Ga naar inhoud
GENEGEERD

Kamerplanten bij een Bug-In?


Aanbevolen berichten

Ik kan me voorstellen dat dit onderwerp misschien een paar wenkbrauwen zal doen fronsen, maar stel...

 

Er is een uitbraak van weet ik veel wat (denk pandemie, de pest, een of ander eng virus etc.).

Je verschanst je in je huis, barricadeert de deur, ramen worden dichtgespijkerd, alle in- en uitgangen afgetaped.

Ondertussen je watervoorraad thuis gemaximaliseerd, je gasflessen staan gevuld klaar, de voedselvoorraad lonkt je tegemoet.

 

Maar hoe zit het met zuurstof?

Als alles is afgesloten en er geen zuchtje wind in- en uit je huis gaat, zul je het moeten doen met hetgeen je kamerplanten produceren.

Zijn er bepaalde planten die bekend staan om hun zuurstofproducerende eigenschappen die (met name in een ultieme bug-in) van pas zouden kunnen komen?

 

Volgens dit artikel zijn met name mais, gras en bananenbomen hiervoor interessant.

(in ons geval dan alleen bananenplanten) maar ik vraag me af of iemand hier al een onderzoek naar gedaan heeft?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik weet niet of het helemaal kansloos is, maar er zijn wel heel veel voorwaarden waaraan voldaan moet worden. Allereerst zou ik kiezen voor een plant als de chlorofytum,oftewel graslely.Groeit snel, vermenigvuldigd makkelijk en geeft veel zuurstof. Staat er ook om bekend formaldehydegas uit de lucht te zuiveren. Het probleem is echter, dat planten, net als mensen zuurstof nodig hebben. Onder ideale omstandigheden, dwz licht, water, voeding en temperatuur geven ze een overvloed aan zuurstof af, t.ov wat ze consumeren, waardoor wij ervan kunnen ademen. echter wij gebruiken, zeker wanneer we met meerdere mensen zijn, al gauw meer zuurstof dan de planten leveren. Je moet dus wel een gigantische hoeveelheid planten in je huis hebben. Mocht je nu denken, er zijn toch ook heel veel mensen en alle bomen en planten lukt het toch ook? Vergeet de oceanen niet, die leveren het grootste deel van de zuurstof.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even serieus: heb er aan gedacht om wietzaadjes in te slaan. Medicinaal/vermaak/omdat het kan. (Rook zelf geen wiet nu trouwens)

 

ja dat heb ik gedaan ;)

 

groet jolanda

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben bang dat als de situatie zo ernstig is dat je overleven af hangt van de zuurstof die je bananenplant produceert, de enige serieuze oplossing zou bestaan uit een touw aan het plafon en een stoel waar je op kunt gaan staan.....

 

opzich mee eens

 

MAARR, een beetje frisse lucht is wel lekker

er zijn inderdaad wel planten die de lucht zuiveren weet alleen niet meer hoe ze heten

voor een beetje menselijkheid is het wel een oppepper(tje)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, mijn eigen zuurstofproducerende regenwoud is helaas een utopie.

 

Ik denk echter wel dat een paar echte plantjes het leefklimaat in huis kunnen opvijzelen.

(En het staat ook nog schattig).

 

Misschien moet ik me dan maar gaan richten op praktische planten voor in huis.

Bijvoorbeeld (producerende) bananenbomen, citrusboompjes of iets in die geest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

luchtzuiverende planten (nemen veel co2 op en geven veel zuurstof af) zijn de

anthurium,

spathiphyllum,

areca (kamer palm),

Nephrolepis,(varen)

Hedera (klimop),

Phlebodium

Calathea

Niet alleen fijn voor wsht maar is onderzoek geweest en maakt bewoners vrolijker, actiever en geconcentreerder (fijn voor in je studeerkamer dus)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...