Ga naar inhoud
GENEGEERD

shtf telefoon


Lowtech_Brabo

Aanbevolen berichten

In het boek 'Black out' van Marc Elsberg wordt geschreven dat wanneer er een stroomuitval is, de 'vaste lijn' van de telefoon nog wel zou werken, in tegenstelling tot digitale en mobiele telefoons.

 

Nou heb ik, zoals zoveel mensen tegenwoordig, een digitaal kastje van de KPN vanwaaruit de TV, telefoon en internet wordt aangestuurd. Zonder electriciteit werken deze kastjes dus ook niet meer. Ik heb daarop een 'oude' telefoon in het telefoonstopcontact geduwd om te kijken of het mogelijk is om zo te bellen. Wat blijkt: dit is niet mogelijk.

 

De KPN gebeld. Deze vertelden mij dat de aansluiting is ingesteld op gebruik van het digitale kastje, en er daarom niet meer analoog gebeld kan worden via het telefoonstopcontact. Als ik dat wel zou willen, dan kan het tweede telefoonstopcontact ingesteld worden op de 'traditionele manier' zodat je wel met een oude telefoon zou kunnen bellen. Kosten 15 Euro per maand extra.

 

Zoals mijn nickname al verraadt ben ik een leek met electronica. Weet iemand of het bovenstaande verhaal klopt en hoe ik het op zou kunnen lossen zonder de extra kosten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
In het boek 'Black out' van Marc Elsberg wordt geschreven dat wanneer er een stroomuitval is, de 'vaste lijn' van de telefoon nog wel zou werken, in tegenstelling tot digitale en mobiele telefoons.

 

Nou heb ik, zoals zoveel mensen tegenwoordig, een digitaal kastje van de KPN vanwaaruit de TV, telefoon en internet wordt aangestuurd. Zonder electriciteit werken deze kastjes dus ook niet meer. Ik heb daarop een 'oude' telefoon in het telefoonstopcontact geduwd om te kijken of het mogelijk is om zo te bellen. Wat blijkt: dit is niet mogelijk.

 

De KPN gebeld. Deze vertelden mij dat de aansluiting is ingesteld op gebruik van het digitale kastje, en er daarom niet meer analoog gebeld kan worden via het telefoonstopcontact. Als ik dat wel zou willen, dan kan het tweede telefoonstopcontact ingesteld worden op de 'traditionele manier' zodat je wel met een oude telefoon zou kunnen bellen. Kosten 15 Euro per maand extra.

 

Zoals mijn nickname al verraadt ben ik een leek met electronica. Weet iemand of het bovenstaande verhaal klopt en hoe ik het op zou kunnen lossen zonder de extra kosten?

Ja dat verhaal klopt. In het verleden is iedereen in de hoax van KPN getrapt dat het beter was als je digitaal zou gaan enzo. Het resultaat is dat de oude analoge lijn in veel gevallen is uitgezet. Je kan inderdaad nog steeds terug overstappen maar de vraag is hoe lang. In de zakelijke markt stopt KPN per 1-1-2015 met analoog. Voor de consumentenmarkt is het wel aangekondigd maar nooit uitgevoerd. Maar wat niet is kan zomaar komen.

 

Wat ik me daarbij wel afvraag, gaat je analoge verbinding niet ergens naar een kast van KPN en dan toch verder als digitale lijn, want dan heb je er nog niks aan. En, als iedereen digitaal belt en jij analoog is het mooi dat jij nog kan bellen, maar als bij iedereen die je zou willen bellen de telefoon is uitgevallen heb je nog niks aan je analoge lijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je de enige bent met zo'n werkende telefoonlijn is het nut wel beperkt.

Het zou idd goed kunnen dat telefooncentrales (en analoge lijnen) nog werken dankzij een noodgenerator.

Maar heeft de persoon of instantie aan de andere kant ook zo'n analoge lijn?

 

Mijn familie en vrienden bellen digitaal - die kan ik alvast niet bereiken.

Vraag is wat hulpinstanties hebben? Zijn zij volledige digitaal - waar ik eigenlijk wel vanuit ga.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...