Ga naar inhoud
GENEGEERD

Oekraïne dreigt Russisch gas aan Europa te blokkeren


Tom

Aanbevolen berichten

Het wordt een onvoorspelbare winter en niet alleen wat het weer betreft maar vooral wat de gastoevoer betreft.

 

Russisch transport via Oekraïne geblokkeerd

 

Kiev heeft een lijst van 172 Russische burgers en 65 Russische bedrijven opgesteld die worden beschuldigd van ‘het sponsoren van terrorisme, het steunen van de annexatie van de Krim, en het schenden van de territoriale integriteit van Oekraïne’. De sancties die tegen hen worden ingesteld omvatten het bevriezen van alle tegoeden en bezittingen, het verbieden van bepaalde activiteiten, een verbod op het privatiseren van staatsbezit, het weigeren van vergunningen, en een gedeeltelijke of gehele blokkade van transport naar en van Rusland.

 

Dat betekent niet alleen dat er geen Russische vliegtuigen meer door het Oekraïense luchtruim mogen vliegen, maar ook dat de pijpleidingen naar Europa worden gesloten voor de doorvoer van Russisch gas

 

LEES VERDER OP DE LINK

 

 

 

Nu hebben wij in Nederland zelf genoeg gas maar kunnen we dat voor onszelf houden?

 

Toch maar effe een paar kacheltjes ritselen, deze stond al op mijn lijstje voor een kleine ruimte ook mooi voor outdoor.

 

En op marktplaats een paar Zibro's op de kop tikken

Dat wordt dan, effe zien een stuk of tien kachels.

Is dan ook mooie ruilhandel tijdens een energie crisis

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Oekraïne. Wonen daar niet de vriendjes van de EU? Of willen ze dat we eerst hun gasrekening betalen voordat ze weer gas gaan doorvoeren? Was een goed idee van Hans van Baalen, Guy Verhofstadt en de andere genieën van de EU om daar in dat wespennest te gaan roeren en de boel op te hitsen!

 

2hfj60i.jpg

 

Is democratie brengen trouwens het doen omvallen van een gekozen regering? Tuurlijk was die corrupt, maar corruptie is in die contreien nou eenmaal nationale volkssport. En is het door het installeren van die neonazi's beter geworden? Waar bemoeit de EU zich in godsnaam mee?

 

Lang leve Van Baalen en lang leve mijn Zibro's en de bijbehorende driehonderd liter peut!!!

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom zouden ze dat doen?

Allereerst zitten ze zelfdan totaal zonder gas, en ze jagen de Eu tegen zich in het harnas. Lijkt mij dus niet handig ;-)

 

Zitten zelf niet direct zonder gas. Pijpleidingsysteem van Oekraïne is redelijk verouderd. Normaal gaat het gas van oost naar west. In het oosten zit de industrie en in het westen de gasopslagen. Dicht zetten van de toevoer kan Oekraïne fysiek niet doen, wat ze kunnen doen is de flow van het gas omdraaien dus van west naar oost (naar de industrie) dat betekend ook dat de opslagen in het westen van het land gebruikt worden voor de eigen behoefte dat kunnen ze met de huidige Vulgraad van rond de 70% van de opslagen (meen 7BCM) wel een tijd volhouden aangezien de jaarlijkse import rond de 4BCM is. De rest van de EU zal dat inderdaad niet echt waarderen maar of men daar in Kiev een boodschap aan heeft betwijfel ik....

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat niet over de intentie van Rusland.

 

Oeps, ik was te snel, niet goed gelezen.

 

Neemt niet weg dat ik denk dat de spanning op blijft lopen en dat de levering van gas naar Europa héél onzekerder zal worden. Maakt niet uit of de een of andere heethoofd die leiding opblaast of dat een regering de zaak blokkeert. Als deze crisis niet minstens voor een deel wordt opgelost dan zal in het najaar - als het kouder begint te worden - ook de levering van gas worden ingezet als middel om druk uit te oefenen. Door alle partijen, en dat is bijna een garantie voor problemen ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oeps, ik was te snel, niet goed gelezen.

 

Neemt niet weg dat ik denk dat de spanning op blijft lopen en dat de levering van gas naar Europa héél onzekerder zal worden. Maakt niet uit of de een of andere heethoofd die leiding opblaast of dat een regering de zaak blokkeert. Als deze crisis niet minstens voor een deel wordt opgelost dan zal in het najaar - als het kouder begint te worden - ook de levering van gas worden ingezet als middel om druk uit te oefenen. Door alle partijen, en dat is bijna een garantie voor problemen ...

 

We hebben voldoende gas in de opslagen om deze winter door te komen, meen voor heel Europa 180 dagen zonder enige import! Mocht dat inderdaad gebeuren hebben we dus 180 dagen om een alternatief te zoeken, bijvoorbeeld het Groningerveld leeg te pompen en aan onze buren verkopen voor de hoofdprijs en echt massaal in te zetten op renewables!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jullie missen een belangrijke mededeling:

 

So in summary, Ukraine will destroy its economy, incurring $7 billion in costs, just to spite Gazprom and force Europe as leverage and to escalate the conflict, because without Russian gas Europe is powerless.

 

Who wins here? Clearly not the Ukraine people, who are looking at not only soaring inflation as Kiev will have no choice but to inflate away this $7 billion loss through "printing", not to mention have a cold winter to look forward to. The answer: Burisma Holdings, where Joe Biden's son is a director and which will promptly commence shale gas exploration as an "alternative" to Russian gas, over the objections of the local people - after all can't let a crisis go to waste

Link naar reactie
Delen op andere sites

En ik maar denken, mooi net de Oekraine draadjes samengevoegd lekker overzichtelijk alles bij elkaar.

Dit is dus de derde keer dat dit bericht geplaatst wordt...

 

K a n s

 

Effe zoeken, gevonden! op blz. 214 ofzo.

Het verschil is dan nog dat de jongens van Xandernieuws het netjes in het Nederlands hebben vertaald en dan is het eigenlijk weer een nieuw topic kun je ook zien aan de tijd van aanmaak.

En ik heb er zelf een beetje een kachel tip bijgedaan dan mag in het Oekraïne bericht dan weer niet.

 

Maar je mag dit onderwerp er wel onder plakken hoor, maakt niet zo veel uit, het nieuws blijft wel komen.

Maar het gas niet:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zitten zelf niet direct zonder gas. Pijpleidingsysteem van Oekraïne is redelijk verouderd. Normaal gaat het gas van oost naar west. In het oosten zit de industrie en in het westen de gasopslagen. Dicht zetten van de toevoer kan Oekraïne fysiek niet doen, wat ze kunnen doen is de flow van het gas omdraaien dus van west naar oost (naar de industrie) dat betekend ook dat de opslagen in het westen van het land gebruikt worden voor de eigen behoefte dat kunnen ze met de huidige Vulgraad van rond de 70% van de opslagen (meen 7BCM) wel een tijd volhouden aangezien de jaarlijkse import rond de 4BCM is. De rest van de EU zal dat inderdaad niet echt waarderen maar of men daar in Kiev een boodschap aan heeft betwijfel ik....

 

Zoe je e.a.a iets duidelijker uit kunnen leggen? Hoezo kunnen ze toevoer fysiek niet dicht zetten? Hoe kun je nou de flow omdraaien? Dan moet je toch eerst oost-west dichtzetten?

 

BVD

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoe je e.a.a iets duidelijker uit kunnen leggen? Hoezo kunnen ze toevoer fysiek niet dicht zetten? Hoe kun je nou de flow omdraaien? Dan moet je toch eerst oost-west dichtzetten?

 

BVD

 

Excuus had mijn best al gedaan geen vaktermen te gebruiken. Zal mijn best doen...

 

Het leidingsysteem wat in de Oekraïne ligt kan gas maar een kant op laten stromen (in tegenstelling tot modernere systemen die twee kanten opgaan door een dubbel leidingsysteem). Dus of van oost naar west of van west naar oost. Het systeem wat ze gebruiken is eigenlijk een eenrichtingsweg. Ze kunnen de kraan niet dichtdraaien aan de grens met Rusland omdat de leiding die door het land loopt is aangelegd voor de bilaterale gascontracten tussen Rusland en de rest van Europa dus enige optie die ze hebben is om de flow (richting waarin het gas beweegt) van het gas andersom zetten door het systeem van west naar oost te draaien. Normaal loopt het van oost naar west, deel voor consumptie in Oekraïne maar grootste deel wordt doorgevoerd naar noord Europa en voor gasopslagen in het westen voor transport naar de rest van Europa in de winter (de leidingen door Oekraïne zijn ruim 30 jaar oud en kunnen geen piek hebben in de winter, de flow is dus constant omdat de leiding op constante druk moet staan. In de zomer wanneer er minder gas wordt gebruikt wordt gebruikt een buffer op te bouwen voor de 4 wintermaanden waar 75% van het verbruik zit).

 

Mijn persoonlijke mening is dat de regering in Kiev dit zeker kan gaan doen om de druk op te voeren, maar dit is geen Rusland VS Europa verhaal maar een interventie van Oekraïne zelf. Niet vergeten in dit conflict dat Oekraïne binnen nu en 5 jaar een marginale rol zal spelen in het doorvoeren van aardgas (en dus miljarden aan doorvoerrechten zal mislopen) Wordt nu een leiding aangelegd (south stream) die via Italië het zelfde volume naar Europa kan leveren. Voornaamste reden van Rusland zelf om dit te doen? Omdat Oekraïne in het verleden een zeer onbetrouwbare partner is geweest. Dat Oekraïne dit zal doen sluit ik zeker niet uit wat hetzelfde hebben ze in 2009 gedaan en wij inclusief de media de vinger maar wijzen richting Rusland, feitelijk onjuist dus.

 

Wat duidelijker zo?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Excuus had mijn best al gedaan geen vaktermen te gebruiken. Zal mijn best doen...

 

Het leidingsysteem wat in de Oekraïne ligt kan gas maar een kant op laten stromen (in tegenstelling tot modernere systemen die twee kanten opgaan door een dubbel leidingsysteem). Dus of van oost naar west of van west naar oost. Het systeem wat ze gebruiken is eigenlijk een eenrichtingsweg. Ze kunnen de kraan niet dichtdraaien aan de grens met Rusland omdat de leiding die door het land loopt is aangelegd voor de bilaterale gascontracten tussen Rusland en de rest van Europa dus enige optie die ze hebben is om de flow (richting waarin het gas beweegt) van het gas andersom zetten door het systeem van west naar oost te draaien. Normaal loopt het van oost naar west, deel voor consumptie in Oekraïne maar grootste deel wordt doorgevoerd naar noord Europa en voor gasopslagen in het westen voor transport naar de rest van Europa in de winter (de leidingen door Oekraïne zijn ruim 30 jaar oud en kunnen geen piek hebben in de winter, de flow is dus constant omdat de leiding op constante druk moet staan. In de zomer wanneer er minder gas wordt gebruikt wordt gebruikt een buffer op te bouwen voor de 4 wintermaanden waar 75% van het verbruik zit).

 

Mijn persoonlijke mening is dat de regering in Kiev dit zeker kan gaan doen om de druk op te voeren, maar dit is geen Rusland VS Europa verhaal maar een interventie van Oekraïne zelf. Niet vergeten in dit conflict dat Oekraïne binnen nu en 5 jaar een marginale rol zal spelen in het doorvoeren van aardgas (en dus miljarden aan doorvoerrechten zal mislopen) Wordt nu een leiding aangelegd (south stream) die via Italië het zelfde volume naar Europa kan leveren. Voornaamste reden van Rusland zelf om dit te doen? Omdat Oekraïne in het verleden een zeer onbetrouwbare partner is geweest. Dat Oekraïne dit zal doen sluit ik zeker niet uit wat hetzelfde hebben ze in 2009 gedaan en wij inclusief de media de vinger maar wijzen richting Rusland, feitelijk onjuist dus.

 

Wat duidelijker zo?

 

Interessante materie! Fijn dat je er zo veel van weet en dat ook wilt delen. In die leiding van Rusland naar Europa zitten dus in het deel dat door Oekraine geen afsluiters die door Oekraine dicht kunnen worden gezet. kan ik me iets bij voor stellen. Maar je zegt zelf dat het een éénrichtingsweg is, dus hoe kunnen ze dan de flow omdraaien? En dat kan dan toch ook alleen maar door op het westelijk deel van de leiding meer druk te zetten? Hetgeen dus ook niet kan omdat die verouderde leidingen de druk niet kunnen hebben?

 

En waarom zou Oekraine hiermee Europa willen dreigen? Ze willen Europa toch juist achter zich hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessante materie! Fijn dat je er zo veel van weet en dat ook wilt delen. In die leiding van Rusland naar Europa zitten dus in het deel dat door Oekraine geen afsluiters die door Oekraine dicht kunnen worden gezet. kan ik me iets bij voor stellen. Maar je zegt zelf dat het een éénrichtingsweg is, dus hoe kunnen ze dan de flow omdraaien? En dat kan dan toch ook alleen maar door op het westelijk deel van de leiding meer druk te zetten? Hetgeen dus ook niet kan omdat die verouderde leidingen de druk niet kunnen hebben?

 

En waarom zou Oekraine hiermee Europa willen dreigen? Ze willen Europa toch juist achter zich hebben?

 

Eerste vraag van je, simpel gezegd een eenrichtingsweg kan beide kanten eenrichtingsverkeer hebben. Zo werkt het gassysteem ook.

 

Waarom? Politiek, mijn idee; Russische bedrijven hebben bilaterale contracten afgesloten met elk individueel Europees land, op het moment dat de leveringzekerheid in het geding komt naar wie wijst de massa dan? Juist net als in 2009 naar de grote Russische beer in onze ogen. De Russen die ik spreek kunnen zich niet voorstellen dat ze nu oost Oekraïne binnenvallen, waarom niet? Omdat ze daar simpelweg NU geen belang bij hebben. Wanneer hebben ze dat belang wel denk je? Zou het kunnen als Oekraïne het gas bestemd voor Europa niet doorvoert maar zelf gebruikt? Niet vergeten dat de huidige president van Oekraïne niet echt een jongen uit het gooi is en ook in eigen land gezien wordt als uiterst extreem. Oekraïne heeft namelijk een groot probleem, een zeer verouderde gasgestookte industrie. Zonder de pas trough contracten (en de hoge kortingen op de gasprijs die ze daardoor krijgen, deel van het conflict begin dit jaar) is het land snel bankroet aangezien geen concurrerende economie hebben. Juist Oekraïne heeft in mijn ogen een belang bij een escalatie van het conflict. Zelf stel ik mezelf de vraag, waarom start je als er Europese waarnemers op weg zijn naar de rampplek vlucht MH17 een offensief en in de maanden ervoor doe je niets bijvoorbeeld?

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerste vraag van je, simpel gezegd een eenrichtingsweg kan beide kanten eenrichtingsverkeer hebben. Zo werkt het gassysteem ook.

 

Waarom? Politiek, mijn idee; Russische bedrijven hebben bilaterale contracten afgesloten met elk individueel Europees land, op het moment dat de leveringzekerheid in het geding komt naar wie wijst de massa dan? Juist net als in 2009 naar de grote Russische beer in onze ogen. De Russen die ik spreek kunnen zich niet voorstellen dat ze nu oost Oekraïne binnenvallen, waarom niet? Omdat ze daar simpelweg NU geen belang bij hebben. Wanneer hebben ze dat belang wel denk je? Zou het kunnen als Oekraïne het gas bestemd voor Europa niet doorvoert maar zelf gebruikt? Niet vergeten dat de huidige president van Oekraïne niet echt een jongen uit het gooi is en ook in eigen land gezien wordt als uiterst extreem. Oekraïne heeft namelijk een groot probleem, een zeer verouderde gasgestookte industrie. Zonder de pas trough contracten (en de hoge kortingen op de gasprijs die ze daardoor krijgen, deel van het conflict begin dit jaar) is het land snel bankroet aangezien geen concurrerende economie hebben. Juist Oekraïne heeft in mijn ogen een belang bij een escalatie van het conflict. Zelf stel ik mezelf de vraag, waarom start je als er Europese waarnemers op weg zijn naar de rampplek vlucht MH17 een offensief en in de maanden ervoor doe je niets bijvoorbeeld?

 

Dank, echter mijn "technische" vraag is hiermee niet beantwoord. Geeft niet, het politieke deel is veel relevanter. Jij zegt: Oekraine sluit gas af om Rusland te "dwingen" binnen te vallen, = uitnodiging voor NAVO voor hun feestje.....?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zit in de lucht, dat Russische gas komt het van de winter of is er geen doorkomen aan.

 

Parlement Oekraïne voor sancties gas Rusland

 

KIEV -

Het Oekraïense parlement heeft dinsdag in eerste lezing ingestemd met een verbod op de doorvoer van Russisch gas naar West-Europa. De Europese Unie had de regering in Kiev dringend opgeroepen van die strafmaatregel af te zien. Donderdag moet de maatregel definitief worden vastgesteld in tweede en derde lezing.

 

LEES VERDER OP TELEGRAAF

Link naar reactie
Delen op andere sites

2crq3rn.png

Hoe blauwer, hoe meer afhankelijk van Russisch gas. Zie ook http://www.nrcq.nl/2014/07/28/nederland-is-het-minst-afhankelijk-van-russisch-gas

 

 

Ik vraag me af hoe solidair de lidstaten van de EU straks zullen zijn als er geen Russisch gas meer stroomt. Nederland is voor maar een heel klein deel afhankelijk van Rusland, Duitsland – uit mijn hoofd – voor twintig procent en Finland zelfs bijna geheel. Wat gaat er gebeuren? Zal Nederland in geval van nood gas aan bijvoorbeeld Duitsland leveren en zelf deels in de kou komen te staan? Komt de EU op voor Finland? Of blijven we er hier warmpjes bij staan en laten we de rest mooi met de ellende zitten? Dit lijken me reële vragen.

 

Leve de uitvinder van de Zibro in ieder geval, en mijn lieftallig Belgisch leveranciertje van goedkope peut.

 

 

9swltx.jpg

 

De grootste klanten van Gazprom (export 2013 in miljard m3)

Link naar reactie
Delen op andere sites

2crq3rn.png

Hoe blauwer, hoe meer afhankelijk van Russisch gas. Zie ook http://www.nrcq.nl/2014/07/28/nederland-is-het-minst-afhankelijk-van-russisch-gas

 

 

Ik vraag me af hoe solidair de lidstaten van de EU straks zullen zijn als er geen Russisch gas meer stroomt. Nederland is voor maar een heel klein deel afhankelijk van Rusland, Duitsland – uit mijn hoofd – voor twintig procent en Finland zelfs bijna geheel. Wat gaat er gebeuren? Zal Nederland in geval van nood gas aan bijvoorbeeld Duitsland leveren en zelf deels in de kou komen te staan? Komt de EU op voor Finland? Of blijven we er hier warmpjes bij staan en laten we de rest mooi met de ellende zitten? Dit lijken me reële vragen.

 

Leve de uitvinder van de Zibro in ieder geval, en mijn lieftallig Belgisch leveranciertje van goedkope peut.

 

 

9swltx.jpg

 

De grootste klanten van Gazprom (export 2013 in miljard m3)

 

Dat had ik me ook af zitten vragen. Zijn over dat soort dingen afspraken gemaakt binnen de EU? En tweede vraag: wat doen overheden i.g.g. gastekort? Ligt er een plan klaar? Ratsoeneren? Hoe?

Kachelhout is al vrij duur, maar zal best nog wel eens erg kunnen stijgen!

m.b.t. kaartje, ik meen gelezen te hebben dat oostenrijk ook 100% afhankelijk is van Gazprom.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat had ik me ook af zitten vragen. Zijn over dat soort dingen afspraken gemaakt binnen de EU? En tweede vraag: wat doen overheden i.g.g. gastekort? Ligt er een plan klaar? Ratsoeneren? Hoe?

Kachelhout is al vrij duur, maar zal best nog wel eens erg kunnen stijgen!

m.b.t. kaartje, ik meen gelezen te hebben dat oostenrijk ook 100% afhankelijk is van Gazprom.....

 

Misschien is het beter DEZE UITERST BELANGRIJKE DISCUSSIE verder te voeren op http://preppers.nl/forum/threads/10489-Rusland-sancties-en-het-mogelijke-effect/page19?p=274471#post274471

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat had ik me ook af zitten vragen. Zijn over dat soort dingen afspraken gemaakt binnen de EU? En tweede vraag: wat doen overheden i.g.g. gastekort? Ligt er een plan klaar? Ratsoeneren? Hoe?

Kachelhout is al vrij duur, maar zal best nog wel eens erg kunnen stijgen!

m.b.t. kaartje, ik meen gelezen te hebben dat oostenrijk ook 100% afhankelijk is van Gazprom.....

 

Kachelhout duur? Je gaat me toch niet vertellen dat je je hout koopt in van die zakken? Gewoon zelf zagen en hakken toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...