Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

prepper053

Rusland, sancties en het mogelijke effect.

Recommended Posts

Bij wetenschap is het niet belangrijk of de beoefenaar links of rechts is.Zodra persoonlijke overtuigingen een rol kunnen spelen, is het geen wetenschap meer.

Dan is het geen exacte wetenschap meer.

Deze post delen

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Exporteurs voelen de boycot nu al

Vanuit ons land waren de afgelopen dagen 70 à 80 vrachtwagens onderweg naar Rusland, die nu moeten terugkeren.

http://www.telegraaf.nl/buitenland/22942484/__Boycot_nu_al_gevoeld__.html

Spanning Oekraïne raakt transportsector

http://www.nu.nl/ondernemen/3847340/spanning-oekraine-raakt-transportsector.html

Nieuwe recessie door boycot

Het conflict met Rusland dreigt te escaleren. De wederzijdse economische sancties kunnen gemakkelijk ontaarden in een boycotoorlog. Zelfs een militair conflict is niet uitgesloten.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/22944125/___Recessie_door_boycot___.html

Moscow’s food ban could cost EU $16bn, spark crisis in Europe

http://rt.com/business/178708-russia-europe-food-ban/

Deze post delen

En hoe wil de NAVO Rusland militair op de knieën krijgen? Lukt niet. Maar stel dat het lukt. En dan? Rusland bezetten? Hou nou toch op joh. Er komt geen oorlog.

Altijd fijn om te weten dat we een prepper in ons midden hebben die in de toekomst kan kijken (alhoewel, ik zie wel veel vraagtekens achter je teksten staan).

Deze post delen

Bij wetenschap is het niet belangrijk of de beoefenaar links of rechts is.Zodra persoonlijke overtuigingen een rol kunnen spelen, is het geen wetenschap meer.

dit is geen wetenschap....

Deze post delen

een rare berekening:

Russische boycot kan Nederland half miljard kosten

De Russische boycot van een jaar op onder meer groente, vlees en zuivelproducten kan het Nederlandse bedrijfsleven zo'n half miljard euro aan handel kosten.

Russische boycot kan Nederland half miljard kosten

Foto: ANP

Bedrijven voerden vorig jaar namelijk voor een kleine vijfhonderd miljoen euro uit aan goederen, die nu uit het land worden geweerd.

Dat blijkt donderdag uit handelscijfers van de Europese Commissie.

http://www.nu.nl/economie/3847048/russische-boycot-kan-nederland-half-miljard-kosten.html

En nu dit bericht:

'Voedselexporteurs moeten door zure appel heen bijten'

Export

In de eerste vijf maanden van dit jaar ging er voor 127 miljoen euro aan Nederlandse groenten en fruit naar Rusland. Daarnaast werd er voor 154 miljoen euro aan bloemen en planten en voor 96 miljoen euro aan zuivel naar het land geëxporteerd.

Met 573 miljoen euro besloeg de agrarische export naar Rusland in die periode 2 procent van de totale export van Nederlandse landbouwproducten.

http://www.nu.nl/economie/3846763/voedselexporteurs-moeten-zure-appel-heen-bijten.html

oke, mijn redenering: als de cijfers over de eerste 5 maanden al 573 miljoen euro aangeven en het jaar is niet nog niet om dan kan ik er toch van uit gaan dat de omzet van een jaar dus RUIM 1 MILJARD zal zijn. Poetin heeft gezegd dat de maatregelen voor minimaal 1 jaar gaan gelden, dus dat betekend toch dat we ruim 1 miljard omzet gaan verliezen?? Want ik ga er toch niet vanuit dat jaar dat Poetin heeft gemeld begint op 7 augustus en eindigt op 31 december. Mogelijk dat onze regering wel zo denkt, want echt snugger zijn die niet.

"Het invoerverbod voor land- en tuinbouwproducten dat Rusland heeft afgekondigd, betekent de nekslag voor bedrijven in die sector." Dat zegt aardbeienkweker Kalter in de Koekoekspolder.

http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=195497&cat=1

allemaal met een flinke korrel zout nemen....ze doen er alles aan om naar zo hoog mogelijke kosten toe te rekenen.....een hoop gegoochel en gemanipuleer met cijfertjes.....

Deze post delen

De tijd dat "het westen" de macht had om een land als Rusland te isoleren ligt al een tijdje achter ons.

Rusland heeft ons niet nodig, grondstoffen hebben ze zelf genoeg en spullen die alleen in het westen gemaakt worden (zijn die er nog??) kunnen ze zonder veel problemen via bevriende derde landen importeren.

De russen zullen echt niet verhongeren.....:

"Russia can replace meat imports from U.S., EU, Canada, Australia with supplies from Brazil, Uruguay, Paraguay, Argentina, Belarus

•Russia will try to replace Norwegian red fish with domestic supplies, shipments from other countries

•Country consumes 2.345m mt of beef/yr, incl. 59kt from 5 banned suppliers

•Pork: consumption 3.415m t/yr total vs 450kt from 5 sanctioned suppliers

•Poultry: 4.28m t/yr total vs 338kt from banned countries

•Fish: 3.44m t/yr total vs 457kt from banned countries

•Dairy: ~36m t/yr total vs 459kt; cheese, butter, powdered milk can be imported from South America, New Zealand

•Vegetables: 16m t/yr vs 900kt; subsitutions possible from Turkey, Argentina, Chile, China, Uzbekistan, Azerbaijan

•Fruits and berries: 11m t/yr vs 1.6m t; apples, pears can be imported from Argentina, Chile, China, Serbia; cherry, apricots, peaches from Uzbekistan, Azerbaijan, Armenia, Israel, Turkey, Iran; citrus from Egypt, Morocco, Turkey, South Africa"

Bron: http://www.zerohedge.com/news/2014-08-07/first-brics-bank-now-brics-food-bank

Deze post delen

De tijd dat "het westen" de macht had om een land als Rusland te isoleren ligt al een tijdje achter ons.

Rusland heeft ons niet nodig, grondstoffen hebben ze zelf genoeg en spullen die alleen in het westen gemaakt worden (zijn die er nog??) kunnen ze zonder veel problemen via bevriende derde landen importeren.

Ik ben er niet helemaal zeker van, op korte termijn denk ik dat de Russen voldoende middelen hebben. Ze zijn echter afhankelijk van olie en gas export en als daar veel minder binnenkomt op langere termijn dan kunnen ze ook minder importeren. En ze importeren heel veel. Dus als dat ook lastiger wordt, dan krijgen ze veel minder goederen voor meer geld. Op lange termijn kunnen sancties en isolatie wel degelijk een land beinvloeden, maar dat vergt een hele lange adem.

Deze post delen

'Spanning Oekraïne raakt transportsector'

De negatieve gevolgen van de gevechten in Oekraïne en de spanningen tussen het Westen en Rusland zijn te voelen in de Nederlandse transportsector.

Dat meldt Het Financieele Dagblad op basis van een rondgang langs een groot aantal grotere internationaal opererende transportbedrijven en logistieke dienstverleners.

Bij de Russische grens zijn al driehonderd vrachtwagens tegengehouden door de Russische boycot, aldus Gert Mulder, directeur van branchevereniging het GroentenFruit Huis.

http://www.nu.nl/ondernemen/3847340/spanning-oekraine-raakt-transportsector.html

het is begonnen.

Deze post delen

Ik ben er niet helemaal zeker van, op korte termijn denk ik dat de Russen voldoende middelen hebben. Ze zijn echter afhankelijk van olie en gas export en als daar veel minder binnenkomt op langere termijn dan kunnen ze ook minder importeren. En ze importeren heel veel. Dus als dat ook lastiger wordt, dan krijgen ze veel minder goederen voor meer geld. Op lange termijn kunnen sancties en isolatie wel degelijk een land beinvloeden, maar dat vergt een hele lange adem.

niet vergeten dat er ook andere landen zijn waar ze zaken mee kunnen doen, zoals China en natuurlijk niet te vergeten Noord Korea. China en Rusland waren al bezig met een handels overeenkomst en Noord Korea, tja die zou het ook niet erg vinden om zaken te kunnen doen. Er zijn genoeg landen die liever zaken doen met Rusland dan met de schijnheilige VS en EU.

Deze post delen

„Maar individuele ondernemers mogen daar geen slachtoffer van worden. Daar moet de politiek rekening mee houden.”

Waarom zouden individuelen geen slachtoffer mogen worden...dat gaat toch ook op bij massa-ontslag bij bedrijven, individuele werknemers die in de problemen komen en oa huis kwijtraken, het gaat op in de zorg, individuele zieken en gehandicapten die de klos zijn, waarom fruittelers dan niet?

Deze post delen

De negatieve gevolgen van de gevechten in Oekraïne en de spanningen tussen het Westen en Rusland zijn te voelen in de Nederlandse transportsector.

Dat meldt Het Financieele Dagblad op basis van een rondgang langs een groot aantal grotere internationaal opererende transportbedrijven en logistieke dienstverleners.

Bij de Russische grens zijn al driehonderd vrachtwagens tegengehouden door de Russische boycot, aldus Gert Mulder, directeur van branchevereniging het GroentenFruit Huis.

het is begonnen.

Deze post delen

„Maar individuele ondernemers mogen daar geen slachtoffer van worden. Daar moet de politiek rekening mee houden.”

Waarom zouden individuelen geen slachtoffer mogen worden...dat gaat toch ook op bij massa-ontslag bij bedrijven, individuele werknemers die in de problemen komen en oa huis kwijtraken, het gaat op in de zorg, individuele zieken en gehandicapten die de klos zijn, waarom fruittelers dan niet?

en veel "individuele ondernemers" hebben waarschijnlijk ook gestemd op één van de oorlogszuchtige partijen, dus daar heb ik al sowieso geen spijt mee.....

dit is gewoon risico van ondernemerschap, niet piepen dus.....maar worden waarschijnlijk uit onze zak gecompenseerd.....

Deze post delen

niet vergeten dat er ook andere landen zijn waar ze zaken mee kunnen doen, zoals China en natuurlijk niet te vergeten Noord Korea. China en Rusland waren al bezig met een handels overeenkomst en Noord Korea, tja die zou het ook niet erg vinden om zaken te kunnen doen. Er zijn genoeg landen die liever zaken doen met Rusland dan met de schijnheilige VS en EU.

alternatieven staan in het lijstje hierboven!

Deze post delen

Altijd fijn om te weten dat we een prepper in ons midden hebben die in de toekomst kan kijken (alhoewel, ik zie wel veel vraagtekens achter je teksten staan).

Ik baseer me niet op een glazen bol maar op historische paralellen en op bronnen die in het verleden bewezen hebben het bij het goede eind te hebben. Zoals o.a. de militair historicus Chris Klep gisteravond bij Knevel & Van den Brink http://www.eo.nl/tv/knevelenvandenbrink/aflevering-detail/knevel-van-den-brink-2b69ef49da/ (vanaf 02.30 en voor de mavo'ers onder ons vanaf 03.26 tot 03.35) en generaal b.d. Frank van Kappen, voormalig militair adviseur van de secretaris-generaal van de Verenigde Naties, VVD-senator en werkzaam voor het Haags Centrum voor Strategische Studies, die ook van mening is dat er geen oorlog komt http://www.bnr.nl/radio/bnr-de-wereld/172005-1408/uitzending-7-augustus-l-is-de-koude-oorlog-terug . Voorlopig hoeven de tentharingen dus nog niet uit de grond.

Maar iedereen is natuurlijk vrij De Telegraaf te geloven:

Nieuwe recessie door boycot

Het conflict met Rusland dreigt te escaleren. De wederzijdse economische sancties kunnen gemakkelijk ontaarden in een boycotoorlog. Zelfs een militair conflict is niet uitgesloten.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/22944125/___Recessie_door_boycot___.html

Deze post delen

Het is een mooi draadje geworden, top.

Nog los van de effecten die de economische sancties direct kunnen hebben zijn de fundamenten nog veel enger, sorrie.....

Zoals bij de meeste, alle?, oorlogen zijn verbaal geweld en daarna de economische sancties gewoon de voorbode van de wapens die gaan spreken.

Het is geen feit dat dit nu weer gaat gebeuren, alhoewel het gewoon al lang oorlog is in de Oekraine volgens mij, de kans dat dit verder escalleerd is wel groot aan het worden.

Ik begin eindelijk wel wat signalen te horen dat Europa wat minder snel Amerika achterna aan het lopen is in hun drang naar escallatie en oorlog...

Jammer genoeg enkel omdat ze zien dat Europa veel meer last heeft van de reactie van Rusland dan Amerika zelf en omdat ze door krijgen dat Europa gewoon een buffer/basis is voor de Amerikaanse belangen en dus ook de eerste/grootste klappen kan verwachten mocht het echt mis gaan, en niet omdat ze zien dat Amerika/het westen toch wel degelijk minstens 50% van de ontstane situatie op zijn disconto heeft ( ik zou het liever anders opschrijven maar goed).....

Het grootste probleem is dat het economisch gewoon slecht gaat, overal.

En helaas betekent dit dat de bereidheid om absurde risico's te nemen groot aan het worden is.

Nou is een periode van achteruitgang of zelfs zwaar afzien mischien bijzonder onprettig, de keuze voor oorlog lijkt me helemaal niet slim?

Maar ja gezond verstand en de mens, aan de macht?, blijkt toch een moeilijke combinatie?

Daarnaast hebben wij als gewone burger helemaal NIKS NOPPES invloed op wat een paar mensen uiteindelijk besluiten voor die enorme grote groep.

En dat is wel heel eng vind ik..

Prep ze,

K a n s

Deze post delen

Paprikakweker in West-Brabant heeft nu al te lijden van de sancties. Heel de markt is ingestort.

http://www.bndestem.nl/regio/breda/een-kilo-west-brabantse-paprika-s-is-opeens-nog-maar-40-cent-waard-1.4481013

Met de gigantische verhoging van de gasprijs straks, was het hem toch sowieso niet gelukt zijn hoofd boven water te houden...

Deze post delen

In een Europa zonder grenzen, had hij het op den duur niet volgehouden. Paprika's kweken doe je in een warm land. Buiten.

Deze post delen

Wat ik niet begrijp is dat de navo zelfstandig kan besluiten tot het sturen van "adviseurs" naar Oekraïne, en ook kan dreigen met maatregelen. Is daar geen politiek mandaat van de lidstaten voor nodig? Ik krijg ook de indruk dat de navo (bij monde van Rasmussen) een beetje aan het hitsen is.

Deze post delen

Wat ik niet begrijp is dat de navo zelfstandig kan besluiten tot het sturen van "adviseurs" naar Oekraïne, en ook kan dreigen met maatregelen. Is daar geen politiek mandaat van de lidstaten voor nodig? Ik krijg ook de indruk dat de navo (bij monde van Rasmussen) een beetje aan het hitsen is.

Als je de moeite zou hebben genomen een van de linkjes die ik gaf even te bekijken, http://www.eo.nl/tv/knevelenvandenbrink/aflevering-detail/knevel-van-den-brink-2b69ef49da/ , dan zou je zijn opgevallen dat het met dat hitsen wel meevalt. Al denkt De Telegraaf daar natuurlijk anders over.

Deze post delen

Je zou denken dat groenten nu eindelijk goedkoper worden. Bedenk wel dat Nederlandse paprika.s in Polen goedkoper zijn dan in het centrum van Amsterdam! Nee hoor, er komt subsidie om oogsten te vernietigen.

Deze post delen

Je zou denken dat groenten nu eindelijk goedkoper worden. Bedenk wel dat Nederlandse paprika.s in Polen goedkoper zijn dan in het centrum van Amsterdam! Nee hoor, er komt subsidie om oogsten te vernietigen.

Potver. En de voedselbanken dan?

Deze post delen

Timmermans ziet Rusland als bedreiging voor Europa nu.nl: 8 augustus 2014

De manier waarop Rusland een deel van Oekraïne heeft 'ingepikt' en 'stookt' in het oosten van dat land, vormt een bedreiging voor de Europese en internationale veiligheid.

Timmermans ziet Rusland als bedreiging voor Europa. Dat schrijft minister van Buitenlandse Zaken Frans Timmermans (PvdA) vrijdag op Facebook. Hij vreest dat de strategie die de Russische president Vladimir Poetin in Oekraïne hanteert bij nieuwe meningsverschillen mogelijk ook elders in Europa wordt toegepast. Timmermans vindt het dan ook van het grootste belang om Poetin ervan te overtuigen dat 'deze aanpak in niemands belang is en voor iedereen een gevaar vormt'. "Ook voor Rusland", waarschuwt de minister. Vooralsnog lijkt de Russische president echter vast te houden aan zijn plan van aanpak. "Hij doet er zelfs een schepje bovenop", concludeert Timmermans. De bewindsman stelt dat Rusland hoopt dat de gewapende strijd leidt tot chaos en verzwakking.

"Dan kunnen de EU, de VS en de westerse wereld niet anders dan maatregelen treffen, al zal Ruslands reactie daarop ook ons raken", verwijst de politicus naar de Russische boycot op het importeren van voedsel en landbouwproducten uit het Westen. Volgens Timmermans kan Rusland alleen met eensgezindheid en standvastigheid op een andere koers worden gebracht. "Een koers die uitgaat van het internationaal erkende principe dat landen zelf hun toekomst mogen bepalen en dat andere landen niet het recht hebben te proberen hun wil op te leggen door landjepik of onrust stoken."

Waar haalt die Timmermans het gore lef vandaan zulke uitspraken te doen? Is hij vergeten hoe de meningen van de Nederlanders, Ieren en Fransen - toen ze zich in 2005 mochten uitspreken over de EU - volkomen werden genegeerd? Dezelfde EU die nu, met zijn ongebreidelde expansiedrift, eindelijk een halt is toegeroepen.

Daarbij komt dat het draagvlak voor aansluiting bij Rusland, onder de bevolking van de Krim, bijzonder groot is en het zou me niet verbazen als dat in Oost-Oekraïne ook zo is.

Wie zijn dan die landen die 'niet het recht hebben te proberen hun wil op te leggen door landjepik of onrust stoken.?'

2vmuhk7.jpg

Deze post delen

Ik baseer me niet op een glazen bol maar op historische paralellen en op bronnen die in het verleden bewezen hebben het bij het goede eind te hebben. Zoals o.a. de militair historicus Chris Klep gisteravond bij Knevel & Van den Brink http://www.eo.nl/tv/knevelenvandenbrink/aflevering-detail/knevel-van-den-brink-2b69ef49da/ (vanaf 02.30 en voor de mavo'ers onder ons vanaf 03.26 tot 03.35) en generaal b.d. Frank van Kappen, voormalig militair adviseur van de secretaris-generaal van de Verenigde Naties, VVD-senator en werkzaam voor het Haags Centrum voor Strategische Studies, die ook van mening is dat er geen oorlog komt http://www.bnr.nl/radio/bnr-de-wereld/172005-1408/uitzending-7-augustus-l-is-de-koude-oorlog-terug . Voorlopig hoeven de tentharingen dus nog niet uit de grond.

Maar iedereen is natuurlijk vrij De Telegraaf te geloven:

Een verwijzing naar een geplaatste post van mij, zegt niets over mijn geloof in het artikel zelf. Het is meer een keuze om vanuit mijzelf verschillende artikelen te plaatsten, zodat de lezer zelf een oordeel en/of een mening hierover kan geven. Daarnaast moeten we niet vergeten dat we altijd achter de feiten aanlopen (ook in de wetenschap). Daarom zeggen ze altijd:

- Als ik toen had geweten wat ik nu wist, dan had ik het anders gedaan -

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...