Ga naar inhoud
GENEGEERD

Werken aan onafhankelijkheid: fietsen herstellen.


lewieke

Aanbevolen berichten

@ParaatpaalDat doe ik ook. En verkoop de opknappertjes dan aan kot studenten ( studenten op kamers ) die hebben meestal een fiets nodig om aan het station te staan of een bushalte. Worden ook om de haverklap gejat. Maar ik vraag er ook niet veel voor maar alles werkt reglementair. 

Zo onderhoud ik mijn prepgebeuren dan ook voor een stuk.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 10 maanden later...
Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik wil massief rubberen wielen (nooit meer een lekke band), beetje custom made fiets waar je tassen (of dry bags) aan kunt hangen zonder dat ze tussen de spaken kunnen komen en toch stabiliteit herbergen. Met twee rekken van voren en van achteren voor wat grotere tassen (denk aan duffle bags) en misschien één wiel dat tevens fungeert als oplader van een batterij. 

2020, die fietsen bestaan nu wel. Toen ik het voorstelde in 2012, was de enige optie: Stopverf in de banden spuiten... 😛 

Het is een investering, maar dan kun je er wel lekker stevig tegenaan! Geluidloos!

58d640f42a471064a6a26a24-2-large.jpg

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

35 minuten geleden, Vantazzy zei:

Ik wil massief rubberen wielen

 

Oo heerlijk : nooit meer lekke of zachte banden ( en altijd uitgerekend als je net even snel weg wil gaan!)

Zo'n systeem waarbij je trapenergie gebruikt wordt om de batterij op te laden zou ook geweldig zijn.

Bestaat dat ook al ? Moet technisch toch wel uitvoerbaar zijn lijkt me.

Want het is toch best zonde om die energie niet te benutten.

 

Maar met alleen deze banden ben ik ook al heel blij ( heb toch nog geen fiets met batterij!).

En leuke kleurtjes trouwens!

groet,mevr.Grijpstra

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, mevr.Grijpstra zei:

 

Oo heerlijk : nooit meer lekke of zachte banden ( en altijd uitgerekend als je net even snel weg wil gaan!)

Zo'n systeem waarbij je trapenergie gebruikt wordt om de batterij op te laden zou ook geweldig zijn.

Bestaat dat ook al ? Moet technisch toch wel uitvoerbaar zijn lijkt me.

Want het is toch best zonde om die energie niet te benutten.

 

Maar met alleen deze banden ben ik ook al heel blij ( heb toch nog geen fiets met batterij!).

En leuke kleurtjes trouwens!

groet,mevr.Grijpstra

Nou @mevr.Grijpstra die wielen zijn er, die heten: Naaf Dynamo's.

https://bit.ly/2IkGmiD

550x430.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minuten geleden, mevr.Grijpstra zei:

Even voor de duidelijkheid : wat wordt hier mee opgeladen , de verlichtingsbatterij of de accu voor de 

trapondersteuning?

Ik bedoelde een oplossing voor het laatste.

groet,mevr.Grijpstra

Officieel de verlichtingsbatterij. Een beetje CreaBea kan er een accu op aansluiten. Die langzaam de accu vol druppelt met elektriciteit. 

Of wat jij wilt: Trapondersteuning, voor een elektrische fiets. Maar ik denk niet na een rondje fietsen, dat die accu gelijk weer gevuld is. Had vorig jaar een elektrische fiets aangeschaft voor een prikkie om mee te experimenteren. Maar die accu's hebben nogal wat voeding nodig om opgeladen te worden.
Echter, voor verlichting en voor het opladen van je smartphone of tablet of camera is het meer uitvoerbaar.

Daarom ben ik ook enorm gecharmeerd van die fietscampers. Dan komt die Naaf Dynamo erg van pas.
https://thehermitcrab.org/minimal-living/other-projects/

En daarmee genomen, een kleine generator voor wat extra energie, wat gewoon werkt op een simpel waxine lichtje, want de vlam is heet!
https://www.conrad.com/p/powerspot-mini-thermix-yellow-minither-y-thermoelectric-generator-yellow-1414029

kevincyr-21.jpg

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Vantazzy zei:

Maar die accu's hebben nogal wat voeding nodig om opgeladen te worden.

 

Inderdaad, veel mensen hebben geen idee hoeveel energie het kost om een "beetje rond te rijden".

 

Maar die fiets-kampers zijn wel leuk.

 

De generator is -imo- veel te duur voor wat hij biedt.

Ik vraag me af of een model vliegtuig brandstof motor met daaraan een bromfiets dynamo geen goedkopere en betere oplossing zou zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden, Vantazzy zei:

Maar ik denk niet na een rondje fietsen, dat die accu gelijk weer gevuld is.

 

Nee ,dat denk ik ook niet. Maar alle beetjes helpen en iig zou de energie die je zelf kan produceren door

het trappen niet geheel verloren gaan.

Wat was jouw ervaring met de actieradius van de fietsaccu . Viel dat mee of tegen ?

 

Leuke fietscamper trouwens ,zou handig zijn als BOL.

Is de geplaatste foto een selfie , met op de achtergrond je reserve BOV 😊

groet,mevr.Grijpstra

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, OBL-Rien zei:

Ik vraag me af of een model vliegtuig brandstof motor met daaraan een bromfiets dynamo geen goedkopere en betere oplossing zou zijn.

Nou, "goedkopere en betere oplossing" ?  Die motor verbruikt dan brandstof.  Al zou je GTL gebruiken...
De fiets is de benenwagen en het is goed voor de benen, die bewegingen. Die bromfiets dynamo vind ik wel een goed idee om daar op verder te borduren. Goed idee!!! Stimulatie!

1 uur terug, OBL-Rien zei:

De generator is -imo- veel te duur voor wat hij biedt.

Dat klopt, die generator is stervensduur, heb ook geen andere variant ervan gevonden. Wel DIY, met peltier elementjes, hitteplaatjes en omvormers voor maximaal rendement. Peltier elementjes heb je soms per 10 stuks voor minder dan 10 euro. Hitteplaatjes zijn eigenlijk gewoon koper plaatjes, soms twee plaatjes op elkaar, één kant is van koper, andere kant is van aluminium. En die omvormers, dat weet ik zo niet, maar zal ook niet duur zijn. Beetje handige Harrie met een soldeersetje en een cirkelzaag en dan heb je hetzelfde.
 

28 minuten geleden, mevr.Grijpstra zei:

Wat was jouw ervaring met de actieradius van de fietsaccu . Viel dat mee of tegen ?

@mevr.Grijpstra
De actie radius verschilt per accu en qua motor. Die van mij moet stevig gereviseerd worden, ik wacht daar nog even mee. Iets van rond de 300 euro... Nee dank je.
De E-bike die ik had overgenomen is er eentje met een midden motor, die zijn de beste. De motor was toe aan wat onderhoud, dat was vrij eenvoudig nog, ondanks dat het een elektromotor is.
Trapondersteuning is geweldig, geen heuvel is moeilijk meer om daar overheen te komen. Was bedoeld voor mijn werk, daar moet ik over twee heuvels. Met de druppellader kost het soms dagen voordat de accu is opgeladen en na vier heuvels issie alweer op. Dus heb ik die E-bike verder ook niet gebruikt voor werk. Echt, de accu moet gereviseerd worden en dan issie weer zo goed als nieuw.

 

31 minuten geleden, mevr.Grijpstra zei:

Leuke fietscamper trouwens ,zou handig zijn als BOL.

Is de geplaatste foto een selfie , met op de achtergrond je reserve BOV 😊

groet,mevr.Grijpstra

LOL - Nee dat ben ik niet. I WISH!  Dan pas ik tenminste in die fietscabine! Ik ben twee meter groot. Als ik achter die fietscabine zou staan, zie je nog mijn schouders! 😛 Ik houd het op geïmproviseerde tenten, shelters en ander soort verbasteringen. Maar als ik zoiets zou willen maken, dan zou ik kijken naar een paardenkar. Ik weet ZEKER dat ik daar wel in pas! Alleen zal een fiets dit niet kunnen trekken en ZEKER niet met zo'n naaf dynamo, maar misschien wel met dat geniale idee van @OBL-Rien van die bromfiets dynamo, die zal misschien minder weerstand als een voelbaar gegeven aantonen.
(hier kun je trouwens ook een geweldig tiny house van maken, wel 1 persoon... kan me niet voorstellen voor een gezin van 4)

 

 

meyer-paardentrailer.jpg

sirius001.jpg

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...