Ga naar inhoud
GENEGEERD

Wildplukken in nederland


Sanna27

Aanbevolen berichten

Zijn hier ook preppers die in de natuur voedsel zoeken t.b.v een voedselvoorraad?

Ik weet niet of er al een onderwerp was hierover, ik kon het zo snel niet vinden.

 

In nederland zijn erg veel soorten bessen te vinden, zo zijn er momenteel enorm veel bramen, o.a. vlierbessen en meidoornbessen zijn bijna rijp.

Deze zijn erg rijk aan voedingsstoffen en goed voor de weerstand.

 

Ik heb al een aantal zakken bramen in de vriezer, ook heb ik al voor het hele jaar voor 4 pers. bramenjam gemaakt.

Van de vlierbessen ga ik een soort sambucol / sap maken en wijn.

 

De meidoorn wil ik ook bewaren, heeft iemand een goed recept?

 

Verder zijn de hazelnoten bijna rijp en straks de walnoten.

Op sites als http://www.wildplukwijzer.nl kun je nog veel meer soorten vinden, maar lang niet alle vindplekken staan erop natuurlijk.

Het is soms even goed zoeken maar dan heb je ook wat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@Sanna27

 

Ik geloof dat er al een topic over is.

 

Gister ben ik met mijn maat @strijder hier in de omgeving wezen fietsen en de lokale walnoten- en hazelnootbomen aan elkaar doorgegeven.

 

Bramen groeien goed en heb een fles sap ingemaakt.

Vlierbessen lopen deels op hun eind, maar sommige zijn nog groen. Verder vind ik vlierbes veel pitjes bevatten. Verder heb ik een doosje gedroogde vlierbesbloesem gesprokkeld.

En natuurlijk een doos kamille en een bakje valeriaan (voor stressnoodgevallen)

 

Van de meidoornbes wist ik het niet, wel van de bloesem van de plant dat die gunstig is.

 

Ja, er zijn zeker preppers die in de natuur struinen. Nog twee voordelen: lekker buiten en gratis producten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

Let wel op want je mag namelijk geen bessen etc uit de natuur halen dit is officieel stropen.

Het zal niet snel een groot probleem worden en met een waarschuwing afgedaan worden maar je kan een boa tegenkomen die zin heeft een boete uit te schrijven.

 

Ik haal regelmatig bramen uit het bos maar moet wel snel zijn met oogsten want er zit op rijpe bramen snel schimmel door het vochtige weer

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gister 15 potten vlierbessen jam gemaakt.

 

Knip zoveel bessen als je kan (de hele scherm )

Was de schermen met de bessen, rits met een vork de bessen los.

Haal de onrijpe groene bessen er tussen uit.

(Bij het knippen moet je al opletten dat er bijna alleen maar rijpe bessen aan het scherm zitten anders heb je veel te veel werk)

Zet ze met een bodempje water op en laat aan de kook komen. Na ongeveer 5 - 10 minuten kan het door een zeef ,ik gebruik hiervoor een roerzeef.

Dan hier een recept voor 1 liter vliersap (5 potten jam)

 

In een klein laagje water (dat moet je vantevoren doen) laat je 1 stokje kaneel- 6 kruidnagelen- en een stukje nootmuskaat trekken.

Ik deed de kruiden in een potje met een laagje warm water,deksel erop en een paar uur laten staan,af entoe schudden.

 

Dan 2 appels raspen

1 citroen en 1 limoen uitpersen

Dit met een liter vlier sap in de pan doen

1 pak halfzoete gelei suiker (groen pondspak)

ook het kruidenwater erbij

 

En dan aan de kook brengen en al roerend 1 minuut flink doorkoken

Dan een flink borrelglas port erdoor (tawny)

 

En dan vanzelfsprekend alles in schone potten doen en die dan 15 minuten op zijn kop zetten, als je ze dan weer gewoon zet hoor je de deksels ploppen :-)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Let wel op want je mag namelijk geen bessen etc uit de natuur halen dit is officieel stropen.

Het zal niet snel een groot probleem worden en met een waarschuwing afgedaan worden maar je kan een boa tegenkomen die zin heeft een boete uit te schrijven.

 

Ik haal regelmatig bramen uit het bos maar moet wel snel zijn met oogsten want er zit op rijpe bramen snel schimmel door het vochtige weer

Even met bron erbij:

 

Artikel 314

 

1. Hij die, zonder geweld of bedreiging met geweld tegen personen, geheel of ten dele aan een ander toebehorende klei, bagger, ongesneden veen, zand, aarde, grind, puin, mestspeciën, zoden, plaggen, heide, helm, wier, riet, biezen, mos, onbewerkt en niet vervoerd hak- of sprokkelhout, ongeplukte of afgevallen boomvruchten of bladeren, te veld staand gras of te veld staande of na de oogst achtergebleven veldvruchten wegneemt, met het oogmerk om zich die voorwerpen wederrechtelijk toe te eigenen, wordt, als schuldig aan stroperij , gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een maand of geldboete van de tweede categorie.

 

Ik ben nog nooit aangehouden tijdens het plukken van vlierbessen. Ik was ooit langs een fietspad bezig. Op het fietspad had ik een grote box staan waar ik de bessen in deed. Zoals gewoonlijk in camo kleding. Mes in de hand om de schermen makkelijk los te snijden. Er kwam een politieauto aanrijden over het fietspad. Ik zwaaide vriendelijk en realiseerde me toen dat ik het mes nog in mijn hand had :) Zelfs dat was geen reden voor de agenten om tot actie over te gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

jullie weten dat veel fruimtbomen en bessenstruiken geen "openbaar" goed zijn?

 

ik bel gewoon de politie dat iemand mn gevallen appels jat

 

of goed laten schrikken door even de honden los te laten,

een keer een paar wijven laten schrikken die appels aan het rapen waren

"in amerika had ik je voor me flikker mogen schieten en ik had nog vrij spraak gekregen ook omdat jullie mijn eigendom zonder toestemming mee willen nemen"

die blik van hun onbetaalbaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

jullie weten dat veel fruimtbomen en bessenstruiken geen "openbaar" goed zijn?

 

ik bel gewoon de politie dat iemand mn gevallen appels jat

 

of goed laten schrikken door even de honden los te laten,

een keer een paar wijven laten schrikken die appels aan het rapen waren

"in amerika had ik je voor me flikker mogen schieten en ik had nog vrij spraak gekregen ook omdat jullie mijn eigendom zonder toestemming mee willen nemen"

die blik van hun onbetaalbaar

 

Tot zover de tolerantie. Het is me nog overkomen dat ik paletten had gezaagd om te verbranden in de kachel. Ze werden gestolen. Dat heb ik dan maar bekeken als mijn goede daad voor die week. Als je hond mij bijt, krijg je een advocaat aan je broek.

 

Het gebeurt ook wel eens dat ik wat ga plukken/rapen. Vanzelfsprekend steel ik geen fruit van burgers. Vlierbessen oogsten in een natuurdomein doe ik wel. Het boeit me ook niet zo erg of het al dan niet mag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

jullie weten dat veel fruimtbomen en bessenstruiken geen "openbaar" goed zijn?

 

Niet iedere boom in NL staat bij iemand in de tuin hoor...

Neemt niet weg dat het dan inderdaad als stroperij wordt gezien, maar toch.

 

Vriend van mij heeft een enorme vlier in de tuin, stond op een gegeven moment een man doodleuk bessen te plukken. Dat vind ik dan persoonlijk ook niet kunnen. Maar als men met respect en met beleid in de "vrije natuur" plukt, persoonlijk zie ik daar geen kwaad in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tot zover de tolerantie. Het is me nog overkomen dat ik paletten had gezaagd om te verbranden in de kachel. Ze werden gestolen. Dat heb ik dan maar bekeken als mijn goede daad voor die week. Als je hond mij bijt, krijg je een advocaat aan je broek.

 

Het gebeurt ook wel eens dat ik wat ga plukken/rapen. Vanzelfsprekend steel ik geen fruit van burgers. Vlierbessen oogsten in een natuurdomein doe ik wel. Het boeit me ook niet zo erg of het al dan niet mag.

 

sommige mensen vragen of ze mogen rapen/plukken, geen enkel probleem mee als ze een paar kisten/tassen vol plukken

meenemen zonder vragen is voor mij gewoon diefstal

 

als mijn hond jouw bijt heb je m geslagen die bijten pas als er opdracht is of iemand ze wat wil doen

als er 2 middelgrote honden de hoek omgestormd komen en flink blaffen is voor de meeste mensen al genoeg om te weten dat ze gesnapt zijn

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wildplukken waar je maar kan.... immers een mens moet toch eten.

 

Klaag mij aan voor stroperij en ik klaag de ander aan voor met bedachte rade ernstige mishandeling met mogelijk de dood tot gevolg (onder het mom van het onthouden van voedsel/uithongeren)...

 

Over de top? Ja tuurlijk... laten we er dus geen werk van maken om elkaar proberen af te troeven hier in.

 

Wildplukken is mijn inziens wat er in het natuurdomein staat en niet op een akker of plantage. Doe ik dat wel en word ik gepakt? Dan betaal ik nog liever de boete aan de eigenaar van de grond daar dan aan die ambtenaren...

 

/Range style

 

Edit @Geert, interessante info thanks!

Link naar reactie
Delen op andere sites

jullie weten dat veel fruimtbomen en bessenstruiken geen "openbaar" goed zijn?

 

ik bel gewoon de politie dat iemand mn gevallen appels jat

 

of goed laten schrikken door even de honden los te laten,

een keer een paar wijven laten schrikken die appels aan het rapen waren

"in amerika had ik je voor me flikker mogen schieten en ik had nog vrij spraak gekregen ook omdat jullie mijn eigendom zonder toestemming mee willen nemen"

die blik van hun onbetaalbaar

 

Tja, ga anders lekker in de VS wonen als je dat normaal gedrag vindt...

 

Wat dacht je er van om gewoon even op een normale manier die mensen te vertellen dat je dat niet op prijs stelt en ze zelf gebruikt, in plaats van gelijk honden op ze af te sturen en te dreigen dat je ze dood schiet... wat de fuck.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper
Ik voeder enkel bij met eikels en kastanjes . Als je slacht konijnen kweekt voeder je best wat bij dan alleen maar konijnen korrels .

 

Ging me ook ook slacht konijnen.

Weer wat geleerd :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, ga anders lekker in de VS wonen als je dat normaal gedrag vindt...

 

Wat dacht je er van om gewoon even op een normale manier die mensen te vertellen dat je dat niet op prijs stelt en ze zelf gebruikt, in plaats van gelijk honden op ze af te sturen en te dreigen dat je ze dood schiet... wat de fuck.

 

uuuhm woorden uit zn verband trekken is ook een kunst apart

ik dreig niks, ik stel alleen wat vast.

ik heb fruitbomen voor mezelf staan en voor het voer van mn beesten en dat wil ik graag zo houden

of iemand zonder vragen mijn fruit, bouwmateriaal of vrouw mee neemt is voor mij een dief en daar heb ik een gruwelijke hekel aan

mij is altijd geleerd wat van jouw is is van jouw, wat van een ander is is van een ander, wil je iets van een ander moet je het kopen of vragen en niet zomaar nemen

wij werken keihard voor onze spullen of dat nu geld auto of fruitbomen en ik heb nog nooit maar dan nooit iets genomen wat niet van mij is (zelfs geen snoepje bij de jamin)

het is voor mij een fundamenteel recht van de men om te mogen beschermen wat van jouw is

 

maar wat is voor jouw de lijn bij jouw thuis om wat ongevraagd mee te nemen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Ron Doe

Ik maak zelf wel eens likeur van sleedoorn-pruimen (geen idee of dat hetzelfde is als meidoorn), maar het is eenvoudig te maken en je hebt (zeker bij de huisgemaakte) veel variaties.

Bij ons in Spanje noemen ze dat Patxaran of Pacharán.

 

sleedoorn en meidoorn zijn niet hetzelfde, zelf maak ik ook ieder jaar met de sleedoornpruimen "sloe gin", daarvoor moet je echter wachten tot de eerste vorst, zodat de vruchten bevroren geweest zijn, als het echt een zachte winter is kan je ze eind november, begin december plukken en zelf een nachtje in de diepvries steken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk mag je beschermen wat van jou is, maar je honden er op af te sturen is gewoon dreigen. Honden op mensen afsturen is ziekelijk en als je mij dat zou flikken had je dus wel een aanklacht aan je broek en als die honden zouden bijten dan zorgde ik er dus wel voor dat ze afgemaakt werden. Honden als wapen gebruiken of zelfs maar doen alsof, is misselijkmakend gedrag waar ik nul respect voor kan opbrengen.

 

Het beschermen van je spullen kan je ook gewoon op een normale manier doen. Als je gewoon zegt dat je het niet op prijs stelt dat ze je appels jatten, dan is dat voor de meerderheid duidelijk en krijg je nog gemeende excuses ook. Dat je je honden erbij haalt (maar wel gewoon aangelijnd houdt) als ze een grote bek geven en gewoon doorgaan, is een begrijpelijke volgende stap want dan wordt het zelfbescherming... maar om gelijk het hek open te gooien en die monsters er op af te sturen... wtf.

 

Mensen plukken hier al jaren m'n frambozen (aan de buitenkant van m'n tuin, langs 't fietspad, ze komen niet de tuin in), heb ik geen moeite mee. Komen ze wel de tuin in dan zal ik ze bedanken voor 't plukken en een bak pakken waar ze ze in mogen inleveren. Appels die gevallen zijn mogen ze van mij ook gewoon oprapen, al gebeurt dat eigenlijk ook nooit zonder dat ze 't vragen. Niet alsof ik al die zooi zelf op kan en anders verrot 't maar en dat is helemaal zonde. De buren en vrienden van me krijgen ook alle appels die ze willen. Als vreemden zonder toestemming aan 't plukken slaan in de tuin is dat natuurlijk niet de bedoeling en zal ik wel even rustig met ze gaan praten.

 

Maar ja, er is hier in de natuur zoveel te vinden qua bessen, vruchten, paddestoelen e.d. en die mag je ook gewoon op een nette manier plukken, er is geen enkele reden voor mensen om je tuin in te komen om dat spul te jatten, er staat meer dan genoeg in 't wild.

 

Dus, wat ongevraagd meenemen betreft, dat stel ik ook niet op prijs, maar ik ren niet gelijk met de kettingzaag naar buiten om vervolgens te "constateren" dat ik in de VS ze allang had mogen doodschieten.

 

Het is de manier waarop, weet je, een stukje menselijkheid... gewoon praten ipv gelijk met wapens (en ja dat zijn honden in zo'n situatie gewoon) te dreigen of rare "constateringen" te doen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ook nooit zomaar uit iemand zijn tuin plukken.. alleen in de vrije natuur.

 

Officieel is het verboden ja, maar er is echt geen haan die ernaar kraait dat je wat bramen plukt, dat groeit als onkruid overal.

En van de meeste andere ( wilde) bessen weten de meeste mensen er geen een van te onderscheiden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gister 15 potten vlierbessen jam gemaakt.

 

Knip zoveel bessen als je kan (de hele scherm )

Was de schermen met de bessen, rits met een vork de bessen los.

Haal de onrijpe groene bessen er tussen uit.

(Bij het knippen moet je al opletten dat er bijna alleen maar rijpe bessen aan het scherm zitten anders heb je veel te veel werk)

Zet ze met een bodempje water op en laat aan de kook komen. Na ongeveer 5 - 10 minuten kan het door een zeef ,ik gebruik hiervoor een roerzeef.

Dan hier een recept voor 1 liter vliersap (5 potten jam)

 

In een klein laagje water (dat moet je vantevoren doen) laat je 1 stokje kaneel- 6 kruidnagelen- en een stukje nootmuskaat trekken.

Ik deed de kruiden in een potje met een laagje warm water,deksel erop en een paar uur laten staan,af entoe schudden.

 

Dan 2 appels raspen

1 citroen en 1 limoen uitpersen

Dit met een liter vlier sap in de pan doen

1 pak halfzoete gelei suiker (groen pondspak)

ook het kruidenwater erbij

 

En dan aan de kook brengen en al roerend 1 minuut flink doorkoken

Dan een flink borrelglas port erdoor (tawny)

 

En dan vanzelfsprekend alles in schone potten doen en die dan 15 minuten op zijn kop zetten, als je ze dan weer gewoon zet hoor je de deksels ploppen :-)

 

Bedankt voor het recept! Ik ga het uitpoberen

Link naar reactie
Delen op andere sites

En natuurlijk pluk ook ik niet in andermans tuin! Dat heet niet wildplukken maar stelen.

De vlierbessen die ik deze keer heb gebruikt komen wel uit een prive tuin, maar met instemming van de eigenaar, in ruil daarvoor heeft hij een heerlijke pot jam en een fles sap gehad van me.

Bessen plukken uit openbaar groen zie ik echt niet als een probleem, als ik of een ander dat niet doe op het juiste moment, hangen ze een paar dagen later toch te verdrogen en heeft niemand er wat aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Enki, de bomen zijn zichtbaar vanaf de weg en ze staan zeer duidelijk op prive grond (een meter of 6 van de weg af)

dus je staat duidelijk ergens waar je niet hoort te staan en je doet iets wat je duidelijk niet hoort te doen

nogmaals mijn honden bijten niet lukraak, maar gaan wel bijzonder te keer als iemand op hun grond komen

 

mensen die vragen krijgen zoveel ze willen, met het gewoon pakken ben ik compleet klaar

daarbij of ik laat ze verbaal schrikken of ik laat de honden blaffen of of niet en en

Link naar reactie
Delen op andere sites

uuuhm woorden uit zn verband trekken is ook een kunst apart

ik dreig niks, ik stel alleen wat vast.

ik heb fruitbomen voor mezelf staan en voor het voer van mn beesten en dat wil ik graag zo houden

of iemand zonder vragen mijn fruit, bouwmateriaal of vrouw mee neemt is voor mij een dief en daar heb ik een gruwelijke hekel aan

mij is altijd geleerd wat van jouw is is van jouw, wat van een ander is is van een ander, wil je iets van een ander moet je het kopen of vragen en niet zomaar nemen

wij werken keihard voor onze spullen of dat nu geld auto of fruitbomen en ik heb nog nooit maar dan nooit iets genomen wat niet van mij is (zelfs geen snoepje bij de jamin)

het is voor mij een fundamenteel recht van de men om te mogen beschermen wat van jouw is

 

maar wat is voor jouw de lijn bij jouw thuis om wat ongevraagd mee te nemen?

 

Akkoord. Hoeveel moet je vrouw kosten ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...