Ga naar inhoud
GENEGEERD

Welke oude apparaten zijn goed bruikbaar als survival gear?


Gast Dick Berts

Aanbevolen berichten

Philips buizenradio. Vanmiddag weer even in de kringloop geweest. Daar vond ik een Philips buizenradio, hoop stof en een hoop vuil, maar hij is daaronder vrijwel in nieuw staat. 17,50 euro. Nou vind ik zo'n ding gewoon reuze leuk, maar ze schijnen ook EMP proof te zijn. In ieder geval is zo'n oude radio in mijn huiskamer een goede aanleiding om over EMP te beginnen als ik weer eens een rondleiding geef. Vraagje. Heeft iemand verstand van die oude buizen radio's? Ik wil hem eerst maar een schoonmaken, ook van binnen, voordat ik de stekker in het stopcontact steek. Moet ik ergens op letten? Tips? Bedankt alvast.

 

Wat heb je aan zo'n buizenradio? Ten eerste EMP vernietigt het electriciteitsnetwerk, dus je moet die radio op een generator zetten, wat zonde van de energie is. Ten tweede de radiozenders die tegenwoordig gebruikt worden zijn gebaseerd op microelectronica en zijn dus uiterst EMP-gevoelig. Je zal dus als het goed is niks dan ruis ontvangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 120
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

@TL. Super goeie opmerking, dank je, ik leer van je. Inderdaad je moet een aggregaat laten draaien voor deze radio, heeft dus geen enkele zin. Overigens heeft de verbindingsdienst van ons leger EMP beveiligde zendapparatuur. Ze zullen na een EMP aanval zeker op burgers gerichte uitzendingen gaan verzorgen. Hulp aan de burgerbevolking bij rampen is de derde hoofdtaak van de krijgsmacht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dick, je hebt het over het leger en EMP proof communicatie.

Ik heb het al eens eerder genoemd: veldtelefoons van de KL model TA4881. Kan je een lokaal netwerkje opbouwen en zijn EMP proof. Kosten ongeveer €10-15 p/st, werken op D-cellen en haast onverwoestbaar. Oja, en sommigen zijn echt in haast nieuwstaat. De naam van deze telefoons was destijds "krekel" door het bel geluid wat hij maakte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@TL. Super goeie opmerking, dank je, ik leer van je. Inderdaad je moet een aggregaat laten draaien voor deze radio, heeft dus geen enkele zin. Overigens heeft de verbindingsdienst van ons leger EMP beveiligde zendapparatuur. Ze zullen na een EMP aanval zeker op burgers gerichte uitzendingen gaan verzorgen. Hulp aan de burgerbevolking bij rampen is de derde hoofdtaak van de krijgsmacht.

 

Je kan dan beter een faraday kooi hebben en daar een paar transistorradio's in stoppen. Die kun je op batterijen laten lopen en zijn ook makkelijk mee te nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Prepass. Ik ben als ouwe stomp nog uit het veldtelefoon EE8 tijdperk. Ik heb twee krekels. Wat een bere goeie toestellen! Ik zweer bij die dingen. Bij een shtf gaat er ik weet niet wat aan shit door de ether. Alarmlijntjes via de krekel naar je buren zijn perfect. Daar zit geen ruis op. Doe je dat via de ether, dan slaap je de hele nacht niet vanwege alle shit berichten. Af en toe worden er wel krekels aangeboden via Marktplaats. Maar ik ben zo'n Pietje precies die alles perfect wil hebben, vrijwel nieuwe krekel plus tas, boekje erbij etc. Mag dan ook ietsje meer kosten. Weet jij nog ergens goeie krekels te vinden?

 

@TL. Heb ik dank je wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Prepass. Ik ben als ouwe stomp nog uit het veldtelefoon EE8 tijdperk. Ik heb twee krekels. Wat een bere goeie toestellen! Ik zweer bij die dingen. Bij een shtf gaat er ik weet niet wat aan shit door de ether. Alarmlijntjes via de krekel naar je buren zijn perfect. Daar zit geen ruis op. Doe je dat via de ether, dan slaap je de hele nacht niet vanwege alle shit berichten. Af en toe worden er wel krekels aangeboden via Marktplaats. Maar ik ben zo'n Pietje precies die alles perfect wil hebben, vrijwel nieuwe krekel plus tas, boekje erbij etc. Mag dan ook ietsje meer kosten. Weet jij nog ergens goeie krekels te vinden?

 

@TL. Heb ik dank je wel.

 

ben ook wel benieuwt waar ik deze kan vinden, een spoel met draad heb ik al.. aleen de veldtelefoons nog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet zeggen dat ik ze al enige jaren heb. Baco army goods had destijds hele nette VT's, nu helaas niet meer.

Ik kwam deze zojuist nog tegen http://militaria4you.com/paginas/artikel-details.php?id=3113 ook een nette zaak waar je af en toe leuk spul te pakken kan krijgen.

Oja dit bedrijf heeft ook telemicrofoons. Werken ook goed, zolang je maar een draadje hebt wat niet is verbroken. Geen oproep mogelijkheid, maar wel met elkaar kunnen praten over zeer lange afstanden.

Veldtelefoons zijn inderdaad zeer handig voor lokaal gebruik..... :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je Prepass. Even heel brutaal van me, maar we zijn op de wereld om mekaar te helpen niet waar? En ik help ook anderen. Woont er toevallig iemand die naar de beroemde Buksendag van Partizan komt in de buurt van Militaria4you, zodat hij een paar mooie krekels voor me kan uitzoeken en meenemen? Ik woon zelf helemaal in Den Helder. Ik kan ze wel laten opsturen, maar ik wil als verwend jochie natuurlijk weer de mooiste hebben en dan moet je langs gaan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
Qua bruikbaar antiek heb ik het volgende;

 

-ouderwetse scheermessen,hoewel het me nog steeds niet gelukt is om die voldoende scherp te krijgen

 

Lederen riem nemen en je mes stropen. Als er nu helemaal geen edge op zit moet je hem slijpen en een mooie en handig systeem is the edgepro system. http://www.edgeproinc.com/ Na je slijp sessie stropen en je messen zijn weer scheerscherp.

 

Het voordeel van een slijpsysteem is dat je over je hele mes de zelfde hoek houdt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had een vrindin,

haar man maakte Waterpassen van een slang (water/tuinslang) op een horizontaal plankje aan beide zijden vast gezet met beugeltjes ( van de oude stijl electra buis) niet vergeten eerst slang vullen met water en afdoppen met kurk of zo iets.:rolleyes:

Ook handig is hars van natuurhars dan.

Split dubbeldraads ouderwets electra snoer en je hebt sterk draag of hang-draad.

Baksteen kan functioneren als grill/bakplateau en kan als markeerkrijt gebruikt worden.

Stamp schelpen tot poeder en je hebt schuurmiddel ook met div steensoorten mogelijk.

Dik glas als zonbranderglas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
  • 1 maand later...

Simpele dingen, een nieuwe huisbezem met een handveger en blik. gehaktmolen met worstvul set.analoge multimeter . heggeschaar. waterpomp.

 

schoon houden van je woon en werkplek,verwerken van je vangst, controleren en beproeven van eventueel nog werkende schkelingen, struiken om je huis op orde houden,water op voorraad houden.

 

gegroet

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 10 maanden later...
Bij het zoeken naar goede survival gear, moeten we uiteraard naar moderne technieken kijken, maar ook een blik werpen in de antiekwinkel. Niet zelden tref je daar oude en zeer degelijke 'schoenen' aan, die onze maatschappij veel te vroeg heeft weggegooid. Ik wil mijn mede preppers graag om advies vragen op dit gebied en zelf ook een paar adviezen geven. Ik begin met de typemachine.

 

TYPEMACHINE

 

Pak eens een A4 tje en schrijf dat eens even met de hand vol. Vroeger de normaalste zaak van de wereld, maar nu word je er doodmoe van, omdat we het schrijven totaal ontwend zijn. Stel je eens voor, dat de stroom langdurig uitvalt, of dat we -net als in een ontwikkelingsland- maar twee uur per dag stroom hebben, omdat we na het instorten van de euro onze olie importen niet meer kunnen betalen. Onder die omstandigheden is een oude typemachine goud waard.

 

Tips: Op Marktplaats koop je voor tien euro een goede typemachine. Het aanbod is nog ruim, maar neemt toch sterk af. Vooral kwalitatief. Het overgrote deel van het aanbod van typemachines bestaat uit kofferschrijfmachines. Begrijpelijk, die zijn makkelijker te bewaren dan een oud kantoor bul. Toch werken oude grote kantoor typemachines vele malen lekkerder en schrijven ze veel mooier dan een kofferschrijfmachine. Heel goede merken: Hermes, Adler.

 

Linten van het merk Pelikan voor je typemachine zijn nog steeds gewoon te krijgen bij de betere kantoorartikelen winkels. Als je een typemachine koopt, let er dan wel op, dat er nog een oud meestal verdroogd lint in zit met twee spoelen! Soms past het Pelikan lint namelijk niet op je machine. Je maakt het dan los en rolt het op de wel passende spoelen die nog op je machine zitten en klaar is kees. Goed je hebt twee dagen zwarte vingers, maar dat slijt wel. Deze truc werk bijna altijd. Maak je typemachine goed schoon en 'olie' hem met siliconenspray.

 

@DickBerts: Die van mij maar eens uit het slop getrokken...

'k Heb deze ooit gekregen, zo'n 20 jaar geleden. Omdat ik zelf nog een typediploma heb gehaald op dergelijke oude bakken, heb ik het nooit over m'n hart kunnen verkrijgen hem weg te doen.

 

't Valt me op dat op de Hermes Ambassodor geen type nummers staat. Hoe weet je welk lint er besteld moet worden?

Verder heb ik geen idee hou oud de machine is.

 

BILD0033s.jpg.547f71b861e5650dce9ebe92214cebb8.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe Beter dat dit vind je niet. De Rolls Royce onder de typemachines. De grote kantoorbakken werken het lekkerste en zijn helaas het minste bewaard gebleven. Meestal vind je alleen nog kleine koffer typemachines. De lak kun je het beste schoonmaken met Brasso koperpoets. In feite een heel fijn schuurmiddel. Dat heb ik van een verzamelaarssite en het werkt prima. Mijn Ambassador is weer vrijwel in nieuwstaat :) Nadat je het apparaat met een kwast stofvrij hebt gemaakt, het hele zaakje, de lak, de bewegende delen, gewoon de hele zwik, lekker makkelijk dus, inspuiten met siliconenspray voor de fiets, die je bij Halfords haalt. Dat smeert, conserveert en het trekt geen stof aan.

 

Als typelint gebruik ik Pelikan bestelnummer 520833 Triump- Adler. Verkrijgbaar in helemaal zwart (ongeveer 6 euro) en zwart-rood (ongeveer 8 euro). Ik raad helemaal zwart aan, dan heb je langer plezier van je lint, rood gebruik ik niet. Deze linten passen meestal wel. Als je een typemachine koopt, let dan op, dat er nog twee spoelen in zitten. Als het nieuwe typelint niet past, dan kun je het op de oude spoelen winden. Krijg je Zwarte Piet vingers van (spoedzitting van de VN veiligheidsraad?), maar het werkt wel.

 

Ik ben geen expert, maar deze is van tussen 1950 en 1960 vermoed ik.

 

Hier in Nederland koopt je dit soort apparaten voor een paar tientjes, in de VS brengen ze soms al een paar honderd dollar op, ook al fluctueren de prijzen daar ook nog heel sterk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe Beter dat dit vind je niet. De Rolls Royce onder de typemachines. De grote kantoorbakken werken het lekkerste en zijn helaas het minste bewaard gebleven. Meestal vind je alleen nog kleine koffer typemachines. De lak kun je het beste schoonmaken met Brasso koperpoets. In feite een heel fijn schuurmiddel. Dat heb ik van een verzamelaarssite en het werkt prima. Mijn Ambassador is weer vrijwel in nieuwstaat :) Nadat je het apparaat met een kwast stofvrij hebt gemaakt, het hele zaakje, de lak, de bewegende delen, gewoon de hele zwik, lekker makkelijk dus, inspuiten met siliconenspray voor de fiets, die je bij Halfords haalt. Dat smeert, conserveert en het trekt geen stof aan.

 

Als typelint gebruik ik Pelikan bestelnummer 520833 Triump- Adler. Verkrijgbaar in helemaal zwart (ongeveer 6 euro) en zwart-rood (ongeveer 8 euro). Ik raad helemaal zwart aan, dan heb je langer plezier van je lint, rood gebruik ik niet. Deze linten passen meestal wel. Als je een typemachine koopt, let dan op, dat er nog twee spoelen in zitten. Als het nieuwe typelint niet past, dan kun je het op de oude spoelen winden. Krijg je Zwarte Piet vingers van (spoedzitting van de VN veiligheidsraad?), maar het werkt wel.

 

Ik ben geen expert, maar deze is van tussen 1950 en 1960 vermoed ik.

 

Gelukkig zitten de spoelen erbij. 'k Ga ook voor het zwarte lint, goedkoop en meest gebruik en zit er nu ook op.

Alles doet het er nog aan en verbazingwekkend dat de diverse rubbers nog perfect werken na ruim 60 jaar.

 

Bedankt voor 't bestelnummer van de linten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zwllever, ik heb ook diverse handboren die dus een speciale boormaat hebben, dus geen ronde boren in passen de orginele boren zijn een beetje vierkant en taps lopend.

Weet je hier een adresje voor? of een ander oplossing.

 

Ik probeer hand gereedschap te verzmalen

 

De boren die je bedoelt zijn voor een booromslag.. ik heb zo'n ding..

 

Brace-manual-drill.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

@DickBerts: Die van mij maar eens uit het slop getrokken...

'k Heb deze ooit gekregen, zo'n 20 jaar geleden. Omdat ik zelf nog een typediploma heb gehaald op dergelijke oude bakken, heb ik het nooit over m'n hart kunnen verkrijgen hem weg te doen.

 

't Valt me op dat op de Hermes Ambassodor geen type nummers staat. Hoe weet je welk lint er besteld moet worden?

Verder heb ik geen idee hou oud de machine is.

 

BILD0033s.jpg.547f71b861e5650dce9ebe92214cebb8.jpg

 

Haha, ik heb ook nog typeles gehad op zo'n ye oldie typemachine (merk en type weet ik niet meer),... Weet wel dat ik in de minderheid was tussen de elektrische typemachines.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Keukenapparatuur die werken zonder stroom zoals genoemd in de Ladies Groep:

Fluitketel, handmixer (zo'n steel met een klopper eraan, dat draait als je hem indrukt en loslaat)

fornuis met oven op hout, mechanische weegschaal, mechanische kookwekker, sla centrifuge

een "passevite", Handmatige hakker voor uien, handpureepers, handveger met steel, vijzel, stampotstamper, klopper/garde, blikopener, fluitketel, handnaaimachine, ouderwets stoofje, waterkruiken, ouderwetse strijkijzer voor op houtkachel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben meegenomen naar onze BOL:

 

uiteraard, het petroleumstelletje

vijzel

handnaaimachine

zon Italiaans koffiezettertje voor op het vuur

Hogedrukpan (kan ook op vuur) (om nietzure groente botulismevrij te wecken)

knijpkatten

ouderwetse weckketel (emaille) 50 liter, voor op vuur

houtboiler (warm water dmv stoken op hout, geen electra nodig)

fruitpers (ipv sapcentrifuge)

opwindradio

handwasmachine , leek mij overbodig maar ik vond hem op straat, dus toch maar meegenomen

zeis en sikkel

petroleumlampen, petroleum

gewone camera en filmpjes.. je weet nooit

handmatige kurkmachine, alles wat drinkbaar is kan gebotteld als je flessen spaart/hebt gespaard

draaikoffiemolen, kan ook graan in..

 

 

hihi @Davena strijkijzer voor op houtkachel?? Wil je er netjes uitzien wtshtf? (ik heb alleen maar strijkvrije kleding en anders hang ik het nat op aan de lijn en is het ook OK)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...