Ga naar inhoud
GENEGEERD

TEST Tonysun Foetsie, veel voor weinig?


Nonkel Jones

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 118
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik ben ook benieuwd. Ik zie dat je in je voorraadkast ook de 2 pakken Proteïne staan waarover we het in een ander draadje al hebben gehad. :)

 

Man, je moest eens weten hoeveel zooi ik heb staan die ik allemaal op jouw advies heb gekocht. Zo heb ik zoveel ascorbinezuur dat de fabrikant van Kukident voor minstens tien jaar zou kunnen overschakelen op het maken van bruisvitaminen in plaats van hun gebruikelijke bruistabletten.

 

EDIT: ik moet toch eens op mijn taalgebruik gaan letten. Met 'zooi' bedoelde ik de zaken die ik kocht na de waardevolle adviezen van @vheeswijk en waarmee ik blij ben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Man, je moest eens weten hoeveel zooi ik heb staan die ik allemaal op jouw advies heb gekocht. Zo heb ik zoveel ascorbinezuur dat de fabrikant van Kukident voor minstens tien jaar zou kunnen overschakelen op het maken van bruisvitaminen in plaats van hun gebruikelijke bruistabletten.

 

Als je ook nog maar weet waar allemaal voor dient :confused:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nah ik heb het volgehouden om een dag te wachten. Hij is besteld en ik ben benieuwd. Keurig review van NJ met wat kritische punten. Die neem ik voor 50 eurries wel voor lief. Het is voor nood en een enkele keer in de garage. Ik merk hier wel vaker dat men de beste kwaliteit nastreeft. Daar hangt ook een prijskaartje aan. Kans is ook aanwezig dat je het nooit nodig hebt.. In die gedachtengang vind ik het een heel betaalbaar kacheltje met een bruikbaar warmhoudplaatje waarbij je een beetje moet opletten als je het gebruikt.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nah ik heb het volgehouden om een dag te wachten. Hij is besteld en ik ben benieuwd. Keurig review van NJ met wat kritische punten. Die neem ik voor 50 eurries wel voor lief. Het is voor nood en een enkele keer in de garage. Ik merk hier wel vaker dat men de beste kwaliteit nastreeft. Daar hangt ook een prijskaartje aan. Kans is ook aanwezig dat je het nooit nodig hebt.. In die gedachtengang vind ik het een heel betaalbaar kacheltje met een bruikbaar warmhoudplaatje waarbij je een beetje moet opletten als je het gebruikt.

 

Mee eens, dit lijkt me een prima kacheltje voor noodgevallen. En een brand- & co2-melder heb ik toch al hangen ivm mijn open haard, primus en oliestelletjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kacheltje staat nu in mijn huiskamer te branden. In het brandstoftankje zit niet veel goedkope zwavelarme petroleum die ik á € 1.02 per liter in België kocht en die ik wil laten opbranden zodat ik het tankje kan vullen met Zibro-olie.

 

De geur valt me mee, al hangt er wel een lichte petroleumwalm in mijn kamer. Al met al niet echt prettig, maar ik kan me voorstellen dat als de pleuris uitbreekt ik er geen enkele moeite mee zou hebben.

Maar toch: op http://www.nauticgear.nl/aanbiedingen/aanbieding-petroleumkachel.html valt het volgende te lezen:

 

Brand op petroleum, kerosine, maar wij adviseren paraffine te gebruiken. Dit is gezuiverde petroleum en brand nagenoeg reukloos!

 

en op http://www.boottotaal.nl/alles-voor-de-boot/kombuis-and-sanitair/Verwarmen/Petrolium-kachel lees ik precies hetzelfde, inclusief schrijffout. Voor de mavo’ers onder ons: in dit geval schrijf je brand met dt. Je zou dus haast zeggen dat deze wervende tekst op een of andere manier van de importeur komt. Maar laat nou diezelfde importeur in de bijgeleverde handleiding het volgende schrijven

 

cueqp.jpg

 

en bovendien in de handleiding het volgende te hebben opgenomen:

 

2d9sc52.jpg

 

PetroHeat zou je, met enige goede wil, kunnen omschrijven als een B-merk Zibro-olie. Misschien is het zelfs wel even goed.

Wat voor brandstof je dient te gebruiken is in ieder geval heel onduidelijk. Want moet er nu 'lamppetroleum' in of PetroHeat? Ik laat het tankje in ieder geval leegbranden en vul het straks met Zibro-olie. Dan kan ik kijken, en vooral ruiken, wat er dan gebeurt.

 

Wat betreft dat leegbranden heeft de importeur overigens een mening die ik nooit eerder las of hoorde:

 

160o26g.jpg

 

Dat afbranden is m.i. onzin en zorgt er m.i. alleen maar voor dat de levensduur van de lont wordt bekort en dat er meer lonten worden verkocht. @Raycoupe kom er eens in…

 

Ik heb meerdere Zibro-kachels, dus om extra verwarming zit ik niet verlegen. Eigenlijk kocht ik de Foetsie omdat ik ervan uitging dat het ding rondom een aangename stralingswarmte zou afgeven. Ik ging er vanuit dat ik dan lekker tot laat in de avond met gasten in de tuin kon zitten, met heerlijk warme voetjes. En dan nu mijn grootste teleurstelling tot nu toe: dat kun je mooi vergeten. Niks te warme voeten! De warmte van de Tonysun Foetsie straalt voor het overgrote deel uit naar de bovenkant. Vlak voor het gaas is het weliswaar enigszins warm, maar niet eens warm genoeg om - don’t try this at home – een fles wasbenzine te doen ontvlammen. Op zo’n veertig centimeter afstand is de warmte nog nauwelijks waarneembaar.

 

n32oo2.jpg

 

Wordt vervolgd, eerst het tankje leegbranden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Glasvezel lont? Heb dat ooit eens gebruikt in wat decoratieve olielampjes met gekleurde vlammetjes van een of ander tuincentrum met kerst. Rampzalig spul. Moet je dan ook weer zorgen voor reserve glasvezel lonten? Ik heb een aantal meter katoenen long voor m'n petroleumstelletjes en 1 reservekous voor de zibro. Klinkt toch weer wat minder allemaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wil toch effe een advies geven van mensen die 50 euro willen stuk slaan voor een noodkacheltje.

 

Zelf zit ik nogal ruim in de petroleumlkachels en ben tot de conclusie gekomen dat een "draagbare " kachel erbij en voor een kleine ruimte nog ontbreekt.

 

Nu had ik mijn oog al laten vallen op een leuk kacheltje op gaspatronen en voor vaderdag gevraagd maar het mocht niet zo zijn,

de Vaderdag-feest-commissie besliste anders.

 

Toch ga ik deze kachel krijgen, de sint is de aangewezen figuur om mijn kacheltje te krijgen!

 

Het gaat om deze gaskachel;

 

[ATTACH=CONFIG]12236[/ATTACH]

 

http://www.gaswinkel.com/mobielegaskachels/easymultiheater.htm

 

De gaspatronen zijn bij de action te koop voor ongeveer 1 euro, brand er 2 uur op dus voor 50 cent per uur volop branden.

 

De Zibro Cristal kost in mijn regio gewoon 3 euro per liter (20 liter can) dus 0,25 liter per uur kost dan ongeveer 0,75 cent voor 1 uur branden, voor een petroleumkachel.

 

Dat komt overeen met de gaspatronen die gewoonlijk 1,50 kosten voor 2 uur stoken. bij maximale stand, maar kan ook minder bij een lage stand.

en deze gaspatronen zijn eindeloos houdbaar. en goed te vervoeren zonder morsen.

 

Gewoon deze info om een afweging te maken, ik zet de Broilfire Butafles Hand gaskachel 2000 bovenaan op mijn verlanglijstje, vooral ook gezien het testverslag van de Foetsie, waarvoor dank @Nonkel Jones

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Nonkel Jones ga je ook bijhouden of de kamertemperatuur stijgt en zo ja, hoeveel? Jammer dat de Foetsie nauwelijks stralingswarmte afgeeft. Fijn dat je al deze moeite voor ons neemt!!

 

Dat heeft weinig zin, Zanshin, omdat mijn huis zich moeilijk laat vergelijken met een ander. Maar aangezien het opgegeven vermogen in kca van de Foetsie gelijk is aan dat van de Zibro R 224 TC neem ik aan dat zo'n Foetsie ongeveer 85 m2 kan verwarmen.

 

Het kacheltje geeft royaal warmte af, maar naar boven en niet zoals ik hoopte rondom.

 

EDIT: 85m3, hetgeen zich ongeveer laat vertalen in 16 - 34 m2.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

http://www.gaswinkel.com/mobielegaskachels/easymultiheater.htm

 

De gaspatronen zijn bij de action te koop voor ongeveer 1 euro, brand er 2 uur op dus voor 50 cent per uur volop branden.

 

De Zibro Cristal kost in mijn regio gewoon 3 euro per liter (20 liter can) dus 0,25 liter per uur kost dan ongeveer 0,75 cent voor 1 uur branden, voor een petroleumkachel.

 

Dat komt overeen met de gaspatronen die gewoonlijk 1,50 kosten voor 2 uur stoken. bij maximale stand, maar kan ook minder bij een lage stand.

en deze gaspatronen zijn eindeloos houdbaar. en goed te vervoeren zonder morsen.

 

 

Zijn dat diezelfde patronen bij de action waar die 'gevaarlijke' kooktoestelletjes op branden?

Voordeel voor mij zou zijn dat het een betere aanvulling zou zijn dan de foetsie qua stralingswarmte. De kookmogelijkheid heb ik niet nodig, heb al drie petroleumstelletjes dus dat komt goed.

Nadeel is dat ik dan weer een andere brandstofsoort zou moeten gaan preppen. Voor drie maanden, zeg 6 uurtjes per dag aan wordt dat dus 180 van die busjes. Bij de Action halen is dan niet echt een optie want daar ga ik met m'n rugzakje als ik niet wil opvallen zo'n 30-40 keer over doen en dan duurt het ook erg lang voordat ze in huis zijn. Dus dan zou ik ze waarschijnlijk per doos meebestellen. Komen ze op rond de 1,20 Euro per stuk. Da's toch weer 200 euro, terwijl als ik een petroleumkacheltje zou kunnen vinden voor weinig ik alleen de kachel nodig zou hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Nonkel Jones Als je nu de keuze hebt tussen de Foetsie en de Zibro, Welke zou je dan kopen?

 

Ik ben nog niet klaar met mijn test, Jan. En ik kan niet in ieders portemonnee kijken. Als bijstandsprep lijkt me de Foetsie echter tot nu toe te voldoen. Morgen ga ik erop koken - hetgeen op een Zibro niet kan - en breng ik verslag uit.

 

De kookmogelijkheid heb ik niet nodig, heb al drie petroleumstelletjes dus dat komt goed.

 

Mijn ervaring met petroleumstelletjes is dat ze prima warm houden, maar minder goed op temperatuur brengen. Met andere woorden: echt lekker kun je er niet op koken. Als de pleuris uitbreekt voldoen ze echter.

 

Het zou me niet verbazen als de Foetsie wat betreft koken wel helemaal voldoet. Niet meer normaal hoe warm het aan de bovenkant wordt, en eigenlijk is dat meteen een erg groot nadeel als je kinderen of onstuimige huisdieren hebt. Althans, als je gek op ze bent...

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Nonkel Jones Als je nu de keuze hebt tussen de Foetsie en de Zibro, Welke zou je dan kopen?

 

Ben geen Nonkel:cool: maar kan nog wel vermelden dat ik ook 2 chinese petroleumkachels heb zien er goed uit, rechthoekmodel.

Maar het draaimechanisme slijt erg snel de tandjes die de palletjes bedienen slijten erg snel en nog wat mechanische slijtage in het regel gedeelte.

Ik merk dat het staal zachter is dus snel slijt en zo te zien ook dunner staal.

De kachels kocht ik 2e hands maar waren nog niet eens zo oud en toch al merkbare slijtage. Zou ze niet aan een bekende durven te verkopen.

 

De Zibro's die ik heb zijn merkbaar beter wat betreft het regelmechanisme na 25 jaar is het nog goed en dan kun je nog altijd een 2e hands kopen voor de onderdelen als het al nodig mocht zijn.

De nieuwe low budget Zibro's ken ik niet zouden inmiddels ook wel uit een chinese fabriek kunnen komen. Maar als ik mocht kiezen dan toch de Zibro.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben nog niet klaar met mijn test, Jan. En ik kan niet in ieders portemonnee kijken. Als bijstandsprep lijkt me de Foetsie echter tot nu toe te voldoen. Morgen ga ik erop koken - hetgeen op een Zibro niet kan - en breng ik verslag uit.

 

Ben benieuwd hoe dat zal gaan! Vergeet ook niet beveiliging(-en). Dat de Foetsie meer naar boven straalt is eigenlijk wel een voordeel in de zin dat je hem dan dus wel wat meer bij een muur kunt plaatsen ipv in de vrije ruimte. Je had het zelf eerder over het maken van een hitteschild, wellicht dat dit nog kan helpen wat meer hitte naar de zijkant te stralen als deze boven de kachel uit steekt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee. Er staat Made in Japan op. En in tegenstelling tot vroeger is dat een soort kwaliteitskenmerk.

 

Zibro is een supermerk. Heb m'n laserkacheltje al zo'n 25 jaar. Nog geen enkel probleem mee gehad en hij is al drie keer meeverhuisd. M'n airco die ik nu 5 jaar geleden heb laten installeren is er ook van. Elk jaar maak ik keurig de filter schoon en verder doet ie het gewoon. Verwarmt nog ook als ik wil. Daarom overweeg ik een ander merk ook alleen maar als extra.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben benieuwd hoe dat zal gaan! Vergeet ook niet beveiliging(-en). Dat de Foetsie meer naar boven straalt is eigenlijk wel een voordeel in de zin dat je hem dan dus wel wat meer bij een muur kunt plaatsen ipv in de vrije ruimte. Je had het zelf eerder over het maken van een hitteschild, wellicht dat dit nog kan helpen wat meer hitte naar de zijkant te stralen als deze boven de kachel uit steekt?

 

Wat betreft de beveiliging, daar kom ik later op terug. Maar ik liet al iets los toen ik het over huisdieren en kinderen had.

 

Ik zou de Foetsie niet tegen een muur zetten, maar je kunt er dichtbij mee komen.Ik zie dat, net als jij, als een voordeel t.o.v. wat ik zonder het apparaat te testen aanvankelijk aannam. Op het aanbrengen van een hitteschild, ook zo'n vroegtijdig idee van me, ben ik teruggekomen. Is weinig zinvol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zibro is een supermerk. Heb m'n laserkacheltje al zo'n 25 jaar. Nog geen enkel probleem mee gehad en hij is al drie keer meeverhuisd. M'n airco die ik nu 5 jaar geleden heb laten installeren is er ook van. Elk jaar maak ik keurig de filter schoon en verder doet ie het gewoon. Verwarmt nog ook als ik wil. Daarom overweeg ik een ander merk ook alleen maar als extra.

 

Mag ik vragen wat jij je laser-Zibro te drinken geeft? Nooit gezondigd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mag ik vragen wat jij je laser-Zibro te drinken geeft? Nooit gezondigd?

 

Zibro fuel. Nu heet dat crystal dacht ik, in het begin waren het witte jerrycans van 20l waar zibro kerosine op stond die ik bij de Welkoop haalde. En nu dus dat spul van haveko zoals in de link die ergens in dat zibro brandstof draadje staat.

Ruikt iets anders (als ie net aan is en aan het opwarmen, je weet wel) maar verder nooit ge-experimenteerd met ander spul zoals farmlight enzo.

 

Het enige dat ik doe met die laser is als ie de zomer heeft stilgestaan 'm even grondig schoonspuiten met zo'n spuitbusje lucht. Anders meurt ie de eerste keer van het stof dat erin gekomen is. En voordat ie weer op z'n bewaarplekje gaat voor de zomer brand ik 'm leeg totdat ie vanzelf uitgaat. Verder niks. Ik heb die nieuwe (R 224 TC) dan ook puur gekocht omdat ie geen 220V nodig heeft en ik er eentje wilde die het ook zou doen als er geen stroom is. Die laser komt nog uit m'n pre-prep periode. Ik woonde nog thuis op zolder en daar was niet zoveel verwarming, en oud huis dus veel tocht en enkel glas. Dan programmeerde ik het ding op 18 graden voor 0800 uur zodat ik niet liep te bibberen als ik opstond in de winter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zibro fuel. Nu heet dat crystal dacht ik, in het begin waren het witte jerrycans van 20l waar zibro kerosine op stond die ik bij de Welkoop haalde. En nu dus dat spul van haveko zoals in de link die ergens in dat zibro brandstof draadje staat.

Ruikt iets anders (als ie net aan is en aan het opwarmen, je weet wel) maar verder nooit ge-experimenteerd met ander spul zoals farmlight enzo.

 

Volgens mij ben je net zo’n lafaard als ik die geïndoctrineerd door de verhalen van de Zibro-importeur het niet in zijn hoofd durft te halen zijn kostbare lasertje aan andere dan de voorgeschreven brandstof bloot te stellen. Voor een uitstapje naar TurboHeat, overigens de door de importeur van Foetsie aanbevolen brandstof, hebben we nog nét het lef. En dat terwijl jij en ik, volgens mij, geen echte argumenten tegen het echt goedkope spul weten te bedenken. Let op: dit is geen aanval ofzo, ik doe precies hetzelfde, maar zou weleens willen horen wat er wérkelijk op tegen is de veel goedkopere brandstof te gebruiken.

 

Het enige dat ik doe met die laser is als ie de zomer heeft stilgestaan 'm even grondig schoonspuiten met zo'n spuitbusje lucht. Anders meurt ie de eerste keer van het stof dat erin gekomen is. En voordat ie weer op z'n bewaarplekje gaat voor de zomer brand ik 'm leeg totdat ie vanzelf uitgaat. Verder niks.

 

Leegbranden en schoonspuiten is, naar mijn ervaring niet eens nodig. Na de zomer druk je de knop weer gewoon in, of het even stinkt weet ik niet eens, en hoppa: het ding doet het weer.

 

Ik heb die nieuwe (R 224 TC) dan ook puur gekocht omdat ie geen 220V nodig heeft en ik er eentje wilde die het ook zou doen als er geen stroom is. Die laser komt nog uit m'n pre-prep periode. Ik woonde nog thuis op zolder en daar was niet zoveel verwarming, en oud huis dus veel tocht en enkel glas. Dan programmeerde ik het ding op 18 graden voor 0800 uur zodat ik niet liep te bibberen als ik opstond in de winter.

 

We lijken wat dat betreft op elkaar. Ik heb een wat oudere Zibro-kachel die vrijwel identiek is aan de R 224 TC. Met hetzelfde doel: onafhankelijk zijn van de 230V. Mijn 224 kocht ik omdat ik het met mijn Zibrozegeltjes, die ik trouw bij elkaar heb gespaard omdat ik een lafaard ben die importeursverhaaltjes gelooft, goedkoop kon kopen en het geld had. Het ding staat nog nieuw in de doos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij ben je net zo’n lafaard als ik die geïndoctrineerd door de verhalen van de Zibro-importeur het niet in zijn hoofd durft te halen zijn kostbare lasertje aan andere dan de voorgeschreven brandstof bloot te stellen. Voor een uitstapje naar TurboHeat, overigens de door de importeur van Foetsie aanbevolen brandstof, hebben we nog nét het lef. En dat terwijl jij en ik, volgens mij, geen echte argumenten tegen het echt goedkope spul weten te bedenken. Let op: dit is geen aanval ofzo, ik doe precies hetzelfde, maar zou weleens willen horen wat er wérkelijk op tegen is de veel goedkopere brandstof te gebruiken.

 

Klopt. Er is behalve het verhaal dat in de handleiding staat geen enkele reden om er niet ander spul in te stoppen. Maarja, destijds dat ding gekocht voor 600 gulden en ik had een goede baan in de IT dus in die tijd dacht ik er niet eens over na of er iets goedkopers in kon. Nu ben ik niet meer zo rijk, maar nu ook weer niet zo in de crisis dat ik niet anders kan dan er goedkopere brandstof in doen. Tel daarbij op dat ik geen auto heb en wil en het dus veel gemakkelijker was om dat haveka spul met 5 jerry's tegelijk te laten bezorgen... Als er hier op de hoek een zaak zou zijn waar ik gewoon achter op m'n fiets een jerrycan van 20 liter zou kunnen laten vullen met brandstof die minder dan de helft kost zou ik het doen. Maar het is ook een stuk gemakzucht dat ik me financieel nog kan veroorloven en dus ook doe. Ik ben al vrijwel gestopt met roken, niet om financiele redenen maar omdat ik de pest kreeg aan die 'veilige' sigaretten die steeds uitgaan en te lui ben om te leren rollen.

En een klein stukje bezorgdheid zit er ook wel bij. Stel ik heb de kachel echt nodig in een shtf situatie en hij kapt ermee. Dan ga ik mezelf voor m'n kop slaan als ik andere brandstof heb gebruikt. Terwijl dat waarschijnlijk niet eens de oorzaak is.

 

Tja, gebrainwashed zijn we allemaal een beetje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...