Ga naar inhoud
GENEGEERD

Mentale voorbereiding (AD(H)D, HSP, Autisme)


Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 50
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Leuk om te lezen wat hier allemaal voorbijkomt. En wat men ooit voor labeltje heeft gekregen.

 

Afwijking,beperking,handicap. Er zijn volgens mij evenveel woorden als dat de DSM 5 beslaat om aan te geven dat er iets 'mis' met iemand is.

 

Ook ben ik van mening dat we in Nederland voor heel veel van die zogeheten 'dingetjes wat mis is met iemand' weinig draagvlak hebben binnen persoonlijke kring. Ik geef toe dat ik het zelf ook niet bijzonder goed of breed heb, maar ik zou het nu een stuk vervelender vinden als mijn broertje wat ergs overkomt dan wanneer ik het een stuk beter voor elkaar heb. Waar we voor preppen in materialen is niet alleen van externe invloeden maar ook intern. Iedereen kan praktisch in elkaar zakken... (hart aanval bijv?)

 

En natuurlijk moeten we altijd iets doen om het 'werkbaar' te maken. Maar wanneer je geen tijd hebt ben je praktisch ten dode opgeschreven. Alles wat 'leeft' heeft de eigenschap dat het zich kan aanpassen maar op een langzamer tempo dan wat de situatie met regelmaat vraagt.

 

Voor mij helpen waterdichte plannen of manieren van handelen. Altijd ergens op kunnen terug vallen is geruststellend en je kan een foutje veroorloven want niemand kan alles 'overzien' of 'overdenken' in beginsel.

@lewieke, jouw tips vind ik super, zeker je beloning hahaha! Van al deze wil ik het 'slapen' nogmaals aanstippen omdat ik deze ultiem belangrijk vind. Ik werk tussen de 40 tot 80 uur per week als ik al mijn werkzaamheden bij elkaar optel. Dit houd ik met gemak vol omdat ik mijn leven zo inricht dat ik altijd rap ergens kan liggen (bank, bed, alles wat comfortabel ligt) om wat te rusten. Mijn werkzaamheden kunnen dus ook in de nacht plaats vinden en waar anderen hun 8 uurtjes slaap pakken kan ik ruim 6 daarvan aan het werk zijn.

 

Ik vind het een te privé onderwerp om in het openbaar te bespreken. Kom ik iemand face to face van preppersNL tegen, dan vraag gerust als je behoefte hebt aan een hart onder de riem steken gesprek.

 

Wanneer je bedrijf of werkzaamheden lokaal (of niet gebonden aan schaal) zijn krijg jij (en anderen) veel meer ruimte om invulling te geven aan de taken die gedaan moeten worden. Zolang het maar gedaan wordt is het goed toch?

 

Voor dit soort onderwerpen heb ik altijd de volgende vergelijking: Eigenlijk is ons leven net zoals een MMORPG... wanneer je geboren wordt krijgt iedereen een gelijke hoeveelheid punten en moeder natuur verdeelt die. Afhankelijk waar moeder natuur de punten aan spendeert bepaald in grote lijnen wat je van nature beter afgaat en wat niet. Elk jaar erbij is een soort van level up en hoe ouder je wordt hoe meer je zelf kunt gaan bepalen waar je de punten aan besteedt. Uiteraard zullen bepaalde attributen elkaar kunnen versterken waardoor een soort van 'talent' uit kan ontstaan.

 

Ik heb ook zo ook mijn minpunten maar ook zeer zeker mijn pluspunten. Ik schijn wanneer ik een energiek moment heb voor ruim 4 man door te kunnen haha, dat had @f150 laatst al fantastisch verwoord dit topic: http://preppers.nl/forum/threads/10319-Preppers-nl-is-verworden-tot-een-alu-hoedjes-site/page6

 

Of mijn ankervaste motivatie zodra ik mij schrap ga zetten. God... daar kun je een tank op stuk rijden hahahaha echt onvermurwbaar hahaha :D! Maar ik zet dat in om anderen verder te helpen. Een mens is maar om twee redenen gevaarlijk. 1 = hongerig en 2 = geen doel. Iedereen kan helpen met dat eerste, dat tweede is vaak wat lastiger en toch ben ik er van overtuigd dat ik dat kan!

 

Ik heb altijd een doel, dus als je geen doel hebt kun je helpen om mijn doel te bereiken en tadaa... je hebt een doel! (heuj!). In mijn werk is dat ook nodig, als DJ of producer ben je toch een publieke opiniemaker zoals een cabaretier dat ook is.

 

Er is geen grens als je obstakels werkbaar kan maken ~ Range

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerst een korte toelichting. De labeltjes van de DSMIV waren ooit bedoeld om zo de communicatie tussen de hulpverleners te vergemakkelen. Niet om dat als een afwijking te bestempelen. Dit omdat bepaalde problematieken te categoriseren waren. Daarnaast is inmiddels bekend dat de zogenaamde "afwijking" van autisme en adhd in hetzelfde hersengebied afspeelt. Kortom eigenlijk een zelfde oorzaak heeft, maar een andere uitwerking.

 

Zo zie ik al die labeltjes ook. Net als dat je het hebt over een groene broek, ipv alleen een broek, heb je het ook over een adhd/pdd/etc-mens, met al dienst nadelen, maar speciaal ook dienst voordelen (ook niet elke broek is/zit hetzelfde :p )

 

Mij hebben ze ooit de diagnose borderline gegeven, maar dat klopt volgens mij niet. Nu vrouwen ook vaak gemisdiagnosticeerd worden, heb ik daar gegronde redenen toe. Wel ga ik nog door een traject, gewoon voor mezelf om mij meer duidelijkheid te geven. Waar ik zelf veel in herken is ADD/PDD en HSP Daarbij een relatief hoge intelligentie (120+) waar ook weer bepaalde problematiek bij hoort. De problemen van mensen die hoogbegaafd zijn komen nagenoeg overeen met die van mensen met AD(H)D. Dat zet te denken, je zou dan eigenlijk hoogbegaafdheid ook in de DSMIV moeten hebben, maar goed.

 

Dit topic komt mede met de vraag hoe prep je, rekening houdend met je zogenaamde label (kleur van de broek) En dat vind ik een goede vraag.

 

Gebruik je medicatie? Hoe prep je dat? Of wordt het niet eens tijd om te proberen of er andere methoden zijn, waardoor je zonder medicatie het ook redt.

 

Daarbij ben ik het zeker eens dat in een SHTF situatie je hele leven anders is. Geen regeltjes meer van buitenaf om je aan te houden. Socializen is niet meer belangrijk, maar overleven! Als ik naar mezelf kijk dan functioneer ik gewoon 10 x beter onder druk. Als er iets MOET (niet van een ander) dan doe ik het ook echt wel. Maar mijn huishouden bijhouden is een grote ramp.

 

Ik denk dat bepaalde labels juist in een dergelijke situatie vele voordelen kan en zal opleveren. Dat dan de voordelen ineens duidelijk worden. Hyperfocus, weinig behoefte aan sociale contacten, doorgaan doorgaan doorgaan, zijn inde huidige maatschappij vaak nadelige eigenschappen die dan ineens voordelig zullen uitpakken. Ook HSP, hoe voelt deze situatie aan, voelt het hier veilig of juist niet, voel je dat je moet doorgaan of juist moet wachten. HSP-ers hebben een goede en grote intuitie waar je in zo'n situatie veel aan kan hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...

ADHD? Weet ik niet, bestond vroeger nog niet. Ik was toen "gewoon" druk.

 

druk of raar of onwillend enzo, dat hebben ze mij ook opgeplakt voor de diagnose, maar voordat ze eindelijk wisten wie ik was, ben ik eerst nog een heleboel andere dingen geweest namelijk: epileptisch ( omdat mijn vader en mijn broer het ook waren ik misschien ook? ) nee toch niet, daarna ADHD ( gewoon een diagnose om mij toegang te geven tot hulp en medicatie ) toch ook weer net niet, ADD dan misschien? nee dat was het ook niet helemaal . . .

 

toen werd ik getest en er ging een wereld voor me open :o ASPERGER ja, dat was het, de beschrijving van een "aspergist" paste me prima, ik was enorm opgelucht en blij toen ik eindelijk correct bestempelt was, want hoewel sommigen zo'n stempel/kaartje/gebruiksaanwijzing maar niks vinden ben ik er enorm blij mee, wamt eindelijk was er duidelijkheid en erkenning. NEE ik was juist niet onwillig, NEE ik wilde juist wél leren, NEE ik doe juist wél mijn best. heerlijk was dat, want toen kon ik ook eindelijk de juiste hulp krijgen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

druk of raar of onwillend enzo, dat hebben ze mij ook opgeplakt voor de diagnose, maar voordat ze eindelijk wisten wie ik was, ben ik eerst nog een heleboel andere dingen geweest namelijk: epileptisch ( omdat mijn vader en mijn broer het ook waren ik misschien ook? ) nee toch niet, daarna ADHD ( gewoon een diagnose om mij toegang te geven tot hulp en medicatie ) toch ook weer net niet, ADD dan misschien? nee dat was het ook niet helemaal . . .

 

toen werd ik getest en er ging een wereld voor me open :o ASPERGER ja, dat was het, de beschrijving van een "aspergist" paste me prima, ik was enorm opgelucht en blij toen ik eindelijk correct bestempelt was, want hoewel sommigen zo'n stempel/kaartje/gebruiksaanwijzing maar niks vinden ben ik er enorm blij mee, wamt eindelijk was er duidelijkheid en erkenning. NEE ik was juist niet onwillig, NEE ik wilde juist wél leren, NEE ik doe juist wél mijn best. heerlijk was dat, want toen kon ik ook eindelijk de juiste hulp krijgen ;)

 

Mmm, dat valt nog te bezien natuurlijk. Heb je een partner? Kinderen? Of misschien een baan? Sowieso heb je geen asperger meer want de autismespectrum stoornissen bestaan niet meer sinds de nieuwe DSM 5. Worden nu beschouwd onder de grote noemer van pervasieve ontwikkelingsstoornissen. En als je te weinig problemen op sociaal gebied hebt kun je fluiten naar je stempeltje dat toegang geeft tot hulp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mmm, dat valt nog te bezien natuurlijk. Heb je een partner? Kinderen? Of misschien een baan? Sowieso heb je geen asperger meer want de autismespectrum stoornissen bestaan niet meer sinds de nieuwe DSM 5. Worden nu beschouwd onder de grote noemer van pervasieve ontwikkelingsstoornissen. En als je te weinig problemen op sociaal gebied hebt kun je fluiten naar je stempeltje dat toegang geeft tot hulp.

 

raar, das net zo iets als dat mijn geboorteplaats op mijn ID-kaart niet meer bestaat, sinds de gemeentefusie's van pasgeleden is Nederlek verdwenen en is Krimpenerwaard verschenen, maar daardoor is in feite mijn ID-kaart ongeldig.

 

en nee ik heb geen partner, al helemaal geen kinderen en heb jammergenoeg ook geen baan, ben immers nog maar 17;)

 

maar ik krijg nog steeds hulp dus ik hoop dat het wel los zal lopen, het is denk ik net zo iets als de calorie, eigenlijk mag de calorie niet meer als eenheid gebruikt worden en is joule de eigenlijke uitdrukkingsterm van voedingswaarde, maar men zet naast de joule ook nog de waarde in calorieën op verpakkingen omdat mensen dat gewend zijn, misschien dat het ooit nog verdwijnt maar dat zie ik nog niet zo snel gebeuren, dus misschien dat het met de aanduidingen van stoornissen zoals Autisme ook nog wel even zou duren voordat het verdwijnt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

raar, das net zo iets als dat mijn geboorteplaats op mijn ID-kaart niet meer bestaat, sinds de gemeentefusie's van pasgeleden is Nederlek verdwenen en is Krimpenerwaard verschenen, maar daardoor is in feite mijn ID-kaart ongeldig.

 

en nee ik heb geen partner, al helemaal geen kinderen en heb jammergenoeg ook geen baan, ben immers nog maar 17;)

 

maar ik krijg nog steeds hulp dus ik hoop dat het wel los zal lopen, het is denk ik net zo iets als de calorie, eigenlijk mag de calorie niet meer als eenheid gebruikt worden en is joule de eigenlijke uitdrukkingsterm van voedingswaarde, maar men zet naast de joule ook nog de waarde in calorieën op verpakkingen omdat mensen dat gewend zijn, misschien dat het ooit nog verdwijnt maar dat zie ik nog niet zo snel gebeuren, dus misschien dat het met de aanduidingen van stoornissen zoals Autisme ook nog wel even zou duren voordat het verdwijnt.

 

Ik denk en hoop dat je gelijk hebt. Was 1 van de kritiekpunten op de DSM 5 dat bij strikte toepassing veel mensen, die nu wel toegang hebben tot hulp, dat niet meer zouden kunnen krijgen. Maar ja, als de staatssecretaris nieuwe bezuinigingen moet vinden dan zou dat maar zo eens afgelopen kunnen zijn. Mss toch maar vast oefenen in simulatietechnieken van asociaal gedrag? Zie draadje van vandaag waarin wordt beschreven hoe de moeder van een begeleid kind de begeleidster van een hondje dat tegen het kind van de moeder oprotten schreeuwde, een klap voor haar kanis kreeg en de inleiding tot een bitchfight was.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat betreft medicatie. voor dingen zoals ADHD etc. Je moet gewoon genoeg voorraad hebben om netjes af te bouwen. Even de arts raadplegen in welk tempo je kunt afbouwen. Ik heb ook de geschiedenis van ADHD. Kreeg er ook medicatie voor. Maar uiteindelijk ben ik er mee gestopt. Ik mocht toen gelukkig nog naar een "speciale" school. De klassen waren kleiner de leraar wat strenger maar naam ook meer tijd voor je. een voorbeeld. O je bent druk nou misschien moet je gewoon ffe wat anders gaan doen. haal het werk later maar weer in.

 

PS: Nadat ik met de medicatie gestopt was voelde ik me veel vrolijker. De rust en concentratie waren uiteindelijk beter onder de knie te krijgen met aandacht en discipline i.p.v. medicijnen. Maar medicijnen zijn waarschijnlijk goedkoper.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op dit forum en andere alternatieve "media" heb ik een hoop kritiek op (oa) de DSM en/of psychiatrie gelezen, ik ben geen expert of ervaringsdeskundige maar wel nieuwsgierig vandaar mijn post. Na het bekijken van een stel video's van ex-scientology leden kwam ik het volgende tegen op wikipedia:

 

De Scientologygemeenschap heeft vanaf haar beginperiode fel geageerd tegen de psychiatrie.

 

In 1969 werd het Citizens Commission on Human Rights (CCHR) opgericht met financiële steun van de International Association of Scientologists. Het CCHR heeft als doelstelling het "... onderzoeken en openbaar maken van overtredingen tegen de mensenrechten door de psychiatrie" en "…wetsovertredingen aan het bevoegde gezag te melden en zorgen dat passende maatregelen volgen." In de ogen van Scientology hebben de huidige psychologisch/psychiatrische onderwijskundige filosofieën schadelijke effecten. Het behandelen van kinderen die gedragstoornissen vertonen zoals bijvoorbeeld ADHD wordt als onnodige en gevaarlijke symptoombestrijding beschouwd. Het CCHR stelt dat in bepaalde westerse landen tot bijna 10% van de schoolgaande jeugd psychofarmaca toegediend krijgt. Ook laakt de scientologygemeenschap het optreden van psychiaters als deskundigen bij rechtszaken. Ten slotte doet de CCHR pogingen om gevallen van agressie, moord of zelfmoord als gevolg van psychofarmaca zoals antidepressiva of rilatine te beschrijven en te archiveren.

 

Psychiatrie wordt door Scientology beschouwd als pseudowetenschap. Het standaard boek voor de classificatie van psychische aandoeningen, DSM, wordt door aanhangers van scientology afgeschilderd als middel om voortdurend nieuwe psychische aandoeningen te creëren.

 

Nu vraag ik me af hoe succesvol deze organisatie (lees: cult) is in het behalen van z'n doelstellingen, of zie ik nu een conspiracy theory achter een andere conspiracy theory? :D

 

Edit: ik heb overigens net als vele mede-forumleden ook mijn twijfels of het noodzakelijk is om "stempels" te plakken en langdurig medicatie voor te schrijven, afwijken van de norm lijkt mij niet per definitie iets negatiefs dat aangepakt moet worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De mijne is neiging tot somberheid (lichte depressies) wat soms weer kan leiden tot inactiviteit / fatalisme.

 

s9342_1__61117.1405359550.600.600.jpg.b5ad9ede92035420a975a63778325161.jpg

 

 

 

Het "naampje" maakt niet zoveel uit, het gaat er uit eindelijk over dat je er iets aan hebt, steun, herkenning, tips. Het is een fijne balans tussen leren over en jezelf er in verliezen. Het helpt soms om te kunnen zien dat iets komt door " je label" maar tegelijkertijd is dat ook wie je bent. Balans is the key naar mijn idee. En ach ja, wat is normaal?

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

Oh, voor de duidelijkheid: Ik slik al een week geen ritalin meer. Voel me bij dagelijkse activiteiten enorm goed. Nu ik weet dat mezelf bewust actief houden enorm helpt mijn energie te geleiden, gaat het enorm goed met mij:)

 

Blijft vreemd om eigen positiviteit uit te leggen en onbegrip en afkeuring te ontvangen. Rare mensen soms...

 

Edit: 2 weken alweer. Dat heb ik dan weer ervoor in de plaats, lekker warrig:p. Maar ik hou ervan, weet ervan en kan daardoor er een positieve draai aan geven.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Met het volwassen worden (Gosh, is that even possible?) kom je ook steeds sterker achter je mentale gaven die ADD met zich meebrengt. Tenminste, dat is waar ik over kan meepraten;).

 

Van die momenten dat er ineens een sleutel van een naar buitendraaiende deur wordt omgedraaid en de deuren uit zichzelf openwaaien.

 

Dit filmpje lijkt aardig op mijn ervaringen. Altijd maar dat bekrompen huis (eigen denken) waar je in woonde, en dan gebeuren er ineens allemaal bijzondere dingen die je hoofd doen tollen. Kan je vertellen dat ik wat ik nu doe, niet durfde te dromen in 2012:)

 

 

 

Changing, slowly settling in

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit zelf ook in de categorie van ADHD mensen. Dit combineer ik dan met het zijn van een extreme chaootischheid. Ik had het geluk dat er nog wel zoiets als speciaal onderwijs bestond. En dit heeft me achteraf gezien veel geholpen.

 

Ik heb jaren medicijnen geslikt die zouden helpen. Ik werd er echter alleen traag en vermoed van. Daarom "vergat" ik ze nog wel eens als iets moest doen waarbij een hoge reactie tijd gewenst was. Het viel me op dat ik altijd wat vrolijker was zonder de medicijn. Dus rond mijn 20 heb ik maar besloten dat het goed was en ben gewoon gestopt met het nemen van medicijnen voor adhd.

 

Het resultaat in nadeel is dat mijn concentratie soms te wensen over laat. Tenzij iets me echt intereseert.

Ik kan me snel aanpassen aan de situatie.

 

Wat betreft mensen die klagen over hoe druk ik soms ben. Dat is meer hun eigen probleem dan het mijne.

 

Goede Protip van stuudje btw met de lampen automatisch uitzetten. Ik heb zelf ook gemerkt dat een strak schema erg goed helpt. Alleen het er aan houden is erg lastig. Dus dit soort kleine dingen zijn super nuttig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarbij een relatief hoge intelligentie (120+)

 

Weinig behoefte aan sociale contacten, doorgaan doorgaan doorgaan, zijn inde huidige maatschappij vaak nadelige eigenschappen die dan ineens voordelig zullen uitpakken. Ook HSP, hoe voelt deze situatie aan, voelt het hier veilig of juist niet, voel je dat je moet doorgaan of juist moet wachten. HSP-ers hebben een goede en grote intuitie waar je in zo'n situatie veel aan kan hebben.

 

Ik zat op 110+

Sociale contacten daar zijn we ook heel terughouden in, je komt steeds de verkeerden tegen, dat zal ook het geval bij jou zijn geweest, kom je mensen tegen van een beetje niveau en ze zijn ook nog eens menselijk met inleving vermogen, en de daar bij horende wijsheid dan kan je daar een heerlijk gevoel bij hebben dat geld ook voor jou daar ben ik zeker van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...