Ga naar inhoud
GENEGEERD

Werken aan onafhankelijkheid : tomaten drogen


lewieke

Aanbevolen berichten

Mijn vaste lezers weten dat ik een moestuintje heb. Een vierkantemeter tuin om meer precies te zijn. Die is wat aan het uitbreiden en zelfs in mijn eigen tuin ben ik aan het guerillatuinieren. Met wisselend succes. De ene oogst slaagt, de andere mislukt. Er is al bij al toch wel een beetje werk aan, maar leuk is het altijd. Nog veel leuker is het als je oogst slaagt. En omdat ik nu ongeveer 20m2 moestuin heb, krijg ik wel eens een grote oogst. En dan komt de aloude filosofie weer bovendrijven. Hoe pak je dat aan, maak je er gebruik van en doe je daar je voordeel mee ? Daar moet je even over nadenken.

 

Wij eten thuis geregeld gedroogde tomaatjes. Ze komen uit de Colruyt en kosten een fortuin. Ook de olijfolie waarin ze bewaard worden is behoorlijk duur. Dat moet beter kunnen.

 

Uitgangspunten :

 

- Minder verspillen, gezonder eten, minder een beroep doen op de winkel, lekkerder eten.

- Geen nieuwe apparaten kopen, geld uitgeven aan dingen waarvan de terugverdieneffecten onzeker zijn.

- De aanwezige apparatuur optimaal benutten.

- Tijdens de zomer produceren onze PV panelen een stroomoverschot. Hoe leggen we het ogenblik van verbruik dichter bij het ogenblik van productie ?

- Besparen op de aankoop. Zongedroogde tomaten kosten ongeveer 23€/kg.

 

We beginnen met tomaten omdat dit vrij eenvoudig lijkt, later willen we het drogen uitbreiden naar tuinkruiden, thijm, basilicum, lavendel, rozemarijn, appels, peren, ... . Wat ook maar het seizoen is. Vanzelfsprekend zal ik wel foutjes maken. Om die te minimaliseren start ik met kleine hoeveelheden.

 

Tomaten drogen :

 

Je koopt de tomaten in de winkel, momenteel staan ze heel goedkoop. Wellicht krijg je ze nog goedkoper als je ze rechtstreeks bij een teler haalt. Daarvoor moet je al iemand kennen.

 

Er bestaan speciale apparaten in de handel voor drogen. Ik ben er zo een gaan bekijken. De goedkoopste modellen kosten 75€, de duurdere 600€. Wat me stoort in het verhaal is de kleine hoeveelheden die je maar kan bereiden.

[ATTACH=CONFIG]12051[/ATTACH]

 

We hebben thuis wel een gewone oven, met 3 bakplaten. De oven heeft verschillende standen : hete lucht, grill, ... . We betaalden voor het ding nieuw ongeveer 500€. De oven wordt gebruikt voor broodjes, taarten, bereidingen. Minimaal een drietal keer per week. Die wil ik gaan gebruik omdat ik 'm al heb, omdat ik veel op de bakplaten kan leggen. Indien nodig koop ik nog een extra bakplaat, dan kan ik nog meer drogen.

 

Intussen heb ik op het net veel informatie gezocht en ben ik nu voor het eerst aan het experimenteren met basilicum die mijn echtgenote van een collega kreeg. De eerste fout die ik al maakte was een te hoge temperatuur. Ik ben weer te ongeduldig. 50° merk is, is de ideale droogtemperatuur. Het duurt wel even voor alles klaar is. Ik wil mijn experiment als het slaagt uitbreiden naar munt (thee!) en andere kruiden die we hebben. Dat kost ons NIETS omdat we de kruiden toch hebben, de oven ook al hebben en de stroom zelf produceren.

 

Foto volgt.

 

Voor de tomaten heb ik een filmpje gevonden van de énige kok die ik ken die JUISTE recepten geeft. Andere koks (zoals Sofie Dumont) zorgen altijd dat er een fout in hun recepten zit. Piet Huyentruyt is dé uitzondering en verdient een standbeeld. Het filmpje dat bijzonder duidelijk is kan je hieronder bekijken.

 

http://koken.vtm.be/de-perfecte-keuken/recept/gedroogde-tomaten

 

Ingrediënten

1 kg tomaten

zout

2 el italiaanse kruiden

olijfolie

4 teentjes look, gehakt

verse basilicum, gehakt

 

Snijd de tomaten in vieren en strooi wat zout en italiaanse kruiden erover. Plaats gedurende acht uur in een oven van 50 °C tot ze droog zijn.

Laat de tomaten afkoelen. Overgiet met olijfolie, gehakte knoflook en gehakte basilicum. Heerlijk bij het aperitief.

 

Vandaag ga ik verder met mijn experiment. Tomaten heb ik al, grof zout is er ook al (dat gebruik ik voor het roken van zalm/vis), de oven is er ook. Meer resultaten de volgende uren/dagen.

 

Hoeveel zullen we besparen ?

 

Ik ga er van uit dat 90% van het gewicht van de tomaten verdwijnt. Dus heb je 10kg tomaten nodig voor 1 kg gedroogde tomaten. Tegen 0.75€/kg kost dit dus 7.5€, verder is nog nodig wat zout 0.1€, wat kruiden (uit de tuin ?). Bewaren doen we in olijfolie. Die willen we achteraf nog gebruiken in de keuken zodat die ook niet wordt verspild. De oven moet 8 uur aanliggen en die verbruikt ook wel wat. Op lage temperaturen volgens mij niet meer dan 1.5€. De besparing die we kunnen realiseren bedraagt dus ongeveer 15€/kg, of 75% van de winkelprijs. Dat loont voor mij de moeite.

 

Vanmorgen heb ik basilicum gedroogd. De eerste keer dat ik zoiets doe. Die ruikt heerlijk. Intussen heb ik tomaatjes uit de eigen tuin gesneden, op bakpapier gelegd en volgens het recept van Piet gekruid met zelf gedroogd basilicum en er een beetje grof zout aan toegevoegd. Eerst dat proberen, daarna optimaliseren.

 

De oven staat op 50°, warme lucht, voorzien op 8 u warmen. Ik ben benieuwd ... .

 

[ATTACH=CONFIG]12079[/ATTACH]

 

Zo gingen ze er in. Als het resultaat goed is gaan er de volgende keer 4 of 5 bakplaten in één keer in. Lekker veel, lekker snel. Zoals je ziet werd het bakpapier al eerder gebruikt voor broodjes. Ik experimenteer met verschillende diktes, partjes, schijfjes, ... .

 

En zo zien ze er uit na 6 uur drogen op 50°. Morgen gaan we voor een echt grote hoeveelheid. Daarvoor haal ik bij Action 2 bijkomende uitschuifbare bakplaten. De smaak is verrukkelijk.

 

Ik leerde er uit dat :

 

- de temperatuur wat hoger mag

- de partjes groter mogen

 

[ATTACH=CONFIG]12087[/ATTACH]

 

Het zijn er duidelijk minder, dat is omdat ik ze tijdens het drogen toch moest proeven. :-) Uiteindelijk zijn ze nu half droog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Ik vond elders dat je de tomaten tot 6 maand kan bewaren als ze ondergedompeld bijven in olijfolie. Wellicht sprak Piet over halfgedroogde tomaten.

 

Dat zal gelden inderdaad voor tomaten die ofwel gedroogd zijn, dan wel gepasteuriseerd zijn, want met verse tomaten haal je dat nooit, gewassen of niet ;)

 

Goed bezig lewieke, de rode draad in jouw verhaal is dat je je stroom bijna gratis hebt ( of al betaald en sowieso ter beschikking) want was dit niet zo, lag het financiële aspect volledig anders.

Dat toont nog maar eens aan dat voor comfort, een duurzame energievoorziening de sleutel is!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi verhaal @lewieke en kruiden kun je prima ophangen op zolder, dat kost helemaal geen stroom. Gewoon in bosjes aan een waslijn. Ik heb hangen: Munt, Citroenmelisse, Duizendblad, Brandnetel, St. Janskruid. Kamille, Goudsbloemen en Vlierbloemen leg ik meestal plat op een doek of bakpapier te drogen. Wacht totdat je het kruid tussen je vingers hoort knisperen, dan is het goed en kan het in potten.

 

De voorwaarden voor dit droogproces zijn: droog, dus geen vochtige plek, het liefst zo donker mogelijk en je moet ze niet tegen elkaar hangen. Maak de bosjes dan ook niet te groot. Een beetje ventilatie/luchtstroom van opstuigende lucht, zoals boven een trapgat, is ook prima.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zal gelden inderdaad voor tomaten die ofwel gedroogd zijn, dan wel gepasteuriseerd zijn, want met verse tomaten haal je dat nooit, gewassen of niet ;)

 

Goed bezig lewieke, de rode draad in jouw verhaal is dat je je stroom bijna gratis hebt ( of al betaald en sowieso ter beschikking) want was dit niet zo, lag het financiële aspect volledig anders.

Dat toont nog maar eens aan dat voor comfort, een duurzame energievoorziening de sleutel is!

 

We zoeken oplossingen. Dat wel. Maar ook zonder gratis stroom is het interessant om dingen te drogen in de oven. Een oven op 50°C gedurende acht uur, dat lijkt me nogal mee te vallen aan stroomverbruik. In dat geval is het wel zaak om zo veel mogelijk tegelijk te drogen. Sowieso wil ik proberen nog een extra bakplaat(je) te kopen om tegelijk 4 laagjes te kunnen drogen. Alleen met de tests zal ik kleinere hoeveelheden gebruiken.

 

Ook bij ons geldt dat we efficiëntie nastreven. Gratis stroom of niet mag geen rol spelen. Als je koopt tegen zomerprijzen en je droogt je tomaten, dan haal je er sowieso een flinke meerwaarde uit in vergelijking met de winkelprijs. Wat je vermijdt is : distributiewinst, tussenhandelaars, verpakking, transport, dure aankoopprijzen. Alles bij elkaar gerekend moet dat een besparing van minimaal 0% opleveren. Je tijd mag je niet rekenen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar @lewieke, wat nou als u aangesloten zou zitten op het stroomnet? dan krijgt u het overschot weer uitgekeerd door de centrale! althans dat is mij verteld, ik weet niet of het zó simpel gaat.

Tenzij u natuurlijk in complete onafhankelijkheid wilt leven door totaal niet aangesloten te zitten op het stroomnet, in dat geval zou ik gaan voor accu's, die ook aangesloten is op een condensator overigens zodat de stroom wat constanter is als er even een wolkje overdrijft.

 

Maar het is zowiezo leuk dat dit kan voor u, lijkt mij ook heel leuk op later te doen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste kornijn (samentrekking van kornuit en konijn),

 

Ik ben aangesloten op het net. De regelgeving is anders in Vlaanderen dan in Nederland. Je kan stroom op het net zetten en die er ook weer afhalen. Alleen produceer ik meer dan ik verbruik en dat omdat ik er rekening mee hield dat :

 

- De gratis 500 kwh stroom zal worden afgeschaft.

- Naarmate de kinderen groter worden, het verbruik zal stijgen.

- De panelen mettertijd minder efficiënt worden.

- Ik graag optimaal gebruik wilde maken van de subsidieregeling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees de Landleven (tijdschrift) en daar stond ooit (als ik me niet vergis) een soort kastje met 'plankjes' van een frame met horrengaas boven elkaar (zoiets als een cd-opbergsysteem) en onderin zat een gloeilamp die de lucht erboven verwarmde en de boel kon drogen. Dat leek me redelijk eenvoudig en goedkoop te maken, al heb ik geen idee of het daadwerkelijk goed werkt. Ik zal eens gaan kijken of ik de afbeelding nog kan vinden, want ik loop al wel langer rond met de gedachte eens paddenstoelen en dergelijke te gaan drogen. er staan er namelijk heel veel in het gebied rond mijn BOL.

 

Trouwens, een kilo gedroogde tomaten is echt héél veel :)

Ik word wel heel blij van jouw bijdragen, @lewieke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees de Landleven (tijdschrift) en daar stond ooit (als ik me niet vergis) een soort kastje met 'plankjes' van een frame met horrengaas boven elkaar (zoiets als een cd-opbergsysteem) en onderin zat een gloeilamp die de lucht erboven verwarmde en de boel kon drogen.
Zoiets Ron Doe?

 

tuin_5_droogkast_lokaal_hout_011.jpg

 

http://www.natuurlijkbewaren.nl/website/productinfo_droogkast.php

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag gaan we voluit. 5 kg tomaten gekocht met als doel ze te drogen. 2 extra bakplaten gehaald bij Action om meer en sneller te kunnen drogen.

 

De hete lucht oven heb ik ingesteld op 60° gedurende acht uur. Regelmatig controleer ik de toestand en bij damp open ik de deur op een kiertje door er een houten lepel tussen te stoppen.

De onderste bakplaat zijn kruiden uit de tuin die ik droog voor volgende winter. Nu oogstte ik munt en salie. Lukt dit, dan oogst ik nog meer kruiden.

 

[ATTACH=CONFIG]12141[/ATTACH]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even nagekeken waar ik het best aan olijfolie kom. Ik las de testresultaten van testaankoop en vond tot mijn verrassing dat de olijfolie van Aldi en Lidl en goede beoordeling krijgen en als best koop uit de tests komen. Ik ga vanmiddag enkele flessen halen zodat ik de gedroogde tomaten ook kan bewaren in olijfolie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...