Ga naar inhoud
GENEGEERD

Werken aan onafhankelijkheid : appelsap


lewieke

Aanbevolen berichten

We hebben in de tuin enkele klein fruitboompjes. Die schandelijk werden verwaarloosd omdat we er niets van kennen en te weinig tijd hadden. Dit jaar worden we door de natuur beloond met een uitzonderlijk mooie oogst. De boompjes moeten dringend gesnoeid worden, dat wel, daarvoor heb ik al een buurman aangesproken. Ook onze voortuin willen we 'nuttiger' gaan inrichten. En zo onze oogst vergroten, onze beschikbare ruimte optimaler benutten en onafhankelijker, gezonder en prettiger leven.

 

De oogst zal te groot zijn voor onze consumptie en te klein voor investeringen in duur materiaal. Ik vertik het om de appelen weg te gooien en niet alles kan in de vriezer. Wecken willen we voorlopig nog niet doen, al zal dat er wel van komen in de toekomst.

 

De meest voor de hand liggende oplossing is het recupereren van het sap uit de appels. In de winkel kost biologisch appelsap om en bij de 2.5-3€ per liter. Ik rekende even na en ik vermoed dat je uit 1 kg appels/peren ongeveer 600 ml sap haalt. Een fruitpers zou logisch zijn maar daarvoor is onze oogst te klein. Daarnaast heb je dan nog eens een breker nodig. Die is nauwelijks tweedehands te vinden en kost nieuw minstens 200€.

 

Voor de kleine hoeveelheden die wij momenteel hebben kan ik gebruik maken van de sapextractor van mijn ouders. Het is een apparaat dat ze niet meer gebruiken en dat werkt met warmte en stoom. Het voordeel is dat het sap warm is. Als je het onmiddellijk in opgewarmte glazen flessen met deksel doet, hoef je het niet meer te pasteuriseren. Het sap zou 2 jaar te bewaren zijn, al gaat de kwaliteit na een jaar achteruit. Aangezien dit een gratis oplossing is en de glazen flessen van vruchtensap kunnen gebruikt worden zal ik hiervoor kiezen. Ik moet alleen nog een gasbek voorzien om de ketel op te kunnen plaatsen omdat dit wellicht niet zal werken op onze inductieplaten. Ik test dat eerst eens uit voor ik wat bijkoop.

 

[ATTACH=CONFIG]12052[/ATTACH]

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Wij hebben al een aantal keer sap laten persen bij Mobipers. Het kost een euro per liter. Dat lijkt duur maar het sap is volgens hun opgave twee jaar houdbaar. Volgens mij is het langer houdbaar. Sap van drie jaar oud is prima te drinken.

Het nadeel van de Mobipers is dat je er naar toe moet. Wij hebben het met een aantal mensen samen gedaan waardoor we de reiskosten konden delen.

Het voordeel is dat je verder niets hoeft aan te schaffen. En het sap is lang houdbaar, stapelbaar, smaakvol.

 

Mobipers

Link naar reactie
Delen op andere sites

M'n vader deed het vroeger met een centrifuge sap apparaat. Die gebruikte hij heel veel om sap voor het wijn maken te krijgen.

Wellicht ergens tweedehands te vinden, nieuw ook nog prima te betalen en multifunctioneel, ook voor groente sappen: .http://www.kieskeurig.nl/sapcentrifuge

Wel moet je dan de appels en peren nog met de hand in kwarten snijden, de machine vermaalt de rest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

M'n vader deed het vroeger met een centrifuge sap apparaat. Die gebruikte hij heel veel om sap voor het wijn maken te krijgen.

Wellicht ergens tweedehands te vinden, nieuw ook nog prima te betalen en multifunctioneel, ook voor groente sappen: .http://www.kieskeurig.nl/sapcentrifuge

Wel moet je dan de appels en peren nog met de hand in kwarten snijden, de machine vermaalt de rest.

 

Dat zou ik wel een keer willen testen. Het lijkt me overigens nog interessanter om het fruit eerst in de keukenrobot te kieperen en daarna in de sapcentrifuge. Weinig werk, weinig kosten, waarschijnljk een goed resultaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zou ik wel een keer willen testen. Het lijkt me overigens nog interessanter om het fruit eerst in de keukenrobot te kieperen en daarna in de sapcentrifuge. Weinig werk, weinig kosten, waarschijnljk een goed resultaat.

 

Informeer eens bij uw kennissen, er heeft er vast eentje ongebruikt achterin het keukenkastje staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Ik heb dit onlangs geprobeerd met een ontsapper in weck ketel. Het sap is redelijk makkelijk eruit te halen. De smaak is iets anders, smaakt veel te flauw. Kan wel aan de appelsoort liggen (heb geen idee welk dat is boompje stond hier al toen we het huis kochten.

 

Dit weekend nog eens proberen met eventueel wat suiker bij te voegen. Of als iemand een goed recept heeft, laat maar komen.

 

Nu enkel nog deftige flessen zoeken om het sap in te bewaren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan honing door je stukken appel mengen als je gezoet sap wil (lost makkelijker op in stoom dan suiker. Vorig jaar heb ik er een stel gemaakt, al was daar voor mij geen honing nodig. Smaak is inderdaad anders dan wat je uit de winkel haalt, maar zoet is het wel.

 

Etiketten flessen sap geven meestal iets van 1,5kg voor 1 L sap aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de appels die wij hebben heb ik een slowjuicer.

Ik heb echt niet de hoeveelheid appels nodig die bijv op een pak appelsap worden aangegeven voor een liter sap.

Nu kan dit uiteraard ook aan de appels liggen :D

 

Greener

 

Edit: voor een goede smaak sap dien je de goede rassen aan te planten.

Zoete appels mengen met bijv Elstar voor de "punch".

Link naar reactie
Delen op andere sites

@lewieke voor een pan dat niet werkt op jou inductie kook plaat . Bestaan er in de handel plaatjes met een handvat dat je eerst op jou kookplaat legt en dan jou pan er op plaatst . Zo kan iedere pan met vlakke bodem op een inductie kookplaat .

Er is natuurlijk niets verkeerd aan een gaspit aan te schaffen .

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Vandaag ben ik verder gegaan met het sapprojectje. Op het internet heb ik een sapcentrifuge gevonden die normaliter 100€ kost. Tweedehands, maar nauwelijks gebruikt, vond ik het ding voor 25€, levering inbegrepen.

 

Daarnaast kocht ik nog een hebbedingetje van cosy&trendy. Een fruitsnijder die in een oogwenk appels schilt en het klokhuis er uit haalt. Die wil ik gebruiken om de appels snel te schillen. Na een paar testjes met mijn bijna-nieuwe-sapcentrifuge kwam ik tot het besluit dat het sap beter smaakt als de schillen niet mee in de centrifuge gaan. Het schillertje kostte aan de kassa 13.90€ maar stond in de winkel aan 9.90€ geprijsd. Dat is ook de prijs die ik betaalde.

 

Vandaag kocht ik 5 kg appels tegen 3€, of 0.6€ per kg. Morgen ga ik verder met experimenteren met grotere hoeveelheden. Dat sap wil ik dan gaan pasteuriseren. Nog iemand die me tips kan geven hierover ? Het sap uit de centrifuge haal ik nog een keer door een neteldoek om de grofste delen er uit te halen. De smaak is uitstekend. Per liter sap heb ik ongeveer 2 kg appels nodig wat me dus 1.2€/liter kost tegen deze prijs. Voor neteldoeken betaalde ik 4.5€.

 

Om de kleur wat te behouden voegde ik wat citroen aan het appelsap toe.

 

Fouten :

 

- De appels die ik gebruikte waren mijn inziens niet rijp genoeg

- De appelpulp die in de machine achterblijft is naar mijn zin nog niet droog genoeg. Kan die nog een keertje uitgeperst worden in een neteldoek ? Of loont het om het nog een keer in een weckketel te gooien ?

- Ik kocht ook een paar kg peren maar dat sap werd onmiddellijk bruin en zag er heel onsmakelijk uit.

 

een impressie :

 

[ATTACH=CONFIG]13001[/ATTACH]

 

 

Goody

 

Daarnaast is er nog een bonus. Het schillertje dat je boven ziet, schilt, verwijdert het klokhuis en snijdt de appel in dunne plakjes. Dat zorgt er ook voor dat ik die zal kunnen drogen in de oven. Een lekker snoepje voor de kids, dat moet ik morgen ook maar eens testen. Foto's volgen !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hadden -na ongeveer 20 potten appeljam en 15 porties appelmoes - nog een 25 kg appels over (dit jaar behoorlijk weinig appels in vergelijking met vorige jaren , geen idee waarom )

 

Met enkele vrienden en familie die thuis ook appelbomen hebben hebben we ze samen naar een fruitperser gebracht die op enkele km van onze deur woont (http://www.tuinsappen.be/ ) die perst en pasteuriseert zodat het een hele tijd goed blijft ,

Omdat we een behoorlijke hoeveelheid hadden (+ 300 kg ) betalen wij 0.85€ /liter sap . Of dit duur is weet ik eigenlijk niet ,maar heb liever dat mijn kinderen een glaasje bio appelsap drinken dan limonade.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een ouderwetse sapmaker van Thekla uit de jaren 50/60 gok ik voor een tientje bij de kringloop op de kop getikt. Daar staan nu mijn valappels in te koken tot appelsap. Ik doe er geen zoetigheid bij in dat hoeft niet en pasteuriseer de flessen daarna in de oven of in de weckketel. Zonder pasteuriseren blijven ze trouwens ook lang goed hoor. Gaat er vooral om dat je de flessen die je gebruikt goed schoonmaakt en uitkookt met soda en daarna hygiënisch werkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Intussen heb ik 12 kg appels gehaald en die door de sapcentrifuge gehaald en eerst geschild met het schillertje wat ik kocht. Dit leverde ongeveer 6 l appelsap op. De volgende dingen leerde ik :

 

- de kleur van het appelsap bescherm ik door er 1g/l vitamine c aan toe te voegen

- het is toch wel wat werk voor relatief weinig resultaat, voor kleine hoeveelheden is de centrifuge wel ok

- de pulp die overblijft bevat nog relatief wat sap. Om die ook nog uit te knijpen gebruik ik een neteldoek

- pasteuriseren deed ik in de soepkom en nadien goot ik alles in voorverwarmde glazen flessen

 

Dit was een prima leerschool. Voor volgend seizoen wil ik glazen flessen gaan verzamelen. Daarnaast zoek ik een gebruikte pers om appels te persen. Appels wil ik bij lokale appelboeren of bij groothandels gaan kopen. Om interessant te zijn moet je de appels kunnen kopen tegen minder dan 0.5€/kg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later...

Een kleine stap voor de mensheid, een grote stap voor Lewieke. We willen meer producten van eigen bodem kopen én gezonder leven. Daarom gaan we in de toekomst (na de test van dit jaar) appels persen. Tegen oogsttijd plaats ik zoekertjes en zoek ik appels die ik kan persen. De kinderen zijn gek van mijn eigen appelsap. Om grotere hoeveelheden aan te kunnen en efficiënter te werken, kocht ik een appelpletter en een fruitpers. De sourcing ervan nam best wat tijd in beslag maar het resultaat mag er zijn.

 

Het vers geperste sap breng ik in een kookpot tot 80°, daarna gaat het in flessen die in de vaatwasser worden afgewassen en nadien in de oven verder 'ontsmet' worden. Het is de bedoeling om zelf in onze sapproductie te voorzien.

 

[ATTACH=CONFIG]17301[/ATTACH]

Link naar reactie
Delen op andere sites

@lewieke

 

Wij verwerken ( Persen ) ongeveer 5 a 600 kg appels per jaar er zijn 2 redenen waarom je een fletse smaak krijgt , ten eerste als je het toestel gebruikt zoals de topic starter aangeeft dit is met stoom de stoom komt ook in het sap terecht wat wil zeggen waterachtige smaak je kan het inderdaad direct afvullen in de flessen en is houdbaar , dus persen met het toestel wat hierboven staat aan te bevelen maar dan moet je wel pasteuriseren om het houdbaar te maken..

Ten 2de als je maar 1 soort appels gebruikt is het ook niet lekker al het fruitsap dat je bij de fruitboer koopt zitten ten minste 3 soorten in verwerkt zowel zoete en zure....

Wij gebruiken zelf de druivenpers en een pletter..

Een andere goedkope oplossing en dat heb ik in het begin vele jaren gebruikt tot hij de geest gaf is een kleine droogzwierder waar je kleren in zwiert die kleintjes van vroeger werkt zeer goed...

Wij gebruiken 3 a 4 soorten en houden ook rekening met het percentage per soort , wil je wat andere kleuren zoals je veel ziet ( rood appelsap ) is een klein beetje rode biet bij persen het veranderd niets aan de smaak..

Als je flessen zoekt ga naar de fruitboer die ook sap maakt daar kun je de sap flessen kopen aan statiegeld prijs..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Gast Repelsteeltje

Ik las eerder dat je de appels schilt en het klokhuis verwijderd. Dat is niet nodig hoor. Gewoon heel er doorheen mikkeren. Leverd weer wat extra sap op.

 

Om de waterige smaak na het ontsapproces (weck) weg te krijgen het product een beetje laten indikken. Word de smaak intenser van. Nog verder indikken en je hebt diksap. Nog langer houdbaar en neemt minder ruimte in.

 

Ook lekker om bij het weckproces of het persen wat kruiden toe te voegen. Eventueel een klein takje in de fles stoppen. Lavendel combineerd vreemd genoeg heel erg mooi met verse appelsappen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...