Ga naar inhoud
GENEGEERD

Onze fruitbomen


Gast ghostwhiper

Aanbevolen berichten

Gast ghostwhiper

Vandaag weer druk geweest in onze achtertuin.

Lag nogal wat val appels en peren en denk wel een halve gft bak vol.

Daarnaast van de appelbomen het meeste geplukt.

Ze zijn nog een beetje zuur en net aan rijp maar de vogels beginnen er aan te eten.

Die gaan naar mijn oma dan is ze weer dolblij dat ze appelmoes kan maken.

 

Hier een paar foto's van de bomen met duidelijk de hoeveelheid fruit

 

Appelboom 1 met het restje wat nog te hoog hangt.

Geeft normaal om het jaar appels maar dit is het 3de jaar op rij.

Zal wel door de zachte winter komen

20140809_195320.jpg.dd7990077f602294d3ed884e2a098427.jpg

 

Oude perenboom

20140809_195250.jpg.75e2d72fd5ce242e65acc7aebd095c62.jpg

 

De jonge perenboom.

Is een stekje van de oude ;)

20140809_195258.jpg.87f0333816dc05dbea8e7ae99d69b8b7.jpg

 

Heb net ook een peer geprobeerd en de pitjes zijn nog niet allemaal zwart maar de smaak is prima.

Zijn wel stevige handperen

 

Ps de foto's draaien kan ik niet voor elkaar krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Mooie bomen!

Veel appels moeten narijpen. Zo heb je de Santana die direct na de pluk de Zure Sanne genoemd wordt.

Zelf heb ik een voorkeur voor zure appels, lekker voor de moes, gestoofd, in de taart, hete bliksem en om zo weg te happen.

Veel appels vind ik te zoet, maar gelukkig zijn er nog oude rassen die wat zuurder zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

@Richa het meeste gaat zo van de boom de mond in.

Er is geen bestrijdingsmiddelen over gespoten.

 

Nu gaat er sowieso een zak van een kilo of 10 appels naar mijn oma.

Zitten wat plekjes aan hier en daar maar zijn perfect voor appelmoes.

De appels die er nu nog hangen eten we zelf zo van de boom af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor gepastoriseerde appelsap moeten de bomen jaarlijks besprenkeld worden met wijwater en een hostie begraven bij het planten van de boom.
Haha ik bedoelde natuurlijk gepasteuriseerd appelsap. :-) Hoewel jouw tips ook waardevol zijn, denk ik dat ik in dit geval liever bij volle maan om de appelboom ga dansen en over de wortels ga piesen. Dan zou in mijn geval geplasteuriseerd appelsap een betere naam zijn.
  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Richa

 

Ik begin met het snijden van de appels in kleine stukken, een mix verhouding van 30% zure appels en zo'n 70% zoete appels. Dit vind ik een smaakvolle verhouding. Hierna was ik ze in water en haal ze door een trommelrasp waarna ze in de appelpers gaan. Het 100% sap gaat hierna gelijk in een RVS ketel die ik verwarm tot 75 graden en dit gedurende 30 minuten laat staan. Regelmatig even roeren. Nadat het sap is afgekoeld gaat het gelijk in flessen met een beugel.

 

De laatste serie heb ik vorig jaar (eind)augustus geperst en op de fles gedaan. Dit is nog erg lekker echter is het wel licht koolzuurhoudend geworden. Maar dat was ook te verwachten aangezien je met pasteuriseren niet alle bacteriën omzeep helpt.

 

Het moeilijkste aan dit proces is dat het zo lekker is, het moeilijk is om een fles een jaar te bewaren.. over het algemeen houd ik een handjevol flessen over de rest gaat gedurende het jaar op.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Richa

 

Ik begin met het snijden van de appels in kleine stukken, een mix verhouding van 30% zure appels en zo'n 70% zoete appels. Dit vind ik een smaakvolle verhouding. Hierna was ik ze in water en haal ze door een trommelrasp waarna ze in de appelpers gaan. Het 100% sap gaat hierna gelijk in een RVS ketel die ik verwarm tot 75 graden en dit gedurende 30 minuten laat staan. Regelmatig even roeren. Nadat het sap is afgekoeld gaat het gelijk in flessen met een beugel.

 

De laatste serie heb ik vorig jaar (eind)augustus geperst en op de fles gedaan. Dit is nog erg lekker echter is het wel licht koolzuurhoudend geworden. Maar dat was ook te verwachten aangezien je met pasteuriseren niet alle bacteriën omzeep helpt.

 

Het moeilijkste aan dit proces is dat het zo lekker is, het moeilijk is om een fles een jaar te bewaren.. over het algemeen houd ik een handjevol flessen over de rest gaat gedurende het jaar op.

 

Dank voor de uitleg @silver dat is een simpel proces en ik verbaas me erover dat je maar tot 75 graden hoeft te verwarmen. Ik kan me voorstellen dat er zo een gezonde en nuttige fermentatie op gang komt. Je bewaart de flessen dus buiten de koelkast toch? Petje af hoor, er is niets gezonders dan dit :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Richa

 

Ik begin met het snijden van de appels in kleine stukken, een mix verhouding van 30% zure appels en zo'n 70% zoete appels. Dit vind ik een smaakvolle verhouding. Hierna was ik ze in water en haal ze door een trommelrasp waarna ze in de appelpers gaan. Het 100% sap gaat hierna gelijk in een RVS ketel die ik verwarm tot 75 graden en dit gedurende 30 minuten laat staan. Regelmatig even roeren. Nadat het sap is afgekoeld gaat het gelijk in flessen met een beugel.

 

De laatste serie heb ik vorig jaar (eind)augustus geperst en op de fles gedaan. Dit is nog erg lekker echter is het wel licht koolzuurhoudend geworden. Maar dat was ook te verwachten aangezien je met pasteuriseren niet alle bacteriën omzeep helpt.

 

Het moeilijkste aan dit proces is dat het zo lekker is, het moeilijk is om een fles een jaar te bewaren.. over het algemeen houd ik een handjevol flessen over de rest gaat gedurende het jaar op.

 

Silver heb je ook wat pixies van de apparaten die je gebruikt? Dan kan ik me een betere voorstelling van maken.

 

Tweede vraag geldt die 75 graden voor iedere fruitsoort, zoals perziken, sinaasappels en ander fruit?

Tot slot, vul je de flessen tot de rand of moet je er iets onder blijven?

 

Lijkt me erg lekker allemaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Silver heb je ook wat pixies van de apparaten die je gebruikt? Dan kan ik me een betere voorstelling van maken.

 

Tweede vraag geldt die 75 graden voor iedere fruitsoort, zoals perziken, sinaasappels en ander fruit?

Tot slot, vul je de flessen tot de rand of moet je er iets onder blijven?

 

Lijkt me erg lekker allemaal.

 

Ik heb geen foto's van mijzelf in actie maar ik ga woensdag weer wat persen. Heb wat val appels. Dan zal ik even foto's maken van het gehele proces.

Eerlijk gezegd durf ik het niet te zeggen hoe het bij ander fruit zit, officieel is het 72 graden om te pasteuriseren.

 

Vorig jaar heb ik met twee verschillende methoden geëxperimenteerd namelijk steriliseren of pasteuriseren. Echter bij de gesteriliseerde variant ging de appelsap vooral smaken naar apfelschorle. Dit had ik een paar minuten rond de 95 graden verwarmt. Appelsap hoef je niet lang te verhitten aangezien er weinig sporen in het zure sap zitten (hier kwam ik dus later achter).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...