Ga naar inhoud
GENEGEERD

Man maakt drinkwater van regenwater

Tom
 Share

Recommended Posts

Wel weer een Belg, dus vandaag zijn we allemaal Belgen:cool:

Zet het topic dan maar in Binnenland

Marc Daelemans uit Okselaar zuivert zijn regenwater met een filter tot drinkwater. Zijn afvalwater loopt via een grote plantenfilter naar een bezinkingsgracht op zijn perceel. In de huidige rioleringssystemen met brede buizen en de grootschalige waterzuiveringsinstallaties van Aquafin gelooft hij niet. "Als iedereen dit systeem zou toepassen, zou er geen wateroverlast meer bestaan", zegt hij.

Planten zuiveren water

"Het regenwater dat op mijn dak valt, wordt verzameld in een plantenbak met lavafilter", legt hij uit. "De micro-organismen van de planten zuiveren het water voor 100 procent. We gebruiken dit gefilterde regenwater overal in huis, zelfs voor de soep, de koffie en ook als drinkbaar kraantjeswater

LEES VERDER OP HLN

Hier zijn bedrijf

http://www.pure-milieutechniek.be/default.htm

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

"Maar in Vlaanderen blijven ze de grond volsteken met gigantische collectoren, terwijl veel burgers met goede bedoelingen worden gesaboteerd als ze zelf een waterzuivering op hun eigendom willen aanleggen", besluit Daelemans.

Noteer hoe de staat steeds tegenwerkt wanneer burgers zelfstandiger willen worden, ze willen de controle op alles en iedereen behouden.

Link naar reactie

Wel weer een Belg, dus vandaag zijn we allemaal Belgen:cool:

Zet het topic dan maar in Binnenland

Marc Daelemans uit Okselaar zuivert zijn regenwater met een filter tot drinkwater. Zijn afvalwater loopt via een grote plantenfilter naar een bezinkingsgracht op zijn perceel. In de huidige rioleringssystemen met brede buizen en de grootschalige waterzuiveringsinstallaties van Aquafin gelooft hij niet. "Als iedereen dit systeem zou toepassen, zou er geen wateroverlast meer bestaan", zegt hij.

Planten zuiveren water

"Het regenwater dat op mijn dak valt, wordt verzameld in een plantenbak met lavafilter", legt hij uit. "De micro-organismen van de planten zuiveren het water voor 100 procent. We gebruiken dit gefilterde regenwater overal in huis, zelfs voor de soep, de koffie en ook als drinkbaar kraantjeswater

LEES VERDER OP HLN

Hier zijn bedrijf

http://www.pure-milieutechniek.be/default.htm

In Spanje heb ik alleen maar regenwater wat uitsluitend grof gefilterd wordt. Ik drink het niet, mijn buurman wel, maar wassen, tandenpoetsen en douchen gaat prima. Wanneer ik een extra filter zou tussenplaatsen voor een drink kraan, dan is het gewoon drinkbaar voor iedereen.

Link naar reactie

Dat plantenfilter uit je voorbeeld is een helofytenfilter wat ik vaker genoemd heb en wat ook in eartships toegepast wordt.

Ik ken vier bedrijven die overgeschakeld zijn op helofytenfilter...zelfs op een woonboot kan je een helofytenfilter creëren.

Voor het afvalwater van één persoon moet je rekenen op 1.5 m2 als tuintje uitziend stukje grond voor het filter.

Qua onderhoud, bij een rietfilter buiten bv, moet je rekenen op een ochtendje snoeiwerk per jaar.

Link naar reactie

"Maar in Vlaanderen blijven ze de grond volsteken met gigantische collectoren, terwijl veel burgers met goede bedoelingen worden gesaboteerd als ze zelf een waterzuivering op hun eigendom willen aanleggen", besluit Daelemans.

Noteer hoe de staat steeds tegenwerkt wanneer burgers zelfstandiger willen worden, ze willen de controle op alles en iedereen behouden.

en nu zonder alu hoedje

veel van het drinkwater komt uit grond reservoirs (natuurlijk of gemaakt)

omdat het voor veel mensen niet mogelijk (een flat bv) is om zelf op te vangen etc is het nodig dat er maatregelen worden getroffen om ons drinkwater te beschermen

dit gebeurd door ondermeer

-drinkwaterbeschermingsgebieden

-restricties aan capaciteit van grondwaterpompen (daarboven met vergunning)

-natuurgebieden

-verboden op pesticiden (niet alle maar dat is een andere discussie)

-zeewater weringen (om zout water tegen te gaan)

-stortverboden van afval

-zuinig aan tijd in de zomer (autowassen etc vermijden)

etc etc

juist met een als maar groter wordende bevolking is het belangrijk dat de kwaliteit en kwantiteit van drinkwater gewaarborgd kan worden

ik heb ook een hekel aan de regeltjesdiarree van de overheid als de volgende maar sommige regels moeten er gewoon zijn

wil je die regeltjes niet? dan word overal alles gedumpt (door particulieren/bedrijven) en krijg je een scenario net als in the book of eli waar er bijna nergens schoon water te vinden is

sterker nog bedrijven zijn tegenwoordig meer en meer verplicht om luchtwassers te gebruiken dit om de luchtkwaliteit te beschermen

dat is ook de reden waarom jouw auto een bepaalde waarde moet halen met de uitstoot (bij de apk)

gebeurd dit niet krijg je net als in china hele steden met constant smog

Link naar reactie

De overheid wordt groter en groter, maar heeft minder inkomsten doordat de groei wel zo'n beetje op is.

Toch hebben ze meer geld nodig, en dat is moeilijk als mensen hun eigen energie opwekken, groentetuin hebben, drinkwater maken, enz.

Dus moet dat voorkomen worden.

Maak je niet druk ze vinden het geld bijna altijd.

Al moeten ze terug maar het belasten van het glasoppervlakte van je huis of densnoods maar het geschatte zuustof gebruik PP ze gaan hun inkomsten vinden.

Pas als die inkomsten er niet meer zijn kan er een reset plaats vinden en zal die over'done'heid kunnen afsterven.

Maar dat betekent dus ook dat de burgers voor 90-99% compleet uitgemolken moet zijn......

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie

@Tom, dankje voor de link en duidelijke plaatjes. Ga ik gebruiken :)!

Ik adviseer voor die man een luchtbuks met een stevig schot hagel om elke potentiële uitknijper er van langs te geven bij het saborteren van zijn werkzaamheden:D! (Mocht ik veel aan zijn idee hebben dan wie weet doe ik hem er één cadeau)

Link naar reactie

Een plantenfilter voor afvalwater gebruiken is net als een septictank een manier om biologisch water te filteren zodat het als oppervlaktewater bestempeld kan worden.

Dat is volgens mij iets anders dan drinkwater.

Ik zou regenwater eerst door een zandfilter laten lopen en daarna zo koel en donker mogelijk opslaan. Grootste zorg zullen dieren zijn. Van muggenlarven tot duivenpoep. Dat wil je niet in je drinkwater hebben.

Link naar reactie

Een plantenfilter voor afvalwater gebruiken is net als een septictank een manier om biologisch water te filteren zodat het als oppervlaktewater bestempeld kan worden.

Ik zou regenwater eerst door een zandfilter laten lopen en daarna zo koel en donker mogelijk opslaan. Grootste zorg zullen dieren zijn. Van muggenlarven tot duivenpoep. Dat wil je niet in je drinkwater hebben.

waarom niet? wat kan er dan gebeuren?

Link naar reactie

Klopt wat je zegt. Met name de zomerbuien in Spanje bevatten erg veel Sahara zand. Bij mij loopt het water van het dak in een soort zandfilter, die alle zand en vuiligheid zoveel mogelijk eruit filtert. Een paar keer per jaar maak ik deze schoon en er zit dan behoorlijk wat blubber en bladeren in. Wat in de cisterna komt is dan redelijk schoon en goed om mee te wassen en douchen. Er zijn in Spanje van die setjes te koop met 3 buisjes voor 89€ waarmee je het water verder kunt filteren om het drinkbaar te maken. Ik wil echter een aparte tapkraan met zo,n Duits filter om drinkwater te genereren. Deze zijn ongeveer 400€ maar gaan jaren mee.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...