Ga naar inhoud
GENEGEERD

Water waterval


Sibbe9200

Aanbevolen berichten

Tijdens onze zoektocht doorheen het forum voor info en gebruikerservaringen met waterfilters vroegen we ons toch iets af:

 

Tijdens onze laatste trektocht in Noorwegen hebben we telkens van een waterval gedronken. Onze redenering: dit komt rechtstreeks van een besneeuwde sneeuwtop en heeft nergens stil gestaan dus is goed om te drinken. Klopt dit echter wel?

 

Heb gegoogeld en vond niet echt een antwoord. Ziek zijn we alleszins niet geworden en het was het lekkerste water dat we ooit gedronken hebben.

 

(Ik had dit gisteren reeds gepost maar blijkbaar is de post niet op het forum geraakt? Misschien heb ik een fout gemaakt bij de verwerking.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast lonely wolf

Kan van een berg top komen maar zeker weet je het niet . Ik denk dat de grootste risico's de uitwerpselen van dieren, en een mogelijkheid van diverse insecten die uit bomen of overhangende planten komen c.q. vallen.

Normaliter hoe dichter bij de bron, hoe zuiverder het is.

Bij twijfel, ook als het helder is, zou ik het koken alvorens het te consumeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Water altijd koken of filtreren.

 

Tijdens mijn trip destijds in Canada zijn er een aantal weken flink ziek geweest van Giardia. Oorzaak: ze hadden water vlak bij een beverburcht gedronken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er bestaat altijd een gevaar voor besmetting. Tijdens een hike door de Rocky Mountains in Colorado USA, werd ons (door de parkrangers) zeer afgeraden om de sneeuw te smelten voor drinkwater.

Er zat namelijk een giftige schimmel of een alg (welke van de 2 weet ik niet meer) op de sneeuw. Je kon het ook zien, de sneeuw was niet mooi wit meer, er zat een beetje een roze gloed overheen.

(wel een mooiere kleur dan gele sneeuw :p )

 

Ik weet natuurlijk niet of het daar ook zo is, in het smeltwater zie je dat ook niet. En de concentratie in het water kan nooit zo heel hoog zijn.

Maar filtreren kan nooit kwaad.

 

Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn stelregel: sta je bij de bron in een Noord Europees land dan kan je de gok redelijk veilig wagen. Sta je bij snelstromend water en de bron is niet zichbaar....filteren/koken. Waterval of niet: geen bron geen slok.

 

Je weet immers nooit wat er tussen de bron en jou inname plek in het water is gekomen. Bijkijk ook je omgeving goed. Een koeienweide boven je bron heeft ook niet mijn voorkeur :D evenals intensieve veeteelt/landbouw in de regio vind ik niet zo geweldig...

 

Ik moet eerlijkheids halve wel toegeven dat ik vroeger gewoon uit beekjes heb gedronken in de Belgische Ardennen, Frankrijk en Duitsland......en nooit ziek geworden. Dat is dan al ruim 20 jaar geleden.....:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sibbe9200 wat de mannen hierboven al aangegeven hebben , je hebt geen flauw idee wat er boven in het water ligt (dode beesten , uitwerpselen, chemisch afval ????)

Het water mocht er dan mooi uitzien , je weet er verder niets van en ook wat @Marcov hierboven aangeeft ook al is het ijs of smeltwater bepaalde schimmels en bacterieen gaan niet dood

in lage temperaturen .Wat wel een feit is dat water wat beneden komt behoorlijk belucht is door het gekletter en er zit dus volop lucht (zuurstof) in het water wat op zich goed is ,maar ik zou het toch op zijn minst koken of filteren . Mooi schoon helder water zegt ook niets :)

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

De riviertjes in mijn buurt komen nagenoeg allemaal van bergen af die ik kan zien. Daarboven is geen intensieve veeteelt en/of landbouw, sterker nog, er is daar nauwelijks iemand te vinden. Laat het eens een of andere erg enthousiaste wandelaar zijn.

 

Natuurlijk bestaat de kans dat er een die iets in de rivier laat vallen, net voordat jij er wat uit drinkt. Maar om daar echt last van te hebben moet het beest wel zowat naast je staan en dan nog...

(Snel) stromend water voert alles af en verduunt alles vrijwel direct. Ik drink uit 'onze' beekjes en rivieren en zie ook menige veeboer in het dal (niet helemaal beneden, maar wel in mijn vallei) op de buik gaan liggen om rechtstreeks uit het water te drinken. Zij dragen over het algemeen niet van die handige schepmokken met zich mee. Ik heb nog nooit gehoord dat er iemand ziek van geworden is.

 

Zelf drink ik nu al meer dan 10 jaar het water uit eigen bron zo uit de kraan, zonder het te koken. De bron ligt pakweg 150-160 meter hoger dan mijn huis en ik heb daar inderdaad wel eens een kikkertje in zien zitten. Geen probleem mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem dat hier naar voren komt is iets wat mij ook al een tijdje bezig houd. al het water moet eerst gefilterd of gekookt worden. doch alle dieren drinken het gewoon, zelfs wat ons te vies lijkt het.

En ook ik heb gewoon gedronken uit een bron waar je de diertjes in zag zwemmen. Nu weet ik dat je het water uit een nederlandse sloot niet kan vergelijken met een berg beekje maar toch.

Is onze weerstand dan zo verzwakt dat we zelfs dat niet meer verwerken kunnen of speelt de angst een te grote rol??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem dat hier naar voren komt is iets wat mij ook al een tijdje bezig houd. al het water moet eerst gefilterd of gekookt worden. doch alle dieren drinken het gewoon, zelfs wat ons te vies lijkt het.

En ook ik heb gewoon gedronken uit een bron waar je de diertjes in zag zwemmen. Nu weet ik dat je het water uit een nederlandse sloot niet kan vergelijken met een berg beekje maar toch.

Is onze weerstand dan zo verzwakt dat we zelfs dat niet meer verwerken kunnen of speelt de angst een te grote rol??

 

Interessant vraagstuk!

 

Waarom hebben we op sommige plekken nog steeds haar terwijl we alles al sinds mensenheugenis met regelmaat afdekken met kledij? Er schijnt een theorie daarover te zijn dat door het langdurige bedekken van ons lichaam dat de haren op ons lichaam niet meer nodig zijn om kou te weren. Eveneens voor eelt vanwege schoeisel.

 

En een dier reageert puur vanuit instinct... dorst = drinken... argumenten zoals wij die als mensen kennen zouden dieren niet hebben (dit neem ik voor nu even als waar aan). Echter moeder natuur stelt leven altijd voor op de dood wat betekent dat dieren niet gemakkelijk ziek worden omdat ze geen alternatieven kunnen bedenken en wij al vrij snel maar we kunnen wel oplossingen bedenken zoals koken of filteren.

 

En er zijn hele leuke filter projectjes...

 

Check maar is even:

 

Agreed met wat er al is gezegd... liever voorbereid dan niet... koken of filteren ongeacht waar je bent ter wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Water is vaak in het buitenland een moeilijk verhaal. Voor onszelf hanteren we de volgende stelregels :

 

- We drinken thuis gewoon water uit de kraan. Dat wordt gecontroleerd en is veilig. We controleren altijd adh van de geur. Soms ruikt het water naar chloor. Door het in de koelkast te plaatsen verdwijnt de geur. We gebruikten wel een Brita filterkan. Een filter kost pakweg 4€ en je kan er een maand mee verder. Dat is voor ons aanvaardbaar. We zijn er nog nooit ziek van geworden. Wel zorgen voor een goede hygiëne en geregeld de kan afwassen met een zeepsopje. We laten het water altijd eerst even stromen zodat het stilstaand water uit de leidingen wegstroomt. We besparen op flessenwater.

 

- In Hongarije (Boedapest) drinken we ook water uit de kraan, maar nooit rechtstreeks. Het wordt gebruikt voor thee, koffie of gaat eerst in de waterkoker. Wellicht kookt het niet lang genoeg om all levende wezens erin te doden, de meeste gaan er wel aan. We zijn er nog nooit ziek van geworden.

 

- In hotels in het buitenland drinken we meestal niet van de kraan. Dan kopen we flessenwater. Ook de geurcontrole doe ik voor het poetsen van de tanden. Soms vertrouw ik het niet en gebruik ik daarvoor flessenwater.

 

- In geval van nood wil ik water filteren uit mijn regenput. Dat water wil ik eerst door een grof filter halen, daarna door een tulip druppelfilter, eventueel met nog een ontsmettingstablet of enkele druppels chloor. Ik heb voor dergelijke toepassingen een twintigtal 25 l emmers staan van foodgrade kwaliteit. We hebben ook voldoende flessenwater op voorraad. In het slechtste geval drinken we wijn of bier bij het eten (kan ik ook wel mee leven).

 

- Voor verlaatsingen hebben we een lifestraw bij. Vandaag zou ik opteren voor een Sawyer minifilter. We hebben enkele flessen bleek, zuiveringstabletten. Ook de Brita filters hebben we voor ongeveer een jaar op voorraad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tijdens onze zoektocht doorheen het forum voor info en gebruikerservaringen met waterfilters vroegen we ons toch iets af:

 

Tijdens onze laatste trektocht in Noorwegen hebben we telkens van een waterval gedronken. Onze redenering: dit komt rechtstreeks van een besneeuwde sneeuwtop en heeft nergens stil gestaan dus is goed om te drinken. Klopt dit echter wel?

 

Heb gegoogeld en vond niet echt een antwoord. Ziek zijn we alleszins niet geworden en het was het lekkerste water dat we ooit gedronken hebben.

 

(Ik had dit gisteren reeds gepost maar blijkbaar is de post niet op het forum geraakt? Misschien heb ik een fout gemaakt bij de verwerking.)

 

dat water lijkt mij op zichzelf wel schoon want in feite heeft het gewoon gekookt toen het verdampte en op de berg weer als neerslag neerkwam, en in de tijd dat het stilstond op de berg heeft het in feite in de diepvries gestaan. Het water zal van zichzelf wel schoon zijn maar het kan vervuild zijn door externe bronnen zoals uitwerpselen, al lijkt het mij ook dat in de bergen er voldoende aan denne-hout te komen valt waarmee je dan weer een filter kunt maken, en anders is dat hout ook nog geschikt als brandhout voor je kookvuurtje ;). Ik zou het inderdaad wel eerst koken of filteren gewoon voor de zekerheid, maar voor de rest is het heerlijk water ja.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast lonely wolf

Dieren hebben een ander vertering gestel als wij en de immuniteit is ook anders,

Ik zie regelmatig dat mijn honden na een zwempartij in de bosvijver (redelijk tot vrij groot) toch aan de dunne zijn. Ik zelf zwem er ook in maar ben nooit ziek van.

Ook vrat mijn hond ooit een dode duif met veren al op, niet ziek van geworden, moet ik eens proberen!:p @Range Waarom hebben dan vrouwen en indianen geen baard? hun gezicht hebben ze toch nooit afgeschermd? En de schaamstreken wel begroeing? theorie klop dus niet!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@lonely wolf,

 

Ik zou de theorie nog niet helemaal uit het veld slaan.

 

Vrouwen hebben wel degelijk haargroei rond hun gezicht gehad. Dit is vandaag de dag nog bij veel Turkse vrouwen zichtbaar. Van indianen weet ik het niet maar dat kan van alles zijn (ook genetisch of geografisch nooit lange afstanden). En we hebben wel degelijk kledij voor onze hoofden. De sjaal is een voorbeeld bij uitstek maar we hebben ook nog de hoofddoek (voor mensen die in de woestijn verblijven) bijvoorbeeld.

 

En evolutie is iets wat we niet makkelijk kunnen bevatten. En onze lichaamsbeharing is ook niet compleet weg, alleen veeal drastisch verminderd waardoor het zijn of haar oorspronkelijke nut is verloren. We hebben nog steeds haar op ons hoofd want oh wee als je brein koud wordt... nou dat is prep not done :)!

 

Als ik moeder natuur een paar vragen over evolutie zou kunnen stellen dan zou één van die vragen inderdaad zijn waarom ons haar op vele plekken drastisch is verminderd en op een paar plaatsen stabiel en geconcentreerd is gebleven zoals de schaamstreek en oksels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...