Ga naar inhoud
GENEGEERD

Welke stroomgenerator kopen?


AD FUNDUM

Aanbevolen berichten

Het zal ongetwijfeld al eens een item geweest zijn in één van de rubrieken over energie, maar ik heb er zo toch direct niets over gevonden, vandaar mijn vraag:

 

Heeft er iemand goede of minder goede of zelfs slechte ervaringen met bepaalde merken stroomgeneratoren? Met het sombere toekomstbeeld in België door dreigend elektriciteitstekort en mogelijke stroomafsluitingen in hele regio's lijkt het me niet geheel onlogisch zo'n ding in huis te halen om zelf wat te voorzien in de noodzakelijkste stroombehoefte.

Uiteraard prijst elk merk z'n eigen waar de hemel in, maar ik zou liever afgaan op recensies van gebruikers... Wat te kopen en wat zeker niet.

Honda levert blijkbaar zeer degelijke generatoren maar lijkt me wel prijzig! ..Of toch z'n geld waard?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Tja, verlichten kunnen we nog altijd met kaarsjes, koken op een propaangas-fornuis en ons verwarmen met de hout/kolenkachel, maar een minimum aan elektriciteit lijkt me toch geen overbodige luxe.

Alleen al om op de hoogte te blijven wat er in de wereld gebeurt (televisie, internet, telefoon..) en om tijdens stroomonderbrekingen de diepvries gaande te houden.

Het zou nooit de bedoeling zijn om écht alles via een generator te laten lopen want dan lijkt brandstof aankoop heel duur en de opslag ervan idd. een probleem.

Ik kan echter moeilijk inschatten wat voor dergelijk -dagelijks- gebruik een minimaal vermogen van de generator noodzakelijk maakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een redelijke goede ervaring met een Parkside generator van de Lidl. 2500 watt max, loopt op gelode benzine. Redelijk stil. Heb 'm nog maar weinig gebruikt (1 maal een paar uur op een braderie om lampjes op de kraam te laten branen. Daarna is ie naar m'n balkon verhuist waar ie onder een tarp verblijft. Een keertje getest om te zien wat er gebeurde met wat meer vermogen. Dus aangeslingerd en de koelkast en vriezer eraan gehangen. Ging prima. Iets meer herrie maar da's al.

 

Grootste nadeel blijft toch het geluid. Als de rest van de buurt ook gewoon thuis is maar honger heeft bijvoorbeeld en ze horen die genny dan komen ze kijken. Als je 'm dan niet kunt of wilt delen dan komen ze om te proberen 'm te halen en waarschijnlijk ook je voorraad meenemen. Dus als ie ergens heel discreet kan putteren of als je ergens woont waar de volgende buren 2 km verderop zitten is dat geen probleem.

 

Die parkside kostte toen geloof ik iets van 500 euro. Zit een onderstel met twee wielen bij. Moet je er even aan monteren (gaat vrij snel) en dan kun je 'm als een boodschappenwagentje achter je aan laten rijden. Trap op gaat zo ook prima.

 

Het zal lang niet de beste zijn maar voor mijn doeleinde in combinatie met budget was het een goede koop. Mochten de buren evacueren en ik achterblijven (ebola scenario of langere tijd geen gas, water, licht) dan kan ie aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

De Honda generatoren zijn eigenlijk het beste wat je kunt aanschaffen zonder dat je in de professionele en dus grotere (diesel) generatoren uit komt.

Heb diverse generatoren geprobeerd en Honda blijft toch echt de beste prijs kwaliteit verhouding.

De lidl/aldi generatoren werken op zich ook prima alleen is de sinus niet altijd even zuiver.

Ook maken die meer lawaai dan de duurdere merken

Het ligt er maar net aan wat je eisen zijn.

 

De tip om ze stiller te krijgen is en klein brommer uitlaat eind demper na de originele demper te plaatsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zal ongetwijfeld al eens een item geweest zijn in één van de rubrieken over energie, maar ik heb er zo toch direct niets over gevonden, vandaar mijn vraag:

 

Heeft er iemand goede of minder goede of zelfs slechte ervaringen met bepaalde merken stroomgeneratoren? Met het sombere toekomstbeeld in België door dreigend elektriciteitstekort en mogelijke stroomafsluitingen in hele regio's lijkt het me niet geheel onlogisch zo'n ding in huis te halen om zelf wat te voorzien in de noodzakelijkste stroombehoefte.

Uiteraard prijst elk merk z'n eigen waar de hemel in, maar ik zou liever afgaan op recensies van gebruikers... Wat te kopen en wat zeker niet.

Honda levert blijkbaar zeer degelijke generatoren maar lijkt me wel prijzig! ..Of toch z'n geld waard?

 

Voordat je gaat denken aan merken of types, ga thuis eerst eens berekenen hoe zwaar de generator moet zijn.

Tel de wattage op van al je items/machines die je van van stroom wil laten voorzien, doe daar +20% bij en je hebt ongeveer wat je minimaal nodig hebt aan kW.

 

Daarna wat de functie is van de generator, 1x per jaar een uurtje draaien? Dan kunnen vele merken (mits je wel tussentijds onderhoud pleegt en "droog" wegzet).

Wil je hem echt als 24/7 back-up hebben, kies dan voor een kwaliteit merk.

 

 

 

Ik heb een redelijke goede ervaring met een Parkside generator van de Lidl. 2500 watt max, loopt op gelode benzine. Redelijk stil. Heb 'm nog maar weinig gebruikt (1 maal een paar uur op een braderie om lampjes op de kraam te laten branen. Daarna is ie naar m'n balkon verhuist waar ie onder een tarp verblijft.

 

Sorry, hoe kun je nou zeggen dat je redelijk goede ervaring hebt met een machine als je hem maar een paar uur hebt gebruikt?! Dat geeft toch geen gefundeerde mening?.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik woon in Vlaanderen en word met zekerheid slachtoffer van stroomuitval als het fout gaat (en dat gaat het bijna zeker). Toch ga ik me zo geen ding aanschaffen. Daarvoor zijn een paar redenen :

 

- Als je elektronica aan n generator hangt, dan riskeer je toch schade als de generator wat onzuivere sinussen geeft.

- Een goede generator is best prijzig.

- De brandstofopslag (benzine?) vind ik een groter risico dan de stroomuitval. (Waar sla je dat op ? Wettelijke beperkingen zijn er niet zomaar. Hoe zit het met de brandverzekering ? Stel dat je woning afbrandt, of je schuurtje slaat over op de woning van de buren, ... )

- Kunnen we niet een paar uur zonder stroom ? Of zelfs een dag ? Volgens mij valt dat wel mee, als je niet aan een hart-longmachine ligt.

- We hebben backups voor de meeste functies : verwarming op propaanflessen, gaspitjes met propaan, een bbq, verlichting met batterijen, oplaadbare batterijen op voorraad. (Ik hou ook zo niet van kaarsen omwille van het brandgevaar,) De lege plaats in de vriezer is opgevuld met koelboxelementen waardoor we de koude langer vasthouden. Desnoods kunnen we enkele van die elementen ook in de koelkast leggen om de temperaturen langer wat lager te houden. Ik vermoed dat we pas vanaf 36 à 48u een probleem gaan krijgen.

- Bij eventuele rellen staan we desnoods met enkele buren zelf in voor de veiligheid. We wonen niet in het centrum van een stad en verwachten niet dat iedereen aan het plunderen gaat. Alvast niet in onze buurt. In geval van nood zetten we de toegangswegen af met auto's. Dat is al besproken met de buren.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je Honda neemt dan zit je goed. Wil je low budget dan zijn er voor een lage prijs copie Honda motoren op de markt, bijv onder het merk Swiss Kraf, Kraft Line, Royal Kraft etc. Dan koop je voor nog geen 200e een copie Honda die je ook electrisch kunt starten.

 

Mijn buurman en ik gebruiken deze in Spanje al ruim een jaar. Het zijn eenvoudige generatoren die een beetje onderhoud nodig hebben, zoals het schoon maken val filters, olie verversen en carborateur elk jaar schoonmaken. De onderdelen zijn van mindere kwaliteit dan Honda, dus als we iets vervangen dan doen we gelijk iets betere kwaliteit erin, zoals schroefjes, benzineslangetjes etc. Mooie is dat het copie is van Honda dus de onderdelen zijn overal te krijgen.

 

Let wel, deze generatoren zijn verder prima voor een paar uurtjes gebruik. Niet voor continue dus, dan moet je een watergekoelde diesel nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ooit, toen ik mijn BOL kocht, een tweedehands generator gekocht. Zelfs met twee man is die nauwelijks te tillen, maar hij geeft 3500 watt aan stroom (als ik dat tenminste zo goed uitleg). Ik wil binnenkort een stenen 'hondenhok' naast mijn huis zetten, waar de generator in komt te staan. Dan heb ik niet alleen zelf geen last van de herrie binnenshuis, maar buiten hoor je hem ook niet brullen.

Ik kwam niet zelf op het idee, maar een vriend van me heeft dat zo gedaan. De kabel naar zijn huis loopt ondergronds door een 4 cm. PVC-buis.

 

Bij het huis van de buren zag ik ooit een klein deurtje in de helling, precies naast een riviertje. Op mijn vraag wat dat was legden ze uit dat daar vroeger levensmiddelen koud in werden bewaard. Het riviertje liep bij nader inzien ook door het hokje erachter en is erg koud bergwater. Doordat er nogal veel grond bovenop het hokje lag (pakweg 150 cm.) was het daar nog steeds erg koel. Er stond een melkbus in met verse melk voor eigen gebruik.

Ik heb ze later bij meer hutten gezien en ooit wil ik er zelf ook eentje graven, in eerste instantie vanwegen de traditionele bouw, maar ik kan hem dan ook als vershoudruimte gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koop in ieder geval niet de kleine 2 Takt aggregaten van de bouwmarkt meestal met de naam Einhell.

 

Ze maken een enorme herrie en meestal starten ze bijzonder slecht of helemaal niet, ik heb zelf het startkoord al kapot getrokken alleen voor proefdraaien.

Ze sturen de aggregaat dan wel op maar als deze terugkomt is het niet beter.

Ze eindigen op marktplaats als opknapper, maar vergis je niet het trekkoord mechanisme kost nieuw rond de 45 euro!

 

De duurderen zoals Honda en Yamaha zijn kwalitatief veel beter en een zeer lange levensduur, over 10 jaar krijg je er nog een goede prijs voor terug.

 

As je het geld hebt koop een Honda.

Vanaf een 1000 euro

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelode benzine, waar koop ik dat tegenwoordig?

 

Ik heb er euro in en een flesje met toevoeging. Hoeft maar een dopje of zo van in. Is alweer en tijdje terug, weet niet meer hoe het heet. Bij de pomp wisten ze precies wat ik nodig had toen ik met m'n jerrycannetje kwam tanken voor m'n generator.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 9 maanden later...

Ik ben op zoek naar een aggregaat.

 

Doel:

Onze watervoorziening in stand houden als de electra uitvalt.

We hebben een 1,1KW 380v motor die de pomp aandrijft. Die pompt in ca 30 seconden het drukvat weer vol met 200 liter water.

Dit water komt van 50 meter diep en is prima te drinken.

 

Het aggregaat zal dus steeds kort aangezet moeten worden als het drukvat weer leeg is.

Nu lees ik hier dat een Honda het beste is, maar ik heb geen zin om 1000 euro uit te geven. :D

 

Iemand ervaring met dit soort aggregaat? (2KW Alligator HH8500 voor 190 euro)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben op zoek naar een aggregaat.

 

Doel:

Onze watervoorziening in stand houden als de electra uitvalt.

We hebben een 1,1KW 380v motor die de pomp aandrijft. Die pompt in ca 30 seconden het drukvat weer vol met 200 liter water.

Dit water komt van 50 meter diep en is prima te drinken.

 

Het aggregaat zal dus steeds kort aangezet moeten worden als het drukvat weer leeg is.

Nu lees ik hier dat een Honda het beste is, maar ik heb geen zin om 1000 euro uit te geven. :D

 

Iemand ervaring met dit soort aggregaat? (2KW Alligator HH8500 voor 190 euro)

 

Ik zou zeggen; kijk deze aflevering van opgelicht maar eens. Daarna weet u voldoende.

http://www.opgelicht.nl/uitzending/2015/1181/

 

Ik gooi er ook nog even een gevleugelde uitdrukking tegenaan: 'De ergernis over de slechte kwaliteit duurt voort als de vreugde over de lage prijs reeds lang verdwenen is'

 

Ikzelf zou uitkijken naar een 1.1KW 220v elektromotor. Generatoren die alleen 220v leveren zijn aanzienlijk goedkoper in de aanschaf dan de monsters die 220v en 380v leveren. Pramac maakt goede generatoren en hebben een Honda motor. De prijs is aantrekkelijk in vergelijking met een generator van Honda.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zeggen; kijk deze aflevering van opgelicht maar eens. Daarna weet u voldoende.

http://www.opgelicht.nl/uitzending/2015/1181/

 

Ik gooi er ook nog even een gevleugelde uitdrukking tegenaan: 'De ergernis over de slechte kwaliteit duurt voort als de vreugde over de lage prijs reeds lang verdwenen is'

 

Ikzelf zou uitkijken naar een 1.1KW 220v elektromotor. Generatoren die alleen 220v leveren zijn aanzienlijk goedkoper in de aanschaf dan de monsters die 220v en 380v leveren. Pramac maakt goede generatoren en hebben een Honda motor. De prijs is aantrekkelijk in vergelijking met een generator van Honda.

 

Als je low budget gaat, dan raadt ik de Honda kopieën aan van Swiss Craft, Craft en de 10 andere namen die ze ervoor gebruiken. Met key start dat is erg handig. Het zijn zoals gezegd exacte kopieën van de Honda, maar dan met low budget onderdelen. In Spanje onder zware omstandigheden gaan ze 1,5 a 2 jaar mee (dagelijks een paar uur gebruik), maar voor 160€ lach ik me de ballen uit de broek. Helaas is er alleen een 230-380 versie en dan levert deze op 230 eigenlijk maar 2500 watt ongeveer per output. Liever had ik een 230 versie gezien die bijv. 5000 watt kan leveren, want als je geen 380 gebruikt heb je niets aan het vermogen ook. Maar ja et zijn goedkope krengen die best lang meegaan. 1x heb ik een accu moeten vervangen van e auto-start en soms vervang je het benzine slangetje door een iets betere kwaliteit slang. Voor de rest is het starten en lopen. Onlangsop SC Catalunya heb ik hem nog even gebruikt toen Geert een stukje moest lassen. Bij mij is deze nu reserve dus het had maanden niet gedraaid, maar het was starten en lopen. Mijn buurman gebruikt hem dagelijks een paar uurtjes.

 

index.jpg.6be42f8a744f5b1c01fbc5a521763982.jpg

 

Wil je professioneel op benzine, dan neem je Honda. Wil je professioneel op diesel, neem dan een watergekoelde versie van een bekend merk. Zoals je al aangaf, neem eigenlijk geen 380v als je deze toch niet gebruik of de prijs moet ernaar zijn.;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Crafts

Bedankt voor de interessante link over de Opgelicht! uitzending over aggregaten!

Had nooit gedacht dat er zoveel rotzooi te koop werd aangeboden...

 

Wat je tip over 220volt motor te nemen; ik heb ook ook wel eens gespeeld met de gedachte om de oude motor (1960!) eventueel tijdens een shtf via een steinmetz schakeling op 220v om te schakelen.

Maar dan verlies je meer dan 50% vh vermogen. Komt het water dan nog wel omhoog? Ook weet ik het toerental van de oude motor niet, ik vermoed iets in de richting van 1200 toeren want hij is heel stil.

De pomp is een ENKI, ook uit 1960.

 

ik kan ook een heel nieuwe installatie kopen die op 220v werkt. en die opslaan voor SHTF.:rolleyes:

 

@Maritimesurvival

Bedankt, je advies om in ieder geval geval bij een erkend bedrijf te kopen lijkt me zeer zinnig!

 

@FincaInSpanje

Bedankt. Duidelijk dat er veel verschil in kwaliteit zit.

Wat Honda betreft: er blijkt op 10 km van mij een Honda dealer te zitten die aggregaten verkoopt.:rolleyes: Ga daar tzt kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...