Ga naar inhoud
GENEGEERD

Blikken op warme plaats


Sibbe9200

Aanbevolen berichten

Door plaatsgebrek staat onze voeding (blikken tonijn, tomatenpuree, erwten alsook dozen rijst) op zolder en daar wordt het best warm in de zomer. Tegen volgende zomer zal dit hopelijk naar de garage kunnen verplaatst worden. We weten dat het beter in een koele omgeving staat maar het kon nu eenmaal niet anders. Wat zijn de mogelijke gevolgen?

 

Thx!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Waarom die dertig graden?

 

Ik heb een keer wat blikken in de auto laten staan in de volle zon. Dan lopen de temperaturen al snel op tot 40 a 50 graden. Ik merkte dat mijn blikken bol stonden en 1 was zelfs al aan het barsten.

 

Nu heb ik wederom een test gedaan met wat blikken en tot 30 graden lijkt het goed te gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een keer wat blikken in de auto laten staan in de volle zon. Dan lopen de temperaturen al snel op tot 40 a 50 graden. Ik merkte dat mijn blikken bol stonden en 1 was zelfs al aan het barsten.

 

Nu heb ik wederom een test gedaan met wat blikken en tot 30 graden lijkt het goed te gaan.

 

Ik geloof je wel hoor, FS, maar ik blijf het rare materie vinden. Die blikken worden gloeiend heet gevuld om de inhoud steriel te houden. Wat is het dan dat er voor kan zorgen dat het bij opnieuw matig 'verhitten' fout kan gaan? Ik begrijp dat echt niet. Misschien iets voor @vheeswijk .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geloof je wel hoor, FS, maar ik blijf het rare materie vinden. Die blikken worden gloeiend heet gevuld om de inhoud steriel te houden. Wat is het dan dat er voor kan zorgen dat het bij opnieuw matig 'verhitten' fout kan gaan? Ik begrijp dat echt niet. Misschien iets voor @vheeswijk .

 

Het zou ermee te maken kunnen hebben dat de blikken in de auto hier wat heftiger dan gemiddeld door elkaar geschut worden op onverharde wegen. Daarnaast was ik de blikken vergeten en hebben ze bijna 4 weken in mijn auto gelegen. Gisteren overigens het bijna opengebarste blik gegeten en er was niets mis mee.

 

Misdchien weet vheeswijk inderdaad meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Door plaatsgebrek staat onze voeding (blikken tonijn, tomatenpuree, erwten alsook dozen rijst) op zolder en daar wordt het best warm in de zomer. Tegen volgende zomer zal dit hopelijk naar de garage kunnen verplaatst worden. We weten dat het beter in een koele omgeving staat maar het kon nu eenmaal niet anders. Wat zijn de mogelijke gevolgen?

 

Thx!

Hoe hoger de temperatuur en hoe sterker deze fluctueert, hoe sneller de voedingswaarde en smakelijkheid zullen afnemen. Dit verschil is niet gering (zie http://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/ie50452a015).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren overigens het bijna opengebarste blik gegeten en er was niets mis mee.

 

Dat bedoel ik nou. Wat is het dan dat ervoor zorgt dat de blikken zich raar gaan gedragen? Ik vraag dat zo met nadruk, omdat ik net als Sibbe9200 moeite heb mijn voorraad koel te houden. En aangezien mijn appeltje voor de dorst heel veel geld heeft gekost zou het fijn zijn als ik nu eens een keer echt weet waar ik aan toe ben. Misschien moet ik zelfs een klein aircootje kopen voor mijn voorraadkamertje.

 

Het wachten is op @vheeswijk , inderdaad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe hoger de temperatuur en hoe sterker deze fluctueert, hoe sneller de voedingswaarde en smakelijkheid zullen afnemen. Dit verschil is niet gering (zie http://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/ie50452a015).

 

In dat artikel hebben ze het met name over vitamines. Dat kun je aanvullen met ascorbinezuur. Geen mooie oplossing, maar in tijden van nood zou ik daar geen bezwaar tegen hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geloof je wel hoor, FS, maar ik blijf het rare materie vinden. Die blikken worden gloeiend heet gevuld om de inhoud steriel te houden. Wat is het dan dat er voor kan zorgen dat het bij opnieuw matig 'verhitten' fout kan gaan? Ik begrijp dat echt niet. Misschien iets voor @vheeswijk .

 

De warmte zorgt niet voor een dampdruk probleem (gas vorming) door de verandering van een aggregatietoestand, maar wel dat gas vormende (rottings) bacteriën zich sneller gaan voortplanten.

De inhoud is niet altijd echt 100.000000 % steriel en dan is koel houden de boodschap, doe je dat niet, dan heb je sneller verval bij de blikken die minder steriel gelukt zijn :D

 

Althans, dat is wat IK denk dat er kan gebeuren Als ik mis ben, zeg het me

Link naar reactie
Delen op andere sites

De warmte zorgt niet voor een dampdruk probleem (gas vorming) door de verandering van een aggregatietoestand, maar wel dat gas vormende (rottings) bacteriën zich sneller gaan voortplanten.

De inhoud is niet altijd echt 100.000000 % steriel en dan is koel houden de boodschap, doe je dat niet, dan heb je sneller verval bij de blikken die minder steriel gelukt zijn :D

 

Althans, dat is wat IK denk dat er kan gebeuren Als ik mis ben, zeg het me

 

 

Je heb het mis.

Er zitten geen bacteriën in blik, het is steriel.

Als het niet 100% steriel zou zijn zou een blik binnen no time bol staan en bederven.

Het koelen van een blik wat niet 100% steriel is heeft geen enkel effect/nut meer.

 

De link van @Rothbard naar een zeer oude publicatie uit 1947 dat temperatuurfluctuatie invloed zou hebben op het vitaminegehalte vind ik interesant, maar ik kan me eigenlijk niet goed voorstellen hoe vitamines zouden moeten reageren op temperatuurfluctuatie

http://books.google.nl/books?id=PJYrAAAAYAAJ

 

@vheeswijk , kom er maar in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je heb het mis.

Er zitten geen bacteriën in blik, het is steriel.

Als het niet 100% steriel zou zijn zou een blik binnen no time bol staan en bederven.

Het koelen van een blik wat niet 100% steriel is heeft geen enkel effect/nut meer.

 

De link van @Rothbard naar een zeer oude publicatie uit 1947 dat temperatuurfluctuatie invloed zou hebben op het vitaminegehalte vind ik interesant, maar ik kan me eigenlijk niet goed voorstellen hoe vitamines zouden moeten reageren op temperatuurfluctuatie

http://books.google.nl/books?id=PJYrAAAAYAAJ

 

@vheeswijk , kom er maar in.

 

Juiste conclusie @martin.

Als het blik onder druk komt te staan bij hogere temperatuur, dan komt dit door opgeloste gassen (voornamelijk CO2, O2 en N2). Bij afkoelen lossen deze gassen weer op in het product en moet het blik weer een normale vorm krijgen. Dan is alles OK. Veel producten in blik vertonen dit effect niet of minder. Men denke aan Nassi Goreng in blik dat in kokend water moet wordt opgewarmd en dan opgediend. Ofschoon zelfs een heet Nassi Goreng blik even kan "blazen" bij openen.

Producten in tomatensaus kunnen bij openen zelfs in je gezicht "sprietsen".

Overigens, rottingsgassen (H2S en amines) vooral in vleesproducten zul je onmiddelijk ruiken bij openen. Inhoud dat niet meer goed is ruik je beslist. (rotte eierenlucht).

De inhoud van een blik is steriel of niet steriel. Het kan dus niet "een beetje zwanger" zijn.

 

Ref: @FincaInSpanje @Nonkel Jones @Sibbe9200

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je heb het mis.

Er zitten geen bacteriën in blik, het is steriel.

Als het niet 100% steriel zou zijn zou een blik binnen no time bol staan en bederven.

Het koelen van een blik wat niet 100% steriel is heeft geen enkel effect/nut meer.

 

De link van @Rothbard naar een zeer oude publicatie uit 1947 dat temperatuurfluctuatie invloed zou hebben op het vitaminegehalte vind ik interesant, maar ik kan me eigenlijk niet goed voorstellen hoe vitamines zouden moeten reageren op temperatuurfluctuatie

http://books.google.nl/books?id=PJYrAAAAYAAJ

 

@vheeswijk , kom er maar in.

Vindt dat sowieso een vreemd verhaal over die vitamines want je gaat de maaltijd opwarmen dan zouden die vitamines dus ook bij het opwarmen verdwijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...