Ga naar inhoud
GENEGEERD

Technische hulp nodig : omvormer 24-48v DC naar 220v AC


lewieke

Aanbevolen berichten

Ik wil -met het oog op stroomuitval volgende winter- me maximaal voorbereiden zonder gekke dingen te gaan doen of zotte kosten te maken. Ik dacht het volgende :

 

Ik beschik over drie fietsbatterijen : een van 24v - 10Ah, twee van 36v 12 AH, die zou ik willen omvormen tot 220v met één apparaat. Na een speurtocht op het net kwam ik hierop uit.

http://www.dhgate.com/wholesale/220v+grid+tie+inverter.html

http://www.dhgate.com/product/500watt-grid-tie-power-inverter-28-52v-dc/196741935.html#s2-14-1|4230330089

 

Het voordeel dat ik zie :

 

- beperkte aankoopprijs

- inzetbaar voor de batterijen waarover ik beschik

- eventueel geschikt om losse pv panelen aan vast te hangen (die kochten toch geen ruk meer)

 

Wat ik ermee wil doen :

 

Enkele Led lampen mee laten branden, eventueel backup batterij voor computers en eventueel router en camerabewaking (laag vermogen !), eventueel ventilatoren van de inmaakhaard aandrijven (bij extreem koud weer en om oververhitting van de haard tegen te gaan). Die ventilatoren moet ik nog eens uitmeten maar ik vermoed dat ze maar 50w/stuk verbruiken. In het slechtste geval drijf ik er maar 1 aan, nog altijd beter dan geen.

 

Bij heel langdurige uitval, aansturen van verwarming of backupbatterij voor de omvormer van mijn PV panelen. Dat zou ik enkel doen na ombouw door een geschoold technicus. Zelf wil ik niet knoeien. Eventueel klein gereedschap mee aandrijven (boormachine, zaagje, ...)

 

Wat ik er niet wil mee doen :

koelen, verwarmen, zwaar belasten

 

De batterijen zijn LiFePo4 batterijen die een vermogen kosten (500€/st) maar dan ook vaak herladen kunnen worden. De batterijen wegen 8kg/stuk en zitten in een handige kast met handvat.

 

Wat denken jullie is dit een juiste benadering ?

 

Waarom ik hiervoor zou kiezen :

 

- polyvalent inzetbaar

- geluidloos

- goedkoop

- batterijen zijn toch beschikbaar

- aansluitbaar op enkele pv panelen

 

@wodan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Wat de omvormers betreft, je krijgt waarvoor je betaalt, verwacht er dus geen wonderen van.

Wat je fiets accus betreft, die zijn leuk, je hebt ze toch, maar de capaciteit is eerder beperkt.

 

Als je uitrekent wat een een laadcyclus kost, weet je waar je aan begint qua wattuur kost aan afschrijving.

 

Wat betreft je ventilators in je haard, opteren voor blazertjes welke in de computer wereld worden gebruikt

en die tegen wat warmte kunnen, is een rendabele en multi-functionelere oplossing.

Dit is wat ik al deed in mijn Flam inbouwhaard, de centrifugaal blazertjes van samen 64W werden vervangen

door 2 stuks papst blazers van elk 3W, een reductie naar minder dan 10% van het originele verbruik

met dezelfde luchtverplaatsing en minder lawaai en inzetbaar op een auto accu.

 

Dit dus:

ddl-76-86-lm-78.jpg

vervangen door

Others-Brand-PAPST-Server-Square-Fan-MULTIFAN-3314-b-90204.jpg

en wat metaalplaat moeten wegknippen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@wodan

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAaaaa dat had ik destijds dus ook gedaan in mn vorige eigendom met mn DSM inbouwhaard....

Damn die waren redelijk snel naar de knoppen...de reden...gewoon gesmolten...dat vuur gaf zoveel warmte aan de bron dat de metalen motortjes echt wel een reden hadden..

 

Om verder te gaan op het verhaal van @lewieke

 

Ik ben nu ook de laatste voorbereidingen aan het treffen op de eventuele stroomuitval..lang of kort.

Gas wordt dit weekend nog gehaald om te koken op mn 2-bek plaat.

Gas voor de verlichting met camping gaz netjes.

Petrolium en lampen staan reeds geprept...

Voeding en water worden bijgevuld (want veel mensen zullen gelijk zot naar de winkels vliegen)

Vuur en verwarming ...........geen probleem....hout genoeg en ik heb 2 heel degelijke houtvuren en 2 vuren extra die kunnen inspringen in geval van.....

Samen met mijn vrouw een lijst gemaakt wat er nog dient te gebeuren...dus ik zou zeggen ...laat de stroom maar gaan...we zullen klaar zijn...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja tom666, je moet wel de juiste nemen en beetje isolatie steken en de blazers laten draaien zodat ze zichzelf koelen... Deze in mijn installatie hebben toch al 1 winter overleefd,

al moet ik zeggen dat de kachel niet tot max is gestookt geweest (roodgloeiende smoorklep) en glas schoon gebrand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste @lewieke, het is een oplossing.

Maar naar mijn idee een noodoplossing.

Ik ben nu bezig om mijn 12 volt systeem hier werkbaar te maken. Ik had nog een mooie zonnecel liggen 12v 20w, en heb via via een aantal droge tractie accu's kunnen regelen a 67ah.

Dus dan kan heel de zomer hier mijn paneeltje laden, en kan ik de rest van de winter mijn 12v ledjes laten branden.

En verder heb ik vanuit de auto wereld een partij 12v accesoires op de kop kunnen tikken. zoals usb laders en telefoonladers en een laptoplader. Dit is ideaal op elkaar aan te sluiten zonder dat je teveel verlies draait op omvormers. (btw ik weet dat mijn paneeltje weinig voorstelt, maar het is nu een start)

Greetz Holy.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste @lewieke, het is een oplossing.

Maar naar mijn idee een noodoplossing.

Ik ben nu bezig om mijn 12 volt systeem hier werkbaar te maken. Ik had nog een mooie zonnecel liggen 12v 20w, en heb via via een aantal droge tractie accu's kunnen regelen a 67ah.

Dus dan kan heel de zomer hier mijn paneeltje laden, en kan ik de rest van de winter mijn 12v ledjes laten branden.

En verder heb ik vanuit de auto wereld een partij 12v accesoires op de kop kunnen tikken. zoals usb laders en telefoonladers en een laptoplader. Dit is ideaal op elkaar aan te sluiten zonder dat je teveel verlies draait op omvormers. (btw ik weet dat mijn paneeltje weinig voorstelt, maar het is nu een start)

Greetz Holy.

 

Mocht je het nog niet door hebben, we zoeken in Vlaanderen een noodoplossing. Ik heb ook een paar paneeltjes en nog wat stroom over, dus dat maakt niet uit. Bedankt voor de tips. @the_holyman

 

Dat van die ventilatoren zou inderdaad fijn zijn maar zoals Tom zegt, die haard geeft gingantisch veel warmte, dus dat is sowieso een probleem. Maar efficiëntere en vooral minder luide blazers zouden welgekomen zijn. @wodan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verschillende amperages en voltages aan elkaar koppelen is mij sterk afgeraden al waren dat auto accu's ivm schrikdraadapparaat (weideafrastering voor vee). Ze trekken elkaar leeg door de verschillen in sterkte en dat kost je je accu's.

 

De accu's worden om de beurt gebruikt. Niet tegelijk. Maar de omvormer moet ze wel allemaal kunnen omvormen anders blijf ik omvormers kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het beste zoek je naar een omvormer met een propere sinus uitgang.

de goedkopere (en zelfs veel dure) hebben een digitale signus-achtige uitgang waarbij je vrij sterk geronk zal horen als je iets aansluit met een trafo of motortje in...

 

ze kosten net iets meer, maar je hebt dan ook wat.

 

ik heb momenteel een aquaponics systeem draaien met een huisgemaakt 50W zonnepaneel, eigen power tracking laadcircuit en een kleine omvormer (van in de euroshop :)).

20W gaat verloren in de omvormer zelf, enkel en alleen omdat die aan staat, en het aquaponics systeem zelf verbruikt er zo'n 8W bovenop.. 28W continue verbruik in totaal dus, en een HERRIE als die pomp aan slaat met die rotsinus :)

 

later gaat die omvormer er volledig uit, maar is nu even geen budget voor.

 

Qua LiPo batterijen, die kan je vrij goedkoop in china kopen voor modelbouw vliegtuigen, enige nadeel is dat LiPo's ervoor gekend staan dat ze af en toe in de fik vliegen :)

voordeel? ze zijn amper beinvloed door koud weer, in tegenstelling tot de standaard lood accu..

 

LiFe is dan weer veiliger, maar een stuk duurder en met een lagere capaciteit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal 'es kijken of ik nog wat blazerkes kan missen (ik moet zorgen dat ik zelf nog backup heb) en dan zou ik zeggen: Testen.

 

Edit: Ik kan er eentje missen zonder mezelf te ontgrieven, dus @lewieke als je wil, dan zorgen we dat dit eens tot bij jou geraakt

dan kan je eens testen welke temperaturen het kan verdragen. (je moet wel zorgen dat het koude lucht aanzuigt, zodat het zichzelf koelt om

het vanzelfsprekende nog maar eens extra te vermelden :D :D)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal 'es kijken of ik nog wat blazerkes kan missen (ik moet zorgen dat ik zelf nog backup heb) en dan zou ik zeggen: Testen.

 

Edit: Ik kan er eentje missen zonder mezelf te ontgrieven, dus @lewieke als je wil, dan zorgen we dat dit eens tot bij jou geraakt

dan kan je eens testen welke temperaturen het kan verdragen. (je moet wel zorgen dat het koude lucht aanzuigt, zodat het zichzelf koelt om

het vanzelfsprekende nog maar eens extra te vermelden :D :D)

 

ik gebruik regelmatig zo'n ventilatortjes om de BBQ aan te steken, werkt prima om de kolen wit gloeiend te krijgen...

zolang je ze wat verder plaatst en met een buis de lucht geleid gaat het prima.

 

zonder buis zijn ze op de nodige afstand niet efficient, en dichterbij zijn ze wat vloeibaarder dan normaal....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ik ga een compleet systeem met 14 x 250wp zonnepanelen laten aanleggen.

 

Is het mogelijk om extra 220v omvormer met stekkeraansluiting te plaatsen tussen de panelen en de systeem-omvormer?

Zodat ik bij een langdurige stroomuitval overdag gewoon stroom kan pakken van de extra omvormer.

Natuurlijk wel rekening houdend met het wattage wat de panelen dan opbrengen.

 

Is dit een geschikte omvormer?

 

http://nl.aliexpress.com/item/2600W-DC-TO-AC-POWER-INVERTER-USE-FOR-car-boat-ships-wind-turbine-system-off-grid/1554059892.html

 

 

Omvormer.

Alleen deze is 120w

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga een compleet systeem met 14 x 250wp zonnepanelen laten aanleggen.

 

Is het mogelijk om extra 220v omvormer met stekkeraansluiting te plaatsen tussen de panelen en de systeem-omvormer?

Zodat ik bij een langdurige stroomuitval overdag gewoon stroom kan pakken van de extra omvormer.

Natuurlijk wel rekening houdend met het wattage wat de panelen dan opbrengen.

 

Is dit een geschikte omvormer?

 

http://nl.aliexpress.com/item/2600W-DC-TO-AC-POWER-INVERTER-USE-FOR-car-boat-ships-wind-turbine-system-off-grid/1554059892.html

 

 

Omvormer.

Alleen deze is 120w

 

 

Over de omvormer kan ik niet veel zeggen, maar niet alle elektronica werkt op een gemodificeerde sinus omvormer. Met een zuivere sinus omvormer kun je wel alle apparaten gebruiken. Deze zijn duurder maar leveren dus een betere sinus golf oor je apparatuur. Daarnaast moet je goed kijken wat je wilt omvormen om te bepalen hoeveel watt je continue verbruikt. Op veel van die Chinese zooi staat het piekvermogen, maar je moet dus het continue vermogen bekijken.

 

Verder op je vraag kan ik melden dat ik een omvormer heb die eerst het afgenomen vermogen levert alvorens de overcapaciteit naar een accubank of stroomnet gaat. Dus wanneer ik een stofzuiger van 2000 watt aanzet en de palen leveren bijvoorbeeld 3000 watt op dat moment. Dan vormt de omvormer dus 2000 watt direct om nar 230v voor de stofzuiger en 1000 watt wordt gebruikt om in mijn geval de accu's bij te laden. Voordeel hiervan is dat het omvormen niet altijd via de accu's gaat en dat komt ten gunste van de levensduur.

 

Daarnaast zul je een keuze moeten maken m.b.t. je panelen. Ook ik had eerst 14 panelen aangeschaft om setjes van 2 te maken voor een 24 volt systeem. Mij werd door een installateur geadviseerd om een extra paneel aan te schaffen om setjes van 3 te maken voor een 48 volt systeem. Niet alleen laad je hierdoor 2x zo snel de accu's, maar ook zit je dichter bij 230 volt en dat schijnt beter te zijn om te vormen. Hoe dichter bij de 230v hoe makkelijker je kunt omvormen.

 

Ik heb me erin verdiept maar technisch weet ik er te weinig van. @Kans weet erg veel van zonnesystemen.:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankje voor de uitleg.

Ik wil in principe geen accu gaan gebruiken omdat het echt voor nood is.

En een accu die jaren stil staat word er ook niet beter van.

 

Ik kreeg dit mailtje van mijn leverancier als antwoord op mijn vraag.

 

 

 

Nee, van de panelen komt gelijkstroom af.

 

Per paneel is dit 38 Volt gelijkspanning.

 

 

Als je er 7 aan elkaar koppelt , heb je +/- 270 Volt gelijkstroom.

 

De inverter die jij op stuurt kan tot max. 28 volt gelijkspanning.

 

 

Ik weet dat er een mogelijkheid moet zijn, maar volgens mij niet deze , althans niet deze omvormer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankje voor de uitleg.

Ik wil in principe geen accu gaan gebruiken omdat het echt voor nood is.

En een accu die jaren stil staat word er ook niet beter van.

 

Ik kreeg dit mailtje van mijn leverancier als antwoord op mijn vraag.

 

 

 

Nee, van de panelen komt gelijkstroom af.

 

Per paneel is dit 38 Volt gelijkspanning.

 

 

Als je er 7 aan elkaar koppelt , heb je +/- 270 Volt gelijkstroom.

 

De inverter die jij op stuurt kan tot max. 28 volt gelijkspanning.

 

 

Ik weet dat er een mogelijkheid moet zijn, maar volgens mij niet deze , althans niet deze omvormer.

 

In dat geval moet je mijn verhaal m.b.t. de omvormer vergeten die is voor off grid situaties et accubank. Jij hebt een 230v omvormer nodig zonder lader. Nadeel is wel dat je in de avond geen elektra hebt dan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

let er alsjeblieft goed op dat je een grote transfer switch installeert zodat er NOOIT een kans is dat je met je inverter per ongeluk terugsteekt op het net.

dan kies je om OFWEL on-grid te werken, OF off-grid te werken, maar de 2 kunnen dan niet tegelijk.

 

ga wat je ook doet niet knoeien met male-male verlengsnoeren.

 

ofwel blaas je je inverter op, ofwel zorg je dat er nog steeds hoogspanning op de distributie-lijnen komt te staan, en electrocuteer je een arme electricien dat het net probeert te herstellen.

(hoogspannings en distributie-transformatoren werken in beide richtingen!!!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Juist. Je moet een transfer switch installeren als je zowel grid-tie als off-grid wilt hebben. Er zijn automatische transfer switches. Die schakelen de hele huis- installatie automatisch over op off-grid als het net wegvalt.

 

Wat je wel zou kunnen doen, zonder transfer switch, is de panelen (als het donker is) loskoppelen van de grid-tie inverter, en aansluiten op een off-grid inverter voor zonnepanelen. Geen gewone inverter die voor accu's bedoeld zijn.

Nooit off-grid aan het net koppelen.

 

Er zijn ook genoeg mensen die een grid-tie inverter als off-grid proberen te laten werken door deze van 220V te voorzien. Zonder succes. Zoek maar op Google. Genoeg voorbeelden van mensen die het geprobeerd hebben.

Dit zet ik er even bij, om eventuele teleurstellingen te voorkomen.

 

Je hebt namelijk een stuursignaal nodig. Het PLCC Permissive signaal. De netbeheerder levert dit signaal. Zonder dat signaal schakelt een grid-tie inverter af. Als je dat signaal zelf kan produceren, en op de 220V lijn kan zetten, dan kan je een grid-tie als off-grid laten werken.

http://www.creol.ucf.edu/Research/Publications/6080.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankje voor de uitleg.

Ik wil in principe geen accu gaan gebruiken omdat het echt voor nood is.

En een accu die jaren stil staat word er ook niet beter van.

 

Ik kreeg dit mailtje van mijn leverancier als antwoord op mijn vraag.

 

 

 

Nee, van de panelen komt gelijkstroom af.

 

Per paneel is dit 38 Volt gelijkspanning.

 

 

Als je er 7 aan elkaar koppelt , heb je +/- 270 Volt gelijkstroom.

 

De inverter die jij op stuurt kan tot max. 28 volt gelijkspanning.

 

 

Ik weet dat er een mogelijkheid moet zijn, maar volgens mij niet deze , althans niet deze omvormer.

 

Ik zal het maar NOG eens vermelden, stand alone systemen, die dus werken zonder het net, hebben een accu nodig om te bufferen. ZONDER ACCU gaat het NIET.

 

Voor alle die denken dat ze met een beperkte kennis van elektriciteit iets in elkaar gaan steken, berg die plannen op, je speelt met vuur !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@12gauge die zijn inderdaad te koop.

 

Ik heb zelf voor de scooter eens een kleine accu gehad, waarbij het accuzuur los bijgeleverd werd. Die moest ik zelf in de accu doen. Die zijn net zo lang houdbaar totdat je zelf het zuur erin doet.

 

Als je een acculeverancier benadert, zou die je wel kunnen vertellen wat hij voor je kan betekenen.

 

Ik heb zelf een 12V 190Ah accu als reserve, die ik bijhoud. Ik gebruik de accu regelmatig. Die gaat nog jaren mee, zolang ik m niet te leeg trek, of te lang laat staan. Regelmatig een goede cyclus laten draaien. Die kan ik via 220V, of via een zonnepaneel opladen.

Dit wil ik uitbreiden tot 48V, en extra panelen. Dan schaf ik een grotere off-grid inverter aan. Dan heb ik voor mijn huishouden ruimschoots genoeg om niet zonder enige luxe te leven, als het net uitvalt.

 

Edit: kleine wijzigingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@lewieke

 

De omvormer waar je naar linkt werkt alleen als er 220 van het net is.

Zodra het net uitvalt doet je omvormer het niet meer:

- Island protection: Inverter will shut down during black outs.

Ik denk niet dat dat de bedoeling is?

 

Ik kan niet alles wat je wil snel in een mailtje uitleggen of beantwoorden.

Voor elk probleem dat je wilt oplossen zijn hele simpele oplossingen:

Waarom zou je bv de ventilator voor je kachel niet rechtstreeks op je accu laten werken, gewoon zoeken naar een ventilator die op 24 of 36 volt gelijkspanning werkt?

 

Maar voor alles wat je kunt verzinnen een oplossing wordt of duur of heel veel zelfbouw werk...:rolleyes:

 

K a n s

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben er gewoon eerlijk in dat ik niet heel veel verstand heb over dit onderwerp.

 

Het leek mij wel makkelijk om bij een langere stroomuitval overdag stroom te kunnen gebruiken van de zonnepanelen voor noodzakelijke dingen, en s,avonds steek ik wel een kaarsje aan, want ik wil natuurlijk niet de aandacht op mij vestigen.

En bij een lange stroomuitval zal er waarschijnlijk ook geen water en gas zijn.

 

Maar blijkbaar zijn er geen betaalbare omvormers die dat kunnen zonder accu,s .

 

Droge accu's is wel een goed idee.

Is het accuzuur dan wel voor langere tijd houdbaar?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@lewieke

 

De omvormer waar je naar linkt werkt alleen als er 220 van het net is.

Zodra het net uitvalt doet je omvormer het niet meer:

- Island protection: Inverter will shut down during black outs.

Ik denk niet dat dat de bedoeling is?

 

Ik kan niet alles wat je wil snel in een mailtje uitleggen of beantwoorden.

Voor elk probleem dat je wilt oplossen zijn hele simpele oplossingen:

Waarom zou je bv de ventilator voor je kachel niet rechtstreeks op je accu laten werken, gewoon zoeken naar een ventilator die op 24 of 36 volt gelijkspanning werkt?

 

Maar voor alles wat je kunt verzinnen een oplossing wordt of duur of heel veel zelfbouw werk...:rolleyes:

 

K a n s

 

Intussen heb ik inderdaad een paar maatregelen genomen :

 

- 2 ventilatoren voor de kachel besteld gewoon op 220v maar energiezuiniger.

- 1 ventilator op 24v, die zal me toelaten ook bij stroomuitval de kachel te laten werken op een fietsbatterij.

 

Daarnaast heb ik ook een kleine transfo besteld die 18-40v kan omvormen naar 12v, daar hoop ik dan een paar lampjes mee te laten branden op mijn accu's van 36v.

 

Als deze leveringen meevallen, dan bestel ik nog een paar transfo's die nog een paar apparaten kunnen aansturen.

 

De accu's die natuurlijk ook wel leeg raken wil ik bijladen op de ogenblikken dat er wel stroom is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...