Ga naar inhoud
GENEGEERD

Voertuig (platform) kopen


12gauge

Aanbevolen berichten

Nu lees ik in dit subforum genoeg over voertuigen en hun uitrusting

 

nu heb ik thuis 2 compleet verschillende auto's staan

een duitse diesel en een japanse benzine

 

het enigste wat ik kan uitwisselen is zo ongeveer de koplampjes, zelfs de zekeringen verschillen

nu had ik daar niet echt over na gedacht maar het boek patriots waarin een die hele groep het zelfde platform auto koopt (wat met US auto's nog kan)

 

hier zou het er op neer komen dat je identieke auto's zo moeten komen of zijn er auto's die qua onderdelen zo goed als compleet uitwisselbaar zijn qua onderdelen?

het moeten wel auto's zijn die in nederland makkelijk te krijgen zijn

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Goed punt, daar zit ik ook mee.

 

Ik vind het overigens niet van deze tijd dat fabrikanten niet meer standaardiseren. Weliswaar werken verschillende merken wat samen, maar een heleboel onderdelen zijn niet alleen merkgebonden, maar zelfs model gebonden. Efficientie van lik me vessie.

 

Daarnaast zit ik met het probleem dat ik technisch te weinig kennis heb van auto,s en motoren. En fabrikanten gebruiken steeds meer electronica.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu lees ik in dit subforum genoeg over voertuigen en hun uitrusting

 

nu heb ik thuis 2 compleet verschillende auto's staan

een duitse diesel en een japanse benzine

 

het enigste wat ik kan uitwisselen is zo ongeveer de koplampjes, zelfs de zekeringen verschillen

nu had ik daar niet echt over na gedacht maar het boek patriots waarin een die hele groep het zelfde platform auto koopt (wat met US auto's nog kan)

 

hier zou het er op neer komen dat je identieke auto's zo moeten komen of zijn er auto's die qua onderdelen zo goed als compleet uitwisselbaar zijn qua onderdelen?

het moeten wel auto's zijn die in nederland makkelijk te krijgen zijn

 

Je kan dat ook vandaag doen. Zelf de belangrijkste onderdelen (eventueel OEM) aankopen. Bij aankoop van een auto bestel ik altijd een volledige filterset, reserverlampjes, zekeringen en een reparatiestift mee. Om maar iets te zeggen. Ook voor andere dingen doen we iets dergelijks :

 

- gsm's kopen we van hetzelfde merk (Samsung) al verschillende de laders ook wel eens.

- laptops van Toshiba. Uitwisselbaarheid batterijen, laders, onderdelen

- twee identieke broodmachines. Eentje om te gebruiken, eentje als backup en later eventueel de defecte voor onderdelen (al zijn het vaak dezelfde onderdelen die breken)

- Ik heb zelfs een volledige brander voor mijn cv in reserve staan. Het is precies hetzelfde model als wat ik heb. Gekocht op het net voor 50€.

- Fietsen met standaarduitrusting (wielmaat, tandwielsysteem, trapas, banden, bagagedragers, verlichting, motor, batterij, ...) zo heb je minder onderdelen nodig om ze allemaal aan de gang te houden.

- identieke laptoptassen

- zelfs kousen koop ik per tien paar. Waarbij de kousen die versleten zijn weggegooid worden en het weesje dat achterblijft met een andere kous van dezelfde set wordt gecombineerd. Voor de laatste overgebleven kous heb ik geen oplossing en met twee verschillende kousen rondlopen vind ik nu ook niet ideaal.

- zo letten we er bij de aankoop van verlichtingsarmaturen op dat ze met hetzelfde systeem van fitting werken, zo zijn minder types reservelampen nodig.

- we hebben een identiek koffieapparaat op zolder klaarstaan

- er zijn vast nog wel andere dingen waar ik nu niet gelijk op kom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een optie kan zijn:

 

Koop een auto die in massa productie (is geweest). Voor reserve onderdelen kun je dan altijd naar de sloop/schroot en gezien onze verkwistende maatschappij zul je al gauw vinden wat je moet hebben linksom of rechtsom.

 

Anders heb je nog altijd handige klussers die wel iets weten, ik kan mijn pa daarover nog wel is wat vragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik rij op dit moment in een Skoda en die bevalt prima trouwens.

 

Als ik straks 'voorgoed' naar Spanje ga wil ik daar een Nissan aanschaffen. Waarom? Daar waar ik zit rijden bijna alle 'overheidsdiensten' met Nissans (van patrol tot Pathfinder) met deze auto's: de Guardia Civil Trafico, de Guardia Civil Forestal, de servicewagens van Iberdrola, Natuurbehoud enz.

Ik heb al eens gevraagd of die auto's hen bevallen (ook uitgebreid, want de GC Forrestal zit ook wel eens bij ons in de bar) en ze zijn er allemaal lovend over. Verschillende van mijn buren hebben er ook eentje (o.a. zo'n Patrol waarbij je, als je het terrein ingaat, de naven moet 'omschakelen' - niet lachen nu, ik kan het niet anders uitleggen). In elk geval lijken ze me betrouwbaar genoeg en er zijn voorlopig voldoende reserveonderdelen voor te krijgen (sloperijen).

Wellicht is het handig voor diegenen die een BOL elders hebben in 'ruig terrein' om eens te kijken wat 'men' in de omgeving gebruikt.

@lewieke

Thanks man, weer wat tips opgestoken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is precies waarom ik een opel astra heb gekocht.

Ik had een heel eisenlijstje (naast dat het ook nog eens betaalbaar moest zijn), ik wou een auto die zwaar genoeg was om lekker op de weg te liggen, maar niet zo zwaar dat ik me scheel betaal aan wegenbelasting, een goede verhouding tussen vermogen en verbruik (ik reed laatst in de 1.1 van m'n zus... Hartstikke zuinig, maar m'n goudvis gaat nog sneller. Niet mijn ding dus..), een auto waarbij je niet bij het eerste het beste grassprietje waar je tegenaan rijdt je halve auto weg gekreukeld is, waar niet alles dicht gebouwd is zodat je naar de garage moet om een lampje te vervangen, en waarbij niet je ruitenwissers aangaan terwijl je eigenlijk wou remmen door een of andere technische storing.

Maar het belangrijkste vond ik dat als er iets kapot gaat, er volop betaalbare reserve-onderdelen te vinden zijn.

Ik heb tot nu toe twee keer gehad dat er iets kapot was dat acuut vervangen moest worden. In beide gevallen vond ik wat ik nodig had bij de eerste de beste sloop waar ik aanklopte. De ene keer was het het elektrische gedeelte van het contactslot, kostte me geloof ik 7,50 euro, die zelfde dag had ik het nog vervangen en deed m'n auto het weer.

De andere keer was de pin van het contactslot afgebroken, zelfde verhaal.

Daarnaast heb ik een keer de remblokken (voor) vervangen, bij de automaterialenzaak kon ik kiezen tussen remblokken van opel zelf of een goedkoper alternatief. Ik heb voor het laatste gekozen en nu alweer een paar jaar later remt m'n auto nog steeds ;)

Laatst had ik trouwens een flinke aanrijding, ik kwam van rechts en had voorrang, maar die andere auto wou die van mij van dichtbij bekijken. Ik werd echt vol in m'n flank gereden, ik dacht dat m'n auto echt compleet total loss zou zijn. Die andere auto lag flink in de kreukels, maar mijn brave saaie "dertien in een dozijn" astraatje had lakschade. Echt alleen een paar krasjes, verder helemaal niets.

 

Over de uitwisselbaarheid met andere merken weet ik bar weinig, wel weet ik dat er hier zo belachelijk veel astra's rijden dat ik me niet bepaald zorgen maak om aan onderdelen te kunnen komen. Alleen hier in de straat weet ik er al 3 te staan van dezelfde serie. En dat vind ik dan weer het volgende voordeel, ik rij nog redelijk anoniem rond ook ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
zegt degene die met 100 meningen uhm sorry mensen een stuk grond wil kopen

 

Ik ben ook degene die veel individualisten bij elkaar heeft gebracht op al meer dan tig meetings en kampeerweekenden, weet je nog?

Vandaar dat ik je succes kan wensen, met het opzetten van zoiets. Ik heb er namelijk ervaring mee. ;)

 

En die bosgrond word gesponsord door Mr. Gold. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook degene die veel individualisten bij elkaar heeft gebracht op al meer dan tig meetings en kampeerweekenden, weet je nog?

Vandaar dat ik je succes kan wensen, met het opzetten van zoiets. Ik heb er namelijk ervaring mee. ;)

 

En die bosgrond word gesponsord door Mr. Gold. :)

 

dus alles kan ;) het gaat mij vooral om het technische, mijn eigen auto's kan ik naar eigen wens inruilen dat scheelt ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

..... En dat vind ik dan weer het volgende voordeel, ik rij nog redelijk anoniem rond ook ;)

 

Enige gedachten die direct opkomen:

 

1) zit er geen kenteken er op dan ? Anonimiteit is relatief.

Werkt ook andersom: die andere mensen weten ook dat er nog een astra in de straat staat.

 

2) bij aanvang van shitgooien sta je net als iedereen die weg wil in de file met je auto. Mensen zonder vervoer zien dat en kunnen je an verplichten om je auto af te staan.

 

3) als shitgooien afgelopen is en iedereen zit er tot z'n enkels in en jij bent de enige in de buurt die met een auto zich verplaatst : dan val je wel op.

 

Als je moiet overleven is autorijden een luxe en misschien wel potentieel gevaarlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Enige gedachten die direct opkomen:

 

1) zit er geen kenteken er op dan ? Anonimiteit is relatief.

Werkt ook andersom: die andere mensen weten ook dat er nog een astra in de straat staat.

 

2) bij aanvang van shitgooien sta je net als iedereen die weg wil in de file met je auto. Mensen zonder vervoer zien dat en kunnen je an verplichten om je auto af te staan.

 

3) als shitgooien afgelopen is en iedereen zit er tot z'n enkels in en jij bent de enige in de buurt die met een auto zich verplaatst : dan val je wel op.

 

Als je moiet overleven is autorijden een luxe en misschien wel potentieel gevaarlijk.

 

Ik zeg toch redelijk anoniem of niet dan?? Met redelijk anoniem bedoel ik simpelweg dat bekenden mij niet van 500 meter afstand al herkennen omdat ik zo'n opvallende auto heb.

 

Persoonlijk hou ik niet alleen rekening met een post-SHTF-scenario maar ook gewoon met je weet wel, het heden. Ik vind het fijn dat als mijn auto kapot gaat, de kans groot is dat hij betaalbaar gefixt kan worden.

@12gauge verwoordt het denk ik heel mooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik rij al jaren Nissan . Weliswaar verschillende modellen . Bij auto's veranderd er zoveel de laatste jaren dat ik hier al 5 verschillende bagagedragers heb liggen van het merk Nissan . Wat onderdelen betreft kunnen vele gebruikt worden in verschillende modellen . Filters zekeringen lampen ets.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
dus alles kan ;) het gaat mij vooral om het technische, mijn eigen auto's kan ik naar eigen wens inruilen dat scheelt ;)

 

:)

De pest met auto's (en b.v. adapters) is, dat er geen "standaard" inzit. Geen gelijkvormigheid. Niet uitwisselbaar.

 

Een auto is, over het algemeen, iets puur individueels.

Niet alleen vervoer, maar ook vaak een statement. Van "het interesseert me geen reet wat mensen van me denken (check)", tot "kijk mijn nou in mijn Mercidus/MWB/O Die".

 

Op zich is het handig om een auto uit te zoeken:

- waar je makkelijk aan kunt sleutelen

- waar veel onderdelen van te krijgen zijn (voor een normale prijs)

- die op best goed presteert

 

Ik heb geen verstand van auto-merken.

Of had je dat al gemerkt? :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is precies waarom ik een opel astra heb gekocht.

Ik had een heel eisenlijstje (naast dat het ook nog eens betaalbaar moest zijn), ik wou een auto die zwaar genoeg was om lekker op de weg te liggen, maar niet zo zwaar dat ik me scheel betaal aan wegenbelasting, een goede verhouding tussen vermogen en verbruik (ik reed laatst in de 1.1 van m'n zus... Hartstikke zuinig, maar m'n goudvis gaat nog sneller. Niet mijn ding dus..), een auto waarbij je niet bij het eerste het beste grassprietje waar je tegenaan rijdt je halve auto weg gekreukeld is, waar niet alles dicht gebouwd is zodat je naar de garage moet om een lampje te vervangen, en waarbij niet je ruitenwissers aangaan terwijl je eigenlijk wou remmen door een of andere technische storing.

Maar het belangrijkste vond ik dat als er iets kapot gaat, er volop betaalbare reserve-onderdelen te vinden zijn.

Ik heb tot nu toe twee keer gehad dat er iets kapot was dat acuut vervangen moest worden. In beide gevallen vond ik wat ik nodig had bij de eerste de beste sloop waar ik aanklopte. De ene keer was het het elektrische gedeelte van het contactslot, kostte me geloof ik 7,50 euro, die zelfde dag had ik het nog vervangen en deed m'n auto het weer.

De andere keer was de pin van het contactslot afgebroken, zelfde verhaal.

Daarnaast heb ik een keer de remblokken (voor) vervangen, bij de automaterialenzaak kon ik kiezen tussen remblokken van opel zelf of een goedkoper alternatief. Ik heb voor het laatste gekozen en nu alweer een paar jaar later remt m'n auto nog steeds ;)

Laatst had ik trouwens een flinke aanrijding, ik kwam van rechts en had voorrang, maar die andere auto wou die van mij van dichtbij bekijken. Ik werd echt vol in m'n flank gereden, ik dacht dat m'n auto echt compleet total loss zou zijn. Die andere auto lag flink in de kreukels, maar mijn brave saaie "dertien in een dozijn" astraatje had lakschade. Echt alleen een paar krasjes, verder helemaal niets.

 

Over de uitwisselbaarheid met andere merken weet ik bar weinig, wel weet ik dat er hier zo belachelijk veel astra's rijden dat ik me niet bepaald zorgen maak om aan onderdelen te kunnen komen. Alleen hier in de straat weet ik er al 3 te staan van dezelfde serie. En dat vind ik dan weer het volgende voordeel, ik rij nog redelijk anoniem rond ook ;)

 

Ik heb ook een soort BOV verkleed als oude Opel Astra nu is het ding inmiddels 20 jaar oud en wil maar niet stuk. De APK kost niet veel een band en laatst een Aandrijfas, maar dat was omdat de monteur bij de APK keuring het schroefdraad op de wielnaaf met een grote luchtsleutel had vernageld:mad: (moest alleen maar een rubber vervangen).

 

Het ding is niets meer waard en de eerste de beste die 500 euro geeft mag hem hebben.

Verbruikt geen olie of koelvloeistof start altijd en schakelt goed.

ik ken diverse monteurs die OPEL monteur zijn en de oude modellen is goed aan te sleutelen.

zit te denken wat ik hierna neem, een mooie 4X4 ofzo, maar dan ben ik nooit goedkoper uit.

 

Kan er ook zware karren mee trekken 1300 kg is goed te doen (1.8 benzine)

Ik houd de Astra maar tot het einde van de rit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf in een keer op een americanse veiling 4 hillux gekocht,2 om mee te rijden,2 om te canibaliseren,ehh is dat een nl woord,om de onderdeel dus.een hillux is met een modder stroom onder gegaan ,uitgegraaf en wat te redden was schoongespoel en in de vet gezet.

Deze zomer nog een hillux erbij,mijn dochter rij nu zelf......en ik heb een flat bed versie gekocht van een F250. Voor de grotere spullen.

Mijn plan is om de zoveel jaar een goedkoop hillux op zon total Los site te kopen, dat is veel goedkooper om onderdeel te krijgen.

Kun jij niet met je vrouw, je broer en je beste vriend zoiet doen?heb je in Nederland ook veiling online van overheid auto of total Los verklaaring door de verzekering?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf in een keer op een americanse veiling 4 hillux gekocht,2 om mee te rijden,2 om te canibaliseren,ehh is dat een nl woord,om de onderdeel dus.een hillux is met een modder stroom onder gegaan ,uitgegraaf en wat te redden was schoongespoel en in de vet gezet.

Deze zomer nog een hillux erbij,mijn dochter rij nu zelf......en ik heb een flat bed versie gekocht van een F250. Voor de grotere spullen.

Mijn plan is om de zoveel jaar een goedkoop hillux op zon total Los site te kopen, dat is veel goedkooper om onderdeel te krijgen.

Kun jij niet met je vrouw, je broer en je beste vriend zoiet doen?heb je in Nederland ook veiling online van overheid auto of total Los verklaaring door de verzekering?

 

 

Hoi @Mrsjones

 

Dit is in NL een dure grap een 2e hands Hilux koop je niet onder de 5000 euro een 12 jaar oude Hilux kost toch een 7000 euro

http://www.gaspedaal.nl/Toyota/HiLux/?srt=pr

 

Dan is de auto Nogal zwaar, daar betaal je dan in NL voor een Diesel van 1600KG ook al ongeveer 120 euro wegenbelasting (is verplicht)

http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/motorrijtuigenbelasting/

 

De nieuwere modellen zijn al ongeveer 1800kg en dat kost ongeveer

Motorrijtuigenbelasting per kwartaal: € 393,00

Motorrijtuigenbelasting per jaar: € 1572,00

http://www.wegenbelastingberekening.nl/

 

 

Dan rij je dus in het Nederlands verkeer in een trage grote auto dus niet echt om mee te komen in het dagelijks verkeer de opritten in de spits vergen het uiterste van man (vrouw) en de auto en er snel tussenvoegen is dagelijkse kost.

Ik vind het ook een erg vervelende manier maar dat is ons overvolle wegennet noodzakelijk wil je niet worden geplet door een vrachtauto

Dus snel optrekken en tussenvoegen op een klein stukje snelweg!

 

En het verbruik is ook niet zuinig 1 op 8 ongeveer

http://www.autoweek.nl/verbruik/2181/toyota-hilux-xc-25-d-4d-4wd-2010

 

Een stukje uit een test (Je kunt lezen dat men een Nederlandse situatie beschrijft)

 

Dat laatste, wisselen van rijbaan, gebeurt trouwens niet al te vaak. Op de snelweg gedraagt de HiLux zich wederom meer als vrachtwagen en minder als personenauto. De hier gereden "Double Cab" is met bijna 1.800 kg de zwaarste op het programma. Toyota belooft een topsnelheid van 150 km/u. In de praktijk is 120 km/u met moeite haalbaar en is 100 km/u een prettige kruissnelheid. In bergachtig gebied blijft het gaspedaal vrijwel continu tot de vloer ingedrukt om goed met het overige verkeer mee te komen. http://www.autozine.nl/text/392.html

 

Het zijn echte werkpaarden maar zoals de test besluit is dit denk ik een mooie weergave waarom we in Nederland deze auto niet kopen;

Toch is de HiLux in de meeste gevallen een oplossing voor een probleem waar niemand mee zit. De gemiddelde Hollandse auto moet dagelijks naar een bedrijventerrein, eens per week naar de supermarkt en 's avonds naar de sportclub. Dan is zelfs een SUV al volstrekt overbodig. Maar wie wel hooi voor paarden vervoert, een betonmixer meebrengt naar het werk of een jetski meeneemt op vakantie kan altijd op de HiLux vertrouwen. Want de HiLux is in alle opzichten een echte Toyota: doordacht, betrouwbaar en oersterk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi @Mrsjones

 

Dit is in NL een dure grap een 2e hands Hilux koop je niet onder de 5000 euro een 12 jaar oude Hilux kost toch een 7000 euro

http://www.gaspedaal.nl/Toyota/HiLux/?srt=pr

 

Dan is de auto Nogal zwaar, daar betaal je dan in NL voor een Diesel van 1600KG ook al ongeveer 120 euro wegenbelasting (is verplicht)

http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/motorrijtuigenbelasting/

 

De nieuwere modellen zijn al ongeveer 1800kg en dat kost ongeveer

Motorrijtuigenbelasting per kwartaal: € 393,00

Motorrijtuigenbelasting per jaar: € 1572,00

http://www.wegenbelastingberekening.nl/

 

 

Dan rij je dus in het Nederlands verkeer in een trage grote auto dus niet echt om mee te komen in het dagelijks verkeer de opritten in de spits vergen het uiterste van man (vrouw) en de auto en er snel tussenvoegen is dagelijkse kost.

Ik vind het ook een erg vervelende manier maar dat is ons overvolle wegennet noodzakelijk wil je niet worden geplet door een vrachtauto

Dus snel optrekken en tussenvoegen op een klein stukje snelweg!

 

En het verbruik is ook niet zuinig 1 op 8 ongeveer

http://www.autoweek.nl/verbruik/2181/toyota-hilux-xc-25-d-4d-4wd-2010

 

Een stukje uit een test (Je kunt lezen dat men een Nederlandse situatie beschrijft)

 

Dat laatste, wisselen van rijbaan, gebeurt trouwens niet al te vaak. Op de snelweg gedraagt de HiLux zich wederom meer als vrachtwagen en minder als personenauto. De hier gereden "Double Cab" is met bijna 1.800 kg de zwaarste op het programma. Toyota belooft een topsnelheid van 150 km/u. In de praktijk is 120 km/u met moeite haalbaar en is 100 km/u een prettige kruissnelheid. In bergachtig gebied blijft het gaspedaal vrijwel continu tot de vloer ingedrukt om goed met het overige verkeer mee te komen. http://www.autozine.nl/text/392.html

 

Het zijn echte werkpaarden maar zoals de test besluit is dit denk ik een mooie weergave waarom we in Nederland deze auto niet kopen;

Toch is de HiLux in de meeste gevallen een oplossing voor een probleem waar niemand mee zit. De gemiddelde Hollandse auto moet dagelijks naar een bedrijventerrein, eens per week naar de supermarkt en 's avonds naar de sportclub. Dan is zelfs een SUV al volstrekt overbodig. Maar wie wel hooi voor paarden vervoert, een betonmixer meebrengt naar het werk of een jetski meeneemt op vakantie kan altijd op de HiLux vertrouwen. Want de HiLux is in alle opzichten een echte Toyota: doordacht, betrouwbaar en oersterk

 

Maar ik betaal geen wegenbelasting en Rij op agro diesel voor 15$ cent per gallon.plus ik woon in de jungle op een homestead,voor mij heeft de hillux zin. Je kun hetzelfde doen met een fiat 500 of een Volvo ,wat voor voertuig dan ook, wat voor jou uit kom.je betaal alleen belasting en verzekering op auto die op de openbaar weg rijden.dus je Koop een goede auto en 2 sloop en bewaar de sloop voor onderdeel.als jij dat doe met een paar mensen ,heb jij een kleine poel van voertuig die inwisselbaar zijn,ik dacht dat dat was wat @12 gauge wilde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe herken je de vaste parkeerplaats van je Landrover?

Aan de olievlek. (beetje flauw, maar wel waar).

 

En dan weet ik andere merken auto's in de straat die meer lekken dan mijn landrover. Is gewoon kwestie van goed onderhoud:)

 

Als je trouwens een goed platform wilt zul je aan een landrover moeten. Zo beetje alle onderdelen van een landrover tussen 1958 en 1998 passen op mijn landrover vsn 1971.

 

Mine car isn't going fast, but go's anyware!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...