Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Dr.Prepper

Risico van confiscatie van goud door de Overheid?

Recommended Posts

Zojuist geplaats een nieuwe Preptalk column op de site, getiteld "Mag de Nederlandse overheid goud en zilver van burgers in beslag nemen?", geschreven door onze nieuwe gastcolumnist Frank Knopers. Hij is tevens lid op het forum en zal graag over het onderwerp in discussie gaan.

Het is een interessant artikel dus met name als je goud bezit of overweegt te kopen raad ik aan het te lezen. Reacties graag hier op het forum plaatsen en dus niet onder het artikel zelf.

Ben zeer benieuwd hoe jullie er tegenaan kijken!

Deze post delen

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik zal zelf als eerste reageren: Ik maak mij best zorgen om deze wet, want het is gewoonweg niet mogelijk om echt anoniem goud te kopen. Je hoeft weliswaar niet altijd te legitimeren, maar je geeft wel je naam en adresgegevens door aan de webshop bij wie je koopt.

Formeel gezien kan de Nederlandse overheid besluiten om goud van haar burgers te nationaliseren, zoals wordt omschreven in artikel 26 van de Noodwet Financieel Verkeer (25 mei 1978). De minister-president heeft volgens deze noodwet de bevoegdheid om in uitzonderlijke situaties gouden munten, goudbaren en onbewerkt goud in te vorderen. Denk hierbij aan een situaties waarbij de Europese muntunie sneuvelt, de financiele markten niet meer normaal kunnen functioneren en/of in Nederland oorlog uitbreekt.

Aldus http://preppers.nl/2012/06/mag-de-nederlandse-overheid-goud-en-zilver-van-burgers-beslag-nemen/

Juist de condities waaronder de overheid goud van haar burgers in beslag mag nemen baren mij zorgen, want het beginnen in mijn ogen allen realistische scenario's te worden. Oorlog is wel het meest extreme en die kans acht ik een stuk kleiner dan de andere twee, maar uitsluiten kan mijns inziens ook niet. Dus juist als de scenario's zich voordoen waarvoor je in eerste instantie waarschijnlijk besloot om spaargeld om te zetten in edelmetalen, juist dan loop je het risico dat het je wordt afgenomen.

Of overdrijf ik en is die kans verwaarloosbaar klein?

Deze post delen

Kan je met creditcard betalen? Dan betalen via 3vcard.nl (of een andere pre-paid creditcard)

En dankijken of je op een ander adres kan laten bezorgen waar je niks mee te maken hebt

Deze post delen

Ik zal zelf als eerste reageren: Ik maak mij best zorgen om deze wet, want het is gewoonweg niet mogelijk om echt anoniem goud te kopen. Je hoeft weliswaar niet altijd te legitimeren, maar je geeft wel je naam en adresgegevens door aan de webshop bij wie je koopt.

Ik zie geen probleem omdat het goud wat ik ooit heb aangeschaft (is inderdaad onmogelijk om dit anoniem aan te schaffen want ieder rekeningnummer van een goudhandelaar is keurig geregistreerd, net als jou ideal betaling bij deze shop) ,ooit in een psychose in zee/kanaal/rivier heb gegooid

Hoewel het niet geloofwaardig is, is het ook niet uit te sluiten dat ik dit gedaan zou hebben :)

Deze post delen

Je had geld nodig en hebt je goud verkocht via een goudhandelaartje of via Marktplaats. Op = op en weg = pech. Tja.

Deze post delen

De overheid heeft het geweldsmonopolie en kan dus alles doen waar ze zin in heeft. Wetten zijn gemakkelijk te wijzigen om een rechtvaardiging te verkrijgen.

Blijft het praktische aspect of het wel doorvoerbaar is.

Deze post delen

Al eens eerder hier vermeldt, als je de bui ziet aankomen van inbeslagname je goud snel op een andere lokatie onderbrengen en als ze komen dus zeggen dat je alles vergokt heb. Is ook bij de belastingdienst een reden om niet verder te speuren.

Om het geloofwaardiger te maken wat slonzige kleren bewaren en dan aantrekken eventueel altijd een fles drank bewaren en dan mee aande deur komen half leeg gedronken (niet echt zelf leegdrinken) dus gokverslaafde en alcoholist hoe wil je daar nog iets halen, werkt denk ook wel voor plunderaars die om voedsel komen.

En vergeet niet je dure auto voor de deur weg te halen. (Staat in de verkoop bij X adres) ben adres effe kwijt maar wordt aan gewerkt

Weliswaar geen fraaie oplossing maar wel effectief.:cool:

Deze post delen

Blijft het praktische aspect of het wel doorvoerbaar is.

Ik denk dat het praktische aspect bijna niet te doen is en de meeste mensen dit dan ook juist proberen te ontduiken omdat juist mensen die goud al hebben denken dat het mis zou kunnen gaan met "fiat geld". Er is ook zoveel goud wat niet traceerbaar is. We leven ook in hele andere tijden en zou mij juist meer zorgen maken of we het goud wel terug krijgen van Amerika als SHTF.

Uiteraard moet je hierbij stil staan en maatregelen er voor nemen (al is het in je gedachten) maar persoonlijk maak ik mij hier geen zorgen om.

Deze post delen

Ik denk dat het praktische aspect bijna niet te doen is en de meeste mensen dit dan ook juist proberen te ontduiken omdat juist mensen die goud al hebben denken dat het mis zou kunnen gaan met "fiat geld". Er is ook zoveel goud wat niet traceerbaar is. We leven ook in hele andere tijden en zou mij juist meer zorgen maken of we het goud wel terug krijgen van Amerika als SHTF.

Uiteraard moet je hierbij stil staan en maatregelen er voor nemen (al is het in je gedachten) maar persoonlijk maak ik mij hier geen zorgen om.

Ik koop in kleine hoeveelheden. Ik kan me zo voorstellen dat de overheid een lijst met verkopen opeist bij goudleveranciers en dan vervolgens langsgaat bij personen die voor grote bedragen goud hebben aangeschaft. Ik denk ook dat je dan met het smoesje 'ik heb mijn goud niet meer' niet zo makkelijk wegkomt.

Deze post delen

"ons" goud in amerika is natuurlijk helemaal niet "ons" goud.

Jij en ik zullen daar nooit ook maar en gram van zien. We zullen er nooit zeggenschap over hebben.

En als het gebruikt wordt, dan kan ik je garanderen dat het voor zaken gebruikt wordt die het huidige systeem ondersteunen.

Deze post delen

Bij een eventuele nationalisering van het goud komen ze het niet zomaar halen, het bezit van goud wordt gewoon verboden en je kan je goud inruilen tegen een wisselkoers in fiat.

Die paar munten komen ze echt niet halen maar kapitaalkrachtige mensen met dikke bullion bars komen ze wel omruilen, immers hoe willen die straks nog hun goud kunnen gebruiken om wat van te kopen? Bezit is immers verboden.

Deze post delen

Fuck, ben echt geshockeerd dat die wet überhaupt bestaat. Welke gestoorde idioot heeft die wet ooit ingediend en welk stel nazi's hebben die wet aangenomen?

Deze post delen

Fuck, ben echt geshockeerd dat die wet überhaupt bestaat. Welke gestoorde idioot heeft die wet ooit ingediend en welk stel nazi's hebben die wet aangenomen?

Als je nu nog geshockeerd raakt door dingen die de overheid doet of verzwijgt, zou ik me maar eens wat beter gaan inlezen. De mensen die deze wet hebben bedacht en ingediend, zijn niets meer of minder dan onze volksvertegenwoordigers, gekozen door het volk. Overigens haalde good old Roosevelt in 1933 in Amerika ook al zo'n truc uit.

Deze post delen

WROL = Without Rule Of Law

Diegene met het grootste geweer, is de baas. M.a.w. diegene met het monopoly op geweld is de wet.

Als iemand een pistool op je richt, en jij kan je niet verdedigen, dan geef je hem je geld. Het is niet eerlijk, maar wel een feit.

Als ze je goud willen, geef ze dan eerst je lood.

Deze post delen

"ons" goud in amerika is natuurlijk helemaal niet "ons" goud.

Jij en ik zullen daar nooit ook maar en gram van zien. We zullen er nooit zeggenschap over hebben.

En als het gebruikt wordt, dan kan ik je garanderen dat het voor zaken gebruikt wordt die het huidige systeem ondersteunen.

Ik neem aan dat er ook niet werd bedoeld dat het goud is voor Nederlanders als individu, maar "ons goud" als zijnde "ons Nederlands goud". Onze nationale goudreserve bedraagt 600 ton (wat ons op zich een mooie plek oplevert op de wereldranglijst) maar het is een bloody shame dat de kans miniem is dat we dit ook terug zullen zien op Neerlands bodem. Klaas Knot geeft er zo'n lekkere - maar eigenlijk laffe - draai aan dat DNB vindt dat ons goud goed en veilig ligt opgeslagen in de US, Canada en UK, waarvan het merendeel zo niet praktisch alles in New York. Het zou een politieke rel worden als Nederland haar geld terug vraagt, en juist om die reden ben ik van mening dat de knuppel in het hoenderhok gegooid moet worden. Dan maar de diplomatieke confrontatie aan. Ze kunnen ons niet verwijten als we ons goud naar eigen grondgebied willen halen, want zelf hebben ze dat ook.

En wij hebben dan wel een wet die het mogelijk maakt dat de overheid goud van haar burgers mag nationaliseren, in de US luidt een gezegde: "Possession is nine-tenths of the law" wat inhoud dat het in handen hebben van iets in de praktijk voor 90% staat aan rechtmatig eigenaar er van zijn. En dan schijnt er tevens nog een Amerikaanse noodwet te zijn die het in tijden van oorlog mogelijk maakt om o.a. al het goud op eigen grondgebied te vorderen, dus zo ook het goud van andere naties.

Laat de Nederlandse regering dus a.u.b. hier snel eens werk van maken anders is onze nationale goudreserve weg voor we er erg in hebben. Als dit niet al reeds het geval is.

Deze post delen

Ja Rodin, ik zal ook nog effe een studie rechten doen. Sorry dak het niet wist.

Kuch....cynische modus uit

Beter inlezen is voldoende. En niet altijd zo eigenwijs willen zijn helpt ook (grapje - niet direkt boos worden). :p

Deze post delen

Ja Rodin, ik zal ook nog effe een studie rechten doen. Sorry dak het niet wist.

Kuch....cynische modus uit

Beste Keijzer Suze, Iedereen wordt geacht de wet te kennen en mag zich volgens die zelfde wet nooit beroepen dat hij of zij niet bekend was met een wet.

Praktisch gezien kunnen we niet allemaal rechten bestuderen maar het is wel handig om voor bepaalde zaken als prepper eens te kijken wat de wet zegt en welke noodverordeningen er gemaakt kunnen worden.

Deze post delen

Rodin, ook ik ben eigenlijk wel geshockeerd en wel om twee redenen.

1. Dat de overheid als het haar uit komt, zomaar het goud van het volk op kan eisen. Ik vind het idioot!

2. Jouw reactie. We zijn hier allen op dit forum omdat we ieder op zijn of haar eigen manier om verschillende redenen ons voorbereiden. Ieder hier heeft zijn of haar eigen expertise die we met elkaar delen, samen creëren we daarmee synergie, het geheel is meer dan de som der delen. Om dat te bereiken met elkaar is vertrouwen en respect nodig.

Deze post delen

1. Dat de overheid als het haar uit komt, zomaar het goud van het volk op kan eisen. Ik vind het idioot!

De overheid is er niet voor de mensen, eerder andersom. Dat kun je wel idioot vinden, maar daar maalt de overheid niet om. De door jou 'gekozen' volksvertegenwoordigers kiezen EU-parlementariers die weer een EU-president kiezen. De invloed die het volk daarop heeft is precies 0. Dat zegt toch al genoeg. Raar maar waar, toch geloven de meeste Nederlanders nog in het Gouden Kalf der Democratie. Geloof jij er nog in, Vlinder? En wat verwacht je van de verkiezingen op 12 september a.s.?

2. Jouw reactie. We zijn hier allen op dit forum omdat we ieder op zijn of haar eigen manier om verschillende redenen ons voorbereiden. Ieder hier heeft zijn of haar eigen expertise die we met elkaar delen, samen creëren we daarmee synergie, het geheel is meer dan de som der delen. Om dat te bereiken met elkaar is vertrouwen en respect nodig.

Exact. Ieder heeft zijn/haar eigen redenen om hier te komen. Mar een geheel zal het nooit zijn, het zal altijd een som der delen blijven. Tenzij er echt ooit een preppersgemeenschap in fysieke zin zal ontstaan. Maar hoe realistisch is dat?

Deze post delen

De overheid is er niet voor de mensen, eerder andersom. Dat kun je wel idioot vinden, maar daar maalt de overheid niet om. De door jou 'gekozen' volksvertegenwoordigers kiezen EU-parlementariers die weer een EU-president kiezen. De invloed die het volk daarop heeft is precies 0. Dat zegt toch al genoeg. Raar maar waar, toch geloven de meeste Nederlanders nog in het Gouden Kalf der Democratie. Geloof jij er nog in, Vlinder? En wat verwacht je van de verkiezingen op 12 september a.s.?

ja, met die opvatting kan ik het helemaal vinden

Exact. Ieder heeft zijn/haar eigen redenen om hier te komen. Mar een geheel zal het nooit zijn, het zal altijd een som der delen blijven. Tenzij er echt ooit een preppersgemeenschap in fysieke zin zal ontstaan. Maar hoe realistisch is dat?

hebben we vandaag geoefend, nog duizenden hobbels, eerste is vandaag genomen. Wil graag dat je volgende keer ook komt, de cynisme modus staat uit, brengt Simurgh vast wel beef jerkey mee.

Deze post delen

hebben we vandaag geoefend, nog duizenden hobbels, eerste is vandaag genomen. Wil graag dat je volgende keer ook komt, de cynisme modus staat uit, brengt Simurgh vast wel beef jerkey mee.

Dank voor de uitnodiging, maar ik laat het aan me voorbij gaan. Ik zie eenvoudigweg de meerwaarde niet. Is niet vervelend bedoeld, zo denk ik er nou eenmaal over.

Deze post delen

Gast IsaBo

Volgens het artikel kan goud worden opgeëist door de overheid en is het geregistreerd boven de 11.000 euro. Maar wat als je nu gouden sieraden koopt? Wordt dat ook geregistreerd?

Twee surinaamse vriendinnen van mij kopen hun gouden juwelen daar. Het schijnt ook nog eens veel goedkoper te zijn dan in Nederland. Is dat geen optie?

Deze post delen

Gast Jager

Ikdenk dat als SHTF goud en andere edelmetalen wel eens hun waarde kunnen verliezen. Drank en eten zijn de basisbehoeften van ieder mens en dus veel belangrijker. Wat de overheid betreft die bestelen ons nu ook al dus zou me niks verbazen...

Deze post delen

voor zover ik in de geschiedenis terug kan kijken hebben EM in elke crisis juist hun waarde bewezen.

Natuurlijk kan het dit keer anders zijn, maar gedurende de kruistochten, de donkere middeleeuwen, de russische revolutie, de 1e en 2e wereldoorlog, de amerikaanse onafhankelijksstrijd, de franse revolutie, etc.etc. was het bezit van een paar zilveren of gouden munten vaak een garantie voor een maal, slaapplaats of vrije doortocht. Uiteraard vergezeld van afdoende afschrikking.

• Leuk 1

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...