Ga naar inhoud
GENEGEERD

Eetbare vis soorten


FastFoodJunkie

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Allemaal. Makkelijk hè? Eet smakelijk.

 

Zit een man langs het Amsterdam-Rijn kanaal te vissen. Komt een vrouw langs fietsen.

'Mooi weertje hè? Willen ze bijten? Waar vangt u eigenlijk op? '

'Ik vang op kabeljauw'

'Er zit hier toch geen kabeljauw'

'Jazeker wel mevrouwtje! '

Ze springt van de fiets, trekt haar slip uit en springt met blote doos in de plomp.

'Wat doe je nou? Je jaagt alle vissen weg! ?!?'

'Als hier kabeljauw zit, zit er ook tong! '

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

Alle vis is te eten alleen de ene is beter te eten dan de andere.

Ik vis graag op snoekbaars en omdat dat toch de enige lekkere vis is die je nog mag vangen.

Meerval zou ook goed te eten zijn en er zitten al flinke jongens in een aantal rivieren.

In Groningen zou ik op wolhandkrab gaan vissen wshtf.

Kan gemakkelijk met een stroop lijntje en levert lekker veel goed vlees op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voorntjes zijn erg lekker als je ze kort frituurt. Brasem gewoon fileren en alleen een beetje pepercen zoutven dan bakken in de boter.

 

Aan 5 voorntjes pp heb je al snel genoeg en dat heb je zo bij elkaar. Een flinke brasem is voldoende voor twee personen en ook die heb je zo gevangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na het eten van heel veel brasems ben ik tot de conclusie gekomen dat het vis is die je met je handen moet eten. Als je een stuk filet in je ene hand houdt kun je met je andere hand zo de grote graten eruit trekken en heb je drie of vier stukjes graatloos vlees in je handen. Het is waar dat er veel graten in zitten maar aangezien ze er makkelijk uit te halen zijn is dat geen probleem. Kleine voorntjes hebben zulke dunnen graatjes, die eet je gewoon mee op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moet eerlijk zegen dat ik nog nooit aanleiding heb gevonden om mijn gevangen vis uit Nederlands binnenwater (rivieren en kanalen) op te eten.

Ik viste tot voor een paar jaar geleden bijna dagelijks (trainen voor wedstrijden) en met name de laatste jaren ving ik steeds meer vis met gezwellen en bulten op hun lichaam en wormen die uit de huid kropen. Uitzondering hierop waren de (snoek)baars en de paling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

@phtvs hier op de randmeren heb ik nog weinig parasieten gezien bij vis.

Ik heb een keer een paling gevangen die onder de bulten zat maar verder nooit tegen gekomen.

De vis hier zit er goed en gezond uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Volgend jaar ga ik weer vissen, iets wat ik sinds mijn jeugd niet heb gedaan.

 

Gewoon, simpel met een uitschuifwerphengeltje en dobber. Pogen om wat te vangen. Kleintjes zijn voor de kat.

Als ik iets groters vang, is die voor mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Hoi,

 

Ik zie dat veel mensen vis spullentjes in hun BOB hebben, nu vroeg ik mij af welken van de vis soorten in de nederlandse binnen wateren eetbaar zijn?

 

Vroeger als kind heb ik veel gevist op witvis in Nederland maar nog nooit geprobeerd te eten.

 

Groetjes,

FastFoodJunkie

 

Vissen met een ronde lichaamsvorm hebben over het algemeen minder graten dan vissen met een afgeplatte lichaamsvorm.

Grote vissen hebben grotere graten dus makkelijker te vermijden.

 

Zelf nog nooit voorn of brasem gehad, maar snoekbaars, baars, snoek (vrij gratig toch), karper, zeelt en zelfs grondels zijn best lekker.

 

Veel binnenwater vissen hebben een behoorlijke grondsmaak, sommigen laten daarom gevangen zeelt en karper vooral nog een tijdje leven in de badkuip of regenton.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

@Raycoupe een kennis van me die heeft een klein zwembad voorzien van filters speciaal voor de paling.

Die blijft er minstens 5 dagen in zonder voer om te zorgen dat ze daadwerkelijk te eten zijn.

 

Ook is het belangrijk om de vis direct te doden indien je deze wilt consumeren want tijdens de stressvolle periode dat je aan het drillen en prutsen bent met de haak maken ze adrenaline aan wat ook een grond smaak geeft.

 

Overigens geldt dat voor zeevis minder.

 

Citroen tijdens de bereiding haalt ook een deel van de grond smaak door adrenaline weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe een kennis van me die heeft een klein zwembad voorzien van filters speciaal voor de paling.

Die blijft er minstens 5 dagen in zonder voer om te zorgen dat ze daadwerkelijk te eten zijn.

 

Ook is het belangrijk om de vis direct te doden indien je deze wilt consumeren want tijdens de stressvolle periode dat je aan het drillen en prutsen bent met de haak maken ze adrenaline aan wat ook een grond smaak geeft.

 

Overigens geldt dat voor zeevis minder.

 

Citroen tijdens de bereiding haalt ook een deel van de grond smaak door adrenaline weg.

 

Dat is wel handig als je regelmatig vis uit de sloot eet. Paling heb ik het zelf niet zo op en zit bovendien echt vol met dioxines.

 

Zuren als citroen en azijn lossen ook kleinere graten op, maar heb hier zelf nooit mee geexperimenteerd, want zoals ik al zei, voorn en brasem heb ik nog nooit gegeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe een kennis van me die heeft een klein zwembad voorzien van filters speciaal voor de paling.

Die blijft er minstens 5 dagen in zonder voer om te zorgen dat ze daadwerkelijk te eten zijn.

.

 

Ik wil er ten overvloede nog maar eens op wijzen dat paling (aal) tegenwoordig op de rode lijst staat. Als je er al één vangt, ben je verplicht om die onmiddelijk terug te zetten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...