het tenminste één keer geschreven (en dus ook ingeoefend). Dergelijke opdrachten zijn meestal kleine oefenopdrachten.

Link naar reactie

Gemengde reacties zo te horen. Ik wil absoluut niet de schuld geven aan de 'technologie'. Ik maak me juist zorgen over dat er één specifieke manier van leren is toegestaan en de rest mag niet. Het stukje: 'waarom mogen beiden niet?' is nog niet beantwoord wat mij betreft.

Het stukje over een andere woordkeus herken ik. Ik kan bij lange na niet zo snel schrijven dan typen. Dit geeft je hersenen ruimte om na te denken hoe iets moet overkomen en ik moet zeggen, dat is af en toe best cruciaal (voor mij tenminste).

@Enki en het citaat: In 't bedrijfsleven type je toch ook alles, wie schrijft er nu nog zakelijke post met een pen? Niemand toch, zo wel dan wordt je niet serieus genomen.

Are you kidding me? Ik weet het niet, maar een officiële brief van een bedrijf of persoon maakt hier behoorlijk veel indruk. Het geeft een gevoel van warmte en karakter wat een 'email' nooit kan geven. Dat je niet serieus genomen wordt onwille van zoiets als dit vind ik ongehoord. Het zou voor mij genoeg reden zijn om een andere bedrijfspartner te zoeken als het hier al op uitdraait (mits ik niet al te veel van diegene nodig heb).

@Stuudje en @lewieke, het is waar dat technologische producten kunnen ondersteunen bij leerlingen die wat 'moeilijker' mee kunnen komen. Om eerlijk te zijn ben ik ook op dat aspect onderuit gegaan. Het was bij mij de vraagstelling die af en toe zo vaag omschreven was dat ik niet in staat was een accuraat antwoord te geven. Het heeft mij uiteindelijk een diploma gekost maar een prachtig verhaal en herinnering. Één van mijn leraren heeft zelfs 2 uur aan de telefoon gezet met de corrector om te discussieren over mijn resultaten. Ik behaalde gemiddeld een 7 en op het eind examen was het zo slecht dat ik eindigde met gemiddelde van 5,45. Ja je leest het goed... ik kwam 0,05 punt te kort. En hoe kwam dat? Het eindexamen was domweg ruk geschreven voor mij en toen ging ik onderuit.

Zuur en ik baalde op dat moment wel. Maar ik heb nu wel een vurig enthousiasme en dit verhaal is motiverend want een leraar die in de bres springt en 2 uur lang er zowat alles aan heeft proberen te doen vind ik héél bijzonder. En zie waar ik nu ben, zonder papiertje verder dan vele jongeren van mijn leeftijd.

Bottom line: Ik had ongetwijfeld ook van wat van die extra hulpmiddelen gebruik kunnen maken als het nodig was maarja.. ik heb er vrede mee dat het niet zo is gegaan. Ik denk door juist meer in te zetten op de flexibiliteit van de mens dat niet alle stress komt te staan op 'ik moet een papiertje hebben of anders' en daar elk (hulp) middel voor aangrijpt. Te pas en te onpas zo nu en dan.

Link naar reactie

@Enki en het citaat: In 't bedrijfsleven type je toch ook alles, wie schrijft er nu nog zakelijke post met een pen? Niemand toch, zo wel dan wordt je niet serieus genomen.

Are you kidding me? Ik weet het niet, maar een officiële brief van een bedrijf of persoon maakt hier behoorlijk veel indruk. Het geeft een gevoel van warmte en karakter wat een 'email' nooit kan geven. Dat je niet serieus genomen wordt onwille van zoiets als dit vind ik ongehoord.

Je mist het punt. Wat jij wenselijk vind is niet hetzelfde als wat er gangbaar is in de maatschappij. Om je in de maatschappij te handhaven is het nodig om te weten/begrijpen hoe de maatschappij werkt. Jij kan een brief wel warm vinden, in de praktijk geldt die term niet. Een officiële brief hoort zakelijk en to-the-point te zijn. Een handgeschreven officiële brief levert je geen indruk op, maar afkeuring...de brief wordt echt wel meteen weggeschoven(richting prullenbak) Het feit dat jij je zin hier begint met "are you kidding me" doet mij denken dat je nog niet zo door hebt hoe de maatschappij werkt.

Ik heb geen idee welk gebied jij bedoelt met de term "hier". Bij jou thuis?In jouw dorp?

Overigens ben ik een voorstander van handgeschreven post als het verjaardagskaarten, beterschapskaarten en rouwkaarten betreft. Ik stimuleer mensen om me heen om vaker een kaartje te sturen bij gelegenheden of zomaar. In die persoonlijke post is die warmte waar je over spreekt wel van toepassing.

Het was bij mij de vraagstelling die af en toe zo vaag omschreven was dat ik niet in staat was een accuraat antwoord te geven.
Het lijkt of je moeite hebt met het begrijpend lezen. Eigenlijk wel iets wat je school je had moeten leren of waar ze je meer bij hadden moeten bijstaan.
Link naar reactie

Ik heb op mijn opleiding rekenen en taal via de computer. De software doet het bijna nooit of slaat je werk niet op, loopt vast, internet van de school ligt eruit etc. Aan het begin van het jaar was er iets mis met de software waardoor we klassikaal les kregen van de leraar en hij begon met staartdelingen (Dit is uiterst zeldzaam, ze geven nooit les). Al snel bleek dat rekenen niet bepaald het sterkste punt is van mijn rekenleraar aangezien hij zijn eigen staartdeling niet kon uitrekenen. De taal software doet t meestal wel als het schoolnetwerk het tenminste doet.

Voor LB (maatschappijleer) kregen we een nieuwe lerares nadat de oude was ontslagen (hadden ze te weinig leraren dus het heeft 2 maanden geduurd voordat we LB kregen). De nieuwe docent kon echter de cijfers niet vinden (je zou verwachten dat dat netjes in een systeem gezet zou worden) waardoor we van het begin af aan konden beginnen. 2 werkboeken en een lesboek voor het vak. Na een compleet werkboek te hebben ingevuld, vraag na vraag na vraag, komt mevrouw met de mededeling dat ze de antwoorden uit het werkboek samen met de vragen netjes uitgetypt ingeleverd wil hebben in een Word bestandje anders zou ze het niet nakijken en kon je de toetsen en dergelijke niet maken.

oftewel: of ik 94 pagina's voor haar wou uittikken.

Ik ben geen geweldadig man maar ze moest bukken:)

Link naar reactie

@Stuudje, ik geloof dat graag maar dat neemt niet weg dat ik het nog steeds anders kan (en doe). Het gaat hierbij dan wel even om 'formele' onderwerpen waar wat van afhangt zoals bijvoorbeeld financiën. Het overleg proces (onderling als collega's/bedrijven) kan uiteraard via een email of iets dergelijks.

In de entertainment branche is een reputatie behoorlijk wat en kunnen anderen ookal zijn ze geen collega's van je als vrienden beschouwen. Dat is wat ik in deze context zou omschrijven met 'hier'. Er is dan ook geen sprake van een grens in het werk/persoonlijke sfeer, dat geef ik wel toe.

Het lijkt of je moeite hebt met het begrijpend lezen. Eigenlijk wel iets wat je school je had moeten leren of waar ze je meer bij hadden moeten bijstaan.

Er gingen wel tientallen mensen met vergelijkbare reacties je voor en hoewel ik het probeer te snappen dat mensen dat zeggen verbaasd het mij elke keer weer hoe ehmm in mijn bewoording 'kort door de bocht' dit is.

Zoals ik al zei stond ik voor het vak (aardrijkskunde) gemiddeld een 7. Op het eindexamen heeft mijn leraar weinig invloed in hoe de examens worden gevraagd en toen ging ik onderuit. Later heb ik nog met hem om de tafel gezeten en getest wat ik nog wist. Met een paar voorbeelden op het bord geschetst en ik die deze mondeling beantwoordde... wat denk je? Dat zat best wel snor en zou stroken met mijn gemiddelde dat ik altijd behaalde.

Conclusie? Het ligt echt niet zo zeer dat ik niet kan 'begrijpend lezen'. Ik wil best toegeven dat ik wat gevoelig ben met nuances in de vraagstelling maar als daar je diploma van af heeft gehangen vind ik nou niet echt in 'balans'. Ach ja gedane zaken nemen geen keer maar om even aan te geven dat technologische hulpmiddelen ook niet 'alles' zijn.

En waarom ben ik uiteindelijk op preppers.nl beland? De ambachten die hier nog rijkelijk aanwezig zijn en besproken worden hebben op school nul komma nul voet aan de grond. En waar hebben we nu meer aan in the end?

Wat heeft dit dan ontopic er mee te maken? Nou, als ik in mijn situatie het alleen 'digitaal' zou mogen doen dan zou alleen een video boodschap mogelijk zijn. Dat vind ik simpelweg te beperkend waardoor ik het belangrijk blijf vinden dat beide mogelijkheden blijven bestaan. Ik heb niet voor niets een huid, een schouderklopje wanneer ik het goed heb gedaan voelt altijd goed en de interactie die daarmee gepaard gaat is ook prettig.

Link naar reactie

Er gingen wel tientallen mensen met vergelijkbare reacties je voor en hoewel ik het probeer te snappen dat mensen dat zeggen verbaasd het mij elke keer weer hoe ehmm in mijn bewoording 'kort door de bocht' dit is.

Zoals ik al zei stond ik voor het vak (aardrijkskunde) gemiddeld een 7. Op het eindexamen heeft mijn leraar weinig invloed in hoe de examens worden gevraagd en toen ging ik onderuit. Later heb ik nog met hem om de tafel gezeten en getest wat ik nog wist. Met een paar voorbeelden op het bord geschetst en ik die deze mondeling beantwoordde... wat denk je? Dat zat best wel snor en zou stroken met mijn gemiddelde dat ik altijd behaalde.

Yep, kort door de bocht, niet op andere manier in te vullen...en daarmee ook duidelijk.

Tientallen mensen zeggen zoiets tegen je? Misschien zit er dan een kern van waarheid in?

Een aardrijkskundeleraar heeft geen invloed op hoe de vragen gesteld worden, maar heeft wel als taak de leerlingen voor te bereiden op de examens. Hij wéét wel hoe de vraagstelling in examens zijn, dat hoort bij zijn vakkennis, en hij had de klas ermee moeten laten oefenen.

Leerkrachten kunnen best veel voor elkaar krijgen in het systeem. Als leerkrachten een groot gat opmerken tussen de taal van de examenstof en het taalgebruik in de lessen kunnen ze ook de toetsenmakers daarvan op de hoogte brengen zodat de toetsen beter "verwoord" worden. Dit zie je regelmatig met rekentoetsen die "te lastig" zijn geworden door taalgebruik. Vroeger bestonden rekensommen uit cijfers, nu uit verhalen. Voor veel mensen schept dat verwarring. Ook moeten er meer denkstappen en andere denkstappen gemaakt worden om het verhaal in taal om te zetten in een rekensom. Meer kans op vastlopen dus. Veel wiskundedocenten hebben hierover al geklaagd.

Link naar reactie

Are you kidding me? Ik weet het niet, maar een officiële brief van een bedrijf of persoon maakt hier behoorlijk veel indruk. Het geeft een gevoel van warmte en karakter wat een 'email' nooit kan geven. Dat je niet serieus genomen wordt onwille van zoiets als dit vind ik ongehoord. Het zou voor mij genoeg reden zijn om een andere bedrijfspartner te zoeken als het hier al op uitdraait (mits ik niet al te veel van diegene nodig heb).

Een officiele brief is over 't algemeen toch ook echt getyped en daarna geprint. Zakelijke handgeschreven post komt in de moderne maatschappij toch echt niet meer voor. En nee, "I'm not kidding you".

Natuurlijk wordt er nog een hele hoop gewoon via de post verstuurd, maar dat is alsnog niet handgeschreven. En natuurlijk gaat lang niet alles via email, maar ook groot-zakelijk gaan er genoeg opdrachten heen en weer via e-mail, vaak wel als PDF met nette logo's e.d., maar alsnog, gewoon PDF over email.

Een handgeschreven zakelijke brief geeft mij nogal een "wat de fuck, leven jullie nog in 't stenen tijdperk" indruk. Handgeschreven is uiteraard wel perfect voor verjaardagskaartjes e.d. waar het persoonlijke contact belangrijk is, zoals @Stuudje ook al schreef.

Link naar reactie

@Stuudje: Wie weet, alsnog verklaart het niet waarom toetsen die mijn leraar of lerares die ik in de klas had maakte voor het vak altijd met 7 en 8 scoorde maar zodra het op toetsen die 'nationaal' geregeld aankwam dan was het raak met een laag cijfer. En nee ik heb ook geen last van faalangst of dat soort dingen. Overigens weet ik niet hoe het vak van leraar op basis en middelbare scholen in elkaar zit (ook niet toen ik leerling was) maar het zal wel. Alsnog verklaart het niet waarom ik bij x leraren het fenomeen in de klas de meeste toetsen met een 7 of 8 aan cijfer kreeg en de landelijke (vergeleken met de reguliere tussendoor) altijd ondermaats scoorde.

Om terug te komen op het oorspronkelijk onderwerp, daar kun je geen technologie op toepassen en er zullen wel talloze voorbeelden naast die van mij zijn waarom de zogeheten 'traditionele' manier ook zou moeten blijven bestaan.

@Enki, die combinatie kan ook (en pas ik ook toe met regelmaat) maar dan staat er alsnog een handgeschreven handtekening onder en geen automatische. Als mijn handtekening automatisch onder jan en allemaal komt te staan dan verplicht mij tot dingen toe waar ik misschien totaal geen weet van heb. Ga ik dan alles maar afkaderen bij mijn personeel voorwaarden of zeggen van 'voordat het de deur uit gaat wil ik het hebben gezien'. Ook al is stap 2 tijdsintensiever, ik ben wel altijd op de hoogte van alle aspecten binnen mijn bedrijf en dat is voor mijn top prioriteit.

@12gauge, met arbeid opdrachten heb je dit probleem niet. Overigens goed punt!

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...