Ga naar inhoud
GENEGEERD

Hulp/advies gevraagd: startonderbreking


AWOL

Aanbevolen berichten

Mijn 20 jaar oude Corolla heeft van de vorige eigenaar een after market startonderbreker gekregen, een klein toetsenpaneel met 4 cijferige code. Helaas komt het steeds vaker voor dat de code juist wordt ingevoerd (lampje brandt groen) maar ik toch niet kan starten.

Na 30 seconden kan ik het dan opnieuw proberen en na een aantal keer lukt het wel weer.

 

Normaal gesproken hoor ik na het invoeren van de code een "klik" achter het dashboard, wat, neem ik aan, een relais is maar als ik die klik niet hoor kan ik ook nooit starten. Of de onderbreker ook nog andere zaken onderbreekt als ontsteking of brandstofpomp weet ik niet.

Helaas is het een zeer obscuur ding en navraag bij een monteur leerde dat het weer verwijderen van de onderbreker potentieel tijdrovend (dus duur) is omdat alles moet worden nagemeten en er moet worden gezocht naar de originele verbindingen om die weer te herstellen.

Het zou dus kunnen helpen om een schema te vinden van deze onderbreker zodat ik die een monteur zou kunnen geven. Of kan ik er van uit gaan dat als de relais achter het dashboard wordt vervangen alles weer in orde is? Liever ben ik van die hele onderbreker af (want kan helemaal stuk en daar sta je dan) maar ik heb ook weinig zin om nog hoge kosten aan deze auto te maken voor zo'n futiliteit.

 

De obscure startonderbreker is van het merk Safety Stop en is, naar ik begrijp, een klasse 1 onderbreker en ik vind wel verhalen van anderen maar geen info die praktisch bruikbaar is.

Ziet er uit als hieronder. Wie heeft hier kennis over, heeft tips, weet een aansluitschema te vinden of anderszins?

 

SafetyStop.jpg.7602ffabe6f63f922e54ed58fa9beb84.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@quiqsilver lol ik vind die advertentie net ook, tja wellicht is het een optie, ik zal eens kijken of ik dat grijze doosje ergens vind in mijn auto en of ik het gevoel heb dat die makkelijk uitwisselbaar zijn. Dank voor het zoeken. @phaelin ik heb geen idee of dat kan, ik ben totaal niet thuis in dit soort zaken. Ondertussen begrijp ik dat onderstaand onderdeel dus ook deel uit maakt van de installatie en ik vermoed nu eigenlijk dat de genoemde klik daar vandaan komt en niet van een apart relais achter mijn dashboard.

 

-_85.JPG.80fde20f43d89a663b57a802634e00d3.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ken dit systeem niet maar meestal werken ze allemaal het zelfde. Als ik er vanuit ga dat je hem eruit wilt hebben is dat denk ik niet zo een probleem. Deze kastjes en of alarmen zijn veelal aangesloten op het draad van de contactslot en ontsteking. Waarschijnlijk zijn ze ook aangesloten op je knipperlichten als een visueel signaal mocht de auto gestolen worden. Wat er gebeurd is dat als de code niet is ingevoerd er een stroomonderbreking is naar je startmotor en naar je ontsteking. Als je de code invoert dan loopt de stroomkring door het kastje is en is de stroomkring weer compleet. Als je de draden volgt van het kastje naar de bedrading van je auto dan zal je zien dat ergens draad is doorgeknipt en naar het kastje loopt. Vervolgens zie je dat er ook weer een draad weer terugkomt en op het andere eind van het draad zit. Als je de 2 draden doorknipt en weer de aan elkaar soldeert dan heb je de originele stroomkring hersteld. Doe dit ook voor de andere draden en het zou weer moeten werken.

Er zullen ook wel draden aan zitten voor 12v, aarde en natuurlijk naar je display. Knip zoveel mogelijk weg en isoleer de draden natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is echt de meest basic van alle startonderbrekingen, sowieso geen knipperlichten aangesloten. Ik ben niet zo geneid er zelf veel aan te gaan doen want als ik het fout doe dan sta ik hier met een auto die het niet meer doet, moet ik hem laten afslepen enz. Eerst maar eens op zoek naar het grijze kastje en kijken wat ik zie.

 

Ik ken dit systeem niet maar meestal werken ze allemaal het zelfde. Als ik er vanuit ga dat je hem eruit wilt hebben is dat denk ik niet zo een probleem. Deze kastjes en of alarmen zijn veelal aangesloten op het draad van de contactslot en ontsteking. Waarschijnlijk zijn ze ook aangesloten op je knipperlichten als een visueel signaal mocht de auto gestolen worden. Wat er gebeurd is dat als de code niet is ingevoerd er een stroomonderbreking is naar je startmotor en naar je ontsteking. Als je de code invoert dan loopt de stroomkring door het kastje is en is de stroomkring weer compleet. Als je de draden volgt van het kastje naar de bedrading van je auto dan zal je zien dat ergens draad is doorgeknipt en naar het kastje loopt. Vervolgens zie je dat er ook weer een draad weer terugkomt en op het andere eind van het draad zit. Als je de 2 draden doorknipt en weer de aan elkaar soldeert dan heb je de originele stroomkring hersteld. Doe dit ook voor de andere draden en het zou weer moeten werken.

Er zullen ook wel draden aan zitten voor 12v, aarde en natuurlijk naar je display. Knip zoveel mogelijk weg en isoleer de draden natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

Ohw die dingen werken zo simpel

Meestal als volgt

Plus en min draad voor het kastje zelf

1 draad tussen contact slot en startmotor

1 of 2 draden tussen contact slot en bobine.

 

Eigenlijk is het gewoon de kabels volgen en aan de hand van de kleur van de originele draad de boel weer aan elkaar knopen.

 

Kost een uurtje of 2 werk als je weet waar je mee bezig bent.

Omzeilen van die dingen heb ik langs de kant van de weg wel gedaan en is 10 minuten werk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je weet wat je doet is alles makkelijk :)

Ik zal me er nog eens in verdiepen en eerst eens kijken of ik de draden kan vinden enz.

 

Ohw die dingen werken zo simpel

Meestal als volgt

Plus en min draad voor het kastje zelf

1 draad tussen contact slot en startmotor

1 of 2 draden tussen contact slot en bobine.

 

Eigenlijk is het gewoon de kabels volgen en aan de hand van de kleur van de originele draad de boel weer aan elkaar knopen.

 

Kost een uurtje of 2 werk als je weet waar je mee bezig bent.

Omzeilen van die dingen heb ik langs de kant van de weg wel gedaan en is 10 minuten werk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

@AWOL meestal als je de draden van de start onderbreken volgt dan kom je een soldering aan de originele kabelboom wel tegen.

Soms is het wat lastiger aangelegd en gaan ze rechtstreeks een stekker in.

In dat geval moet je meten welke kabels er doorgeschakeld worden in de onderbreker.

Sowieso alles wat je doorknipt nummeren ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tussen de buien door even wat gekeken maar het bewuste kastje zit niet in het motorcompartiment dus zal wel achter het dashboard weggewerkt zitten, is weer een complicatie. Binnenkort bij wat beter weer zal ik eens gaan kruipen en schijnen met een zaklamp om te kijken waar dat ding zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

Zit waarschijnlijk aan de passagiers kant.

Daar zit bij de meeste oudere auto's de meeste ruimte om Die dingen in te bouwen ;)

Als die echt weg gewerkt zit zal het dashboard er helemaal uit moeten als je pech hebt.

Dat werkt overigens wel het makkelijkst en snelst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zit waarschijnlijk aan de passagiers kant.

Daar zit bij de meeste oudere auto's de meeste ruimte om Die dingen in te bouwen ;)

Als die echt weg gewerkt zit zal het dashboard er helemaal uit moeten als je pech hebt.

Dat werkt overigens wel het makkelijkst en snelst.

 

Ondertussen vervloek ik de vorige eigenaar dat ie zo'n aggenebbis ding heeft ingebouwd. Aan de andere kant: wie weet hoe vaak dat knipperende rode lampje al dieven heeft ontmoedigd :)

Gewild voor de export zijn die oude oude Corolla's zeker, ik krijg 4 keer per jaar, al zeven jaar lang een kaartje tussen de deurrubbers met de vraag of ik 'm wil verkopen, APK of niet. Ik heb wel eens gebeld met zo'n gast, gaan allemaal naar Afrika.

Nadeel daarvan is dat je dit model weinig op de sloop ziet of ze zijn compleet gestript.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rood lampje die knippert kun je natuurlijk werkend houden door alleen de plus en de min op het kastje te houden.

Wel prik op het lampje maar gewoon maar gewoon starten.

 

Ja heb ik ook al aan zitten denken om dat kastje gewoon te laten zitten. Volgens mij zijn er ook van die nep knipperende ledlampjes op een batterijtje te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

Zijn knipperlampjes te koop bij iedere automaterialen zaak.

Zet die met een schakelaartje er tussen in je kabelboom constant plus en je bent klaar.

Gewoon op 12 volt dus

Link naar reactie
Delen op andere sites

@AWOL, toevallig lid van de anwb, heb zo'n kastje in mn vorige auto gehad, ook problemen mee toen , vervolgens anwb gebeld( recht op 5 keer hulp zonder kosten dacht ik), en de monteur heeft het gemaakt in die zin dat het kastje bleef in het zicht, maar kon gewoon zonder starten, probleem verholpen.

let wel op of je woonplaats in je pakket zit anders ff bellen net buiten de stad. Succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

@AWOL, toevallig lid van de anwb, heb zo'n kastje in mn vorige auto gehad, ook problemen mee toen , vervolgens anwb gebeld( recht op 5 keer hulp zonder kosten dacht ik), en de monteur heeft het gemaakt in die zin dat het kastje bleef in het zicht, maar kon gewoon zonder starten, probleem verholpen.

let wel op of je woonplaats in je pakket zit anders ff bellen net buiten de stad. Succes

 

Nee geen lid van de ANWB. Ooit wel geweest maar gezien mijn, kennelijk excellente, keuze in tweedehands auto's kwam het nooit voor dat ik ze nodig had en bleek het goedkoper om eventueel langs de weg lid te worden :) Ik zou natuurlijk nu lid kunnen worden, ze misbruiken en dan weer opzeggen maar da's niet helemaal mijn stijl haha.

Link naar reactie
Delen op andere sites

eeeuw :eek: nou, dat valt me tegen! lijkt me de beste bron van informatie :confused: bronnetje is alleen wat opgedroogd blijkbaar :(

 

Ja wellicht had ik beter mijn eigen topic daar kunnen starten ipv een oude te openen. Ik hoopte eigenlijk op een reactie van de OP die aan geeft het te hebben opgelost, komt wellicht nog.

Nou ja, ook via dit forum wordt mij langzaam duidelijk waar ik mee te maken heb. Stap voor stap vind ik wel een oplossing.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...