Ga naar inhoud
GENEGEERD

Portugal heeft besloten dat (buitenlandse) landeigen onteigend worden bij zeezicht


Tom

Aanbevolen berichten

Toevallig las ik een bericht over buitenlanders in Portugal die hun grond en huis kwijt kunnen raken, dit is voor mij een reden om definitief geen BOL in een zuid Europees land te kopen immers de Spanjaarden zijn buren en een broedervolk van Portugal dus ik houd het daar voor gezien.

 

 

Blijf mij richten op Duitsland regio Moezel en thüringer wald.

 

 

Dit is het bewuste artikel overgenomen van de Daily Telegraph;

 

De Portugese regering heeft in 2005 'overnight' besloten dat (buitenlandse) landeigenaren-met-zeezicht moeten kunnen aantonen dat land al 150 jaar in bezit te hebben, anders worden ze onteigend, betalen erfpacht of andere belastingen.

 

Trouwens in Spanje schijnt het ook al te zijn toegepast;

The situation is being compared to Spain's notorious "land grab" law, under which hundreds of expatriate Britons lost homes on the Costa Blanca in the early 2000s.

 

Dat meldde de Daily Telegraph recent. Ik kon mijn ogen niet geloven toen ik dat las, maar inmiddels heb ik de berichten kunnen verifiëren, en het klopt. Bovendien moeten ze bewijzen dat hun huis op legale wijze gebouwd is. Wie Portugal een beetje kent weet, dat dit alles vrijwel onmogelijk is. Vanuit private eigendomsrechten bekeken is dit natuurlijk een flagrante schending van individuele rechten

 

 

Lees verder op de link

 

 

Oorspronkelijk bericht;

http://www.telegraph.co.uk/finance/personalfinance/expat-money/10810941/British-expats-in-Portugal-face-losing-homes.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Beste Tom,

 

Waar men hier op doelt is dat het al heel vaak gebeurd is dat 'men' (en dat waren naar verhouding héél vaak Britten) huizen kocht, waarbij men volledig vertroude op de bruine ogen van de makelaar. Ik weet niet of je indertijd het nieuws hebt gevolgd rond burgemeester Gil y Gil van Malaga, die corruptie tot ongekende hoogten heeft gebracht (hij is inmiddels overleden). Bij de grote 'schoonmaak-operatie van Justitie' bleken een groot aantal rechters, notarissen, poject-ontwikkelaars en makelaars samen te spannen met maar één doel: héél veel geld verdienen met alle mogelijke middelen. Bouwondernemingen bouwden op grond waar volgens de vergunnung 1 huis op mocht staan doodleuk 2 of meer woningen en verkochten deze met officiële, edoch vervalste, papieren.

 

Er werden hele rijen huizen gebouwd op grond waar überhaupt niet op gebouwd mocht worden, maar ja omdat 'de domme buitenlanders' dat niet wisten werden die huizen massaal (want ze waren best 'goedkoop') verkocht. Toen er grote schoonmaak was gehouden onder de corrupte lui daar werden de oorspronkelijke bestemmingsplannen erbij gepakt en toen bleek dat er héél veel woningen 'oneiglijk' waren gebouwd (hetzij op grond waarop niet mocht worden gebouwd, hetzij met ondeugdelijke papieren).

 

Ja, die mensen hebben de huizen te goeder trouw gekocht (al dachten de mensen wel: 'hoe kan het dat het zo goedkoop is') en hoewel het sneu is en blijft, ze wonen wel 'illegaal'. Wellicht kunnen ze de schade verhalen op de makelaar / aannemer / notaris / ander corrupte functionaris. Ik kan het ook vanuit 'privaat eigendomsrecht' niet anders maken en het is dus zeker geen 'flagrante schending'.

Daarnaast is het zo dat, sinds de crisis begonnen is, veel Britten die een huis in ZO-Spanje hadden staan en dit niet langer konden betalen, gewoon weg zijn gegaan, terug naar Groot-Brittannië. Tja, als de bank een aantal maanden geen betalingen meer ontvangt en het huis blijkt ook nog eens verlaten, dan zijn ze daar in Spanje gauw klaar mee: de bank legt beslag.

 

In spanje hebben ze een gezegde dat luidt (vertaald): 'Afrika begint ten zuiden van de Ebro' en ik vind dat ze daar ook wel een klein beetje gelijk in hebben. Alleen de opmerking: Toevallig las ik een bericht over buitenlanders in Portugal die hun grond en huis kwijt kunnen raken, dit is voor mij een reden om definitief geen BOL in een zuid Europees land te kopen immers de Spanjaarden zijn buren en een broedervolk van Portugal dus ik houd het daar voor gezien. vind ik erg kort door de bocht. Ik kom al meer dan 45 jaar in Spanje, ik heb al meer dan 10 jaar een huis in NW-Spanje en ik kan met de hand op mijn hart zeggen dat ik het daar waar ik woon meer dan 100% vertrouw.

 

Dist is niet als persoonlijke kritiek bedoeld, maar meer om andere belangstelldenden niet af te laten schrikken. Ik lees / schrijf / spreek min of meer vloeiend Spaans en ik volg het nieuws en de ontwikkelingen van het land dat ik als mijn tweede vaderland ben gaan beschouwen op de voet. Ik denk in alle bescheidenheid dat ik daarom wel enig recht van spreken kan laten gelden.

 

Groeten, Ron.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een kleine aanvulling:

In jouw stuk staat Bovendien moeten ze bewijzen dat hun huis op legale wijze gebouwd is. Wie Portugal een beetje kent weet, dat dit alles vrijwel onmogelijk is. Nou, misschien zie ik het dan verkeerd, maar als je al niet kunt bewijzen dat jouw huis op legale wijze gebouwd is èn dat dat blijkbaar de normaalste zaak van de wereld blijkt te zijn in Portugal, dan zou ik er niet eens over denken om daar wat aan te schaffen.

Vertrouwen is prima, maar jezelf zekerheid verschaffen lijkt me net een iets veiliger gevoel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Spanje met Portugal vergelijken is als appels met .... koeien vergelijken. Zelfs een land als Italie, waar Spanje veel meer mee heeft kun je niet vergelijken met elkaar. En in Duitsland zijn wel ergere dingen gebeurt om daar maar verder over te zwijgen.

 

In ieder land geldt dat je de lokale regels moet navolgen. Speel je dit spel mee, dan heb je geen problemen. Ga je er tegenin, dat kun je beter vertrekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...