Ga naar inhoud
GENEGEERD

Stoommachine


Ron Doe

Aanbevolen berichten

Beste allen,

 

Ik ben totaal niet technisch (in elk geval niet technisch genoeg om een machine te kunnen bouwen). Nu vraag ik mij het volgende af: Bestaat er een stoommachine die verschillende machines zou kunnen aandrijven (ik denk dan aan een snaar- of bandaandrijving)?

Ik neem niet aan dat het mogelijk is om op een eenvoudige wijze stroom op te wekken met een stoommachine.

 

 

Ik heb op mijn BOL een nagenoeg oneindige voorraad aan water en brandhout en genoeg ruimte om zo'n machine neer te zetten. Ik hoop alleen dat er iets is wat geen duizenden euro's kost.

 

Groeten, Ron.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Beste allen,

 

Ik ben totaal niet technisch (in elk geval niet technisch genoeg om een machine te kunnen bouwen). Nu vraag ik mij het volgende af: Bestaat er een stoommachine die verschillende machines zou kunnen aandrijven (ik denk dan aan een snaar- of bandaandrijving)?

Ik neem niet aan dat het mogelijk is om op een eenvoudige wijze stroom op te wekken met een stoommachine.

 

 

Ik heb op mijn BOL een nagenoeg oneindige voorraad aan water en brandhout en genoeg ruimte om zo'n machine neer te zetten. Ik hoop alleen dat er iets is wat geen duizenden euro's kost.

 

Groeten, Ron.

 

Stroom wordt meestal gemaakt met behulp van stoom. Zelfs bij een kerncentrale wordt water verhit tot stoom dat uiteindelijk een turbine laat draaien om zo stroom op te wekken. Helemaal logisch overigens je redenering.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een aardig idee maar vrij onpraktisch als je totaal niet technisch bent, het ding zal onderhouden moeten worden en je hebt het wel over hitte, hoge druk en elektriciteit, allemaal dodelijk als je niet weet wat je doet. Is het niet een beter idee een windmolen generator neer te zetten gekoppeld aan deep cycle accu's?

 

Beste allen,

 

Ik ben totaal niet technisch (in elk geval niet technisch genoeg om een machine te kunnen bouwen). Nu vraag ik mij het volgende af: Bestaat er een stoommachine die verschillende machines zou kunnen aandrijven (ik denk dan aan een snaar- of bandaandrijving)?

Ik neem niet aan dat het mogelijk is om op een eenvoudige wijze stroom op te wekken met een stoommachine.

 

 

Ik heb op mijn BOL een nagenoeg oneindige voorraad aan water en brandhout en genoeg ruimte om zo'n machine neer te zetten. Ik hoop alleen dat er iets is wat geen duizenden euro's kost.

 

Groeten, Ron.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@AWOL

 

Ik heb in mijn BOL mijn hele elektranetwerk aangelegd, ik repareer ook wel apparaten en ik kan redelijk goed DHZ-en (ik heb zelf mijn hele BOL verbouwd, dus ook metselen, met beton werken, houtbewerking enz.). Ik zou alleen niet om kunnen gaan met een metaaldraaibank of zoiets. Ik krijg dit najaar wel een cursus 'lassen voor beginners' (lees: aan elkaar bakken) en volgend voorjaar 'lassen voor gevorderden'.

Ik kan daarentegen wel naaien, met een naaimachine.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Beste allen,

 

Ik ben totaal niet technisch (in elk geval niet technisch genoeg om een machine te kunnen bouwen). Nu vraag ik mij het volgende af: Bestaat er een stoommachine die verschillende machines zou kunnen aandrijven (ik denk dan aan een snaar- of bandaandrijving)?

Ik neem niet aan dat het mogelijk is om op een eenvoudige wijze stroom op te wekken met een stoommachine.

 

 

Ik heb op mijn BOL een nagenoeg oneindige voorraad aan water en brandhout en genoeg ruimte om zo'n machine neer te zetten. Ik hoop alleen dat er iets is wat geen duizenden euro's kost.

 

Groeten, Ron.

 

Leuk, maar moeilijk, stoommachines. Gevaarlijk namelijk, zoals al aangegeven. Daar bestaat zelfs een Stoomwet voor.

 

Als je in de buurt van Den Haag bent, moet je eens naar het Zuiderpark gaan.

Daar zit een groep techneuten, die smalspoor stoomtreintjes bouwt, onderhoudt en laat rijden (vol met kinderen).

Je mag de werkplaats bewonderen en vragen stellen.

Dan kan je eens zien wat er bij komt kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

Nou je praat wel over een flinke stoom machine waarbij je het met lassen alleen niet gaat redden.

Je zult heel veel uren op de freesbank en draaibank onderdelen moeten maken.

De kleintjes voor modeltreinen, treinen etc kosten al een klein vermogen en die stook je met bijvoorbeeld esbit blokjes of gas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is op zich een goed idee mits je het goed uitvoert, ik zou bijvoorbeeld gaan voor een lage-druk stoom machine (max 1bar) waardoor je niet het risico loopt een grote bom te bouwen. Dit zijn ook de makkelijkste machines om zelf te bouwen. Denk bijvoorbeeld aan een Watt engine (http://en.wikipedia.org/wiki/Watt_steam_engine).

Groeten QuiQ

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien moet ik mijn vraagstelling wat veranderen: ik was eigenlijk niet van plan om zelf een hele stoommachine te bouwen, dus onderdeel voor onderdeel, maar meer of deze dingen in een redelijk handzaam formaat worden verkocht(in elk geval modules die op een normale aanhanger van 250 X 125 kunnen worden vervoerd).

 

Ik heb vroeger trouwens zo'n stoommachientje gehad, maar die is later tijdens een verhuizing spoorloos verdwenen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste allen,

 

Ik ben totaal niet technisch (in elk geval niet technisch genoeg om een machine te kunnen bouwen). Nu vraag ik mij het volgende af: Bestaat er een stoommachine die verschillende machines zou kunnen aandrijven (ik denk dan aan een snaar- of bandaandrijving)?

Ik neem niet aan dat het mogelijk is om op een eenvoudige wijze stroom op te wekken met een stoommachine.

 

 

Ik heb op mijn BOL een nagenoeg oneindige voorraad aan water en brandhout en genoeg ruimte om zo'n machine neer te zetten. Ik hoop alleen dat er iets is wat geen duizenden euro's kost.

 

Groeten, Ron.

 

Is er een mogelijkheid om een gaatje onderin je nagenoeg oneindige watervoorraad te boren, en daar een schoepenradje en dynamo op aan te sluiten?

Met andere woorden: je eigen hydropower?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om het eenvoudiger te houden zijn er luitjes bij die de cilinder met zuiger van een oude compressor of maaimachine ed (brandstof motor ) gebruiken als de cilinder

voor hun stoommachine , dit bespaar aardig wat draai en freeswerk . Wat @Heksenboot zegt is wel waar het is niet ongevaarlijk , stoomkracht wordt behoorlijk onderschat !!

Voor kracht maakt men bij stoommachines gebruik van cilinder en zuiger maar als je elektriciteit ermee zou willen opwekken zou je ook een ''turbine met schoepen '' kunnen maken

en stoom zie je niet maar het geeft wel aardige brandwonden en de explosieve kracht ervan is ook enorm dus zeker veiligheden gebruiken !!!

In ieder geval is het wel een onderwerp waar veel over te vinden is op het internet en als energiebron zeker geen slechte keuze

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...