Ga naar inhoud
GENEGEERD

Werken aan onafhankelijkheid : onderhandelen.


lewieke

Aanbevolen berichten

bedankt voor de tips @lewieke, die kan ik wellicht ook aan mijn moeder voorleggen.

Overigens is het wel grappig om te zien hou u ook zoveel mogelijk Engelse leenwoorden vervangt door hun Nederlandse tegenhangers, zoals microgolf ( microwave ) en toonzalen ( showrooms ). Mijn oom heeft dat ook heel sterk, ik ook maar wel iets minder, het geeft altijd wel een grappig effect, en iets om over na te denken. Bedankt voor de tips en succes met de keuken!

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Hihi, ik ga bijna medelijden krijgen :p

 

Goede info!

 

Mevrouw mocht dan ook de keuken kiezen die ze wilde en werd niet gehouden aan een budget. Waaraan en hoe ze dat geld uitgeeft kan ik niet in haar plaats doen hoor. In het licht hiervan is het mogen, niet moeten. Voor mij was die oude keuken nog goed genoeg.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

bedankt voor de tips @lewieke, die kan ik wellicht ook aan mijn moeder voorleggen.

Overigens is het wel grappig om te zien hou u ook zoveel mogelijk Engelse leenwoorden vervangt door hun Nederlandse tegenhangers, zoals microgolf ( microwave ) en toonzalen ( showrooms ). Mijn oom heeft dat ook heel sterk, ik ook maar wel iets minder, het geeft altijd wel een grappig effect, en iets om over na te denken. Bedankt voor de tips en succes met de keuken!

 

Wees fier op je taal. Het is een hele mooie waarmee je heel veel nuances en subtiliteiten kan uitdrukken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@lewieke, ik smul mateloos van je bijdragen. Jouw uitgebreide en, zoals reeds door anderen aangegeven, met prachtige Nederlandse (of Vlaamse, zo je wilt) woorden gelardeerde teksten maken dat ik me na elke post een stukje slimmer voel. Heel zinnig inderdaad om een draadje over onderhandelen te starten, dat is een skill die zowel nu als WSHTF van pas komt. Ikzelf heb ook de transformatie doorgemaakt van "gewillige consument die klakkeloos betaalt" naar "gehaaide sjacheraar die over alles onderhandelt" en ik kan beamen dat het handenvol geld oplevert.

 

Keep up the good work!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De meeste manieren die ik tot nog toe besprak zijn eigenlijk harde onderhandelingsmethoden. Dat is niet iets wat iedereen ligt. Vandaar dat ik een techniek wil uitleggen die ik toch wel behoorlijk vaak gebruik. Bovendien is hij voor sommige mensen gemakkelijk haalbaar. En al helemaal voor dames.

 

De winst die je er uit haalt is soms echt wel fenomenaal. Net zoals bij de andere technieken weet je niet zéker of het je lukt. In heel veel gevallen wel, vooral als het gaat om mensen/bedrijven waarmee je geregeld contact hebt.

 

In tegenstelling tot wat professionele onderhandelaars je soms laten geloven kan het ook lonend zijn om zelf iets te GEVEN. Geen grote dingen en het hoeft zelfs niet altijd materieel te zijn, een complimentje kan vaak ook al volstaan. De tegenpartij kan bijna niet anders dan zich toegeeflijker op te stellen en ook een concessie te doen. Dit is een techniek die beslist bij jonge dames en knappe juffrouwen aanslaat. Die krijgen héél veel gedaan.

 

Als je -net als ik- niet zo begenadigd bent door de natuur kan je er toch nog wel je voordeel mee doen. De techniek is heel doorzichtig, maar vergis je niet, de meeste mensen zijn ook heel ijdel en weten wel dat ze in de luren worden gelegd maar ze laten het graag gebeuren als je het juist aanpakt.

 

Een paar voorbeeldjes van situaties waarin ik deze techniek gebruik(te) of er het slachtoffer van werd :-)

 

- Een jongedame in het warenhuis : 'Goh, wat zie jij er een sterke kerel uit. Help je me even een bak bier van de pallet te halen ? Ik kan er niet zo goed bij.

 

- Een vraag om inlichtingen bij een elektronicawinkel waar het heel druk is. Je vraagt aan een van de verkopers :'Directeur, kunt u mij even helpen bij het maken van de juiste keuze ?' waarop je met zekerheid het antwoord krijgt : 'Maar ik ben helemaal geen directeur hoor.' Jouw repliek : 'Echt ? Je komt zo professioneel over dat ik ervan overtuigd ben dat jij me kan helpen.' De andere klanten mogen meestal wachten.

 

- Een (illegale) straatverkoper in Parijs geeft je een hebbedingetje in je handen en probeert je zo te bewegen dat het werkt. In veel gevallen is dat ook zo. Tip : Neem niets aan.

 

- Een (zelfstandige) hersteller en verkoper van witgoed kwam onze (bij hem gekochte) droogtrommel herstellen na 8 jaar. De man werd bij andere klanten de hele middag slecht behandeld. Bij ons kreeg hij onmiddellijk een kop koffie aangeboden, kon hij een praatje maken over zijn -inmiddels- overleden vader en werd de deur naar het washok geopend zodat hij het lekker warm kreeg. Hij regelde de herstelling onder garantie en zonder transportkosten te berekenen !

 

- Toen ik een héle oude auto had stuurde ik mijn (toen jongere) vrouw naar de keuring. Zij had nooit problemen, ik wel. Ze ging steevast gekleed in een verlokkelijk décolleté en een frivool rokje. Een glimlach of een verleidelijke blik kan ook werken (maar niet zo goed).

 

- Toen ik nog in de internationale handel zat nodigde ik sommige leveranciers uit voor en vergadering. Waarna we lekker gingen tafelen. Onder het nuttigen van een topwijn en een hertekalfje bespraken we de strategie en de prijzen voor het komende jaar. Eigenaardig genoeg vielen die altijd lager uit. :-)

 

- Ook het vakmanschap prijzen van iemand die nog beroepstrots heeft levert je vaak een extra op. Wie vindt het niet leuk dat zijn werk op prijs wordt gesteld ?

 

- Bij telefonisch contact met de telecomprovider, internetleverancier, elektriciteitsmaatschappij bedank je de persoon aan de andere kant omdat je eindelijk iemand aan de lijn krijgt die duidelijk professioneel en bekwaam is. Je staat er versteld van wat er daarna allemaal mogelijk is : betere tarieven, het wegstrepen van maningskosten omdat je de faktuur vergat te betalen, een extra voordeeltje, een speciale inspanning om een probleempje sneller opgelost te krijgen, ... .

 

- Ook overheidsinstanties, politiediensten en controle-organisaties zijn hiervoor gevoelig. Een paar (straffe voorbeelden) : Voor een slecht vastgemaakte lading kreeg ik een waarschuwing ipv een bekeuring nadat ik de agent bedankte dat hij zo veel oog had voor mijn veiligheid. De btw verschuldigd op de bouw van mijn woning werd niet gecontroleerd (nadat een pakketje met een dozijn geselecteerde wijnen bij de controleur thuis werd afgeleverd). De verkoopsafdeling die ik leidde werd nooit grondig gecontroleerd ivm de ISO certificering. De vergadering hierover verliep altijd van 11.15-16.30. Op restaurant.

 

Toch een paar bemerkingen :

 

- Aan tafel : Wie de rekening betaalt heeft een voordeel. Maar let erop dat jij de plaats aan tafel kiest. Die is cruciaal. Zorg ook dat je met de juiste persoon aan tafel zit, anders krijg je te snel last van overgewicht en betaal je je blauw. Ook met dranken en wijnen pas je best op. Zelf had ik altijd 2 glazen. Een met water en een met wijn. De andere partij ook. Je vult de glazen met wijn bij (en wacht niet tot ze leeg zijn zo heeft je gesprekspartner minder zicht op jouw drankverbruik), ook je eigen glas, zelfs al dronk je er weinig uit. Zo krijgt de andere de indruk dat je goed meedoet. Terwijl je vooral nipt van je wijn, je glas vasthoudt en geregeld van je watertje drinkt. Als je het goed aanpakt drinkt de andere partij stevig door. Op het eind van de fles(sen) komen de contracten op tafel. Zo verkocht ik heel veel projecten !

 

- Zorg voor de juiste sfeer : Je past je aan aan je gesprekspartner. Geen kostuum als de dresscode casual is, of omgekeerd. Leg de nadruk op de gemeenschappelijk punten en het einddoel, niet op de verschillen. Zorg dat het water minder diep lijkt !

 

- Doe eens een toegeving op een -voor jou- onbelangrijk punt. Het zorgt voor een prettige sfeer en je krijgt wat goodwill van de andere partij. Zo krijg je wat voor jou belangrijk is wél voor elkaar.

 

Samengevat : Een goede visser gooit al eens een goed aasvisje in het water. Het risico en de kosten zijn klein, als je beet hebt maakt de vangst alles goed. Door geregeld iets kleins uit te geven kan je af en toe een hele goede zaak doen.

 

[ATTACH=CONFIG]12275[/ATTACH]

@creske @Dontor @Ron Doe @Flow @Charlie @LogicSix @FincaInSpanje @Changing the mindset @White Eagle @Molonneke @wodan @Renanim@Loesje1980 @FincaInSpanje

 

Oja, en je weet het vast wel al. Bij 10 ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik iets gedaan wilde hebben van een van mijn medewerkers heb ik vaag tegen hen gezegd: Ik zou heel graag willen dat dit of dat gedaan wordt en ik denk dat jij dat heel goed zou kunnen doen, beter nog dan ik dat zelf zou kunnen. Complimenten worden trouwens (bijna) altijd op prijs gesteld en geloofd, daar hebben we immers geen automatische afweer tegen.

 

Goed bezig @lewieke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag heb ik mijn dochter meegenomen naar een afspraak met een vastgoedmakelaar. Ik heb haar getoond waarom het pand interessant kan zijn en dat vooraf met haar besproken. Ik heb haar gevraagd om te observeren. Ze heeft de stukjes hierboven gelezen. a het bezoek van een uur aan het pand kwamen we thuis en vroeg ik haar wat ze geleerd had. Ze stelde vast dat :

 

- de salamimethode werd gebruikt om de prijs te drukken

- de makelaar heel wat huiswerk meekreeg

- de makelaar niet weet wat de plannen zijn met het pand (om de rentabiliteit te verhogen)

- de makelaar al na een half uur bereid was om prijsonderhandelingen te voeren die ver beneden de oorspronkelijke vraagprijs liggen.

 

Nu nog wat laten sudderen en het wordt nog wat goedkoper.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag heb ik mijn dochter meegenomen naar een afspraak met een vastgoedmakelaar. Ik heb haar getoond waarom het pand interessant kan zijn en dat vooraf met haar besproken. Ik heb haar gevraagd om te observeren. Ze heeft de stukjes hierboven gelezen. a het bezoek van een uur aan het pand kwamen we thuis en vroeg ik haar wat ze geleerd had. Ze stelde vast dat :

 

- de salamimethode werd gebruikt om de prijs te drukken

- de makelaar heel wat huiswerk meekreeg

- de makelaar niet weet wat de plannen zijn met het pand (om de rentabiliteit te verhogen)

- de makelaar al na een half uur bereid was om prijsonderhandelingen te voeren die ver beneden de oorspronkelijke vraagprijs liggen.

 

Nu nog wat laten sudderen en het wordt nog wat goedkoper.

 

Ik bewonder je techieken @lewieke, maar ik ben hier niet voor geboren. Add through & through en misschien een beetje hsp. Slechte eigenschappen voor een wereld als deze, maar daar moet ik dan maar mee dealen.

 

CtM

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

- Een vraag om inlichtingen bij een elektronicawinkel waar het heel druk is. Je vraagt aan een van de verkopers :'Directeur, kunt u mij even helpen bij het maken van de juiste keuze ?' waarop je met zekerheid het antwoord krijgt : 'Maar ik ben helemaal geen directeur hoor.' Jouw repliek : 'Echt ? Je komt zo professioneel over dat ik ervan overtuigd ben dat jij me kan helpen.' De andere klanten mogen meestal wachten.

 

'K voel me nu al aangesproken ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Samengevat : Een goede visser gooit al eens een goed aasvisje in het water. Het risico en de kosten zijn klein, als je beet hebt maakt de vangst alles goed. Door geregeld iets kleins uit te geven kan je af en toe een hele goede zaak doen.

 

 

Mooi verhaal, Lewiek. En het klinkt ook allemaal zo logisch. Maar ik denk dat je toch wel regelmatig moet oefenen om er wat bedreven in te worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onderhandelen, een betere deal uit de brand slepen, het klinkt allemaal mooi maar is niet altijd realiseerbaar. Soms is een voorstel wat het is omdat er geen andere aanbieder is, omdat je net dàt wil, omdat het een uniek stuk is... . Dan valt er vaak niet veel te onderhandelen en al helemaal niet als er kapers op de kust zijn.

 

Toch een paar bemerkingen om een situatie die niet onderhandelbaar lijkt een beetje naar je hand te zetten en op zijn minst te zorgen dat je een aanvaardbare deal uit de brand sleept.

 

Vb. Verkoper van een woning die jij wil kopen beweert dat er nog kopers zijn. Een klassieker die ook al vaker op mij werd uitgetest. Dan stel ik mij de vraag : 'Is er wel een andere koper ?' Heel vaak bluft de verkoper. Soms ook niet natuurlijk. Goed je huiswerk maken is een must. Bovendien is het niet omdat er nog een kandidaat is dat die bereid is om aan de voorgestelde voorwaarden te kopen.

 

Door een beetje uitstel te vragen aan de verkoper, je koopt tenslotte niet elke dag een woning, kan je al gaan peilen of er inderdaad een andere koper is of niet. Een ernstige verkoper zal je die bedenktijd gunnen al kan het natuurlijk ook minder goed uitpakken.

 

Mijn tegenzet tegen een dergelijke actie is vaak :'Och, maar als u nog een koper hebt, dan moet u misschien eerst met die mensen onderhandelen, wellicht kunnen zji meer bieden.' Heel risicovol (je moet er tegen kunnen dat je een deal kan verliezen). Maar àls de verkoper op zijn stappen moet terugkomen en jou alsnog contacteert, dan kan je natuurlijk wél over de voorwaarden gaan onderhandelen.

 

Soms wil je dat risico écht niet nemen. Je onderhandelt voor dié oldtimer waar je al zo lang over droomt en die helemaal geschikt is. Dié ets van een bekende schilder-tekeneraar en zo verder het is een uniek stuk en je wil het. Niet tegen elke prijs maar toch.

 

De prjis van een goed/dienst is maar één aspect. Er zijn nog veel andere dingen die belangrijk zijn zoals : wordt het goed/dienst tijdig geleverd ? (vb je koopt een kinderwagen op bestelling en wil graag dat die geleverd is voor de kleine kan stappen) Is je zakenpartner betrouwbaar ? Bestaat het bedrijf écht ? Zijn de mensen met wie je in zee gaat echte vakmensen ? (vb. De talrijke reportages over fout gelopen renovaties !) Doe je HUISWERK. Controleer je zakenpartner en leg een aantal dingen vast in een eenvoudig overeenkomst. Wat heb je minimaal nodig om een deal af te sluiten ?

 

- Een duidelijke beschrijving van het goed of de dienst dat je koopt. Met een gedetailleerde opgave van de staat van het goed, gebreken, accessoires die meegeleverd worden, de staat die verwacht wordt op het ogenblik van oplevering.

 

- Alle bedrijfsgegevens van je zakenpartner : naam, maatschappelijke zetel, contactgegevens, btw nr,... Dit laat je toe het bestaan en de activiteiten van het bedrijf/de persoon te controleren. (Vb Echt gebeurd : een grafzerkenmaker die zonnepanelen installeert ?)

 

- Een duidelijke prijsopgave. Hoeveel kost het, wat is inbegrepen en wat niet. (vb. Mijn twee kinderen gaan naar de orthodontist voor een behandeling met mechanische hulpstukken en beugels. Ondanks de bijzondere situatie in de gezondheidszorg is er een zeer hoog remgeld. De volledige behandeling kost voor beiden samen ongeveer 7000€, de tussenkomst van het ziekenfonds bedraagt ongeveer 1500€, een flinke investering dus. Ik heb vooraf een duidelijke en gedetailleerde raming van de kosten gevraagd met opgave van de mogelijke afwijkingen. Klinkt bizar, maar ook die orhtodontist wil graag tijdig en correct betaald worden, dus zo raar is die vraag niet. Het getuigt van goed beheer.) Anderzijds zal je ook merken dat de klant die bij bestelling alles goed vindt, achteraf degene is die niet tevreden is.

 

- Een duidelijke opgave van betalingsvoorwaarden en eventuele korting voor contante/snelle betaling.

 

- Voor grote opdrachten een CONTRACT liefst opgesteld door een jurist waarin de voorwaarden van de overeenkomst worden opgenomen. De ondernemer ie een eenvoudige en duidelijke, juridisch bindende overeenkomst niet wil onderschrijven is heel vaak iemand die niet betrouwbaar is. In dat geval opteer je er beter voor om de deal niet te laten doorgaan. Ook al wil je het zo graag.

 

Een deal niet laten doorgaan, afgaan op je gezond verstand en gevoel beschermt je tegen fraudeurs. Ga af op je intuïtie en je eerste idee. Als je je idee achteraf bijstelt dan kom je vaak tot de conclusie dat je een rad voor ogen werd gedraaid. Beeld je het worst-case scenario in als je een overeenkomst afsluit en beeld je in wat de gevolgen zijn als je overeenkomst niet doorgaat. Vaak valt het nog wel mee.

 

Mijn idee is dat je zelfs, als je veel minder controle hebt dan je zou willen, de andere partij ook het bad kan in trekken. Net door er voor te zorgen dat de andere voorwaarden van de overeenkomst gerespecteerd worden. Soms moet je akkoord gaan met een prijs maar door een contract te gebruiken kan je vermijden dat delen van de overeenkomst niet uitdraaien zoals jij het verwacht. De stelling is eenvoudig. Samen het bad in of helemaal niet.

 

Je kan vaak goede en eenvoudig modelcontracten vinden die je kunnen op weg helpen. Een paar eenvoudige voorbeelden :

 

- voor een tweedehands wagen : https://www.belfius.be/info/NL/Media/Modelcontract_tcm_11-9714.pdf

- geld lenen aan je kind : http://financieel.infonu.nl/lenen/19976-een-modelovereenkomst-voor-onderhands-lenen-aan-uw-kind.html

- model ter beschikking stellen een auto van de zaak aan een werknemer : http://www.tuxx.be/contracten/gebruikersovereenkomst/auto/

 

 

Nog een laatste venijnig truckje dat ik wel eens gebruikt heb. Soms wil je een woning echt wél, maar achteraf krijg je twijfels. Zodra je een contract hebt afgesloten gaat dat flink wat geld kosten. Daarom pas ik het volgende truckje toe dat me de kans biedt alsnog onder een overeenkomst uit te komen. In de koopovereenkomst kan je een opschortende voorwaarde opnemen. Vb. Je koopt de woning, met de opschortende voorwaarde dat de bank een hypotheek daarvoor moet toestaan. Ondanks het feit dat de overeenkomst juridisch sluitend is en je de titel van eigenaar krijgt op het ogenblik van het sluiten van de overeenkomst kan je die eenvoudig terugdraaien door je bankier te laten bevestigen dat je geen hypotheek kon krijgen. Hierdoor wordt de 'vervreemder' de verkoper in mensentaal weer de drager van de juridisch geldige titel. Vanzelfsprekend is deze manier van handelen niet netjes en gebruik je die alleen maar als je niet helemaal zeker bent van de oprechtheid van de verkopende partij. Het is nu eenmaal zo dat de verkoper perfect weet wat hij verkoopt maar dat de koper moet afwachten of zijn aankoop beantwoordt aan zijn verwachtingen. Toen er wat lijken uit de kast vielen nadat ik de overeenkomst grondig ging controleren was dat mijn nooduitgang.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...