Ga naar inhoud
GENEGEERD

Rata(bouw)plan : camper/BOV deel 1


Rataplan

Aanbevolen berichten

De banden kunnen uitdrogen. Meestal (niet altijd) zie je dan kleine scheurtjes in het rubber als teken van de uitdroging. De banden onder mijn mobiele BOL in Spanje spuit ik ieder jaar in met siliconenspray en om de paar jaar met een speciale industriele spray om het rubber 'vet'te houden. Slijten doen de banden nauwelijks. Maar let goed op uitdroging. Zoals gezegd, een klapband is dichterbij dan je denkt. En bij twijfel, gewoon vervangen.

Verstandig maar wel wat intrek tijd laten tussen inspuiten en rijden :D Talk is wat men vroeger gebruikte, dus voor echt oude oude banden misschien beter? Ga ik eens aan mijn oude bandenboer vragen, die gaat me dat mooi uitleggen.

 

Edit: Na wat gegoogle lijkt silicone niet iets wat rubber graag heeft (al gebruik ik het zelf wel op de rubbers van de autodeuren)... zie: http://microfiberproducts.com/zy701typr12o.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
bedek dat banden ook verslijten door ouderdom, ze kunnen er visueel nog prima uitzien, totdat je er mee gaat rijden en het zaakje intern desintegreert en een klapband als gevolg...

In Belgie KAN men wettelijk gezien banden ouder dan 6 jaar afkeuren.... En dat heeft dus dat als grondreden (al doet men het zelden).

 

Die frats heb ik recent met mijn oude knar voorgehad. Banden goed op spanning gezet omdat ik ergens een ladingkje gratis klinkers kon gaan halen.

Ineens had ik het gevoel of ik constant over die bultjes die al eens de pech- van de rijstrook scheiden aan het rijden was.

Terwijl dat zeker niet het geval was.

Gestopt op de pechstrook, naar mijn achterbanden gaan kijken. Rechts achteraan op de buitenste band stond een serieuze blaas. Die band maar afgelaten (voordeel van een dubbel lucht natuurlijk, kan je, zeker als je niet geladen bent, op 1 band op spanning wel rijden) en terug huiswaarts gekeerd.

 

Bij nadere inspectie bleken de banden vol met microscheurtjes te zitten, volgens mij komt dat ook heel veel door permanente blootstelling aan uv straling.

Want de binnenste banden van de achteras (dubbellucht) hadden dit niet. Die worden natuurlijk ook niet zo blootgesteld aan de zon, als de buitenste.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die frats heb ik recent met mijn oude knar voorgehad. Banden goed op spanning gezet omdat ik ergens een ladingkje gratis klinkers kon gaan halen.

Ineens had ik het gevoel of ik constant over die bultjes die al eens de pech- van de rijstrook scheiden aan het rijden was.

Terwijl dat zeker niet het geval was.

Gestopt op de pechstrook, naar mijn achterbanden gaan kijken. Rechts achteraan op de buitenste band stond een serieuze blaas. Die band maar afgelaten (voordeel van een dubbel lucht natuurlijk, kan je, zeker als je niet geladen bent, op 1 band op spanning wel rijden) en terug huiswaarts gekeerd.

 

Bij nadere inspectie bleken de banden vol met microscheurtjes te zitten, volgens mij komt dat ook heel veel door permanente blootstelling aan uv straling.

Want de binnenste banden van de achteras (dubbellucht) hadden dit niet. Die worden natuurlijk ook niet zo blootgesteld aan de zon, als de buitenste.

 

In Spanje is bekend dat je autobanden veel korter mee gaan, niet door slijtage, maar de kracht van de zon. Vandaar dat die knakkers nog wel eens karton voor hun banden zet op de camping, niet omdat de bandjes zouden knappen door de hitte, maar vanwege de UV straling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Spanje is bekend dat je autobanden veel korter mee gaan, niet door slijtage, maar de kracht van de zon. Vandaar dat die knakkers nog wel eens karton voor hun banden zet op de camping, niet omdat de bandjes zouden knappen door de hitte, maar vanwege de UV straling.

 

Goeie tip, ga ik ook eens doen. Er een stuk karton, of multiplex of iets dergelijks voorzetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Goeie tip, ga ik ook eens doen. Er een stuk karton, of multiplex of iets dergelijks voorzetten.

 

Iets waterbestendigers dan karton misschien? :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 jaren later...

Nou de camper is er nog steeds en is inmiddels al veel gebruikt, vooral voor tripjes naar het strand e.d. Het blijft een fantastisch iets om je huisje bij je te hebben. Binnenzijde is inmiddels twee keer veranderd en bevalt nu goed. Keuringen verlopen goed enkel is de buitenkant wel toe aan een grondige opknapbeurt. Staal en zoute wind is geen beste combi voor behoud. Nieuw is dat ik voor deze oldtimer vanaf januari stikstof belasting kan gaan afdragen, dat vind ik dan wel weer minder. We gaan zien hoe lang we nog met oude diesels mogen blijven rijden....

  • Leuk 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Simurgh zei:

Wat leuk dat je deze dus nog hebt! We hebben ook aan zoiets gedacht, maar denken nu aan en 4x4 met daktent... Al moeten we nog ff sparen dan. Tot die tijd zal het nog altijd de tipi zijn.

Het lijkt me zo handig om te stoppen en gelijk alles te hebben.


Zeker, is gewoon genieten om er mee op pad te gaan.

 

4x4 met daktent is ook echt heel gaaf, enkel een echte 4x4 in NL is een dure hobby, tenzij je hem op een bedrijf kan registreren of zoals ik zelf voor een oldtimer 4x4 heb gekozen. Subura forester lijkt mij ook echt een geschikte auto voor wat jij wil, betrouwbaar en betaalbaar. Een kleinere bus die gelijk als dagelijks vervoermiddel dient, is dat misschien een optie? Op de jijbuis staan een hoop

filmpjes over, VanLife etc?

 

Succes met de speurtocht??

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uur geleden, Rataplan zei:

Nou de camper is er nog steeds en is inmiddels al veel gebruikt, vooral voor tripjes naar het strand e.d. Het blijft een fantastisch iets om je huisje bij je te hebben. Binnenzijde is inmiddels twee keer veranderd en bevalt nu goed. Keuringen verlopen goed enkel is de buitenkant wel toe aan een grondige opknapbeurt. Staal en zoute wind is geen beste combi voor behoud. Nieuw is dat ik voor deze oldtimer vanaf januari stikstof belasting kan gaan afdragen, dat vind ik dan wel weer minder. We gaan zien hoe lang we nog met oude diesels mogen blijven rijden....


In het bezit van een oude ME bus toch ? Of haal ik nu iemand anders door elkaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uur geleden, Rataplan zei:

Nou de camper is er nog steeds en is inmiddels al veel gebruikt, vooral voor tripjes naar het strand e.d. Het blijft een fantastisch iets om je huisje bij je te hebben. Binnenzijde is inmiddels twee keer veranderd en bevalt nu goed. Keuringen verlopen goed enkel is de buitenkant wel toe aan een grondige opknapbeurt. Staal en zoute wind is geen beste combi voor behoud. Nieuw is dat ik voor deze oldtimer vanaf januari stikstof belasting kan gaan afdragen, dat vind ik dan wel weer minder. We gaan zien hoe lang we nog met oude diesels mogen blijven rijden....

 

Foto's aub ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden, Rataplan zei:


Zeker, is gewoon genieten om er mee op pad te gaan.

 

4x4 met daktent is ook echt heel gaaf, enkel een echte 4x4 in NL is een dure hobby, tenzij je hem op een bedrijf kan registreren of zoals ik zelf voor een oldtimer 4x4 heb gekozen. Subura forester lijkt mij ook echt een geschikte auto voor wat jij wil, betrouwbaar en betaalbaar. Een kleinere bus die gelijk als dagelijks vervoermiddel dient, is dat misschien een optie? Op de jijbuis staan een hoop

filmpjes over, VanLife etc?

 

Succes met de speurtocht??

Het is vooralsnog ff een fantasie want inderdaad de centjes moeten ervoor zijn. Maar de cursus was in elk geval heel erg leuk om te doen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Rataplan zei:

 

Klopt, die grote groene die ook op Nunspeet heeft gestaan ;)


Ja dan herinner ik het me wel goed, wel tof dat die nog steeds up en running is. Toen je die kocht had die eigenlijk veel kilometers erop staan of valt dat mee ? Ben namelijk ook op zoek naar een camper project met een goeie vriend, willen er zelf na eigen ontwerp opbouwen. Om op ze minste met 4 tot 5 mensen in de bus te kunnen slapen, en evenveel downhill fietsen mee te nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, CMFC1988 zei:


Ja dan herinner ik het me wel goed, wel tof dat die nog steeds up en running is. Toen je die kocht had die eigenlijk veel kilometers erop staan of valt dat mee ? Ben namelijk ook op zoek naar een camper project met een goeie vriend, willen er zelf na eigen ontwerp opbouwen. Om op ze minste met 4 tot 5 mensen in de bus te kunnen slapen, en evenveel downhill fietsen mee te nemen.

 

Ja meer als 1 miljoen, is voor deze serie motoren geen probleem ( OM serie ).

 

Het soort camper hangt veel af van waar je er mee naar toe wil en hoe snel, zeg een weekendje Ardennen is met die van mij geen aanrader. Een half jaar door bijv. Spanje dan het liefst met mijn camper. Bovendien geeft Mercedes de garantie dat alle onderdelen van elke auto/bus etc te bestellen blijven, dat vind ik sowieso een dikke plus. Diesel of benzine/gas combi is ook een vraag voor nu. Als ik nu mocht kiezen zou ik een Mercedes Vario 4x4 nemen?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uur geleden, PrepperSjors zei:

1 miljoen kilometer op de teller, wauw :o! Is dat ook de reden dat je in deze bus wilt blijven rijden? Ik bedoel, waarom zou je niet liever in een nieuwere, zuinigere, minder vervuilende bus willen rijden?

 

Wat je zegt over die garantie van Mercedes, is dat bij alle Mercedes-bussen zo of alleen voor dat segment?

 

( Om te voorkomen dat berichten niet worden gelezen kan je volgende keer het beste ff @ plus prepnaam of de Quote optie gebruiken, dan krijg ik er melding van :) ).

 

1: Omdat ik hem mooi vind.

2 : Het een oldtimer is, dus geen wegenbelasting, nu wel stikstof belasting vanaf 2020.

3 : goedkoop in de verzekering.

4 : Apk slechts om de 2 jaar en mogelijk in de toekomst geen meer, besluit is nog niet genomen door de overheid.

5 : Zeer degelijk en betrouwbaar.

6 : Goedkope onderdelen, alles nieuw verkrijgbaar en onderhoud/reparaties goed zelf uit te voeren of te laten doen waar je ook ter wereld.

7: Rijd op vele soorten brandstof, eigenlijk elke vloeibare olie. Draait beter op plantaardige olie dan op diesel. Eerste dieselmotoren zijn ook ontworpen voor verbranding van plantaardige olie, pas daarna werd het diesel.

8 : Bij fatsoenlijk rijgedrag loopt de bus 1:8 en dat vind ik voor zo’n grote bus ( 3500kg ) best goed.

9 : Dubbellucht geeft als voordeel dat je altijd 3 reserve banden bij hebt.

10 : Waar je ook parkeert, je hebt snel een praatje met mensen die het mooi vinden om te zien en het tof vinden dat er nog mensen zijn die oldtimers in stand houden etc.

 

Vervuiling...tja laten we het erop houden dat ik een klimaatoptimist ben ;)

 

Een snellere bus is ergens wel wenselijk, maar vind ik nog niet een meerwaarde hebben t.o.v. de voordelen die ik hierboven beschrijf. Ik neem dan wel een auto ( waar je dadelijk maar 5 km per uur harder mee mag rijden in NL dan de top snelheid van mijn bus ) en wil ik nog verder van huis, dan pak ik het vliegtuig en een huurautootje bijv. 80% van de km die ik ermee afleg, vinden plaats in mijn eigen provincie, daar is geen snelheid voor nodig.

 

Wat betreft levergarantie van alle nieuwe onderdelen, geld dat dacht ik voor elk type mercedes die geproduceerd is, auto, bus, camper etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ik vind wat al aangegeven wordt de snelheid wel een groot minpunt wanneer je kiest voor een oudere bus.

 

Ik heb een tijdje een Ford Transit (goede motor ook) gereden maar zeker berg op reed deze nog geen 80km per uur. Steile bergen zelfs maar 60/70km.

 

Deze heb ik dus snel weggedaan. Nu een Mercedes Sprinter 170 pk waarvan de motor ook wel 600.000 of meer zou kunnen hebben,  mits goed onderhouden en niet afgeragd.

 

Het is maar waar je voorkeur naar uitgaat. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden, PrepperSjors zei:

Ja ik heb ze net even zitten bekijken. Zo wat een klus zeg. Die hoek bij de voorruit en het hele dak eraf..


Dat is dan nog waar ik gelukkig foto’s van had.( de rest verloren door verlies camera) Denk dat er 30 stukken zijn ingelast waarvan veel met de hamer in vorm zijn geklopt in de bankschroef.

Ben wel trots dat het gelukt is en heb er echt veel plezier mee, maar zo iets extreems opknappen zou ik niet meer doen. Nu met een Dodge bezig, minder extreem al zijn er altijd tegenslagen bij zulke projecten die een diepe zucht opleveren ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden, FincaInSpanje zei:

Ik vind wat al aangegeven wordt de snelheid wel een groot minpunt wanneer je kiest voor een oudere bus.

 

Ik heb een tijdje een Ford Transit (goede motor ook) gereden maar zeker berg op reed deze nog geen 80km per uur. Steile bergen zelfs maar 60/70km.

 

Deze heb ik dus snel weggedaan. Nu een Mercedes Sprinter 170 pk waarvan de motor ook wel 600.000 of meer zou kunnen hebben,  mits goed onderhouden en niet afgeragd.

 

Het is maar waar je voorkeur naar uitgaat. 


Het is een beleving op wielen, een charme waar ik voor val. En een bepaald respect voor het gemaakte... wat nog gemaakt werd om er te zijn en niet om uitgerekend er na zoveel tijd niet meer te kunnen zijn.

Deze bus rijd over 50 jaar nog, waarschijnlijk zonder veel of schrikbarend onderhoud. Alleen het idee al dat dat kan vind ik een genot.

 

Maar als ik maandelijks naar Spanje zou moeten met een bus, koop ik morgen ook een Mercedes Sprinter ;)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...