Ga naar inhoud
GENEGEERD

Mensen hoeven niet meer te solliciteren

quiqsilver
 Share

Recommended Posts

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Dat.programmeren word ook steeds minder werk.

Waar ik vroeger alle codes met.de hand moest invoeren, letterlijk duizenden regels met allemaal codes.

Zat ik bij mijn laatste baas op de.tekenkamer en deed met een cad/cam programma alles bewerken. Geen code word meer met de hand ingevoerd.

Werd het vanuit de.tekenkamer naar de robot verzonden en klaar was kees.in 1/10 van de tijd wat het me 10 a 15 jaar geleden koste.

Een kind kan de was doen.

Link naar reactie

Een interessant verhaal over de grote risico's van

verregaande automatisering én ook een donker toekomst

perspectief.

QuiQsilver

De risico's qua werkgelegenheid zie ik niet. Maar dan bedoel ik ook letterlijk niet.

Wel zie ik risico's omtrent de opvatting over werkgelegenheid.

Link naar reactie

Het grootste risico is dat de huidige maatschappij niet "gemaakt" is voor een economie waarin bijna niemand meer hoeft/kan werken. Dit filmpje overdrijft her en der een beetje maar feitelijk klopt het wel, als alles straks geautomatiseerd is wat moeten de huidige werknemers dan doen???

Als kleine gemeenschap is het enige wat je kan doen het aan banden leggen. Nul komma nul automatisering of gedeeltelijke automatisering (denk aan het laten draaien van een schijf d.m.v. je voet te gebruiken bij het draaien voor een klei pot).

Er ligt nog een ander gevaar op de loer. Wanneer automatisering mensen teveel vrije tijd geeft en alles wat je kan bedenken al voor je wordt gedaan is het maar de vraag waarom mensen er nog willen zijn. De natuur is gebouwd op een gesloten cyclus en een mens ook. Haal iets daarvan weg en ik denk dat de mens weinig reden meer heeft om te leven.

Link naar reactie

Er zullen door automatisering veel banen verdwijnen maar er zullen eveneens banen bijkomen. Wel denk ik dat er meer verdwijnen dan bijkomen. Het is raadzaam voor een ieder om vooruit te kijken en zichzelf af te vragen, "hoe groot is de kans dat ik mijn huidige baan over vijf jaar nog heb?". Wellicht kun je dan nog inspelen op toekomstige ontwikkelingen.

Link naar reactie

Mensen zullen altijd een nieuw doel zoeken.

Al is het maar het doel om te overleven.

Voor me zie ik dan altijd een reclame die jaren geleden op tv was.

In een mooie woonkamer zit een Afrikaan met zijn dochtertje tv te kijken.

Op tv komt een giro nummer voorbij voor Nederland te helpen. Hij besluit het giro nummer op te schrijven om een donatie te doen.

Link naar reactie

Waarom zou je blijven automatiseren als er toch geen kat genoeg inkomen heeft om je gemaakte produkten te kopen ?

Automatiseer je hele productie voor wagens, en geraak ze aan de straatstenen niet kwijt. Is dat niet stilletjes aan de situatie waar we in het verzeilen zijn ? Ford besefte het in de tijd al, dat hij moest zorgen dat zijn arbeiders voldoende inkomen hadden om zijn wagens te kunnen kopen.

En dan mis ik nog 1 ding in deze hele discussie, als morgen de elektriciteit uitvalt (redelijk actueel met Doel), op wat gaan die robots dan draaien ? Aardappelen en rijst ? Dan zit je al terug bij mensen (biorobots :-) )

En die automatisatie zal in eerste instantie wel gebruikt worden om doden te automatiseren, eerst werden de drones gebruikt voor militaire toepassingen, pas in latere instantie werd er gesproken over civiele toepassingen. Die militaire toepassingen, en zaken als crowd control, zijn er volop. Civiele, daar heb ik nog niet veel van gemerkt.

En dat vb van die zelfrijdende wagen. Als zo een auto 50 000 zou kosten, en ik moet er toch in zitten, zal ik wel met een autootje van 5000 rondrijden en zelf sturen. :-) Kwestie van zelf mijn prioriteiten te leggen....

Maw, ik denk dat zulk een doorgedreven automatisatie en robotisatie een marginaal fenomeen zal blijven voor een beperkt aantal rijken. Tenzij in militaire toepassingen en toepassingen van ordehandhaving en repressie.

Link naar reactie

Automatisering gaat uit van groeiend aanbod van grondstoffen en dat klopt al niet. Transport in dat filmpje is bv grote groep, maar met dalende olievoorraden geen blijvertje.

idem trouwens voor onze belangrijkste sector landbouw. Tuinieren volgens permacultuur gaat niet met machines. Juist niet, te chaotisch en de nodige grondstoffen/energie kun je er niet uit halen. Genoeg voedsel/energie voor de tuinierder wel.

https://www.youtube.com/watch?v=jsV_3yBDXXI

Link naar reactie

Ik hoor mensen vaak praten over hun keuze al dan niet in NL te blijven. Dan komen ze met een redenering over werk. Ik ben van mening dat welke keuze je maak, dat je zo onafhankelijk mogelijk moet worden van het systeem. Automatisering en winstmaximalisering zal steeds verder worden doorgevoerd en straks zijn er nog maar een beperkt aantal banen voor alle mensen. Kies voor een beroep of vak waar voorlopig behoefte aan blijft. Laatst kwam ik een jong meisje tegen die haar studie kunstgeschiedenis aan het afronden was. Ik dacht leuk, maar hier heeft ze niets aan als je werk wilt vinden. Ik heb haar geadviseerd er iets bij te doen waarmee ze wel een kans op een baan heeft.

Vergeet niet dat de hele banenmarkt nu al op kunstmatige wijze in stand wordt gehouden. Voor EU geldt grofweg dat 25% werkt voor een bedrijf, 30-40% werkt voor de (semi-overheid), 10% is zelfstandig en de rest is werkeloos of zit in een of andere uitkering. Per saldo betekent dit dus dat slechts 25+10= 35% een echte baan heeft. Via belasting creert de roverheid dus nog werk voor nog wat mensen, maar als je 1/3 naar huis zou sturen dan merk je er niets van. Als er straks nog minder banen zijn en meer mensen, dan begrijp je dat onze huidige levensstandaard een stuk omlaag zal moeten.:(

Link naar reactie

@FincaInSpanje Zo werkt het huidige economisch model niet. Als de levensstandaard omlaag moet, wordt er minder geconsumeerd. Als er minder geconsumeerd wordt, verdwijnen er banen. Als er meer banen verdwijnen moet de levensstandaard verder omlaag. En dat is de neerwaartse spiraal die voorkomen moet worden wil het huidig economisch model overeind blijven.

Link naar reactie

@FincaInSpanje Zo werkt het huidige economisch model niet. Als de levensstandaard omlaag moet, wordt er minder geconsumeerd. Als er minder geconsumeerd wordt, verdwijnen er banen. Als er meer banen verdwijnen moet de levensstandaard verder omlaag. En dat is de neerwaartse spiraal die voorkomen moet worden wil het huidig economisch model overeind blijven.

Daarom kan het huidige systeem niet veel langer doorgaan. Ze kunnen het hooguit een tijdje rekken of een soort jubilee houden om schulden weg te strepen, maar het gaat onderuit .... alleen wanneer en wat zijn de gevolgen. Dit systeem is niet meer gebaseerd op goud, reserves en grondstoffen maar op vertrouwen. En dat wordt steeds minder. Het is herverdelen of barsten en die rijke 10% zullen nooit willen herverdelen zolang zij de macht in handen hebben.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...